Kontakta din förening

Här nedanför hittar du länkar till samtliga Friskis&Svettis-föreningars hemsidor.

Tinas blogg

Hurra för att träna tillsammans

Visst är det skönt att träna ensam? Man har ju fullt upp. Det är teknik, svett och allt där mellan. Då kan det kännas som den egna kroppen och själen behöver allt fokus. Och ibland är det nog precis vad som behövs. En stilla egostund i träningen.

Ibland är det rätt med precis motsatt strategi. Träning med en vän! En sån där bra träningskompis, en som man vill vara med och där träningsinspirationen växer när man är tillsammans. När man både tycker om att vara med varandra och blir pepp. Då blir träningen en gyllene stund, något extra.

Träningskompisar är inte så lätta att hitta. En vän till mig sa att träningskompisar är svårare att hitta en än kärlekspartner. Så kanske det är. När jag har varit på träningsresor så har det varit resenärer med som hittat varandra på träningen hemma (ingen kärleksrelation, alltså) och sen valt att åka tillsammans. Inspirerande!

Har man ingen träningskompis kan man ju ta och träna med en familjemedlem. Som på bilden nedan där pappan Anders hoppar knäböj med tonårsdottern Tea.

Läs hela inlägget ››

Världens drag i tunneln

Jag är nog en sån där eventmänniska. Gillar när det är något extra. Och när det är mycket folk. Särskilt när dom tränar. Så var det i lördags på Tunnel run, Löploppet i tunneln Norra länken med 42 000 anmälda, en vecka innan trafiken släpps på. Eller, egentligen har ju Kenneth redan kört där, läs här. Underbar story, hade lika gärna kunnat vara jag.

          

Hela eventet flöt på superbra, vi gick drillade på led till starten indelade i startgupper. Fick fin uppvärmning, sedan brände starten igång och vi speedade ned i tunneln som verkligen var effektfull. Några utsmyckningar är stationära i tunneln, fantastiska kreationer i natur- och årstidstema skapade av bl a Ernst Billgren, Pål Svensson och Mattias Klum. Ängar, vass, skog och vinterlandskap. Wow, superfint. Och löploppet till ära var det extra pyntning med ljussättning, musik och peppning.

    

     

Även om det var en ovanligt härlig milrunda så är ändå målgången något speciellt med lopp. Att korsa en mållinje är verkligen extremt skönt. Kanske man borde göra lite oftare i livet? En som verkligen hade en målgång i lördags var Per Spik (bilden till vänster), tävlingsledare för Tunnel run. Vi träffade honom efter loppet och han suckade skönt "Tänk ändå, att det gick att få ned 42 000 personer i den där tunneln. Det trodde jag inte förra veckan". "Cool kille! Jag hade varit grymt stressad om jag varit tävlingsledare och haft den känslan en vecka innan start :-).

Läs hela inlägget ››

Limited edition

Till 2015 kommer vi med en inspirerande grej. Träning som kommer in en stund, kickar igång, brötar runt och sen åker ut igen. Som en virvelvind. Inte helt nya grejer, utan mer som teman utifrån det befintliga utbudet. T ex på inom dansen kommer det många längtat efter; Broadway - superhärligt musikalpass. Spinningen får det galet jobbiga Norska intervaller och det extremt sköna Flow. Jympan utmanar med en Mashup där nivåerna bas- och medel mixas ihop.

Läs hela inlägget ››

Post-rolig grej-syndrom

Förra helgen arrangerade vi Svettisdagarna, vårt stora träningskonvent som riktar sig till funktionärer i Friskis&Svettis. Vi har gjort detta event nästan varje år sedan 1995 så  erfarenhet, både av att arrangera det hela och att deltaga, finns hos oss. Grejen är ju att fylla på med energi och inspiration så att våra ledare, instruktörer, tränare, receptionsvärdar osv kan åka hem och fortsätta göra det grymma jobb dom gör med påfylld lust till sina uppdrag.

I programmet, som jag och mina närmaste kollegor ansvarar för, så vill vi visa upp Friskis&Svettis träning. Nya lanseringar, smånya grepp och stora nya kioskvältare. Men också befintliga träningar som är bra precis som dom är just nu. Nyheter är viktigt, vi är många som går igång och peppas när vi får uppleva nytt. Men gamla grejer kan också var skitbra och inspirerande. Det vill vi också visa. Dessutom vill vi lyssna till andra. Kompisar och stjärnor i branschen. Sådana som kanske har en annan ingång, ett annat synsätt, som kan få oss att vidga perspektiv och referensramar.

             

Så här en vecka efter känns det lite.... tomt! Det är en intensiv helg. Vi var över 2000 personer på plats och det är mycket att fixa. Tillsammans med våra leverantörer och samarbetspartners bygger vi upp utrustning motsvarande tre vanliga friskislokaler och... monterar sedan ned några timmar senare. Där mellan är det högtryck i träningsupplevelser. Och på nåt vis är det detaljerna som sätter helhetsupplevelsen. Det gäller för oss att vara uppe på tå hela tiden. Så då blir man lite trött och tom efteråt. Lite skönt att det är genomfört och samtidigt vill man tillbaka in i grejen igen. Ett typiskt post-rolig grej-syndrom. Botas bäst med fest och nya planer!

Läs hela inlägget ››

Att gilla sina drivkrafter

För två veckor sedan skrev Friskis&Svettis generalsekreterare, Peter Wigert, debattartikel om "träningshetsen". Artikeln finns här.

Idag sprang jag på en kompis, en härligt sportig triathlontjej. Vi var båda ute och sprang i snörusket. Jag, i syfte att få lite luft och ljus inför helgens storjobb på vårt träningskonvent. Hon, med ungefär samma plan, som läkare behövde hon få energi inför att gå på sitt jourpass. Kompisen hade läst debattartikeln och var upprörd, hon tyckte det var konstigt att vi i Friskis&Svettis uttalar oss negativt om träningshets när vi själva är med och skapar det. - Tina, du är ju till och med ute och springer när det snöar och är snorkallt. Kom igen, nog är du rätt träningshetsig.

Ja, jag fick tänka till där. Och det som var lite roligt var att vi fortsatte springa för det var verkligen snorkallt, man ville inte stanna och gå. Och kompisen är så himla vältränad så hon drog upp tempot. Jag blev så himla andfådd att jag kunde knappt prata :-) Men som tur var gick hennes skosnöre upp så vi stannade lite och då fick jag chans att berätta hur jag tänker.

För mig är grejen att gilla sina drivkrafter. Att se, och förstå, varför man vill träna och känna in på vilket sätt man vill träna. Och att känna att det verkligen är ens egna drivkrafter. Inte något man måste göra för att leva upp till någon slag norm.

Det kan vara olika motiv till att man vill träna och man kan träna på massa olika sätt. Minimalistiskt eller svulstigt, sparsamt eller yvigt. I triathlon eller bara jogga lite skönt. Grejen är att inte ha negativa vibbar, att styras av drivkrafter som man inte har koll på eller inte gillar. Att känna sig stressad, pressad, hetsad, att behöva prestera- och må dåligt av dom känslorna. För mig är det detta så är träningshets. När det blir dålig känsla.

Jag tycker vi ska njuta med våra kroppar. Med bra känslor, som vi gillar var och en av oss.

Och jag håller med Peter Wigert, att här kan vi som jobbar med träning på olika sätt tänka till. Vi skulle kunna inspirera bredare, till träning på olika sätt, olika nivåer och med olika känslor. Visa upp det i kommunikation osv. Så att ännu fler vill identifiera sig med att träna. Man kan gärna göra det som elitmotionär men lika gärna som vanlig gosig lagommotionär.

Jag tror att vi kände oss rätt enade här, kompisen och jag. Och det var tur för vi hade börjat springa igen och jag kunde inte fortsätta diskutera i det löptempot. När jag vek av hem skrattade kompisen: - Hihi, där fick jag hetsa dig lite med farten! Men du såg ut som du gillade det. Du gillar nog träningshets egentligen.

Och så såg hon nöjd ut, lite som att hon vunnit diskussionen. Konstigt! Det tyckte ju jag att jag gjort :-)

Läs hela inlägget ››

Följ Svettisdagarnas förberedelser

på Instagram friskissvettis! Och fyll gärna på själv med #svda14nofilter
Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Twitter

 
Till Twitter »
@maratonpetra Vi har ju mellandagsrean :-) Den finns nog inte i USA.
538326127232962560
FriskisSvettisRiks
FriskisSvettisR
@maratonpetra Håller med. Gillar meningen "Det är inte rutorna som är det viktiga utan inställningen till den egna kroppen"
538304018758778881
FriskisSvettisRiks
FriskisSvettisR
RT @maratonpetra: Måste bara få ta bladet från munnen. Den nya, rippade kvinnokroppen gör mig kluven... http://t.co/1LR9RkoL1C #maratonblog…
538303308294017024
FriskisSvettisRiks
FriskisSvettisR
RT @renhardtraning: Har vårt arbete någon effekt? Svaret är JA!! http://t.co/USHM56v0vW
538267172955758592
FriskisSvettisRiks
FriskisSvettisR