Parkträning
Parkträning
Skolgårdstävlingen
Skolgårdstävlingen

Träna med idrottsministern och generalsekreteraren i Almedalen 

Att få fler att träna och röra på sig är en viktig folkhälsofråga. Många vill träna men säger att de inte har tid. Är det politiska beslut, engagerade idrottsföreningar eller goda förebilder som är lösningen? Det är temat för årets Friskis&Svettis seminarium i Almedalen som inleds med träning.

Läs mer ››

Från gatudans i
Dar es Salam till skoldans i Skellefteå 

Dansen förändrade Mass Athuman Mkumbulas liv. Kärleken tog honom till Sverige och nu sprider han dansen vidare på skolor i Skellefteå. Tack vare ekonomiskt stöd från Postkodlotteriet kan vi sprida rörelseglädje till barn och unga.

Se filmen om Mass och Alla Barnen-satsningen ››
Karin Nolke Grubbström

Ny GS brinner för rörelseglädje

Friskis&Svettis vision är att människor ska le när de tänker på träning. Med Karin Nolke Grubbström har Sveriges största idrottsförening fått en generalsekreterare som har nära till ett leende. Karin har 10 års chefskap i ideella organisationer med sig i bagaget. Hon kommer närmast från Sveriges förenade studentkårer (SFS) och innan dess från Scouterna. 

Läs mer ››

Yoga för barn 

Rolig och lekfull träning för barn finns sedan länge på schemat. Nu lägger vi till yoga i utbudet för de yngre medlemmarna. Som stöd till ledarna har Yogalådan tagits fram. I den finns upplägg med olika rörelser samt andnings- och avslappningsövningar anpassade för barn upp till 12 år.

Läs mer ››

Med Röristurnén nådde vi tusentals barn 

För att fysisk aktivitet ska bli en självklar del av barnens vardag behövs lustfyllda och lättillgängliga lösningar. Därför skapade vi Röris, ett verktyg för att få in rörelse som en naturlig del av barns vardag. Genom Röristurnén som nyss avslutades nådde vi 12 000 barn och sedan 2003 har över 25 000 lågstadielärare och fritidspedagoger utbildats till rörelseinspiratörer.

Läs mer ››

Spring i benen när våren kommer

När våren kommer ökar vi träningsdosen. Det visar vår aktuella Träningsbarometer där svenskarnas träningsvanor undersökts. Vill man träna ute finns förutom den klassiska parkträningen fyra rena utomhuspass och många föreningar flyttar ut pass när vädret tillåter. 

Läs mer ››

Pressklipp

onsdag, 29 jul 2015
Enköpings-Posten
onsdag, 22 jul 2015
GT
onsdag, 22 jul 2015
Magasinet Filter
onsdag, 22 jul 2015
Kvällsposten
Till arkivet »
Alla barnen

Tinas blogg

Efter en slapp sommar finns största potentialen

I studier på prestationsförbättring är det ofta att man ser de största förändringarna hos de individer som varit i sämst fysisk kapacitet vid starten. Lite förenklat, och kanske förskönat, skulle vi kunna omsätta detta till att ju mindre vi tränat i sommar desto bättre är förutsättningarna för oss att utvecklas nu efter semestern. Bra pepp!

Baksidan av det här är att om man är i bra form, har en hög fysisk kapacitet, så krävs det mycket för att förbättras. Och det som är spännande är att det är en sånt himla finlir. T ex för oss som vill deltaga i lopp och lite sådana utmaningar. Vi behöver träna mycket men för att fixa prestationen på loppet men samtidigt inte få någon slitageskada av träningen innan loppet. Krävs en hel del för att ligga på rätt nivå. (Upp med handen alla som har ont i hälsenan!)

Och när det gäller elitidrottare, att toppa formen till ett stort mästerskap, att lyckas med detta är supersvårt. Trots massa kunskaper i träningsupplägg och erfarenhet så är det ändå rätt få som lyckas slå PB på stora mästerskap. De flesta presterar ju ungefär "som man brukar". Vilket iofs ofta är fantastiskt bra. Men det kanske vi glömmer.

Det tänkte jag på igår när jag var på Bauhaus Athletics ("DN-galan") på Stockholms Stadion. Vilka fantastiska atleter! Vi fick se några PBs och vi fick också se mycket kamp, mod och vilja. Även om de svenska friidrottsstjärnorna vill mer och även media är rätt hårda i sina recensioner så tycker det är extremt imponerade att hoppa 4.46 i stavhopp, 7.83 i längd och springa 800 meter på under 1.46!

 

Läs hela inlägget ››

Alltså, nä, jag tror inte på det här

Mmm, här håller jag faktiskt med mig själv Aftonbladet. Skönt att vara överens med sig själv :-).

Det är klart att det kan finnas nyanser i det här och specifika behov av att komma åt träningseffekter i de fall där rörelse/träning inte funkar. Men om man kan vara i rörelse så tror jag att det är där framgången ligger. Inte i att fixa processer i kroppen i ett fysiskt passivt läge.

Jag tror stenhårt på att inspirera så många sinnen som möjligt när du tränar. Att du gillar känslan i miljön med synintryck, hörsel, lukt, smak, känsel, balans och annat. Titta på något du gillar - kanske dig själv, andra som tränar eller kanske havet. Lyssna på träden eller Emergency med Icona Pop. Känn hur det luktar nypressad svett eller yogiska doftljus. Låt dina skönaste löpartights peppa huden på dina ben eller känn hur händerna taggas när du greppar kettlebellen. Imponeras över hur dina system fixar uppgiften att vara uppochner när du står på händer.

Det där, i kombination, med att hela din rörelseapparat, ämnesomsättning och cirkulation vill att du ska vara i rörelse, det är DET som gör att man blir lycklig av träning. Inte elektricitet. Det kanske är en bra idé när det gäller att ladda bilar. Kroppar laddas mer njutningsfullt än så.

 

 

Läs hela inlägget ››

Innan hösten tar oss

Idag var vi några på Friskis&Svettis Riks som smög igång höstsäsongen. Några av oss lite försiktigt och mjukt, andra brakade upp mejlen och öppnade telefonlinjen på volley. Oavsett strategi kände vi nog alla oss glada över att har varit på ett par veckors ledighet och nu få möjlighet att göra en bra start på nästa kapitel.

För visst blir det liksom som ett nytt kapitel när man kommer tillbaka efter en längre ledighet? Det kanske har hunnit hända en del under tiden. Med en själv eller med andra. Eller just bara att man fått lite distans.

Jag tänker att det här startkapitlet är en himla bra möjlighet till att profilera sina idéer om hur man önskar ta sig an sin livsstil, t ex med träning. Här några tips:

  • Kommer din höst bli en hel del "sitta inne på kontoret vid datorn"? Kanske är du då i behov av få rensa systemen, få ljus och luft så att du inte blir trött och grå redan i september? Börja redan nu med att hitta träning utomhus som passar just dig. Kör extra mycket nu i början av augusti och se till att träningen binder upp dig en bit in på hösten. Kanske cykling (har sett att det finns flera nybörjar-MTB-kurser nu), traillöpning, hiking a la Hollywood? Eller kanske ladda för ett löplopp? Finns platser kvar till Lidingöloppet 15k i slutet av september.
  • Är du sugen på att ge mer utrymme för yoga i ditt liv? En grej då kan ju vara att fixa en plats hemma som du kan yoga på. Finns flera bra möjligheter via dvd eller streamingtjänster med pass man kan följa. Flera yogastudios och friskisföreningar har också yogakurser i sommar/höst, om du vill fördjupa dig. Tex Friskis&Svettis Göteborg, kolla här. Kanske vill du få in yoga regelbundet i ditt veckoschema? Börja nu och etablera vanan.
  • Känner du på dig att du behöver pepp? Fundera på om du har någon runt om dig som skulle kunna bli din träningskompis, det är en stark dragkraft om man är två som peppar o taggar tillsammans. Kanske kan ni också satsa på några timmar med en PT tillsammans? Boka och kör redan nu innan det är fullt schema med allt möjligt.
  • Är du less på att fixa och arrangera själv? Att det blir för mycket DIY i din träning? Skippa det då och tänk istället att din uppgift "bara" är att komma till Friskis. Sen kan du åka med i träningen. Vi kommer ha massa träning i höst som vi just nu håller på att ladda igång för. Vi fixar träning, upplägg och pepp!
  • Är du istället sugen på tvärtom, att satsa mer tid till träningen? Kanske bli ledare/tränare? Flera föreningar rekryterar nu, t ex Friskis&Svettis Stockholm. Läs mer här.

En skön, bra plan kan kännas så himla inspirerande att starta med. Snart kommer hösten och tar oss så det gäller att vara skottsäker och beredd.

 

Läs hela inlägget ››

Bikinis, badbraller och träning

Nu blir det sommarlov för många av oss. Råkade överhöra lite snack i omklädningsrummet när jag var och tränade i tisdags. Det handlade om sommaren, träning och bikinis :-). En bra kombo, tycker jag. Men dom här tjejerna kände sig inte laddade. "Å, nu är det sommar. Hade jag inte blivit förkyld och missat så mycket träning då hade jag varit i bra form nu. Då hade det varit så mycket skönare känsla att sätta på sig bikinin."

Typ så var diskussionen. Jag tänkte på det där efter träningen. Och då kände jag så himla starkt att jag ville vända bilen och åka tillbaka till omklädningsrum och vara med i snacket. Jag tänker att sommaren är så himla kort så det är TUSAN i MIG INTE OKEJ att missa någonting av det som går att njutas av bara för att man inte hunnit träna sig i form. Det är klart att det är skön känsla att kännas sig på topp fysiskt och att det på många sätt är peppande att vara vältränad. Men är man inte där just nu med sig själv (för att man blev sjuk, inte hann, inte orkade .... eller nåt) så strunt samma. PÅ MED BIKININ/BADBRAXERNA OCH KÄNN DIG SUPERSKÖN - OAVSETT FORM!! Det gäller ju att njuta av livet, inte begränsa sig. 

Jag tänker också att en del i att njuta av livet är göra träning man gillar. För att den väcker kropp och sinne. Och en bra grej med mycket av den här känslan är att den kommer momentant i stunden. Så mitt tips, om du känner dig ur form; Kör ett träningspass du gillar, det kommer trigga dina system och peppa dig att ta för dig av sommaren!

Vi ses igen i augusti. Önskar Dig en njutningsfull sommar. 

.... sist en i!!

Läs hela inlägget ››

Sportlycka

Alltså, jag tänker att lyckokänslan när man tar sig över en fysisk utmaning är så extremt värdefull att den borde höjas, och upplevas, ännu mer - av fler. Jag är säker på att det är primalt och intuitivt, det handlar om vår överlevnad. Vi får en stark här&nu-upplevelse och blir så himla nöjda. En lyckodusch.

Så om jag kunde ge en sommarpresent till alla, då vill jag ge en stor dos sportlycka. Man kan få välja om man vill ha den i individuell form eller lag. Och lag, ja, det kan ju vara en träningsgrupp där man kanske inte känner varandra men ändå får feelingen av att nu är vi ett gäng som fixar det här, samtidigt. Och definitionen av sport, den får man välja själv. Men jag tror att det behövs en fysisk utmaning, en spännning och en vinst - på valfritt sätt.

 

 

Jag tror vi behöver det här genom livet, inte bara när vi är unga och är med i fotbollsklubben. Det är färskvara, vi behöver lyckoduschas ofta för att vara på topp.

En del kanske tycker att det här är det samma som rörelseglädje. Och det är ju något vi pratar om varje dag i Friskis&Svettis. Vi tycker liksom att vi är rörelseglädje. Och det känns ju bra - och lite snällt inkluderande. Jag tänker mig att sportlycka är något mer. När det eldar till i både kropp och själ. Jag tror vi behöver ännu mer av just det i vår träning.

Läs hela inlägget ››

Spännande intryck i Köpenhamn

I veckan var vi några dagar på omvärldsspaning i Köpenhamn. Fick med oss spännande intryck, hann både med att träffa våra kompisar i Friskis&Svettis Köpenham och att kolla in lite kollegor. Att vara i ny miljö är verkligen bra, man luftar sinnena och spirar igång kreativiteten.

      

Kändes lite som att vara på skolresa. Vi samlades förväntasfulla och hoppade på tåget. Väl där sattes halva gänget i en uppgift medan vi andra slappade och hejade på. Också som det brukar vara på skolresa.


     

Ingrid från Friskis Köpenhamn gjorde en bra presentation av deras nuläge med utmaningar och möjligheter. Vi fick också vara med på utejympan i Fælledparken.


     

Möte med representanter för danska breddidrottsförbundet (DGI) och test av vinterträning i sommarversion (eller vad var det egentligen vi gjorde??).

 

      

      

Inspirerande att se andras lösningar, ibland är det avancerat och snyggt. Ibland är det simpelt och ändå himla bra. En påtaglig reflektion är ändå att utbudet är påfallande lika hos många (det vi gör i träningen). Och vi säger (nästan) alla att målgruppen är bred, alla är  välkomna att träna hos oss. Undra om detta kommer kvarstå eller om några kommer välja (våga?) att specificera sin målgrupp mer?

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Twitter

 
Till Twitter »
"Women of all sizes deserve to be praised for good health and have a presence in the media." Vi håller med. http://t.co/wo4Y8A0hAO
624108215781990400
Friskis&Svettis
FriskisSvettisR
@crustoffer kontakta din förening. Riks äger inte appen utan det är ett antal föreningar som administrerar och underhåller den.
624100436555997184
Friskis&Svettis
FriskisSvettisR
RT @CSWahlin: Träna med himlen som tak & gräset som golv med @FriskisSvettisR @eim_a55 @Hanna_Bata @winberg_ http://t.co/1LRiV3qVoO http://…
622475046313963520
Friskis&Svettis
FriskisSvettisR
RT @maratonpetra: Säger bara: TACK för att Friskis & Svettis finns! Världens bästa träning och stämning! http://t.co/SdSkGzYmG2 @FriskisSve…
619397906995519488
Friskis&Svettis
FriskisSvettisR