Skolgårdsidéer

 

En femtedel av skoldagen består av rast. Därför är den så viktig för barns möjligheter till rörelse och just därför arrangerade vi 2014 en skolgårdstävling. Vi ville hitta de bästa idéerna för en roligare och rörligare rast. Tävlingen i sig satte igång en hel del tankar och fick fart på kreativiteten på skolorna. Många har gjort mycket med små och väldigt enkla medel. Kanske är det inte mer pengar som behövs utan tid för att tänka och genomföra samt resurser i form av fler vuxna och en vilja att involvera barnen.

Vi fick in ett 30-tal bidrag från såväl stora som små skolor i stora och små kommuner från norr till söder. Juryn hade ett tufft jobb att utse en vinnare. Men till slut enades man om att ge priset till bästa skolgård till Mjälgaskolan i Borlänge. Motiveringen lyder:

För att skapa en bra skolgård som uppmuntrar till lek och rörelse är det viktigt att utgå från de platser och aktiviteter som redan är barnens favoriter och bygga vidare på dem. En tråkig asfaltsyta som ges form och färg skapar lust att leka. Och om barnen ofta leker exempelvis hund eller häst, ja då bygger man banor och hinder med hjälp av hinkar, koner och backar. Just det gör man på Mjälgaskolan i Borlänge som har en skolgård där barn med sjutton olika nationaliteter leker på rasterna. Mjälgaskolan har inte Sveriges bästa skolgård idag men kan tack vare sitt förhållningsätt till barnen och deras lek och att de ser skolgården som en plats där samhörighet och gemenskap skapas om några år ha det.

Läs mer här ››

 

Ytor slår redskap

Skolgårdstävlingen visade att det finns ett stort engagemang och många bra idéer hos både vuxna och barn. Idéerna handlar ofta om mer utrymme än om fler redskap. Man vill ha mer natur, hinderbanor och aktiviteter där alla kan vara delaktiga. Ett bra exempel på det senare är barnen på Fontinaskolan i Kungälv som vill göra skolgården mer tillgänglig för alla genom fler gungor.  Då kan fler gunga tillsammans och högre stänger gör att även de äldre eleverna kan ”hänga knäveck”. Och på Tingdammsskolan som är en F-6 skola i utkanten av Malmö har man skapat en inbjudande skolgård med ytor som uppmuntrar till lek. 

  

 

Goda råd är inte dyra

Det var de enkla idéerna som inte kostar så mycket pengar vi var ute efter. Och det fick vi. Med färg målar skolorna olika spel på asfalterade delar av skolgården. Schack, Fia och hopphagar är några exempel.

 

  

 

 

Äldre hjälper de yngre

Många skolor har involverat de äldre barnen i olika projekt. Lekbodar finns på många skolgårdar och det är inte ovanligt att de äldre eleverna ”jobbar” under rasterna och lånar ut olika typer av lekmaterial som bollar och cyklar till de yngre eleverna.

En av vinnarskolorna, Fjordskolan i Onsala, har tagit det steg till. Skolan samarbetade med byggprogrammet på en närliggande gymnasieskola som byggde deras lekbod.

 

 

Bilderna är från Sjöstadsskolan i Stockholm och Fjordskolan i Onsala.  

Rastvärdar

Det var många skolor som lyfte fram sina rastvärdar och som även deltog i tävlingen om bästa rastvärd som pågick parallellt med skolgårdstävlingen. Rastvärdarna bidrar till mer rörelse men också till ökad social samvaro bland eleverna. De motverkar dessutom mobbning och utanförskap.
 

 

Bästa skolgårdstipsen

 

Utgå från de platser och aktiviteter som redan är barnens favoriter och bygg vidare på dem.

Bygg rast/lekbodar och fyll dem med lekredskap. Äldre elever kan ansvara och vara bodvärdar.

Rastvärdar inspirerar inte bara till rörelse de motverkar även mobbning och utanförskap. 

Planera rastaktiviteter och gör temaveckor för att lyfta fram rasten och för att inspirera.

Låt högstadieelever vara rastvärdar. Det skapar trygghet och samhörighet samtidigt som eleverna växer när de får ta ansvar. 

Måla upp spel som Fia och schack, rita hopphagar på asfaltsdelarna av skolgården. Det funkar även att måla på snö och is på vintern. 

Bygg hinderbanor av naturmaterial.

Samarbeta med ett närliggande gymnasium och något lämpligt utbildningsprogram. En av skolorna som deltog i tävlingen samarbetade med ett byggprogram. Resultatet blev en fin lekbod. 

Tinas blogg

Den fantastiska kroppen

I fredags samlades ett stort gäng PT:s för en inspirationsdag. Härliga personligheter, stort engagemang och vilja till utveckling. Under förmiddagen fick vi lyssna till, och träna tillsammans med, Linus Johansson. Linus är en stor inspirationskälla inom funktionell träning och en grym entreprenör - skapar nya grejer hela tiden men utifrån samma grundtankar. Hans tema för dagen var "den fantastiska kroppen".

På eftermiddagen grottade vi in oss i vår egen funktionella rörelsetest. Det är en screeningtest som vi haft med oss sedan starten med PT, syftet är att få en bild av personens naturliga rörelsemönster och att samtidigt initiera ett  synsätt på funktionell träning. Eftersom vi gjort några uppdateringar så kändes det värdefullt att kolla genom dessa och diskutera kring testens syfte och funktion. För att få lite praktisk tillämpling så genomförde vi också en test praktiskt på ett case. Jag fick vara dagens case... Förmiddagens snack om "den fantastiska kroppen" fick sig en vändning när mina utvecklingsområden (läs grymt stela fotleder) lyste fram i alla stående testövningar. Tur att jag var omgiven av 40 PT:s. Skulle vilja boka tid hos hela högen.

  

 

Friskis hög med PT:s samlade runt Linus Johansson.

Läs hela inlägget ››

Så jäkla proffsiga

Vi är igång i flera spännande projekt. Ett är "Grapevine 2018" som handlar om utvecklingen inom dans och step/aerobics. Att på ett kreativt, showigt och lekfull sätt träna via att dansa är ju en given grej för oss i Friskis. Men vi har sedan en tid känt ett behov av att göra det på nya sätt, former och uttryck.

I januari inledde vi med en utvecklingsträff med representanter från olika föreningar. Då fick vi med oss nuläge och önskemål om utveckling. Därefter skapades projektgrupp och referensgrupp. Under mars och april har nu projektgruppen jobbat vidare och skissat på ett förslag på hur ett framtida utbud skulle kunna se ut. För en dryg vecka sedan involverades referensgruppen för att reflektera och återkoppla på idéer samt förslag.

Och jäklar, vad bra det är att ha engagerade och proffsiga personer i en organisation. Olika infallsvinklar, breddade perspektiv, detaljer och helhet. Och känslor. Det är nog det sistnämnda som gör det så kul och berörande. Träningen i Friskis är ingen pappersprodukt. Den skapas med sköna, inspirerande idéer, peppiga känslor, mod och en vilja att få händerna i taket.

 

 

Projektgruppen in action på möte i helgen.

Läs hela inlägget ››

Fibo-mässan

Förra veckan var Magnus, Jossan och jag på Fibo-mässan i Tyskland. Det är världens största tränings/fitnessmässa. I år samlade den 150 000 besökare, 1 000 utställare från 50 länder, det är alltså ett extremt stort event. Helhetsupplevelsen är någon slags kombination av show-branschutveckling-produktinnovation och så klart sälj-sälj-sälj. Det är en mötesplats för tillverkare, återförsäljare och inköpare.

Precis som förra året  slås jag över att vi åker dit med bilden av "träning är roligt" och åker hem med bilden "träning är business". Det behöver ju inte vara någon motsättning i detta. Men som representant för en ideell idrottsförening är det lätt att känna sig som att man är på bortaplan i detta sammanhang. Fokus är på säljstrategier, omsättning och retention. Nästan inget snack om kultur, värderingar, budskap eller mjukvaran i träningen. Hur som helst känns det värdefullt att vara med, branschen växer och det är intressant att se vilka som tar täten. Över 56 miljoner européer är medlemmar i någon träningsklubb och antalet har ökat med 4,4 % från förra året. Den europeiska tränings/fitnessmarknaden är nu störst i världen, tom före USA.

Vad såg vi då mest av?

  • Mycket teknisk utveckling där det digitala givetvis är mest påtagligt. Att träna och mäta det du gör, eller att få vägledning via digitala stöd, finns nu i en mängd varianter. Utmaningen verkar handla om det pedagogiska, hur ska vi ta hand om, och använda, all data vi får in?
  • Varianter av varianter, finns det en uppsjö av på mässan. Inte så mycket helt nya grejer. Mer uppdateringar av befintliga. I år var det cardioutrustning, ffa löpband, som fanns i en mängd nya upplagor.
  • Mässan hade en ny del "Fibo med", tänkt att bli en mötesplats för gränslandet mellan sjuk- och friskvård. Ett spännande område förhoppningsvis växer ännu mer framöver. 

 

 

Emma Barry från Equinox (hon var tidigare på Les Mills) föreläste och pratade om att sälja upplevelser, skapa sociala utrymmen och interagera med medlemmarna. Känns ju väldigt spännande att tänka sig att länka ihop dessa idéer med tankarna kring "Fibo med" så att "träningen/handväskan" blir tillgänglig för många.
Läs hela inlägget ››

Pinsamt stel

Att känna sig stel är ingen bra känsla. När det stretar till i baklåren och ryggen när man ska knyta skorna eller att det liksom kränger till i nacke och axlar när man tar av sig tröjan, det är ingen bra feeling. Det gör ju att man nästa gång det är dags för skorna så lägger man upp foten på någon förhöjning och fiffigt kommer undan stret:et.

Att vara stel är liksom lite skämmigt. Det är som att det på något vis är dåligt och självförvållat. Typ är man stel är man slarvig, har man inte gjort läxan (stretchat). Är man rörlig är man duktig och beundransvärd. Nu raljerar jag, så klart. Men jag tror många känner igen sig i känslan.

Grejen är att de flesta av oss känner av stelhet. Och att vi blir stelare med åldern. Det kan också vara när vi tränar för mycket, för lite eller har haft en skada. Med en stel känsla tror jag att vi blir mindre motiverade till att röra på oss. För att det är obekvämt.

Här är det lätt att komma in i en sämre cirkel; stel-rör sig mindre i dessa rörelseriktningar-blir ännu stelare. För kroppen anpassar sig ju till det vi gör. Rör vi oss inte i en viss riktning så minskar den funktionen. Vill vi underhålla, eller utveckla, våra rörelseomfång så behöver vi bjussa kroppen på dessa rörelser.

Här finns potential. Kör vi rörlighetsträning så finns det massa sköna rörelsekänslor att frigöra, både när man tränar och när man sen ska sätta på sig skorna. Rörlighetsträning kan göras på massa olika sätt, t ex stretching, moment i yogan, flex, andra former av dynamisk rörlighetsträning, att man tar ut stora rörelsemönster när man styrketränar osv.

Nu är vi igång och producerar höstsäsongens konceptpass till Flex, IntervallFlex och Flex soft. Vill inte avslöja för mycket, men det kommer lösa upp all världens pinsamma stelheter.

 

 

  

Liten tjuvkik in på Anna Fellström och Marie Löfgren i flexproduktionen.

 

Läs hela inlägget ››

Osköna vilodagar

Att vila är extremt viktigt, det blir allt mer uppenbart för många av oss. Lugn i kropp och själ behövs. Det är då uppbyggnad sker och upplevelser får falla på plats. Missar vi det blir det nedbrytning, slitage och skador istället. T ex inom fotbollen har man sett att om matcherna ligger för tätt är det tydligt att skadefrekvensen ökar. Så är det säkert för oss vanliga också, anstränger vi oss rejält behövs en stor dos återhämtning. Och det kan gälla alla områden vi anstränger oss inom; jobb, relationer, träning osv. 

Men det är ju inte alltid man får till det där så där bra och klokt som det låter. Jag tar mig själv och träningen som exempel. Vanligen så tränar jag varierat. Det blir gruppträningspass med rörlighet, styrka och stabilitet, någon kompletterande styrka i gymmet och en del löpning. Jag kör inte så hårt men eftersom jag jobbar med träning så blir det pass många dagar i veckan, i olika former. Som princip har jag alltid haft att 1-2 dagar/vecka ska vara riktiga vilodagar utan träning. Och så har jag nog alltid gjort. Det har varit i en idé om att få återhämtning och att inte bygga in träning för strikt i livsstilen. Jag vill vara skön i mitt förhållningssätt till träning.

Och det känns det som jag är. Grejen är att vilodagarna inte är lika sköna. Träningsdagarna är jag i mycket bättre känsla; piggare, gladare och lugnare. Vilodagarna är jag i det motsatta; tröttare, långsammare och lite småirriterad. Kanske är det en del av att vara i viloläge? Jag kanske får köpa läget, det är ju ingen stor grej. Och jag vill ju inte hålla på och träna varje dag. En målsättning nu under våren är att hitta formerna för riktigt sköna vilodagar. Förr sa vi i Friskis&Svettis att soffan var vår största konkurrent. Känner mig beredd att omvärdera det där. Till hösten är målet att blivit en lagom skön soffpotatis.

 

Läs hela inlägget ››

Duktig som tränar

Ganska ofta när det är träningssnack förekommer sägningen "vad duktiga vi har varit som tränat". Det där berör mig, på något sätt.

Jag tror att det handlar om en reaktion på att jag verkligen inte tycker att man är dålig om man inte tränar och att det inte vara någon skuldkänsla kopplat till det. Plus att jag tycker man inte ska träna av plikt för att vara duktig. Typ bocka av på listan "nu har jag gjort det man ska, jag har tränat, det är att vara duktig". För mig tar skuld & plikt bort passionen med träning.

Men jag fattar att man inte alltid menar så. Man kan säga att man varit duktig med en betydelse av typ "nu har jag gjort något riktigt bra, jag känner mig jäkligt glad och nöjd". Och då tycker jag att det är en annan grej. Och då blir något jag tror himla starkt på. Träning med positiva drivkrafter. Strunt samma om man är duktig eller inte, bara man mår bra av den träning man gör.

  

 

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram