Pass Norrköping 1  |  8 oktober         

Limited Edition 2017 Jympa (201)

I Limited Edition 2017 möter du Jympa med en twist. Sköna flöden, sömlösa energiväxlingar och kontraster som ger dynamik i både musik och rörelser. Allt med hög tillsammanskänsla. Flyt in och häng med!

Johan Thor

Funktionell skivstång (202)

Ett pass fyllt av effektiva och utmanande övningar med skivstången som bästa vän. Övningarna genomförs med skivstången som redskap och berör den funktionella träningens fyra hörnstenar: styrka, rörlighet, balans och explosivitet.

Helen Remnås

Friskis&Svettis Yoga (203)

Friskis&Svettis egna och populära Yoga. Här bjuder vi dig på ett inspirerande pass med lugn, fokus och dynamik. Du yogar med säkra och funktionella yogaövningar (asanas) och medveten andning. Namaste.

Ann-Louise Carlsson

Workshop: Ledarskap Spin (204)

Här får du chansen att fokusera på ledarskapet i spinningen. En workshop i ledarskap med praktisk tillämpning mixat med skön inspiration. Utmana dig i något nytt eller befäst dina styrkor.

Anna Kjellsten, Emma Gustavsson

IW soft (205)

Ett distanspass med en tydlig lågintensiv karaktär. IW soft är konditionsträning för dig som vill träna lite lugnare. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på IW. Välkommen till ett pass med kontrastrik musik och en härlig helhet.

Birgitta Wenström

Limited Edition 2017 Cirkelgym (206, 247)

Här har du möjlighet att testa 2017 års Limited Edition inom Cirkelgym. Passet bygger på på hög energi, ös och lekfullhet. Det är träning utan krusiduller eller svåra övningar. Konditions- och styrkekänslan i Cirkelgym är förstärkt, samtidigt som upplevelsen och teamkänslan står i fokus.

Stefan Björk

Limited Edition 2017 Kettlebell 1 (207)

Limited Edition 2017 bjuder på två Kettlebell-pass. Under det här passet använder vi kettlebells till träning med lika mycket energi och puls som elegans och enkelhet. Här är det bara att köra på!

Mattias Davidsson

Workshop: Styrketräning (208, 221, 236, 249)

Styrketräning är ett vitt begrepp. Ett begrepp som alla typer av ledare behöver känna till och förstå för att kunna göra bra träningsupplägg. Välkommen till en workshop där du har möjligheten att testa några metoder för olika typer av styrka så som explosivitet, hypertrofi och maxstyrka.

Johan Ingerman

Cardio mix (209, 222, 237, 250)

Det är många som satsar på konditionsträning just nu. Både nybörjare och elitmotionärer tar sig an utmaningar i olika lopp och tävlingar. På Friskis&Svettis Cardio Mix har vi möjlighet att inspirera till riktigt bra och varierad intervallträning, något som kan vara svårt när man tränar på egen hand. Det här passet kör vi på cardiomaskiner och passet passar alla.

Jonatan Kemi

Workshop: Prepare you (210, 238)

Uppvärmning kan vara mycket mer än några minuter på en motionscykel. En genomtänkt uppvärmning kan göra enorm skillnad på prestation, känsla och tajming. På den här workshopen får du med dig kunskap om uppvärmning och vi kommer att testa olika övningar för att få igång rätt energisystem, rörlighet, teknik, koordination och muskelaktivering. Vi använder bland annat bollar, rullar och gummiband.

Gabriel Linde

Parkour (211, 224, 239, 252)

Parkour, eller freerunning, är att ta sig från punkt A till B så snabbt och effektivt som är möjligt. Vi använder oss av miljön: klättra, hoppa och springa. Vi tränar styrka, kontroll och vilja på ett lekfullt sätt. Nybörjare eller van, här får du gå igenom grunderna, några övningar och testa hinder.

Jonas Gründer, Simon Paldanius

Run and yoga (212)

Välkommen till ett pass där rörlighet och närvaro från yogan blandas med meditativ och lugn löpning. Ett pass för alla som vill hitta lugnet i rörelsen. Och för dig som vill fokusera på ditt löpsteg.

Malin Boork

Seniorklubben (213, 226)

Det finns seniorer som tycker vår soft-träning är för tuff. Och det finns många seniorer som inte hittat till Friskis än. För dessa grupper introducerar vi hösten 2016 Seniorklubben. Ett arbetssätt där seniorer inspirerar andra seniorer i helt anpassad träning. I denna programpunkt berättar vi mer om Seniorklubben och du får prova Stol och Styrka, en av Seniorklubbens aktiviteter som tränar din smidighet, balans och styrka till musik.

Eva Svartengren

SOMA Move (214)

SOMA Move är ett utmanande pass för att träna hela kroppen på ett både atletiskt och mjukt sätt. Fokus är förbättrad rörlighet. Hela passet är ett oavbrutet flöde av rörelsemönster där vi arbetar med kroppen som en enhet, i harmoni med andningen.

Helen Remnås

Dans fusion (215)

Dans fusion med extra allt. En härlig blandning av olika dansstilar och sköna moves. Vi lovar medryckande stämning, uttryck och massor av dansglädje!

Anna Fredriksson, Emil Johansson, Jessica Engström, Eva Vilhelmsson

Yoga - Hatha Vinyas (216)

Yoga med högre tempo, flödande övningar och styrka genom hela passet. Räkna med att bli varm och svettig. Och om du vill ha en utmaning: Testa yogans lite mer avancerade positioner på det här passet.

Jenny Lindberg

Spin soft (217)

Ett distanspass med en tydlig lågintensiv karaktär. Spin soft är konditionsträning för dig som vill träna lite lugnare. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på spinningen. Välkommen till ett pass med kontrastrik musik och en härlig helhet.

Johan Thor

Limited Edition 2017 Indoor Walking (218, 233)

Bland Limited Edition 2017 hittat du ett IW-pass där vi blandar distanspassens sköna musikalitet med intervallpassets utmanande driv. Passets inleds i distanskaraktär och efter en tydlig övergång växlar passet till intervaller.

Lars Björndahl

Workshop: Ledarskap Cirkelgym (219)

Välkommen till en workshop där du får med dig konkreta verktyg och metoder för att utveckla ditt ledarskap inom Cirkelgym. Samtidigt som du ska guida i teknik och förstärka en känsla ska du ha ett tydligt kroppsspråk och egen bra teknik i rörelserna. Som ledare jobbar du både med grupp i fokus, men också på individnivå. På workshopen tränar, testar och snackar vi.

Stefan Björk

Strongman (220, 235)

Många tränar för att känna att man har en kropp som fungerar, känns stark och att man klarar av vardagen utan problem, som att lyfta, bära eller dra. Och det är precis det vi kommer göra på det här passet. Vi kommer välta däck, lyfta upp tunga kulor och knuffa slädar framför oss. En del kallar det funktionell träning. Här kallar vi det Strongman.

Eleiko with friends

Workshop: Restore you (223, 251)

Att ha en bra balans mellan träning och vila är viktigt för att träningen ska vara uppbyggande och hållbar över tid. I denna workshop kommer du få exempel på hur du på bästa sätt skapar effektiv återhämtning redan i samband med träningspasset och hur du får den till att bli en naturlig och integrerade del av träningen.

Mattias Davidsson

Löpning: Intervaller (225)

Ett lite tuffare löppass där du får utveckla ditt löpsteg och utmana dig själv. Efter en rejäl uppvärmning och lite löpteknik får du känna på intervaller där du kan utmana dig helt efter dina förutsättningar.

Michael Jämtner

Återhämtningsfokus/Lunch
(227, 228)

Det gäller att balansera utmaning och vila. Utmaning för att kropp och själ ska utvecklas. Vila för att få nyladdning och återhämtning. Inom just vila sker just nu en spännande utveckling, vi är många som vill inspireras i hur vi på nya sätt kan få in mer återhämtning i vår livsstil. I den här programpunkten får du både en skön stund och möjlighet till reflektion.

OBS! Väljer du Återhämtningsfokus kl. 12.45 får du lunch kl. 13.30-14.30. (227) Väljer du Återhämtningsfokus kl. 13.45 får du lunch kl. 12.45-13.45. (228)

Limited Edition 2017 Instruktivt/Fokuserat (229, 253)

Bland Limited Edition 2017 hittar du ett pass inspirerat av idrottens fysträning. Du kommer att få kvalitativ träning för hela kroppen med fokus på koordination, snabbhet i olika rörelseriktningar och spänst. Enkla redskap som koner, små häckar och snabbhetsstegar förekommer, passet kan köras både inom- och utomhus. Häng med på det här lekfulla passet för dig som vill vidareutvecklas i din övriga Friskis-träning eller inom din idrott!

Gabriel Linde

Familjefys (230)

En av nyheterna i Friskis&Svettis utbud 2016. Ett fartfyllt, allsidigt pass för barn 6-12 år och vuxna tillsammans. Passet är upplagt i cirkelform med övningar anpassade för att ge bra utmaning och träning för både barn och vuxen. Hög tillsammanskänsla och lekfull inramning.

Johan Thor, Emilia Thor

Workshop: Mostabilitet (231, 244)

Här får du inspiration till att utveckla din grundkapacitet, att skapa dina bästa hållbara fysiska förutsättningar. Vi jobbar med utmaningar i både mobilitet (rörlighet) och stabilitet i olika rörelsemönster.

Anna Fellström

Genom Sverige på spincykeln (232)

Utomhuscykling inomhus! Följ med på en resa genom Sverige som bjuder på tuffa intervaller. Cykla genom friluftskommunen Örnsköldvik. Ta ett par race uppför backarna i kransmossen i Borås. Njut av fina landsvägsmil längs vattenriketrundan i Kristianstad. Avsluta med tuffa tramptag i Norrköpings Kolmårdskogarna.

Helen Remnås

Cirkelgym soft (234)

Cirkelgym soft har samma karaktär som det vanliga Crikelgym, teknikenkelt och peppande, men med lite extra tid mellan stationerna för att fokusera om och väcka nästa muskel som ska arbeta. Du hinner också känna efter hur mycket du vill och orkar köra på just idag! 

Anna-Maria Tyrsing

Walkabout (240)

Ett nyfiket sätt att närma sig promenaden, omgivningen och oss själva. En övning i gående mindfulness varvat med medveten andning och enkla stående yogapositioner.

Daniel Strandberg

Workshop: Bemötande (241, 254)

Hos Friskis&Svettis är mötet lika viktigt som träningen. Välkommen till en workshop där bemötandet står i fokus. Här får du tips och goda råd som du kan använda dig av i din roll som ledare, tränare eller värd i din förening.

Annica Svensson

Inspiration deluxe (242)

Fyra ledare. Fyra helt olika delar av Friskis träningsutbud. Välkommen till ett pass som blandar fyra olika världar. Från fullt ös till lugn kontroll, med massor av inspiration. Ett riktigt party-pass!

Malin Alsö, Richard Kempe, Elenore Pellams, Per-Anders Alm

Duo-boll (243)

Allt blir roligare med en vän. På det här fyspasset jobbar vi två och två i med medicinboll. Det blir ett roligt, svettigt och bålstärkande pass!

Anna Östh

Maxpuls Spin (245)

Ett pass för dig som vill veta din maxpuls i spinning. Efter en ordentlig uppvärmning får du två försök att nå din högsta puls. Mellan försöken ligger en längre återhämtning. Med hjälp av pulssystem kan du följa din puls på skärmen. Ett krävande pass med mycket ös!

Malte Svensson

Workshop: Ledarskap IW (246)

Här får du chansen att fokusera på ledarskapet i Indoor Walking. En workshop i ledarskap med praktisk tillämpning mixat med skön inspiration. Utmana dig i något nytt eller befäst dina styrkor.

Josefina Kihlström

Limited Edition 2017 Kettlebell 2 (248)

Limited Edition 2017 bjuder på två Kettlebell-pass. Under det här passet använder vi kettlebells till att göra rörelser med sköna flöden, känsla, närvaro och rörelsekvalitet. Men hela tiden med en hög träningskänsla. Du kommer träna din rörlighet, stabilitet och muskeluthållighet.

Mattias Davidsson

 

Tinas blogg

Instagramtajm!

Nu i juni är det jag som är @friskissvettis på Instagram. Det blir träningsutveckling, sköna människor och smaskiga pass. Träning med Tina, helt enkelt. Häng på så tränar vi in sommaren! Bloggen får lite ledigt, tills vidare.

 

 

Läs hela inlägget ››

Högtryck

I dessa tider är det högtryck på många sätt och vis, bland annat i tränarfabriken. Just nu går hundratals friskisledare på kurs. Några är helt nya, andra ska börja med ett nytt uppdrag.

I Friskis har vi haft vår egen utbildning ända sedan starten, för snart 40 år sedan. Kurserna blir en slags utvecklings-mötesplats, där möts ett gäng sköna människor med en gemensam uppgift; inspirera andra till träning med schyst feeling. Ofta uppstår också en unik kursjargong, det är så pass intensivt, man jobbar tight och är på internat, så alla grupprocesser sker med faciliterad fart. Det är liksom som att gå hela gymnasiet på en helg. Man kommer lite ny och nyfiken till kursstarten och sprintar sedan ut några dagar senare och tar träningsstudenten på söndagen.

 

 

Från förra helgens Core-kurs.

Läs hela inlägget ››

Den fantastiska kroppen

I fredags samlades ett stort gäng PT:s för en inspirationsdag. Härliga personligheter, stort engagemang och vilja till utveckling. Under förmiddagen fick vi lyssna till, och träna tillsammans med, Linus Johansson. Linus är en stor inspirationskälla inom funktionell träning och en grym entreprenör - skapar nya grejer hela tiden men utifrån samma grundtankar. Hans tema för dagen var "den fantastiska kroppen".

På eftermiddagen grottade vi in oss i vår egen funktionella rörelsetest. Det är en screeningtest som vi haft med oss sedan starten med PT, syftet är att få en bild av personens naturliga rörelsemönster och att samtidigt initiera ett  synsätt på funktionell träning. Eftersom vi gjort några uppdateringar så kändes det värdefullt att kolla genom dessa och diskutera kring testens syfte och funktion. För att få lite praktisk tillämpling så genomförde vi också en test praktiskt på ett case. Jag fick vara dagens case... Förmiddagens snack om "den fantastiska kroppen" fick sig en vändning när mina utvecklingsområden (läs grymt stela fotleder) lyste fram i alla stående testövningar. Tur att jag var omgiven av 40 PT:s. Skulle vilja boka tid hos hela högen.

  

 

Friskis hög med PT:s samlade runt Linus Johansson.

Läs hela inlägget ››

Så jäkla proffsiga

Vi är igång i flera spännande projekt. Ett är "Grapevine 2018" som handlar om utvecklingen inom dans och step/aerobics. Att på ett kreativt, showigt och lekfull sätt träna via att dansa är ju en given grej för oss i Friskis. Men vi har sedan en tid känt ett behov av att göra det på nya sätt, former och uttryck.

I januari inledde vi med en utvecklingsträff med representanter från olika föreningar. Då fick vi med oss nuläge och önskemål om utveckling. Därefter skapades projektgrupp och referensgrupp. Under mars och april har nu projektgruppen jobbat vidare och skissat på ett förslag på hur ett framtida utbud skulle kunna se ut. För en dryg vecka sedan involverades referensgruppen för att reflektera och återkoppla på idéer samt förslag.

Och jäklar, vad bra det är att ha engagerade och proffsiga personer i en organisation. Olika infallsvinklar, breddade perspektiv, detaljer och helhet. Och känslor. Det är nog det sistnämnda som gör det så kul och berörande. Träningen i Friskis är ingen pappersprodukt. Den skapas med sköna, inspirerande idéer, peppiga känslor, mod och en vilja att få händerna i taket.

 

 

Projektgruppen in action på möte i helgen.

Läs hela inlägget ››

Fibo-mässan

Förra veckan var Magnus, Jossan och jag på Fibo-mässan i Tyskland. Det är världens största tränings/fitnessmässa. I år samlade den 150 000 besökare, 1 000 utställare från 50 länder, det är alltså ett extremt stort event. Helhetsupplevelsen är någon slags kombination av show-branschutveckling-produktinnovation och så klart sälj-sälj-sälj. Det är en mötesplats för tillverkare, återförsäljare och inköpare.

Precis som förra året  slås jag över att vi åker dit med bilden av "träning är roligt" och åker hem med bilden "träning är business". Det behöver ju inte vara någon motsättning i detta. Men som representant för en ideell idrottsförening är det lätt att känna sig som att man är på bortaplan i detta sammanhang. Fokus är på säljstrategier, omsättning och retention. Nästan inget snack om kultur, värderingar, budskap eller mjukvaran i träningen. Hur som helst känns det värdefullt att vara med, branschen växer och det är intressant att se vilka som tar täten. Över 56 miljoner européer är medlemmar i någon träningsklubb och antalet har ökat med 4,4 % från förra året. Den europeiska tränings/fitnessmarknaden är nu störst i världen, tom före USA.

Vad såg vi då mest av?

  • Mycket teknisk utveckling där det digitala givetvis är mest påtagligt. Att träna och mäta det du gör, eller att få vägledning via digitala stöd, finns nu i en mängd varianter. Utmaningen verkar handla om det pedagogiska, hur ska vi ta hand om, och använda, all data vi får in?
  • Varianter av varianter, finns det en uppsjö av på mässan. Inte så mycket helt nya grejer. Mer uppdateringar av befintliga. I år var det cardioutrustning, ffa löpband, som fanns i en mängd nya upplagor.
  • Mässan hade en ny del "Fibo med", tänkt att bli en mötesplats för gränslandet mellan sjuk- och friskvård. Ett spännande område förhoppningsvis växer ännu mer framöver. 

 

 

Emma Barry från Equinox (hon var tidigare på Les Mills) föreläste och pratade om att sälja upplevelser, skapa sociala utrymmen och interagera med medlemmarna. Känns ju väldigt spännande att tänka sig att länka ihop dessa idéer med tankarna kring "Fibo med" så att "träningen/handväskan" blir tillgänglig för många.
Läs hela inlägget ››

Pinsamt stel

Att känna sig stel är ingen bra känsla. När det stretar till i baklåren och ryggen när man ska knyta skorna eller att det liksom kränger till i nacke och axlar när man tar av sig tröjan, det är ingen bra feeling. Det gör ju att man nästa gång det är dags för skorna så lägger man upp foten på någon förhöjning och fiffigt kommer undan stret:et.

Att vara stel är liksom lite skämmigt. Det är som att det på något vis är dåligt och självförvållat. Typ är man stel är man slarvig, har man inte gjort läxan (stretchat). Är man rörlig är man duktig och beundransvärd. Nu raljerar jag, så klart. Men jag tror många känner igen sig i känslan.

Grejen är att de flesta av oss känner av stelhet. Och att vi blir stelare med åldern. Det kan också vara när vi tränar för mycket, för lite eller har haft en skada. Med en stel känsla tror jag att vi blir mindre motiverade till att röra på oss. För att det är obekvämt.

Här är det lätt att komma in i en sämre cirkel; stel-rör sig mindre i dessa rörelseriktningar-blir ännu stelare. För kroppen anpassar sig ju till det vi gör. Rör vi oss inte i en viss riktning så minskar den funktionen. Vill vi underhålla, eller utveckla, våra rörelseomfång så behöver vi bjussa kroppen på dessa rörelser.

Här finns potential. Kör vi rörlighetsträning så finns det massa sköna rörelsekänslor att frigöra, både när man tränar och när man sen ska sätta på sig skorna. Rörlighetsträning kan göras på massa olika sätt, t ex stretching, moment i yogan, flex, andra former av dynamisk rörlighetsträning, att man tar ut stora rörelsemönster när man styrketränar osv.

Nu är vi igång och producerar höstsäsongens konceptpass till Flex, IntervallFlex och Flex soft. Vill inte avslöja för mycket, men det kommer lösa upp all världens pinsamma stelheter.

 

 

  

Liten tjuvkik in på Anna Fellström och Marie Löfgren i flexproduktionen.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram