Pass Örnsköldsvik         

Limited Edition 2017 Jympa (501)

I Limited Edition 2017 möter du Jympa med en twist. Sköna flöden, sömlösa energiväxlingar och kontraster som ger dynamik i både musik och rörelser. Allt med hög tillsammanskänsla. Flyt in och häng med!

Stina Fellström

Functional toning (502)

Styrka, kondition, teknik, rörlighet och rejält med glädje. Ett Skivstångs-liknande pass där övningar med och utan vikter varvas.

Ninni Engblom

Workshop: Ledarskap Spin (503)

Här får du chansen att fokusera på ledarskapet i spinningen. En workshop i ledarskap med praktisk tillämpning mixat med skön inspiration. Utmana dig i något nytt eller befäst dina styrkor.

Pernilla Björkenäs

Limited Edition 2017 Cirkelgym (504, 514)

Här har du möjlighet att testa 2017 års Limited Edition inom Cirkelgym. Passet bygger på på hög energi, ös och lekfullhet. Det är träning utan krusiduller eller svåra övningar. Konditions- och styrkekänslan i Cirkelgym är förstärkt, samtidigt som upplevelsen och teamkänslan står i fokus.

Stefan Haag

Workshop: Styrketräning (505, 515)

Styrketräning är ett vitt begrepp. Ett begrepp som alla typer av ledare behöver känna till och förstå för att kunna göra bra träningsupplägg. Välkommen till en workshop där du har möjligheten att testa några metoder för olika typer av styrka så som explosivitet, hypertrofi och maxstyrka.

Robin Gustafsson

Workshop: Prepare you (506)

Uppvärmning kan vara mycket mer än några minuter på en motionscykel. En genomtänkt uppvärmning kan göra enorm skillnad på prestation, känsla och tajming. På den här workshopen får du med dig kunskap om uppvärmning och vi kommer att testa olika övningar för att få igång rätt energisystem, rörlighet, teknik, koordination och muskelaktivering. Vi använder bland annat bollar, rullar och gummiband.

Sebastian Wollbrin

Strongman (507, 517)

Vill du också kunna lyfta och bära tunga, otympliga objekt? Träna på det i den här programpunkten tillsammans med The beast from the north. Med guidning, god teknik och bra övningar kommer du att komma långt.

Anders Evenson

Run and yoga (låg intensitet) (508)

Häng med på en löptur i lugnt och skönt tempo. Turen går vid en del av Höga kusten-leden, på utvalda vackra platser kör vi yoga och avslappning.

Magdalena Österlund

SOMA Move (510)

SOMA Move är ett utmanande pass för att träna hela kroppen på ett både atletiskt och mjukt sätt. Fokus är förbättrad rörlighet. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där vi arbetar med kroppen som en enhet, i harmoni med andningen.

Ninni Engblom

DansStep (511)

Dans och Step i ett möte med mycket hjärta, skratt och svett. Kom och kör en skön koreografi tillsammans med oss!

Emelie Parkman, Anna Gidlund

Yoga - Avslappning (512)

Fyll på med ny energi. Välkommen till ett behagligt pass där vi kombinerar yinyoga med avslappning. De mycket enkla ställningarna utförs sittande eller liggande och du stannar i varje ställning i flera minuter medan du slappnar av helt i musklerna. Yinyoga passar alla men är särskilt effektiv för dig som känner dig stel och spänd.

Victoria Kjellqvist

Spin soft (513)

Ett distanspass med en tydlig lågintensiv karaktär. Spin soft är konditionsträning för dig som vill träna lite lugnare. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på spinningen. Välkommen till ett pass med kontrastrik musik och en härlig helhet.

Camilla Jähnke

Workshop: Restore you (516)

Att ha en bra balans mellan träning och vila är viktigt för att träningen ska vara uppbyggande och hållbar över tid. I denna workshop kommer du få exempel på hur du på bästa sätt skapar effektiv återhämtning redan i samband med träningspasset och hur du får den till att bli en naturlig och integrerade del av träningen.

Sebastian Wollbrin

Löpning: Intervaller (518)

Välkommen till ett pass för dig som vill utveckla ditt sätt att se på löpning. Här får du prova flera intervaller i olika intensiteter. Till det får du förklaringar kring fördelarna med respektive intervall.

Magnus Wik

Återhämtningsfokus/Lunch
(520, 521)

Det gäller att balansera utmaning och vila. Utmaning för att kropp och själ ska utvecklas. Vila för att få nyladdning och återhämtning. Inom just vila sker just nu en spännande utveckling, vi är många som vill inspireras i hur vi på nya sätt kan få in mer återhämtning i vår livsstil. I den här programpunkten får du både en skön stund och möjlighet till reflektion.

OBS! Väljer du Återhämtningsfokus kl. 12.45 får du lunch kl. 13.30-14.30. (519) Väljer du Återhämtningsfokus kl. 13.45 får du lunch kl. 12.45-13.45. (520)

Limited Edition 2017 Instruktivt/Fokuserat (522, 537)

Bland Limited Edition 2017 hittar du ett pass inspirerat av idrottens fysträning. Du kommer att få kvalitativ träning för hela kroppen med fokus på koordination, snabbhet i olika rörelseriktningar och spänst. Enkla redskap som koner, små häckar och snabbhetsstegar förekommer, passet kan köras både inom- och utomhus. Häng med på det här lekfulla passet för dig som vill vidareutvecklas i din övriga Friskis-träning eller inom din idrott!

Sebastian Wollbrin

Familjefys (523)

En av nyheterna i Friskis&Svettis utbud 2016. Ett fartfyllt, allsidigt pass för barn 6-12 år och vuxna tillsammans. Passet är upplagt i cirkelform med övningar anpassade för att ge bra utmaning och träning för både barn och vuxen. Hög tillsammanskänsla och lekfull inramning.

Malin Hallin

Workshop: Mostabilitet (524, 532)

Här får du inspiration till att utveckla din grundkapacitet, att skapa dina bästa hållbara fysiska förutsättningar. Vi jobbar med utmaningar i både mobilitet (rörlighet) och stabilitet i olika rörelsemönster.

Tina Uppfeldt

Limited Edition 2017 Kettlebell 1 (525)

Limited Edition 2017 bjuder på två Kettlebell-pass. Under det här passet använder vi kettlebells till träning med lika mycket energi och puls som elegans och enkelhet. Här är det bara att köra på!

Mattias Davidsson

Cardio mix (526, 535)

Det är många som satsar på konditionsträning just nu. Både nybörjare och elitmotionärer tar sig an utmaningar i olika lopp och tävlingar. På Friskis&Svettis Cardio Mix har vi möjlighet att inspirera till riktigt bra och varierad intervallträning, något som kan vara svårt när man tränar på egen hand. Det här passet kör vi på cardiomaskiner och passet passar alla.

Magnus Wik

Grenspecifik styrka - Löpning (527)

Styrkeövningar för ett förbättrat löpsteg. Både enkla och komplexa övningar som tar vidare din löpning.

Charlotte Lindström

Run and yoga (medelintensitet) (528)

Det är ett yogapass, men ändå inte. Det är ett löppass, men ändå inte. Det blir löpning i fullständig närvaro och harmoni med parken, staden och naturen. Vi varvar med mjukgörande yogasekvenser i stationer. Du behöver varken vara van löpare eller yogi, men klara att springa 2 km i tempo 7 min/km.

Magdalena Österlund

Workshop: Bemötande (529, 538)

Hos Friskis&Svettis är mötet lika viktigt som träningen. Välkommen till en workshop där bemötandet står i fokus. Här får du tips och goda råd som du kan använda dig av i din roll som ledare, tränare eller värd i din förening.

Ninni Ekström

Partyhard (530)

En av Örnsköldsviks stjärnor, Rebecka, tar med ett gäng ledarkollegor och skapar ett potpurri av Dans, Jympa och ren rörelseglädje. En fantastisk avslutning på dagen för dig som vill gå rakt in i ösig partystämning.

Rebecka Eman

Dans soft (531)

Dansa med årets ledare 2015. Välkommen att ryckas med i ett härligt ledarskap till detta sköna softpass!

Gun-Marie Östlund

Maxpuls Spin (533)

Ett pass för dig som vill veta din maxpuls i spinning. Efter en ordentlig uppvärmning får du två försök att nå din högsta puls. Mellan försöken ligger en längre återhämtning. Med hjälp av pulssystem kan du följa din puls på skärmen. Ett krävande pass med mycket ös!

XXX

Limited Edition 2017 Kettlebell 2 (534)

Limited Edition 2017 bjuder på två Kettlebell-pass. Under det här passet använder vi kettlebells till att göra rörelser med sköna flöden, känsla, närvaro och rörelsekvalitet. Men hela tiden med en hög träningskänsla. Du kommer träna din rörlighet, stabilitet och muskeluthållighet.

Mattias Davidsson

Grenspecifik styrka - Fotboll, handboll, hockey (536)

Vad krävs för att klara en idrott med många snabba riktningsförändringar? Kom och testa olika övningar för snabbhet, stabilitet och styrka.

Charlotte Lindström

Tinas blogg

Wabi-sabi

Wabi-sabi, "de små skavankernas charm" är väl det japanska synsättet för estetik där skönheten uppstår i det lite ofullständiga (och ibland bristfälliga).

Kom på häromdagen att det ju är precis så jag tycker rörelser är, när de är som mest spännande. Läste på om wabi-sabi och såg att det utmärkande är asymmetri, skrovlighet, enkelhet och uppskattning av det helt naturliga. 

Det är ju precis så vi ska tänka när vi använder våra kroppar. De är som bäst och vackrast när rörelserna blir lite ofullständiga, lite skeva, lite skrovliga - det är där den äkta feelingen finns!

Försökte tänka så igår när jag körde intervaller på löpbanden. Gick sådär. Fick ont i  framfoten (gammal skada som gör sig påmind ibland, grymt retsamt). "De små skavankernas charm"... bullshit..!

 

Läs hela inlägget ››

Mod, svett och kärlek

I helgen har vi haft utbildarträff i Friskis&Svettis. Vi har cirka 80 utbildare, det är gänget som håller alla vara tränar/ledarkurser. De är engagerade i någon förening och har utbildaruppdraget som en bisyssla. Alla har kunskap, erfarenhet och extra intresse som fyller på deras bakgrund inom det ämne som dom utbildar inom. De flesta har ett par kurser om året.

I helgen sågs vi nästan allihop i Stockholm. Temat var påkopplad-avkopplad. Extremt aktuellt i den tid som är nu och extremt relevant för oss i Friskis&Svettis. Vi funderade på ämnet, lyssnade till sköna föreläsare, körde workout party, tränade, chillade och hängde med varandra. Väldans bra.

Grejen är att det här gänget är något speciellt. En samling människor med så jäkla mycket mod, svett och kärlek. Inget känns omöjligt, med full energi och proffsighet tar man sig an nya uppgifter och svettar sig kärleksfullt in i utveckling av detaljer och helhet med massa engagemang.

Läs hela inlägget ››

Fredagsfeeling med PT-planering

En fredag för nästan exakt fem år sedan hade vi historiskt möte på Friskis&Svettis Riks. Det handlade om huruvida vi skulle börja med PT eller inte. Vi var ett gäng på typ 25 personer; representanter från olika föreningar, utbildare och träningsutvecklare på Riks. Det var härligt livliga diskussioner och vi slutade mötet... helt förvirrade! Jag har nog aldrig lett ett så konstigt möte...

Det började liksom med att vi kände oss säkra på att vi skulle börja utveckla ett arbetssätt med PT. Sen när vi gick in på att diskutera varför, hur och på vilket sätt det skulle gå till, då körde vi fast. Runt lunch var vi helt säkra på att vi skulle satsa på annan utveckling och inte PT. Och vid mötets avslutning var vi alla osäkra. Konstig känsla (och här känns kanske på sin rätt att ifrågasätta mötesledningen :-)) men samtidigt var det lite spännande.

Hur som helst, så här formulerade vi oss inför vårt träningskonvent Svettisdagarna som genomfördes i november 2012:

"Efter en tid av utvecklingstankar är vi helt säkra: Personliga tränare kommer att tillföra Friskis&Svettis ytterligare en dimension och ge oss ett nytt spännande arbetssätt. Somexperter på träningsprogression och specialdesignad träning utifrån en medlems unika målsättning kan vi jobba med uppföljning och utvärdering under en längre tidsperiod. Friskis&Svettis Personliga tränare passar i föreningar med stor och etablerad gymverksamhet. Under hösten 2012 har de första pilotutbildningarna genomförts och till våren 2013 kommer PT-utbildningen att finnas på kurslistan."

Så vi lyckades samla ihop oss igen efter mötet och fick sedan rejäl fart (och blev helt säkra!). Utbildning, arbetssätt, kommunikation osv utvecklades och har sedan förfinats  eftersom.

I statistik från 2016 så ser vi att PT:s finns nu i 30 föreningar. I maj är det dags för en inspirationsdag för alla PT:s och vi hade idag ett möte för att diskutera innehållet. Och idag, då var det verkligen ett bra och skönt möte. Intressanta diskussioner och spännande uppslag. Ingen osäkerhet i gruppen...


 

Riktigt skön fredagsfeeling på mötet med det här gänget. Från vänster: Jag, Stina Eklund Olofsson, Stefan Haag och Magnus Strömberg. Med på länk var också Sebastian Wollbrin.

Läs hela inlägget ››

En grej som vi är jäkligt bra på

Jag tycker det är väldigt spännande att vara i olika träningssammanhang, att se hur olika personer och situationer tar sig uttryck. Just den här tiden på året, när det är många som drar igång sin träning, är det extra spännande.

Olika aktörer har sina egna sätt att inspirera till träning och olika sätt att bedriva sin träning på. Det är bra. Olika personer gillar olika grejer. Det som blir rätt för mig är kanske fel för dig. Därför känns det bra om vi in träningsbranschen gör på lite olika sätt, tillsammans får vi då möjlighet till ännu större träffyta.

En grej som jag tycker vi i Friskis är alldeles extra bra på är att göra träningen i olika upplevelser och med olika belastningsnivåer. Vi har träning som ligger i hela spannet från mjuk uppbyggnad till elitidrott. För oss är träning att göra burpees och tunga marklyft. Men det är också att göra sköna uppmjukningar och snälla stabilitetsövningar. Eller att gå på en danspass och skippa träningsprestationen, bara glida runt i salen och få massa bra rörelse i kroppen på köpet. Utan att ens tänka på det. Bara uppleva.

Just att skapa träning med lägre belastning är en specialité i Friskis, vi har ju haft med oss den idén redan sedan starten, att vara en brygga mellan sjuk- och friskvård. Framöver tror jag att den här typen av träning kommer bli allt mer intressant för fler av oss, vi behöver jobba med att bygga upp kroppen på ett smart sätt. Visst, den högintensiva träningen finns också hos oss och den har sin givna plats. Men mjukare pass, t ex soft träning, tror jag kommer bli mångas favoritträning framöver. Kolla mer om soft här

 

Läs hela inlägget ››

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram