Skolgårdsidéer

 

En femtedel av skoldagen består av rast. Därför är den så viktig för barns möjligheter till rörelse och just därför arrangerade vi 2014 en skolgårdstävling. Vi ville hitta de bästa idéerna för en roligare och rörligare rast. Tävlingen i sig satte igång en hel del tankar och fick fart på kreativiteten på skolorna. Många har gjort mycket med små och väldigt enkla medel. Kanske är det inte mer pengar som behövs utan tid för att tänka och genomföra samt resurser i form av fler vuxna och en vilja att involvera barnen.

Vi fick in ett 30-tal bidrag från såväl stora som små skolor i stora och små kommuner från norr till söder. Juryn hade ett tufft jobb att utse en vinnare. Men till slut enades man om att ge priset till bästa skolgård till Mjälgaskolan i Borlänge. Motiveringen lyder:

För att skapa en bra skolgård som uppmuntrar till lek och rörelse är det viktigt att utgå från de platser och aktiviteter som redan är barnens favoriter och bygga vidare på dem. En tråkig asfaltsyta som ges form och färg skapar lust att leka. Och om barnen ofta leker exempelvis hund eller häst, ja då bygger man banor och hinder med hjälp av hinkar, koner och backar. Just det gör man på Mjälgaskolan i Borlänge som har en skolgård där barn med sjutton olika nationaliteter leker på rasterna. Mjälgaskolan har inte Sveriges bästa skolgård idag men kan tack vare sitt förhållningsätt till barnen och deras lek och att de ser skolgården som en plats där samhörighet och gemenskap skapas om några år ha det.

Läs mer här ››

 

Ytor slår redskap

Skolgårdstävlingen visade att det finns ett stort engagemang och många bra idéer hos både vuxna och barn. Idéerna handlar ofta om mer utrymme än om fler redskap. Man vill ha mer natur, hinderbanor och aktiviteter där alla kan vara delaktiga. Ett bra exempel på det senare är barnen på Fontinaskolan i Kungälv som vill göra skolgården mer tillgänglig för alla genom fler gungor.  Då kan fler gunga tillsammans och högre stänger gör att även de äldre eleverna kan ”hänga knäveck”. Och på Tingdammsskolan som är en F-6 skola i utkanten av Malmö har man skapat en inbjudande skolgård med ytor som uppmuntrar till lek. 

  

 

Goda råd är inte dyra

Det var de enkla idéerna som inte kostar så mycket pengar vi var ute efter. Och det fick vi. Med färg målar skolorna olika spel på asfalterade delar av skolgården. Schack, Fia och hopphagar är några exempel.

 

  

 

 

Äldre hjälper de yngre

Många skolor har involverat de äldre barnen i olika projekt. Lekbodar finns på många skolgårdar och det är inte ovanligt att de äldre eleverna ”jobbar” under rasterna och lånar ut olika typer av lekmaterial som bollar och cyklar till de yngre eleverna.

En av vinnarskolorna, Fjordskolan i Onsala, har tagit det steg till. Skolan samarbetade med byggprogrammet på en närliggande gymnasieskola som byggde deras lekbod.

 

 

Bilderna är från Sjöstadsskolan i Stockholm och Fjordskolan i Onsala.  

Rastvärdar

Det var många skolor som lyfte fram sina rastvärdar och som även deltog i tävlingen om bästa rastvärd som pågick parallellt med skolgårdstävlingen. Rastvärdarna bidrar till mer rörelse men också till ökad social samvaro bland eleverna. De motverkar dessutom mobbning och utanförskap.
 

 

Bästa skolgårdstipsen

 

Utgå från de platser och aktiviteter som redan är barnens favoriter och bygg vidare på dem.

Bygg rast/lekbodar och fyll dem med lekredskap. Äldre elever kan ansvara och vara bodvärdar.

Rastvärdar inspirerar inte bara till rörelse de motverkar även mobbning och utanförskap. 

Planera rastaktiviteter och gör temaveckor för att lyfta fram rasten och för att inspirera.

Låt högstadieelever vara rastvärdar. Det skapar trygghet och samhörighet samtidigt som eleverna växer när de får ta ansvar. 

Måla upp spel som Fia och schack, rita hopphagar på asfaltsdelarna av skolgården. Det funkar även att måla på snö och is på vintern. 

Bygg hinderbanor av naturmaterial.

Samarbeta med ett närliggande gymnasium och något lämpligt utbildningsprogram. En av skolorna som deltog i tävlingen samarbetade med ett byggprogram. Resultatet blev en fin lekbod. 

Tinas blogg

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Att göra övningar på rätt sätt

På många av våra tränarutbildningar i Friskis har vi workshops med teknikträning. Vi diskuterar övningarnas syfte och utförande. Många tränare är verkligen ambitiösa och vill fördjupa sig kring detaljer.

Så kan det nog vara som medlem också. I alla fall för vissa. Man vill förstå, det gör träningen mer meningsfull.

Ibland när jag står och väntar på mitt pass brukar jag kolla på den grupp som tränar före mig. Jag har då och då reflekterat över att "hmm, här finns ett och annat att förbättra i rörelsetekniken"  för att i nästa stund tänkt "generell träning är så himla effektfullt". Fritt översatt: Egentligen spelar det inte så stor hur övningarna utförs, det är rörelse i kroppen som ger signaler till uppbyggnad - det är faktiskt inte så himla viktigt med tekniken om man resonerar utifrån ett hälsoperspektiv för vanligt folk.

Härom dagen kom några ur gruppen och berättade för mig att dom var så otroligt nöjda. Dom hade varit på en föreläsning med efterföljande teknikträning. Det hade handlat om hur övningarna skulle utföras och varför övningarna fanns med i passet. "Nu får jag till det mycket bättre." "Nu känns passet så effektivt, jag gör det med kvalité".

Wow, tänkte jag! Vad kul. Och spännande! När passet började kollade jag förväntansfullt in rörelsetekniken. Jag såg... ingen skillnad. Först kände jag mig lite besviken. Sen tänkte jag "Wow" igen. Grejen är ju att dom kände övningarna på ett annat sätt. Ett mer medvetet sätt och med en fördjupad känsla av syftet. Det tror jag är rätt sätt; när man känner att det känns bra och man gillar det. Det är mer det som det handlar om, än den perfekta rörelsebanan.

Läs hela inlägget ››

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram