Fler tränar mer i Friskis gym

13 juni 2016

Träning i gymmet med tränare 

Runt 60% av alla som kommer till en av Friskis&Svettis anläggningar väljer att träna i gymmet. För en del är gymträningen en del av vardagen, lika naturlig som att äta. För andra verkar träning i gymmet svårt eller nästan lite skrämmande. De senaste åren har Friskis gjort stora satsningar på att utveckla och bredda utbudet i gymmet. Dessutom finns Friskis tränare på plats för att hjälpa och inspirera dig. Allt för att du ska trivas och ha kul när du tränar.

 

Tänk dig att du står mitt i ett Friskis-gym. Styrke- och konditionsmaskiner möter öppna träningsytor och från taket hänger chinsräcken och rep. Längs väggarna finns allt från hantelställ och skivstänger till yogamattor och fria vikter. Vad är din känsla? Kanske är du nyfiken på träning i gymmet, men vet inte riktigt hur du ska börja?

Friskis gym är skapade för att inspirera och utmana dig i din träning utifrån din nivå. Därför finns det redskap för allt ifrån tung styrketräning till komplexa rörelser för stabilitet. Träningen i gymmet kan varieras till det oändliga och du kan träna allt ifrån lätt styrka till tuff konditionsträning. Du sätter själv dina gränser. I Friskis gym finns också tränare som kan hjälpa dig att komma igång, lära ut teknik, visa dig inställningar på maskiner eller ge tips på utrustning och övningar som passar just dig.

Infografik 44%En riktig nöjeslokal

Att mötas är lika viktigt som att träna, därför är vi måna om att alla medlemmar ska känna sig trygga och välkomna i gymmet. En undersökning gjord under april 2016 bland 7000 medlemmar visar att hela 44% tränar mer i Friskis gym idag än vad de gjorde för 3 år sen. Undersökningen visar också att av de som tränar i gymmet är 72 % mellan 20 och 59 år och andelarna kvinnor och män är lika stora. Vi vet att mer än hälften av alla som kommer och tränar hos oss väljer gymmet. Därför vill vi att Friskis gym ska vara riktiga nöjeslokaler, där du kan trivas och ha kul.

Tänk dig att du ser dig omkring i gymmet igen, det kan vara en vanlig torsdag. Till höger om ingången skulle du kunna se en mindre grupp som kör kettlebellsträning tillsammans med en engagerad tränare. Vänder du blicken åt vänster i stället kan där stå två vänner och fokuserat ladda för tunga marklyft. Blickar du längre in i gymmet, mot de lite lugnare ytorna, kan du kanske se några som tränar balans, rörlighet eller stabilitet. Se dig själv i gymmet, var står du?

Infografik 95%Fyra röster om gymmet

Trenden visar att allt fler väljer att träna mer i Friskis gym. Tidigare nämnda undersökning visar att 95% som tränar i våra gym gör det regelbundet, mist en gång i veckan. Är du en av dem? Eller är du kanske nyfiken på vad som lockar så många? På Friskis&Svettis på Kungsholmen i Stockholm möter vi Sigrid, Roger, Agneta och Markus för att höra dem berätta om sin träning i gymmet.

Sigrid har precis kört klart ett styrkepass. Hon ser trött men glad ut där hon sitter på en matta längst in i gymmet och stretchar.
“Jag minns knappt hur länge jag tränat i gym, kanske 8-10 år? Friskis gym är ganska nytt för mig, det jag gillar här är att det är lugnt och att det ligger nära där jag bor. För något år sen tränade jag med PT för att få ny energi och inspiration i träningen. Nu tränar jag för att det är skönt och för att jag mår bra av det”, berättar Sigrid innan hon byter position på mattan.

På en balansplatta intill spegelväggen står Roger. Med en koncentrerad min för han ena benet åt sidan samtidigt som han berättar om årsskiftet, då han bestämde sig för att köpa träningskort på Friskis:
“Träning var tidigare helt främmande för mig, men visst har jag ibland känt att det inte hade skadat med bättre flås och styrka. Eftersom varken jag eller min vän Agneta tränat i gymmet tidigare bestämde vi oss för att gå tillsammans på IMT - Kom igång i gymmet. Sen dess har vi tränat tillsammans varje vecka, så jag ångrar det inte en sekund. Jag känner redan stor skillnad från i vintras, nu orkar jag mycket mer både i träningen och i vardagen.”

Bredvid Roger sitter Agneta. Framför sig har hon en kettlebell och hon ser pigg och målmedveten ut där hon vilar mellan två styrkeövningar. Agneta har tränat Jympa och andra pass på Friskis i nästan tio år, men när Roger började träna i gymmet var hon inte sen att hänga på.
“Det bästa med att träna här i gymmet är att jag kan göra det när jag vill och träna det jag är sugen på, här finns bra redskap för både styrka och kondition. Just nu tränar jag både för att mitt knä ska bli bättre och för att känna mig i form”, berättar hon.

Vid en styrkemaskin längre in i gymmet sitter Markus. Han har ganska nyligen skadat sitt knä och tänkte främst träna rehab idag, men kunde inte låta bli att köra mer styrketräning när han ändå var här. “Jag har tränat på Friskis i snart tre år. När jag inte är här i gymmet brukar jag gå på pass. Cirkelfys är en favorit och förutom att det är kul ger det bra inspiration för när jag tränar själv. Jag gillar att Friskis gym ligger nära mitt jobb och att det är sällan är kö till redskapen och maskinerna när jag är här på förmiddagarna”, berättar Markus innan hans vila är slut och han återgår till träningen.

Tränare inspirerar

Vi i Friskis tror vi på mångfald i gymmet, i dubbel bemärkelse. Vi vill att så många olika människor som möjligt ska känna sig välkomna, trygga och inspirerade till att träna i våra gym. Samtidigt vill vi även inspirera till mångfald och variation i träningen. Över 64 % av de som tränar i Friskis gym tycker det är värdefullt att våra tränare är på plats. De finns där för att hjälpa, inspirera och utmana dig till variation i träningen. Så nästa gång du funderar på om gymträning är något för dig, kom in till oss och prova.

 

Kurs peppar ungdomar till träning i Simrishamn 

Engagemanget inom satsningen Öka innanförskapet fortsätter att inspirera. Nu är det 23 lokala projekt som är igång eller har genomförts sedan starten. Ett av projekten, i Simrishamn, handlar om inspirera ungdomar från socioekonomiskt svaga områden till rörelse genom en kurs. Vi åkte dit för att kolla läget.

Läs mer ››
Yoga - man som står på huvudet

Både träning och möjlighet att motionera

Föreningarnas årsmöten närmar sig och styrelserna väntar på förslag från medlemmarna. Nästa gång du tränar, passa på att fråga när årsmötet äger rum och hur du gör för att motionera, alltså skriva förslag. Du behöver inte vända upp och ner på föreningen men ditt perspektiv är viktigt.

Läs mer »
Friskispodden

Nu är Friskispodden här!

Inspiration, tips och fördjupning. I Friskispodden bjuder vi på sköna samtal om träning i allmänhet och Friskis&Svettis i synnerhet. Vi berör träning från flera olika perspektiv, varje avsnitt har sin röst och vinkel. Från nördiga experter till helt vanliga medlemmar.

Läs mer ››

Tinas blogg

Fibo-mässan

Förra veckan var Magnus, Jossan och jag på Fibo-mässan i Tyskland. Det är världens största tränings/fitnessmässa. I år samlade den 150 000 besökare, 1 000 utställare från 50 länder, det är alltså ett extremt stort event. Helhetsupplevelsen är någon slags kombination av show-branschutveckling-produktinnovation och så klart sälj-sälj-sälj. Det är en mötesplats för tillverkare, återförsäljare och inköpare.

Precis som förra året  slås jag över att vi åker dit med bilden av "träning är roligt" och åker hem med bilden "träning är business". Det behöver ju inte vara någon motsättning i detta. Men som representant för en ideell idrottsförening är det lätt att känna sig som att man är på bortaplan i detta sammanhang. Fokus är på säljstrategier, omsättning och retention. Nästan inget snack om kultur, värderingar, budskap eller mjukvaran i träningen. Hur som helst känns det värdefullt att vara med, branschen växer och det är intressant att se vilka som tar täten. Över 56 miljoner européer är medlemmar i någon träningsklubb och antalet har ökat med 4,4 % från förra året. Den europeiska tränings/fitnessmarknaden är nu störst i världen, tom före USA.

Vad såg vi då mest av?

  • Mycket teknisk utveckling där det digitala givetvis är mest påtagligt. Att träna och mäta det du gör, eller att få vägledning via digitala stöd, finns nu i en mängd varianter. Utmaningen verkar handla om det pedagogiska, hur ska vi ta hand om, och använda, all data vi får in?
  • Varianter av varianter, finns det en uppsjö av på mässan. Inte så mycket helt nya grejer. Mer uppdateringar av befintliga. I år var det cardioutrustning, ffa löpband, som fanns i en mängd nya upplagor.
  • Mässan hade en ny del "Fibo med", tänkt att bli en mötesplats för gränslandet mellan sjuk- och friskvård. Ett spännande område förhoppningsvis växer ännu mer framöver. 

 

 

Emma Barry från Equinox (hon var tidigare på Les Mills) föreläste och pratade om att sälja upplevelser, skapa sociala utrymmen och interagera med medlemmarna. Känns ju väldigt spännande att tänka sig att länka ihop dessa idéer med tankarna kring "Fibo med" så att "träningen/handväskan" blir tillgänglig för många.
Läs hela inlägget ››

Pinsamt stel

Att känna sig stel är ingen bra känsla. När det stretar till i baklåren och ryggen när man ska knyta skorna eller att det liksom kränger till i nacke och axlar när man tar av sig tröjan, det är ingen bra feeling. Det gör ju att man nästa gång det är dags för skorna så lägger man upp foten på någon förhöjning och fiffigt kommer undan stret:et.

Att vara stel är liksom lite skämmigt. Det är som att det på något vis är dåligt och självförvållat. Typ är man stel är man slarvig, har man inte gjort läxan (stretchat). Är man rörlig är man duktig och beundransvärd. Nu raljerar jag, så klart. Men jag tror många känner igen sig i känslan.

Grejen är att de flesta av oss känner av stelhet. Och att vi blir stelare med åldern. Det kan också vara när vi tränar för mycket, för lite eller har haft en skada. Med en stel känsla tror jag att vi blir mindre motiverade till att röra på oss. För att det är obekvämt.

Här är det lätt att komma in i en sämre cirkel; stel-rör sig mindre i dessa rörelseriktningar-blir ännu stelare. För kroppen anpassar sig ju till det vi gör. Rör vi oss inte i en viss riktning så minskar den funktionen. Vill vi underhålla, eller utveckla, våra rörelseomfång så behöver vi bjussa kroppen på dessa rörelser.

Här finns potential. Kör vi rörlighetsträning så finns det massa sköna rörelsekänslor att frigöra, både när man tränar och när man sen ska sätta på sig skorna. Rörlighetsträning kan göras på massa olika sätt, t ex stretching, moment i yogan, flex, andra former av dynamisk rörlighetsträning, att man tar ut stora rörelsemönster när man styrketränar osv.

Nu är vi igång och producerar höstsäsongens konceptpass till Flex, IntervallFlex och Flex soft. Vill inte avslöja för mycket, men det kommer lösa upp all världens pinsamma stelheter.

 

 

  

Liten tjuvkik in på Anna Fellström och Marie Löfgren i flexproduktionen.

 

Läs hela inlägget ››

Osköna vilodagar

Att vila är extremt viktigt, det blir allt mer uppenbart för många av oss. Lugn i kropp och själ behövs. Det är då uppbyggnad sker och upplevelser får falla på plats. Missar vi det blir det nedbrytning, slitage och skador istället. T ex inom fotbollen har man sett att om matcherna ligger för tätt är det tydligt att skadefrekvensen ökar. Så är det säkert för oss vanliga också, anstränger vi oss rejält behövs en stor dos återhämtning. Och det kan gälla alla områden vi anstränger oss inom; jobb, relationer, träning osv. 

Men det är ju inte alltid man får till det där så där bra och klokt som det låter. Jag tar mig själv och träningen som exempel. Vanligen så tränar jag varierat. Det blir gruppträningspass med rörlighet, styrka och stabilitet, någon kompletterande styrka i gymmet och en del löpning. Jag kör inte så hårt men eftersom jag jobbar med träning så blir det pass många dagar i veckan, i olika former. Som princip har jag alltid haft att 1-2 dagar/vecka ska vara riktiga vilodagar utan träning. Och så har jag nog alltid gjort. Det har varit i en idé om att få återhämtning och att inte bygga in träning för strikt i livsstilen. Jag vill vara skön i mitt förhållningssätt till träning.

Och det känns det som jag är. Grejen är att vilodagarna inte är lika sköna. Träningsdagarna är jag i mycket bättre känsla; piggare, gladare och lugnare. Vilodagarna är jag i det motsatta; tröttare, långsammare och lite småirriterad. Kanske är det en del av att vara i viloläge? Jag kanske får köpa läget, det är ju ingen stor grej. Och jag vill ju inte hålla på och träna varje dag. En målsättning nu under våren är att hitta formerna för riktigt sköna vilodagar. Förr sa vi i Friskis&Svettis att soffan var vår största konkurrent. Känner mig beredd att omvärdera det där. Till hösten är målet att blivit en lagom skön soffpotatis.

 

Läs hela inlägget ››

Duktig som tränar

Ganska ofta när det är träningssnack förekommer sägningen "vad duktiga vi har varit som tränat". Det där berör mig, på något sätt.

Jag tror att det handlar om en reaktion på att jag verkligen inte tycker att man är dålig om man inte tränar och att det inte vara någon skuldkänsla kopplat till det. Plus att jag tycker man inte ska träna av plikt för att vara duktig. Typ bocka av på listan "nu har jag gjort det man ska, jag har tränat, det är att vara duktig". För mig tar skuld & plikt bort passionen med träning.

Men jag fattar att man inte alltid menar så. Man kan säga att man varit duktig med en betydelse av typ "nu har jag gjort något riktigt bra, jag känner mig jäkligt glad och nöjd". Och då tycker jag att det är en annan grej. Och då blir något jag tror himla starkt på. Träning med positiva drivkrafter. Strunt samma om man är duktig eller inte, bara man mår bra av den träning man gör.

  

 

 

Läs hela inlägget ››

En spikmatta måste ingå

Sportlovstider! Och vad är egentligen det bästa med sportlovet? Kanske att vara ute, få frisk luft i lungorna, ljus in i hjärnan och massa härlig blodcirkulation i hela den sportiga kroppen? Jaaa, kanske. Men jag tycker nog det är bäst att få komma in i värmen, dricka choklad och äta kanelbullar. Att slappa en stund. Det är som allra bäst när sportlovet övergår i ett slapplov.

Kanske är det grejen? Att vi fysiologiskt och kemiskt drivs till att bli så himla nöjda när något jobbigt är över. En slags överlevnadsglädje. Ren och skär lycka över att slippa en pina. Pinan behöver ju inte vara fruktansvärd för att den här effekten ska uppstå. Men ett visst mått av obehag behövs. Jobbigt, smärta, kyla... Något som vi vill komma ifrån.

När vi jobbar med träningsutveckling så säger vi ibland att "en spikmatta måste alltid ingå". Det är nog inte sant egentligen, vi kan säkerligen njuta av saker fullt ut ändå. Men kanske är det så, som en del trendspanare säger, att vi idag börjar bli lite trötta på att den sömlösa tillvaron, där vi har det lite för lätt så att vi faktiskt längtar efter att uppleva saker "på riktigt". Och att det då behövs ett hinderbanelopp eller utförsåkning i  trånga pjäxor med svinkall vind i ansiktet. Kanske väcker det igång våra sinnen så att vi blir mer öppna för att sen njuta?

 

Läs hela inlägget ››

Wabi-sabi

Wabi-sabi, "de små skavankernas charm" är väl det japanska synsättet för estetik där skönheten uppstår i det lite ofullständiga (och ibland bristfälliga).

Kom på häromdagen att det ju är precis så jag tycker rörelser är, när de är som mest spännande. Läste på om wabi-sabi och såg att det utmärkande är asymmetri, skrovlighet, enkelhet och uppskattning av det helt naturliga. 

Det är ju precis så vi ska tänka när vi använder våra kroppar. De är som bäst och vackrast när rörelserna blir lite ofullständiga, lite skeva, lite skrovliga - det är där den äkta feelingen finns!

Försökte tänka så igår när jag körde intervaller på löpbanden. Gick sådär. Fick ont i  framfoten (gammal skada som gör sig påmind ibland, grymt retsamt). "De små skavankernas charm"... bullshit..!

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram