Pass Kristianstad         

Limited Edition 2017 Jympa (101)

I Limited Edition 2017 möter du Jympa med en twist. Sköna flöden, sömlösa energiväxlingar och kontraster som ger dynamik i både musik och rörelser. Allt med hög tillsammanskänsla. Flyt in och häng med!

Johan Thor

Functional move (102)

Välkommen till ett Skivstångs-liknande pass som bygger på enkla och atletiska rörelser. Passet är upplagt efter kroppen uppbyggnad och målet är att både stärka och balansera kroppens funktioner. Du tränar både styrka och kondition. Passet leds av Functional moves grundare.

Magnus Ringberg

Friskis&Svettis Yoga (103)

Friskis&Svettis egna och populära Yoga. Här bjuder vi dig på ett inspirerande pass med lugn, fokus och dynamik. Du yogar med säkra och funktionella yogaövningar (asanas) och medveten andning. Namaste.

Johanna Warstedt

Workshop: Ledarskap Spin (104)

Här får du chansen att fokusera på ledarskapet i spinningen. En workshop i ledarskap med praktisk tillämpning mixat med skön inspiration. Utmana dig i något nytt eller befäst dina styrkor.

Tore Amundøy, Monica Tjörnhagen

IW soft (105)

Ett distanspass med en tydlig lågintensiv karaktär. IW soft är konditionsträning för dig som vill träna lite lugnare. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på IW. Välkommen till ett pass med kontrastrik musik och en härlig helhet.

Chatrine Walfridsson

Limited Edition 2017 Cirkelgym (106, 144)

Här har du möjlighet att testa 2017 års Limited Edition inom Cirkelgym. Passet bygger på på hög energi, ös och lekfullhet. Det är träning utan krusiduller eller svåra övningar. Konditions- och styrkekänslan i Cirkelgym är förstärkt, samtidigt som upplevelsen och teamkänslan står i fokus.

Andreas Dahlqvist

Workshop: Styrketräning (107, 120, 146)

Styrketräning är ett vitt begrepp. Ett begrepp som alla typer av ledare behöver känna till och förstå för att kunna göra bra träningsupplägg. Välkommen till en workshop där du har möjligheten att testa några metoder för olika typer av styrka så som explosivitet, hypertrofi och maxstyrka.

Johan Nyberg, Johan Ingerman

Cardio mix (108, 133, 147)

Det är många som satsar på konditionsträning just nu. Både nybörjare och elitmotionärer tar sig an utmaningar i olika lopp och tävlingar. På Friskis&Svettis Cardio Mix har vi möjlighet att inspirera till riktigt bra och varierad intervallträning, något som kan vara svårt när man tränar på egen hand. Det här passet kör vi på cardiomaskiner och passet passar alla.

Jonatan Kemi

Workshop: Prepare you (109, 134)

Uppvärmning kan vara mycket mer än några minuter på en motionscykel. En genomtänkt uppvärmning kan göra enorm skillnad på prestation, känsla och tajming. På den här workshopen får du med dig kunskap om uppvärmning och vi kommer att testa olika övningar för att få igång rätt energisystem, rörlighet, teknik, koordination och muskelaktivering. Vi använder bland annat bollar, rullar och gummiband.

Mattias Davidsson (109) respektive Gabriel Linde (134)

Buren (110, 135)

Här få du chansen att på ett lekfullt och inspirerande sätt ta dig in och runt "buren", multihallens rigg och lekställning. Ett tufft pass där du kommer att peppas och svettas till max.

Olof Håkansson

Limited Edition 2017 Instruktivt/Fokuserat (111, 127)

Bland Limited Edition 2017 hittar du ett pass inspirerat av idrottens fysträning. Du kommer att få kvalitativ träning för hela kroppen med fokus på koordination, snabbhet i olika rörelseriktningar och spänst. Enkla redskap som koner, små häckar och snabbhetsstegar förekommer, passet kan köras både inom- och utomhus. Häng med på det här lekfulla passet för dig som vill vidareutvecklas i din övriga Friskis-träning eller inom din idrott!

Gabriel Linde

SOMA Move (113)

SOMA Move är ett utmanande pass för att träna hela kroppen på ett både atletiskt och mjukt sätt. Fokus är förbättrad rörlighet. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där vi arbetar med kroppen som en enhet, i harmoni med andningen.

Emma Blom

Dans Afro/Fuego (114)

Välkommen till ett pass där du kommer att få testa en härlig del med Dans afro och en lika härlig del med Dans fuego. Förbered dig på att skaka loss och träna tillsammans med en inspirerande och kraftfull ledare.

Lena Jeppsson

Lekfull Taekwondo (115)

Här får du chansen att testa den koreanska kampsporten på ett lekfullt sätt. Utmana dig själv i spänst, explosivitet och koordination. Lek, sparka och slå dig trött tillsammans med oss!

 

Spin soft (116)

Ett distanspass med en tydlig lågintensiv karaktär. Spin soft är konditionsträning för dig som vill träna lite lugnare. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på spinningen. Välkommen till ett pass med kontrastrik musik och en härlig helhet.

Johan Thor

Limited Edition 2017 Indoor Walking (117, 131)

Bland Limited Edition 2017 hittat du ett IW-pass där vi blandar distanspassens sköna musikalitet med intervallpassets utmanande driv. Passets inleds i distanskaraktär och efter en tydlig övergång växlar passet till intervaller.

Josefina Kihlström (117) respektive Monica Tjörnhagen (131)

Workshop: Ledarskap Cirkelgym (118)

Välkommen till en workshop där du får med dig konkreta verktyg och metoder för att utveckla ditt ledarskap inom Cirkelgym. Samtidigt som du ska guida i teknik och förstärka en känsla ska du ha ett tydligt kroppsspråk och egen bra teknik i rörelserna. Som ledare jobbar du både med grupp i fokus, men också på individnivå. På workshopen tränar, testar och snackar vi.

Andreas Dahlqvist

Limited Edition 2017 Kettlebell 1 (119)

Limited Edition 2017 bjuder på två Kettlebell-pass. Under det här passet använder vi kettlebells till träning med lika mycket energi och puls som elegans och enkelhet. Här är det bara att köra på!

Mattias Davidsson

Workshop: Restore you (121, 148)

Att ha en bra balans mellan träning och vila är viktigt för att träningen ska vara uppbyggande och hållbar över tid. I denna workshop kommer du få exempel på hur du på bästa sätt skapar effektiv återhämtning redan i samband med träningspasset och hur du får den till att bli en naturlig och integrerade del av träningen.

Mattias Davidsson (121) respektive Gabriel Linde (148)

Strongman (122, 136, 149)

Många tränar för att känna att man har en kropp som fungerar, känns stark och att man klarar av vardagen utan problem, som att lyfta, bära eller dra. Och det är precis det vi kommer göra på det här passet. Vi kommer välta däck, lyfta upp tunga kulor och knuffa slädar framför oss. En del kallar det funktionell träning. Här kallar vi det Strongman.

Eleiko with friends

Löpning: Intervaller (123)

Häng med på ett löppass med sköna intervaller som kommer att kännas och ge effekt. Här får du inspiration till din egna intervallträning!

Tore Amundøy

Seniorklubben (124)

Det finns seniorer som tycker vår soft-träning är för tuff. Och det finns många seniorer som inte hittat till Friskis än. För dessa grupper introducerar vi hösten 2016 Seniorklubben. Ett arbetssätt där seniorer inspirerar andra seniorer i helt anpassad träning. I denna programpunkt berättar vi mer om Seniorklubben och du får prova Stol och Styrka, en av Seniorklubbens aktiviteter som tränar din smidighet, balans och styrka till musik.

Annika Gärderud

Återhämtningsfokus/Lunch
(125, 126)

Det gäller att balansera utmaning och vila. Utmaning för att kropp och själ ska utvecklas. Vila för att få nyladdning och återhämtning. Inom just vila sker just nu en spännande utveckling, vi är många som vill inspireras i hur vi på nya sätt kan få in mer återhämtning i vår livsstil. I den här programpunkten får du både en skön stund och möjlighet till reflektion.

OBS! Väljer du Återhämtningsfokus kl. 12.45 får du lunch kl. 13.30-14.30. (125) Väljer du Återhämtningsfokus kl. 13.45 får du lunch kl. 12.45-13.45. (126)

Yoga (128)

Magnus bjuder på en dynamisk yogasekvens med elastiska rörelser som synkroniseras med andning och precision. Steg för steg leds du in och kan fördjupa din rörlighet, balans, styrka och avslappning.

Magnus Ringberg

Workshop: Mostabilitet (129, 141)

Här får du inspiration till att utveckla din grundkapacitet, att skapa dina bästa hållbara fysiska förutsättningar. Vi jobbar med utmaningar i både mobilitet (rörlighet) och stabilitet i olika rörelsemönster.

Anna Fellström

Utmanande intervaller (130)

Är du redo för en utmaning utöver det vanliga? På detta högintensiva spinningpass tränar vi intervaller på flera olika sätt. Vi använder oss givetvis av musiken som en stark energiväxel och målet är att du flera gånger under passet ska nå 90% av din maxpuls.

Dennis Svensson

Cirkelgym soft (132)

Cirkelgym soft har samma karaktär som det vanliga Crikelgym, teknikenkelt och peppande, men med lite extra tid mellan stationerna för att fokusera om och väcka nästa muskel som ska arbeta. Du hinner också känna efter hur mycket du vill och orkar köra på just idag! 

Jonas Sundberg

Run and yoga (137)

Här mixar två sköna träningsformer, löpning och yoga, till en kombo. Välkommen till ett pass där rörlighet och närvaro från yogan blandas med meditativ och lugn löpning.

Stina Gustavsson Dahn

Workshop: Bemötande (138)

Hos Friskis&Svettis är mötet lika viktigt som träningen. Välkommen till en workshop där bemötandet står i fokus. Här får du tips och goda råd som du kan använda dig av i din roll som ledare, tränare eller värd i din förening.

Maths Malmström

Friskis Fullt Ös (139)

Räkna med fullt ös från start till slut. Här blir det en skön mix av flera olika ledarstilar med ren rörelseglädje som gemensam nämnare.

Jenny Karström, Johan Thor, Petra Bovide, Felicia Jonsson

Familjefys (140)

En av nyheterna i Friskis&Svettis utbud 2016. Ett fartfyllt, allsidigt pass för barn 6-12 år och vuxna tillsammans. Passet är upplagt i cirkelform med övningar anpassade för att ge bra utmaning och träning för både barn och vuxen. Hög tillsammanskänsla och lekfull inramning.

Emilia Thor

Norska intervaller (142)

Norska intervaller, eller 4x4 som det heter i Norge, utvecklades av forskare vid Tekniska högskolan i Trondheim. Metoden har testats tillsammans med norska skidlandslaget. Norska intervaller bjuder på mycket hård ansträngning, 90% av maximal kapacitet, tillsammans med pauser mellan alla fyra intervaller.

Tore Amundøy

Workshop: Ledarskap IW (143)

Här får du chansen att fokusera på ledarskapet i Indoor Walking. En workshop i ledarskap med praktisk tillämpning mixat med skön inspiration. Utmana dig i något nytt eller befäst dina styrkor.

Felicia Jonsson Chatrine Walfridsson

Limited Edition 2017 Kettlebell 2 (145)

Limited Edition 2017 bjuder på två Kettlebell-pass. Under det här passet använder vi kettlebells till att göra rörelser med sköna flöden, känsla, närvaro och rörelsekvalitet. Men hela tiden med en hög träningskänsla. Du kommer träna din rörlighet, stabilitet och muskeluthållighet.

Mattias Davidsson

Walk and yoga (150)

Här mixar två sköna träningsformer, Walk och Yoga, till en kombo. Njut av två världar som blir en i ett meditativt pass som passar alla. Under passet får du chans att landa i dig själv och hitta din inre kraft.

Stina Gustavsson Dahn

Tinas blogg

Wabi-sabi

Wabi-sabi, "de små skavankernas charm" är väl det japanska synsättet för estetik där skönheten uppstår i det lite ofullständiga (och ibland bristfälliga).

Kom på häromdagen att det ju är precis så jag tycker rörelser är, när de är som mest spännande. Läste på om wabi-sabi och såg att det utmärkande är asymmetri, skrovlighet, enkelhet och uppskattning av det helt naturliga. 

Det är ju precis så vi ska tänka när vi använder våra kroppar. De är som bäst och vackrast när rörelserna blir lite ofullständiga, lite skeva, lite skrovliga - det är där den äkta feelingen finns!

Försökte tänka så igår när jag körde intervaller på löpbanden. Gick sådär. Fick ont i  framfoten (gammal skada som gör sig påmind ibland, grymt retsamt). "De små skavankernas charm"... bullshit..!

 

Läs hela inlägget ››

Mod, svett och kärlek

I helgen har vi haft utbildarträff i Friskis&Svettis. Vi har cirka 80 utbildare, det är gänget som håller alla vara tränar/ledarkurser. De är engagerade i någon förening och har utbildaruppdraget som en bisyssla. Alla har kunskap, erfarenhet och extra intresse som fyller på deras bakgrund inom det ämne som dom utbildar inom. De flesta har ett par kurser om året.

I helgen sågs vi nästan allihop i Stockholm. Temat var påkopplad-avkopplad. Extremt aktuellt i den tid som är nu och extremt relevant för oss i Friskis&Svettis. Vi funderade på ämnet, lyssnade till sköna föreläsare, körde workout party, tränade, chillade och hängde med varandra. Väldans bra.

Grejen är att det här gänget är något speciellt. En samling människor med så jäkla mycket mod, svett och kärlek. Inget känns omöjligt, med full energi och proffsighet tar man sig an nya uppgifter och svettar sig kärleksfullt in i utveckling av detaljer och helhet med massa engagemang.

Läs hela inlägget ››

Fredagsfeeling med PT-planering

En fredag för nästan exakt fem år sedan hade vi historiskt möte på Friskis&Svettis Riks. Det handlade om huruvida vi skulle börja med PT eller inte. Vi var ett gäng på typ 25 personer; representanter från olika föreningar, utbildare och träningsutvecklare på Riks. Det var härligt livliga diskussioner och vi slutade mötet... helt förvirrade! Jag har nog aldrig lett ett så konstigt möte...

Det började liksom med att vi kände oss säkra på att vi skulle börja utveckla ett arbetssätt med PT. Sen när vi gick in på att diskutera varför, hur och på vilket sätt det skulle gå till, då körde vi fast. Runt lunch var vi helt säkra på att vi skulle satsa på annan utveckling och inte PT. Och vid mötets avslutning var vi alla osäkra. Konstig känsla (och här känns kanske på sin rätt att ifrågasätta mötesledningen :-)) men samtidigt var det lite spännande.

Hur som helst, så här formulerade vi oss inför vårt träningskonvent Svettisdagarna som genomfördes i november 2012:

"Efter en tid av utvecklingstankar är vi helt säkra: Personliga tränare kommer att tillföra Friskis&Svettis ytterligare en dimension och ge oss ett nytt spännande arbetssätt. Somexperter på träningsprogression och specialdesignad träning utifrån en medlems unika målsättning kan vi jobba med uppföljning och utvärdering under en längre tidsperiod. Friskis&Svettis Personliga tränare passar i föreningar med stor och etablerad gymverksamhet. Under hösten 2012 har de första pilotutbildningarna genomförts och till våren 2013 kommer PT-utbildningen att finnas på kurslistan."

Så vi lyckades samla ihop oss igen efter mötet och fick sedan rejäl fart (och blev helt säkra!). Utbildning, arbetssätt, kommunikation osv utvecklades och har sedan förfinats  eftersom.

I statistik från 2016 så ser vi att PT:s finns nu i 30 föreningar. I maj är det dags för en inspirationsdag för alla PT:s och vi hade idag ett möte för att diskutera innehållet. Och idag, då var det verkligen ett bra och skönt möte. Intressanta diskussioner och spännande uppslag. Ingen osäkerhet i gruppen...


 

Riktigt skön fredagsfeeling på mötet med det här gänget. Från vänster: Jag, Stina Eklund Olofsson, Stefan Haag och Magnus Strömberg. Med på länk var också Sebastian Wollbrin.

Läs hela inlägget ››

En grej som vi är jäkligt bra på

Jag tycker det är väldigt spännande att vara i olika träningssammanhang, att se hur olika personer och situationer tar sig uttryck. Just den här tiden på året, när det är många som drar igång sin träning, är det extra spännande.

Olika aktörer har sina egna sätt att inspirera till träning och olika sätt att bedriva sin träning på. Det är bra. Olika personer gillar olika grejer. Det som blir rätt för mig är kanske fel för dig. Därför känns det bra om vi in träningsbranschen gör på lite olika sätt, tillsammans får vi då möjlighet till ännu större träffyta.

En grej som jag tycker vi i Friskis är alldeles extra bra på är att göra träningen i olika upplevelser och med olika belastningsnivåer. Vi har träning som ligger i hela spannet från mjuk uppbyggnad till elitidrott. För oss är träning att göra burpees och tunga marklyft. Men det är också att göra sköna uppmjukningar och snälla stabilitetsövningar. Eller att gå på en danspass och skippa träningsprestationen, bara glida runt i salen och få massa bra rörelse i kroppen på köpet. Utan att ens tänka på det. Bara uppleva.

Just att skapa träning med lägre belastning är en specialité i Friskis, vi har ju haft med oss den idén redan sedan starten, att vara en brygga mellan sjuk- och friskvård. Framöver tror jag att den här typen av träning kommer bli allt mer intressant för fler av oss, vi behöver jobba med att bygga upp kroppen på ett smart sätt. Visst, den högintensiva träningen finns också hos oss och den har sin givna plats. Men mjukare pass, t ex soft träning, tror jag kommer bli mångas favoritträning framöver. Kolla mer om soft här

 

Läs hela inlägget ››

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram