11 tips för en roligare löprunda

16 juni 2017

Löptips 

En löprunda eller promenad ute i naturen kan vara något av det härligaste som finns. Frisk luft, solsken och svett - Allt på samma gång! Dessutom är det perfekt komplement till gruppträningspass och gymträning. Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks, har listat 11 tips till dig som vill ha variation till din vanliga runda.

 

1. Styrka Varva löpningen med styrketräning: Spring till gymmet och kör ett lite kortare pass, eller pausa under din löptur och gör lite sköna styrke- eller rörlighetsövningar.

2. Tillsammans Ta med en kompis ut i spåret eller häng med på något av Friskis Löpning-pass. Löpträning i grupp som passar både för dig som är ovan och för dig som springer dagligen. Att träna tillsammans är roligare!

3. Musik Gillar du att ha musik i öronen? Prova musiktjänsten Running i Spotify. Ett roligt koncept där musiken som spelas i dina hörlurar anpassas efter ditt löptempo.

4. Podd Eller är det snarare ett skönt snack inspirerar dig? Testa någon ny spännande podcast istället för låtlistan. Bland annat finns ju Friskispodden där ett av avsnitten handlar om att träna ute!

5. Spegelvänt Spring eller gå din vanliga runda, fast åt andra hållet. Ett enkelt knep för att få lite variation och dessutom förvandlas de vanliga uppförsbackarna till nedförsbackar.

6. Lopp Anmäl dig till ett roligt löplopp. Samtidigt som du tränar långsiktigt för att kunna leva livet fullt ut kan det vara kul att få ökad motivation från ett kortsiktigt mål att sikta på.

7. Glass Ta en glass-tur. Planera en lagom lång sträcka så att du behöver en paus vid ett glass-ställe. Kan vara macken en bit bort men ännu hellre en mysig glasskiosk. Ha en tjuga i löpartightsen, ta en paus, njut av sommaren, mumsa glassen och kanske stretcha lite. När glassen är slut springer du hem med ny energi!

8. Morgonpigg Kör powerwalk eller löpning på morgonen. Njut av ljuset och sommarmorgonens dofter. Utlovar en riktigt bra start på dagen, vare sig du har semester eller ska till jobbet.

9. Upplägg Är det riktigt varmt ute kan ett annat upplägg än distans vara skönt. Antingen kör du ett riktigt kortpass eller ett intervallupplägg. Nedan hittar du förslag på just ett intervall-pass.

10. Upplevelser Spring för att se. Eller upptäcka! Vad finns i den där dungen? Går det att springa runt det här berget? Eller över det? Låt din nyfikenhet driva dig.

11. Platser Utmana dig till att hitta en för dig helt ny runda. Som kanske innehåller en riktigt skön trappa att springa upp för. Eller några stora stenar att hoppa upp på. Eller: Kör ditt pass på en löparbana, passa på när friidrottarna har sommarlov. Du känner dig alltid snabbare på orange underlag och med vita sträck på sidorna!

 

Ha så kul på löparrundan!

 


Intervallupplägg 30 min

Börja med lätt jogg i 7 minuter för att komma igång. När du känner dig redo kör du 5 stycken 1-minutersintervaller. Ta upp tempot då så att du känner att det blir skön fart i steget. Mellan varje intervall kan du vila 30 sekunder genom att gå i raskt tempo. När du gjort 5 stycken kan du ta en lite längre återhämtning. När du känner dig laddad igen vänder du hem och kör ytterligare en serie med 5 stycken 1-minutsintervaller. Därefter joggar du lite långsamt i typ 5 min och går sedan hem och kör lite skön rörlighet.

Löptips

11 tips för en roligare löprunda 

En löprunda eller promenad ute i naturen kan vara något av det härligaste som finns. Frisk luft, solsken och svett - Allt på samma gång! Dessutom är det perfekt komplement till gruppträningspass och gymträning. Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks, har listat 11 tips till dig som vill ha variation till din vanliga runda.

Läs mer ››
Yoga

 Populärt att hålla sig på mattan

Asanas, namaste, pranayama, savasana. Ja, yoga kan kännas väldigt främmande för den som aldrig har provat på det förut. Men du kan vara lugn. På Friskis behöver du varken kunna namnet på alla positioner eller göra hunden helt korrekt; vår Yoga är precis så avancerad som du vill att den ska vara.

Läs mer ››
Friskis utegym

Skön, fri och lekfull träning i Friskis utegym

Utegym finns hos allt fler Friskis&Svettis-föreningar. Utformningen varierar men den luftfyllda upplevelsen är alltid i fokus. För att ge en smak av bredden och inspirera dig som vill komma igång med utegymträning har vi besökt tre olika Friskis-utegym.

Läs mer ››

Tinas blogg

Instagramtajm!

Nu i juni är det jag som är @friskissvettis på Instagram. Det blir träningsutveckling, sköna människor och smaskiga pass. Träning med Tina, helt enkelt. Häng på så tränar vi in sommaren! Bloggen får lite ledigt, tills vidare.

 

 

Läs hela inlägget ››

Högtryck

I dessa tider är det högtryck på många sätt och vis, bland annat i tränarfabriken. Just nu går hundratals friskisledare på kurs. Några är helt nya, andra ska börja med ett nytt uppdrag.

I Friskis har vi haft vår egen utbildning ända sedan starten, för snart 40 år sedan. Kurserna blir en slags utvecklings-mötesplats, där möts ett gäng sköna människor med en gemensam uppgift; inspirera andra till träning med schyst feeling. Ofta uppstår också en unik kursjargong, det är så pass intensivt, man jobbar tight och är på internat, så alla grupprocesser sker med faciliterad fart. Det är liksom som att gå hela gymnasiet på en helg. Man kommer lite ny och nyfiken till kursstarten och sprintar sedan ut några dagar senare och tar träningsstudenten på söndagen.

 

 

Från förra helgens Core-kurs.

Läs hela inlägget ››

Den fantastiska kroppen

I fredags samlades ett stort gäng PT:s för en inspirationsdag. Härliga personligheter, stort engagemang och vilja till utveckling. Under förmiddagen fick vi lyssna till, och träna tillsammans med, Linus Johansson. Linus är en stor inspirationskälla inom funktionell träning och en grym entreprenör - skapar nya grejer hela tiden men utifrån samma grundtankar. Hans tema för dagen var "den fantastiska kroppen".

På eftermiddagen grottade vi in oss i vår egen funktionella rörelsetest. Det är en screeningtest som vi haft med oss sedan starten med PT, syftet är att få en bild av personens naturliga rörelsemönster och att samtidigt initiera ett  synsätt på funktionell träning. Eftersom vi gjort några uppdateringar så kändes det värdefullt att kolla genom dessa och diskutera kring testens syfte och funktion. För att få lite praktisk tillämpling så genomförde vi också en test praktiskt på ett case. Jag fick vara dagens case... Förmiddagens snack om "den fantastiska kroppen" fick sig en vändning när mina utvecklingsområden (läs grymt stela fotleder) lyste fram i alla stående testövningar. Tur att jag var omgiven av 40 PT:s. Skulle vilja boka tid hos hela högen.

  

 

Friskis hög med PT:s samlade runt Linus Johansson.

Läs hela inlägget ››

Så jäkla proffsiga

Vi är igång i flera spännande projekt. Ett är "Grapevine 2018" som handlar om utvecklingen inom dans och step/aerobics. Att på ett kreativt, showigt och lekfull sätt träna via att dansa är ju en given grej för oss i Friskis. Men vi har sedan en tid känt ett behov av att göra det på nya sätt, former och uttryck.

I januari inledde vi med en utvecklingsträff med representanter från olika föreningar. Då fick vi med oss nuläge och önskemål om utveckling. Därefter skapades projektgrupp och referensgrupp. Under mars och april har nu projektgruppen jobbat vidare och skissat på ett förslag på hur ett framtida utbud skulle kunna se ut. För en dryg vecka sedan involverades referensgruppen för att reflektera och återkoppla på idéer samt förslag.

Och jäklar, vad bra det är att ha engagerade och proffsiga personer i en organisation. Olika infallsvinklar, breddade perspektiv, detaljer och helhet. Och känslor. Det är nog det sistnämnda som gör det så kul och berörande. Träningen i Friskis är ingen pappersprodukt. Den skapas med sköna, inspirerande idéer, peppiga känslor, mod och en vilja att få händerna i taket.

 

 

Projektgruppen in action på möte i helgen.

Läs hela inlägget ››

Fibo-mässan

Förra veckan var Magnus, Jossan och jag på Fibo-mässan i Tyskland. Det är världens största tränings/fitnessmässa. I år samlade den 150 000 besökare, 1 000 utställare från 50 länder, det är alltså ett extremt stort event. Helhetsupplevelsen är någon slags kombination av show-branschutveckling-produktinnovation och så klart sälj-sälj-sälj. Det är en mötesplats för tillverkare, återförsäljare och inköpare.

Precis som förra året  slås jag över att vi åker dit med bilden av "träning är roligt" och åker hem med bilden "träning är business". Det behöver ju inte vara någon motsättning i detta. Men som representant för en ideell idrottsförening är det lätt att känna sig som att man är på bortaplan i detta sammanhang. Fokus är på säljstrategier, omsättning och retention. Nästan inget snack om kultur, värderingar, budskap eller mjukvaran i träningen. Hur som helst känns det värdefullt att vara med, branschen växer och det är intressant att se vilka som tar täten. Över 56 miljoner européer är medlemmar i någon träningsklubb och antalet har ökat med 4,4 % från förra året. Den europeiska tränings/fitnessmarknaden är nu störst i världen, tom före USA.

Vad såg vi då mest av?

  • Mycket teknisk utveckling där det digitala givetvis är mest påtagligt. Att träna och mäta det du gör, eller att få vägledning via digitala stöd, finns nu i en mängd varianter. Utmaningen verkar handla om det pedagogiska, hur ska vi ta hand om, och använda, all data vi får in?
  • Varianter av varianter, finns det en uppsjö av på mässan. Inte så mycket helt nya grejer. Mer uppdateringar av befintliga. I år var det cardioutrustning, ffa löpband, som fanns i en mängd nya upplagor.
  • Mässan hade en ny del "Fibo med", tänkt att bli en mötesplats för gränslandet mellan sjuk- och friskvård. Ett spännande område förhoppningsvis växer ännu mer framöver. 

 

 

Emma Barry från Equinox (hon var tidigare på Les Mills) föreläste och pratade om att sälja upplevelser, skapa sociala utrymmen och interagera med medlemmarna. Känns ju väldigt spännande att tänka sig att länka ihop dessa idéer med tankarna kring "Fibo med" så att "träningen/handväskan" blir tillgänglig för många.
Läs hela inlägget ››

Pinsamt stel

Att känna sig stel är ingen bra känsla. När det stretar till i baklåren och ryggen när man ska knyta skorna eller att det liksom kränger till i nacke och axlar när man tar av sig tröjan, det är ingen bra feeling. Det gör ju att man nästa gång det är dags för skorna så lägger man upp foten på någon förhöjning och fiffigt kommer undan stret:et.

Att vara stel är liksom lite skämmigt. Det är som att det på något vis är dåligt och självförvållat. Typ är man stel är man slarvig, har man inte gjort läxan (stretchat). Är man rörlig är man duktig och beundransvärd. Nu raljerar jag, så klart. Men jag tror många känner igen sig i känslan.

Grejen är att de flesta av oss känner av stelhet. Och att vi blir stelare med åldern. Det kan också vara när vi tränar för mycket, för lite eller har haft en skada. Med en stel känsla tror jag att vi blir mindre motiverade till att röra på oss. För att det är obekvämt.

Här är det lätt att komma in i en sämre cirkel; stel-rör sig mindre i dessa rörelseriktningar-blir ännu stelare. För kroppen anpassar sig ju till det vi gör. Rör vi oss inte i en viss riktning så minskar den funktionen. Vill vi underhålla, eller utveckla, våra rörelseomfång så behöver vi bjussa kroppen på dessa rörelser.

Här finns potential. Kör vi rörlighetsträning så finns det massa sköna rörelsekänslor att frigöra, både när man tränar och när man sen ska sätta på sig skorna. Rörlighetsträning kan göras på massa olika sätt, t ex stretching, moment i yogan, flex, andra former av dynamisk rörlighetsträning, att man tar ut stora rörelsemönster när man styrketränar osv.

Nu är vi igång och producerar höstsäsongens konceptpass till Flex, IntervallFlex och Flex soft. Vill inte avslöja för mycket, men det kommer lösa upp all världens pinsamma stelheter.

 

 

  

Liten tjuvkik in på Anna Fellström och Marie Löfgren i flexproduktionen.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram