Pass Kristianstad         

Limited Edition 2017 Jympa (101)

I Limited Edition 2017 möter du Jympa med en twist. Sköna flöden, sömlösa energiväxlingar och kontraster som ger dynamik i både musik och rörelser. Allt med hög tillsammanskänsla. Flyt in och häng med!

Johan Thor

Functional move (102)

Välkommen till ett Skivstångs-liknande pass som bygger på enkla och atletiska rörelser. Passet är upplagt efter kroppen uppbyggnad och målet är att både stärka och balansera kroppens funktioner. Du tränar både styrka och kondition. Passet leds av Functional moves grundare.

Magnus Ringberg

Friskis&Svettis Yoga (103)

Friskis&Svettis egna och populära Yoga. Här bjuder vi dig på ett inspirerande pass med lugn, fokus och dynamik. Du yogar med säkra och funktionella yogaövningar (asanas) och medveten andning. Namaste.

Johanna Warstedt

Workshop: Ledarskap Spin (104)

Här får du chansen att fokusera på ledarskapet i spinningen. En workshop i ledarskap med praktisk tillämpning mixat med skön inspiration. Utmana dig i något nytt eller befäst dina styrkor.

Tore Amundøy, Monica Tjörnhagen

IW soft (105)

Ett distanspass med en tydlig lågintensiv karaktär. IW soft är konditionsträning för dig som vill träna lite lugnare. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på IW. Välkommen till ett pass med kontrastrik musik och en härlig helhet.

Chatrine Walfridsson

Limited Edition 2017 Cirkelgym (106, 144)

Här har du möjlighet att testa 2017 års Limited Edition inom Cirkelgym. Passet bygger på på hög energi, ös och lekfullhet. Det är träning utan krusiduller eller svåra övningar. Konditions- och styrkekänslan i Cirkelgym är förstärkt, samtidigt som upplevelsen och teamkänslan står i fokus.

Andreas Dahlqvist

Workshop: Styrketräning (107, 120, 146)

Styrketräning är ett vitt begrepp. Ett begrepp som alla typer av ledare behöver känna till och förstå för att kunna göra bra träningsupplägg. Välkommen till en workshop där du har möjligheten att testa några metoder för olika typer av styrka så som explosivitet, hypertrofi och maxstyrka.

Johan Nyberg, Johan Ingerman

Cardio mix (108, 133, 147)

Det är många som satsar på konditionsträning just nu. Både nybörjare och elitmotionärer tar sig an utmaningar i olika lopp och tävlingar. På Friskis&Svettis Cardio Mix har vi möjlighet att inspirera till riktigt bra och varierad intervallträning, något som kan vara svårt när man tränar på egen hand. Det här passet kör vi på cardiomaskiner och passet passar alla.

Jonatan Kemi

Workshop: Prepare you (109, 134)

Uppvärmning kan vara mycket mer än några minuter på en motionscykel. En genomtänkt uppvärmning kan göra enorm skillnad på prestation, känsla och tajming. På den här workshopen får du med dig kunskap om uppvärmning och vi kommer att testa olika övningar för att få igång rätt energisystem, rörlighet, teknik, koordination och muskelaktivering. Vi använder bland annat bollar, rullar och gummiband.

Mattias Davidsson (109) respektive Gabriel Linde (134)

Buren (110, 135)

Här få du chansen att på ett lekfullt och inspirerande sätt ta dig in och runt "buren", multihallens rigg och lekställning. Ett tufft pass där du kommer att peppas och svettas till max.

Olof Håkansson

Limited Edition 2017 Instruktivt/Fokuserat (111, 127)

Bland Limited Edition 2017 hittar du ett pass inspirerat av idrottens fysträning. Du kommer att få kvalitativ träning för hela kroppen med fokus på koordination, snabbhet i olika rörelseriktningar och spänst. Enkla redskap som koner, små häckar och snabbhetsstegar förekommer, passet kan köras både inom- och utomhus. Häng med på det här lekfulla passet för dig som vill vidareutvecklas i din övriga Friskis-träning eller inom din idrott!

Gabriel Linde

SOMA Move (113)

SOMA Move är ett utmanande pass för att träna hela kroppen på ett både atletiskt och mjukt sätt. Fokus är förbättrad rörlighet. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där vi arbetar med kroppen som en enhet, i harmoni med andningen.

Emma Blom

Dans Afro/Fuego (114)

Välkommen till ett pass där du kommer att få testa en härlig del med Dans afro och en lika härlig del med Dans fuego. Förbered dig på att skaka loss och träna tillsammans med en inspirerande och kraftfull ledare.

Lena Jeppsson

Lekfull Taekwondo (115)

Här får du chansen att testa den koreanska kampsporten på ett lekfullt sätt. Utmana dig själv i spänst, explosivitet och koordination. Lek, sparka och slå dig trött tillsammans med oss!

 

Spin soft (116)

Ett distanspass med en tydlig lågintensiv karaktär. Spin soft är konditionsträning för dig som vill träna lite lugnare. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på spinningen. Välkommen till ett pass med kontrastrik musik och en härlig helhet.

Johan Thor

Limited Edition 2017 Indoor Walking (117, 131)

Bland Limited Edition 2017 hittat du ett IW-pass där vi blandar distanspassens sköna musikalitet med intervallpassets utmanande driv. Passets inleds i distanskaraktär och efter en tydlig övergång växlar passet till intervaller.

Josefina Kihlström (117) respektive Monica Tjörnhagen (131)

Workshop: Ledarskap Cirkelgym (118)

Välkommen till en workshop där du får med dig konkreta verktyg och metoder för att utveckla ditt ledarskap inom Cirkelgym. Samtidigt som du ska guida i teknik och förstärka en känsla ska du ha ett tydligt kroppsspråk och egen bra teknik i rörelserna. Som ledare jobbar du både med grupp i fokus, men också på individnivå. På workshopen tränar, testar och snackar vi.

Andreas Dahlqvist

Limited Edition 2017 Kettlebell 1 (119)

Limited Edition 2017 bjuder på två Kettlebell-pass. Under det här passet använder vi kettlebells till träning med lika mycket energi och puls som elegans och enkelhet. Här är det bara att köra på!

Mattias Davidsson

Workshop: Restore you (121, 148)

Att ha en bra balans mellan träning och vila är viktigt för att träningen ska vara uppbyggande och hållbar över tid. I denna workshop kommer du få exempel på hur du på bästa sätt skapar effektiv återhämtning redan i samband med träningspasset och hur du får den till att bli en naturlig och integrerade del av träningen.

Mattias Davidsson (121) respektive Gabriel Linde (148)

Strongman (122, 136, 149)

Många tränar för att känna att man har en kropp som fungerar, känns stark och att man klarar av vardagen utan problem, som att lyfta, bära eller dra. Och det är precis det vi kommer göra på det här passet. Vi kommer välta däck, lyfta upp tunga kulor och knuffa slädar framför oss. En del kallar det funktionell träning. Här kallar vi det Strongman.

Eleiko with friends

Löpning: Intervaller (123)

Häng med på ett löppass med sköna intervaller som kommer att kännas och ge effekt. Här får du inspiration till din egna intervallträning!

Tore Amundøy

Seniorklubben (124)

Det finns seniorer som tycker vår soft-träning är för tuff. Och det finns många seniorer som inte hittat till Friskis än. För dessa grupper introducerar vi hösten 2016 Seniorklubben. Ett arbetssätt där seniorer inspirerar andra seniorer i helt anpassad träning. I denna programpunkt berättar vi mer om Seniorklubben och du får prova Stol och Styrka, en av Seniorklubbens aktiviteter som tränar din smidighet, balans och styrka till musik.

Annika Gärderud

Återhämtningsfokus/Lunch
(125, 126)

Det gäller att balansera utmaning och vila. Utmaning för att kropp och själ ska utvecklas. Vila för att få nyladdning och återhämtning. Inom just vila sker just nu en spännande utveckling, vi är många som vill inspireras i hur vi på nya sätt kan få in mer återhämtning i vår livsstil. I den här programpunkten får du både en skön stund och möjlighet till reflektion.

OBS! Väljer du Återhämtningsfokus kl. 12.45 får du lunch kl. 13.30-14.30. (125) Väljer du Återhämtningsfokus kl. 13.45 får du lunch kl. 12.45-13.45. (126)

Yoga (128)

Magnus bjuder på en dynamisk yogasekvens med elastiska rörelser som synkroniseras med andning och precision. Steg för steg leds du in och kan fördjupa din rörlighet, balans, styrka och avslappning.

Magnus Ringberg

Workshop: Mostabilitet (129, 141)

Här får du inspiration till att utveckla din grundkapacitet, att skapa dina bästa hållbara fysiska förutsättningar. Vi jobbar med utmaningar i både mobilitet (rörlighet) och stabilitet i olika rörelsemönster.

Anna Fellström

Utmanande intervaller (130)

Är du redo för en utmaning utöver det vanliga? På detta högintensiva spinningpass tränar vi intervaller på flera olika sätt. Vi använder oss givetvis av musiken som en stark energiväxel och målet är att du flera gånger under passet ska nå 90% av din maxpuls.

Dennis Svensson

Cirkelgym soft (132)

Cirkelgym soft har samma karaktär som det vanliga Crikelgym, teknikenkelt och peppande, men med lite extra tid mellan stationerna för att fokusera om och väcka nästa muskel som ska arbeta. Du hinner också känna efter hur mycket du vill och orkar köra på just idag! 

Jonas Sundberg

Run and yoga (137)

Här mixar två sköna träningsformer, löpning och yoga, till en kombo. Välkommen till ett pass där rörlighet och närvaro från yogan blandas med meditativ och lugn löpning.

Stina Gustavsson Dahn

Workshop: Bemötande (138)

Hos Friskis&Svettis är mötet lika viktigt som träningen. Välkommen till en workshop där bemötandet står i fokus. Här får du tips och goda råd som du kan använda dig av i din roll som ledare, tränare eller värd i din förening.

Maths Malmström

Friskis Fullt Ös (139)

Räkna med fullt ös från start till slut. Här blir det en skön mix av flera olika ledarstilar med ren rörelseglädje som gemensam nämnare.

Jenny Karström, Johan Thor, Petra Bovide, Felicia Jonsson

Familjefys (140)

En av nyheterna i Friskis&Svettis utbud 2016. Ett fartfyllt, allsidigt pass för barn 6-12 år och vuxna tillsammans. Passet är upplagt i cirkelform med övningar anpassade för att ge bra utmaning och träning för både barn och vuxen. Hög tillsammanskänsla och lekfull inramning.

Emilia Thor

Norska intervaller (142)

Norska intervaller, eller 4x4 som det heter i Norge, utvecklades av forskare vid Tekniska högskolan i Trondheim. Metoden har testats tillsammans med norska skidlandslaget. Norska intervaller bjuder på mycket hård ansträngning, 90% av maximal kapacitet, tillsammans med pauser mellan alla fyra intervaller.

Tore Amundøy

Workshop: Ledarskap IW (143)

Här får du chansen att fokusera på ledarskapet i Indoor Walking. En workshop i ledarskap med praktisk tillämpning mixat med skön inspiration. Utmana dig i något nytt eller befäst dina styrkor.

Felicia Jonsson Chatrine Walfridsson

Limited Edition 2017 Kettlebell 2 (145)

Limited Edition 2017 bjuder på två Kettlebell-pass. Under det här passet använder vi kettlebells till att göra rörelser med sköna flöden, känsla, närvaro och rörelsekvalitet. Men hela tiden med en hög träningskänsla. Du kommer träna din rörlighet, stabilitet och muskeluthållighet.

Mattias Davidsson

Walk and yoga (150)

Här mixar två sköna träningsformer, Walk och Yoga, till en kombo. Njut av två världar som blir en i ett meditativt pass som passar alla. Under passet får du chans att landa i dig själv och hitta din inre kraft.

Stina Gustavsson Dahn

Tinas blogg

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Att göra övningar på rätt sätt

På många av våra tränarutbildningar i Friskis har vi workshops med teknikträning. Vi diskuterar övningarnas syfte och utförande. Många tränare är verkligen ambitiösa och vill fördjupa sig kring detaljer.

Så kan det nog vara som medlem också. I alla fall för vissa. Man vill förstå, det gör träningen mer meningsfull.

Ibland när jag står och väntar på mitt pass brukar jag kolla på den grupp som tränar före mig. Jag har då och då reflekterat över att "hmm, här finns ett och annat att förbättra i rörelsetekniken"  för att i nästa stund tänkt "generell träning är så himla effektfullt". Fritt översatt: Egentligen spelar det inte så stor hur övningarna utförs, det är rörelse i kroppen som ger signaler till uppbyggnad - det är faktiskt inte så himla viktigt med tekniken om man resonerar utifrån ett hälsoperspektiv för vanligt folk.

Härom dagen kom några ur gruppen och berättade för mig att dom var så otroligt nöjda. Dom hade varit på en föreläsning med efterföljande teknikträning. Det hade handlat om hur övningarna skulle utföras och varför övningarna fanns med i passet. "Nu får jag till det mycket bättre." "Nu känns passet så effektivt, jag gör det med kvalité".

Wow, tänkte jag! Vad kul. Och spännande! När passet började kollade jag förväntansfullt in rörelsetekniken. Jag såg... ingen skillnad. Först kände jag mig lite besviken. Sen tänkte jag "Wow" igen. Grejen är ju att dom kände övningarna på ett annat sätt. Ett mer medvetet sätt och med en fördjupad känsla av syftet. Det tror jag är rätt sätt; när man känner att det känns bra och man gillar det. Det är mer det som det handlar om, än den perfekta rörelsebanan.

Läs hela inlägget ››

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram