Pass Örnsköldsvik         

Limited Edition 2017 Jympa (501)

I Limited Edition 2017 möter du Jympa med en twist. Sköna flöden, sömlösa energiväxlingar och kontraster som ger dynamik i både musik och rörelser. Allt med hög tillsammanskänsla. Flyt in och häng med!

Stina Fellström

Functional toning (502)

Styrka, kondition, teknik, rörlighet och rejält med glädje. Ett Skivstångs-liknande pass där övningar med och utan vikter varvas.

Ninni Engblom

Workshop: Ledarskap Spin (503)

Här får du chansen att fokusera på ledarskapet i spinningen. En workshop i ledarskap med praktisk tillämpning mixat med skön inspiration. Utmana dig i något nytt eller befäst dina styrkor.

Pernilla Björkenäs

Limited Edition 2017 Cirkelgym (504, 514)

Här har du möjlighet att testa 2017 års Limited Edition inom Cirkelgym. Passet bygger på på hög energi, ös och lekfullhet. Det är träning utan krusiduller eller svåra övningar. Konditions- och styrkekänslan i Cirkelgym är förstärkt, samtidigt som upplevelsen och teamkänslan står i fokus.

Stefan Haag

Workshop: Styrketräning (505, 515)

Styrketräning är ett vitt begrepp. Ett begrepp som alla typer av ledare behöver känna till och förstå för att kunna göra bra träningsupplägg. Välkommen till en workshop där du har möjligheten att testa några metoder för olika typer av styrka så som explosivitet, hypertrofi och maxstyrka.

Robin Gustafsson

Workshop: Prepare you (506)

Uppvärmning kan vara mycket mer än några minuter på en motionscykel. En genomtänkt uppvärmning kan göra enorm skillnad på prestation, känsla och tajming. På den här workshopen får du med dig kunskap om uppvärmning och vi kommer att testa olika övningar för att få igång rätt energisystem, rörlighet, teknik, koordination och muskelaktivering. Vi använder bland annat bollar, rullar och gummiband.

Sebastian Wollbrin

Strongman (507, 517)

Vill du också kunna lyfta och bära tunga, otympliga objekt? Träna på det i den här programpunkten tillsammans med The beast from the north. Med guidning, god teknik och bra övningar kommer du att komma långt.

Anders Evenson

Run and yoga (låg intensitet) (508)

Häng med på en löptur i lugnt och skönt tempo. Turen går vid en del av Höga kusten-leden, på utvalda vackra platser kör vi yoga och avslappning.

Magdalena Österlund

SOMA Move (510)

SOMA Move är ett utmanande pass för att träna hela kroppen på ett både atletiskt och mjukt sätt. Fokus är förbättrad rörlighet. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där vi arbetar med kroppen som en enhet, i harmoni med andningen.

Ninni Engblom

DansStep (511)

Dans och Step i ett möte med mycket hjärta, skratt och svett. Kom och kör en skön koreografi tillsammans med oss!

Emelie Parkman, Anna Gidlund

Yoga - Avslappning (512)

Fyll på med ny energi. Välkommen till ett behagligt pass där vi kombinerar yinyoga med avslappning. De mycket enkla ställningarna utförs sittande eller liggande och du stannar i varje ställning i flera minuter medan du slappnar av helt i musklerna. Yinyoga passar alla men är särskilt effektiv för dig som känner dig stel och spänd.

Victoria Kjellqvist

Spin soft (513)

Ett distanspass med en tydlig lågintensiv karaktär. Spin soft är konditionsträning för dig som vill träna lite lugnare. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på spinningen. Välkommen till ett pass med kontrastrik musik och en härlig helhet.

Camilla Jähnke

Workshop: Restore you (516)

Att ha en bra balans mellan träning och vila är viktigt för att träningen ska vara uppbyggande och hållbar över tid. I denna workshop kommer du få exempel på hur du på bästa sätt skapar effektiv återhämtning redan i samband med träningspasset och hur du får den till att bli en naturlig och integrerade del av träningen.

Sebastian Wollbrin

Löpning: Intervaller (518)

Välkommen till ett pass för dig som vill utveckla ditt sätt att se på löpning. Här får du prova flera intervaller i olika intensiteter. Till det får du förklaringar kring fördelarna med respektive intervall.

Magnus Wik

Återhämtningsfokus/Lunch
(520, 521)

Det gäller att balansera utmaning och vila. Utmaning för att kropp och själ ska utvecklas. Vila för att få nyladdning och återhämtning. Inom just vila sker just nu en spännande utveckling, vi är många som vill inspireras i hur vi på nya sätt kan få in mer återhämtning i vår livsstil. I den här programpunkten får du både en skön stund och möjlighet till reflektion.

OBS! Väljer du Återhämtningsfokus kl. 12.45 får du lunch kl. 13.30-14.30. (519) Väljer du Återhämtningsfokus kl. 13.45 får du lunch kl. 12.45-13.45. (520)

Limited Edition 2017 Instruktivt/Fokuserat (522, 537)

Bland Limited Edition 2017 hittar du ett pass inspirerat av idrottens fysträning. Du kommer att få kvalitativ träning för hela kroppen med fokus på koordination, snabbhet i olika rörelseriktningar och spänst. Enkla redskap som koner, små häckar och snabbhetsstegar förekommer, passet kan köras både inom- och utomhus. Häng med på det här lekfulla passet för dig som vill vidareutvecklas i din övriga Friskis-träning eller inom din idrott!

Sebastian Wollbrin

Familjefys (523)

En av nyheterna i Friskis&Svettis utbud 2016. Ett fartfyllt, allsidigt pass för barn 6-12 år och vuxna tillsammans. Passet är upplagt i cirkelform med övningar anpassade för att ge bra utmaning och träning för både barn och vuxen. Hög tillsammanskänsla och lekfull inramning.

Malin Hallin

Workshop: Mostabilitet (524, 532)

Här får du inspiration till att utveckla din grundkapacitet, att skapa dina bästa hållbara fysiska förutsättningar. Vi jobbar med utmaningar i både mobilitet (rörlighet) och stabilitet i olika rörelsemönster.

Tina Uppfeldt

Limited Edition 2017 Kettlebell 1 (525)

Limited Edition 2017 bjuder på två Kettlebell-pass. Under det här passet använder vi kettlebells till träning med lika mycket energi och puls som elegans och enkelhet. Här är det bara att köra på!

Mattias Davidsson

Cardio mix (526, 535)

Det är många som satsar på konditionsträning just nu. Både nybörjare och elitmotionärer tar sig an utmaningar i olika lopp och tävlingar. På Friskis&Svettis Cardio Mix har vi möjlighet att inspirera till riktigt bra och varierad intervallträning, något som kan vara svårt när man tränar på egen hand. Det här passet kör vi på cardiomaskiner och passet passar alla.

Magnus Wik

Grenspecifik styrka - Löpning (527)

Styrkeövningar för ett förbättrat löpsteg. Både enkla och komplexa övningar som tar vidare din löpning.

Charlotte Lindström

Run and yoga (medelintensitet) (528)

Det är ett yogapass, men ändå inte. Det är ett löppass, men ändå inte. Det blir löpning i fullständig närvaro och harmoni med parken, staden och naturen. Vi varvar med mjukgörande yogasekvenser i stationer. Du behöver varken vara van löpare eller yogi, men klara att springa 2 km i tempo 7 min/km.

Magdalena Österlund

Workshop: Bemötande (529, 538)

Hos Friskis&Svettis är mötet lika viktigt som träningen. Välkommen till en workshop där bemötandet står i fokus. Här får du tips och goda råd som du kan använda dig av i din roll som ledare, tränare eller värd i din förening.

Ninni Ekström

Partyhard (530)

En av Örnsköldsviks stjärnor, Rebecka, tar med ett gäng ledarkollegor och skapar ett potpurri av Dans, Jympa och ren rörelseglädje. En fantastisk avslutning på dagen för dig som vill gå rakt in i ösig partystämning.

Rebecka Eman

Dans soft (531)

Dansa med årets ledare 2015. Välkommen att ryckas med i ett härligt ledarskap till detta sköna softpass!

Gun-Marie Östlund

Maxpuls Spin (533)

Ett pass för dig som vill veta din maxpuls i spinning. Efter en ordentlig uppvärmning får du två försök att nå din högsta puls. Mellan försöken ligger en längre återhämtning. Med hjälp av pulssystem kan du följa din puls på skärmen. Ett krävande pass med mycket ös!

XXX

Limited Edition 2017 Kettlebell 2 (534)

Limited Edition 2017 bjuder på två Kettlebell-pass. Under det här passet använder vi kettlebells till att göra rörelser med sköna flöden, känsla, närvaro och rörelsekvalitet. Men hela tiden med en hög träningskänsla. Du kommer träna din rörlighet, stabilitet och muskeluthållighet.

Mattias Davidsson

Grenspecifik styrka - Fotboll, handboll, hockey (536)

Vad krävs för att klara en idrott med många snabba riktningsförändringar? Kom och testa olika övningar för snabbhet, stabilitet och styrka.

Charlotte Lindström

Tinas blogg

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Att göra övningar på rätt sätt

På många av våra tränarutbildningar i Friskis har vi workshops med teknikträning. Vi diskuterar övningarnas syfte och utförande. Många tränare är verkligen ambitiösa och vill fördjupa sig kring detaljer.

Så kan det nog vara som medlem också. I alla fall för vissa. Man vill förstå, det gör träningen mer meningsfull.

Ibland när jag står och väntar på mitt pass brukar jag kolla på den grupp som tränar före mig. Jag har då och då reflekterat över att "hmm, här finns ett och annat att förbättra i rörelsetekniken"  för att i nästa stund tänkt "generell träning är så himla effektfullt". Fritt översatt: Egentligen spelar det inte så stor hur övningarna utförs, det är rörelse i kroppen som ger signaler till uppbyggnad - det är faktiskt inte så himla viktigt med tekniken om man resonerar utifrån ett hälsoperspektiv för vanligt folk.

Härom dagen kom några ur gruppen och berättade för mig att dom var så otroligt nöjda. Dom hade varit på en föreläsning med efterföljande teknikträning. Det hade handlat om hur övningarna skulle utföras och varför övningarna fanns med i passet. "Nu får jag till det mycket bättre." "Nu känns passet så effektivt, jag gör det med kvalité".

Wow, tänkte jag! Vad kul. Och spännande! När passet började kollade jag förväntansfullt in rörelsetekniken. Jag såg... ingen skillnad. Först kände jag mig lite besviken. Sen tänkte jag "Wow" igen. Grejen är ju att dom kände övningarna på ett annat sätt. Ett mer medvetet sätt och med en fördjupad känsla av syftet. Det tror jag är rätt sätt; när man känner att det känns bra och man gillar det. Det är mer det som det handlar om, än den perfekta rörelsebanan.

Läs hela inlägget ››

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram