Fler tränar mer i Friskis gym

13 juni 2016

Träning i gymmet med tränare 

Runt 60% av alla som kommer till en av Friskis&Svettis anläggningar väljer att träna i gymmet. För en del är gymträningen en del av vardagen, lika naturlig som att äta. För andra verkar träning i gymmet svårt eller nästan lite skrämmande. De senaste åren har Friskis gjort stora satsningar på att utveckla och bredda utbudet i gymmet. Dessutom finns Friskis tränare på plats för att hjälpa och inspirera dig. Allt för att du ska trivas och ha kul när du tränar.

 

Tänk dig att du står mitt i ett Friskis-gym. Styrke- och konditionsmaskiner möter öppna träningsytor och från taket hänger chinsräcken och rep. Längs väggarna finns allt från hantelställ och skivstänger till yogamattor och fria vikter. Vad är din känsla? Kanske är du nyfiken på träning i gymmet, men vet inte riktigt hur du ska börja?

Friskis gym är skapade för att inspirera och utmana dig i din träning utifrån din nivå. Därför finns det redskap för allt ifrån tung styrketräning till komplexa rörelser för stabilitet. Träningen i gymmet kan varieras till det oändliga och du kan träna allt ifrån lätt styrka till tuff konditionsträning. Du sätter själv dina gränser. I Friskis gym finns också tränare som kan hjälpa dig att komma igång, lära ut teknik, visa dig inställningar på maskiner eller ge tips på utrustning och övningar som passar just dig.

Infografik 44%En riktig nöjeslokal

Att mötas är lika viktigt som att träna, därför är vi måna om att alla medlemmar ska känna sig trygga och välkomna i gymmet. En undersökning gjord under april 2016 bland 7000 medlemmar visar att hela 44% tränar mer i Friskis gym idag än vad de gjorde för 3 år sen. Undersökningen visar också att av de som tränar i gymmet är 72 % mellan 20 och 59 år och andelarna kvinnor och män är lika stora. Vi vet att mer än hälften av alla som kommer och tränar hos oss väljer gymmet. Därför vill vi att Friskis gym ska vara riktiga nöjeslokaler, där du kan trivas och ha kul.

Tänk dig att du ser dig omkring i gymmet igen, det kan vara en vanlig torsdag. Till höger om ingången skulle du kunna se en mindre grupp som kör kettlebellsträning tillsammans med en engagerad tränare. Vänder du blicken åt vänster i stället kan där stå två vänner och fokuserat ladda för tunga marklyft. Blickar du längre in i gymmet, mot de lite lugnare ytorna, kan du kanske se några som tränar balans, rörlighet eller stabilitet. Se dig själv i gymmet, var står du?

Infografik 95%Fyra röster om gymmet

Trenden visar att allt fler väljer att träna mer i Friskis gym. Tidigare nämnda undersökning visar att 95% som tränar i våra gym gör det regelbundet, mist en gång i veckan. Är du en av dem? Eller är du kanske nyfiken på vad som lockar så många? På Friskis&Svettis på Kungsholmen i Stockholm möter vi Sigrid, Roger, Agneta och Markus för att höra dem berätta om sin träning i gymmet.

Sigrid har precis kört klart ett styrkepass. Hon ser trött men glad ut där hon sitter på en matta längst in i gymmet och stretchar.
“Jag minns knappt hur länge jag tränat i gym, kanske 8-10 år? Friskis gym är ganska nytt för mig, det jag gillar här är att det är lugnt och att det ligger nära där jag bor. För något år sen tränade jag med PT för att få ny energi och inspiration i träningen. Nu tränar jag för att det är skönt och för att jag mår bra av det”, berättar Sigrid innan hon byter position på mattan.

På en balansplatta intill spegelväggen står Roger. Med en koncentrerad min för han ena benet åt sidan samtidigt som han berättar om årsskiftet, då han bestämde sig för att köpa träningskort på Friskis:
“Träning var tidigare helt främmande för mig, men visst har jag ibland känt att det inte hade skadat med bättre flås och styrka. Eftersom varken jag eller min vän Agneta tränat i gymmet tidigare bestämde vi oss för att gå tillsammans på IMT - Kom igång i gymmet. Sen dess har vi tränat tillsammans varje vecka, så jag ångrar det inte en sekund. Jag känner redan stor skillnad från i vintras, nu orkar jag mycket mer både i träningen och i vardagen.”

Bredvid Roger sitter Agneta. Framför sig har hon en kettlebell och hon ser pigg och målmedveten ut där hon vilar mellan två styrkeövningar. Agneta har tränat Jympa och andra pass på Friskis i nästan tio år, men när Roger började träna i gymmet var hon inte sen att hänga på.
“Det bästa med att träna här i gymmet är att jag kan göra det när jag vill och träna det jag är sugen på, här finns bra redskap för både styrka och kondition. Just nu tränar jag både för att mitt knä ska bli bättre och för att känna mig i form”, berättar hon.

Vid en styrkemaskin längre in i gymmet sitter Markus. Han har ganska nyligen skadat sitt knä och tänkte främst träna rehab idag, men kunde inte låta bli att köra mer styrketräning när han ändå var här. “Jag har tränat på Friskis i snart tre år. När jag inte är här i gymmet brukar jag gå på pass. Cirkelfys är en favorit och förutom att det är kul ger det bra inspiration för när jag tränar själv. Jag gillar att Friskis gym ligger nära mitt jobb och att det är sällan är kö till redskapen och maskinerna när jag är här på förmiddagarna”, berättar Markus innan hans vila är slut och han återgår till träningen.

Tränare inspirerar

Vi i Friskis tror vi på mångfald i gymmet, i dubbel bemärkelse. Vi vill att så många olika människor som möjligt ska känna sig välkomna, trygga och inspirerade till att träna i våra gym. Samtidigt vill vi även inspirera till mångfald och variation i träningen. Över 64 % av de som tränar i Friskis gym tycker det är värdefullt att våra tränare är på plats. De finns där för att hjälpa, inspirera och utmana dig till variation i träningen. Så nästa gång du funderar på om gymträning är något för dig, kom in till oss och prova.

 

Träning med boll

Ett skönare sätt att kicka igång träningen

När du slutat tveka och landat i känslan att du vill köra igång med träning, då har du kommit en lång bit på vägen. Nu gäller det bara att börja. Oavsett om du kommer från en träningsaktiv bakgrund eller aldrig tidigare tränat kan det vara klurigt att starta på ett skönt sätt. Vi har satt ihop fem små tips på vägen för dig som vill lägga till träning som en ny vana.

Läs mer ››
Information

Angående händelsen i Friskis&Svettis Ängelholm

Christer Ferngren, TF generalsekreterare Friskis&Svettis, säger såhär om det inträffade: "Med anledning av att en 17-årig pojke avlidit i en av Friskis&Svettis anläggningar går våra tankar till pojkens närmaste. Våra tankar går också till föreningens medlemmar och funktionärer som påverkats av det inträffade." 

Läs mer ››
Röris 7

Röris 7 är här!

Ett enkelt och lekfullt rörelseprogram för barn 6-10 år. Vi utlovar ny energi och pulshöjning, men också träning av motorik, kroppsmedvetenhet och koncentration.

Läs mer ››

Tinas blogg

Semester och sommarträning

Semestertider och passar på att hetta upp sommaren med några träningstips.

1. Träning innan grillning. Det är en sommarregel som funkar fin-fint. Det är  som en inverterad variant av att man inte fick" simma direkt efter man ätit" förr i tiden. NU, 2017, handlar det om att fixa ett schyst pass innan man tänder grillen. Kanske ett kortpass, typ 30 min med några favoritövningar. Sen är man i skönt mood för grillning.

2. Jogga eller Power walk i sommarregn. Skrev det som ett tips på Instagram här om dagen men vill gärna få ut det i alla kanaler. Känns lite ruggigt innan man sticker ut men sen... fantastiskt!! Syre, fukt och endorfiner! Spa-löpning. Missa inte det.

3. Träning vid, eller i, vatten. Vatten känns som ett uppfriskande och helande element. Träna ute på en brygga, på en strand eller gå i vattenbrynet... Eller iofs i vattnet; kanske simning, vattenlöpning eller lite egen vattenjympa (underskattat).

4. Morgonprommis. En skön sväng och kanske stanna upp och köpa en kaffe på vägen hem. Sen blir det en bra dag.

5. Prova en träningsapp. Finns många nya ute nu. Många med övningar utan redskap så man kan träna på egen hand, utan att gå till träningslokalen. Prova!

Skön sommar!

 

Läs hela inlägget ››

Instagramtajm!

Nu i juni är det jag som är @friskissvettis på Instagram. Det blir träningsutveckling, sköna människor och smaskiga pass. Träning med Tina, helt enkelt. Häng på så tränar vi in sommaren! Bloggen får lite ledigt, tills vidare.

 

 

Läs hela inlägget ››

Högtryck

I dessa tider är det högtryck på många sätt och vis, bland annat i tränarfabriken. Just nu går hundratals friskisledare på kurs. Några är helt nya, andra ska börja med ett nytt uppdrag.

I Friskis har vi haft vår egen utbildning ända sedan starten, för snart 40 år sedan. Kurserna blir en slags utvecklings-mötesplats, där möts ett gäng sköna människor med en gemensam uppgift; inspirera andra till träning med schyst feeling. Ofta uppstår också en unik kursjargong, det är så pass intensivt, man jobbar tight och är på internat, så alla grupprocesser sker med faciliterad fart. Det är liksom som att gå hela gymnasiet på en helg. Man kommer lite ny och nyfiken till kursstarten och sprintar sedan ut några dagar senare och tar träningsstudenten på söndagen.

 

 

Från förra helgens Core-kurs.

Läs hela inlägget ››

Den fantastiska kroppen

I fredags samlades ett stort gäng PT:s för en inspirationsdag. Härliga personligheter, stort engagemang och vilja till utveckling. Under förmiddagen fick vi lyssna till, och träna tillsammans med, Linus Johansson. Linus är en stor inspirationskälla inom funktionell träning och en grym entreprenör - skapar nya grejer hela tiden men utifrån samma grundtankar. Hans tema för dagen var "den fantastiska kroppen".

På eftermiddagen grottade vi in oss i vår egen funktionella rörelsetest. Det är en screeningtest som vi haft med oss sedan starten med PT, syftet är att få en bild av personens naturliga rörelsemönster och att samtidigt initiera ett  synsätt på funktionell träning. Eftersom vi gjort några uppdateringar så kändes det värdefullt att kolla genom dessa och diskutera kring testens syfte och funktion. För att få lite praktisk tillämpling så genomförde vi också en test praktiskt på ett case. Jag fick vara dagens case... Förmiddagens snack om "den fantastiska kroppen" fick sig en vändning när mina utvecklingsområden (läs grymt stela fotleder) lyste fram i alla stående testövningar. Tur att jag var omgiven av 40 PT:s. Skulle vilja boka tid hos hela högen.

  

 

Friskis hög med PT:s samlade runt Linus Johansson.

Läs hela inlägget ››

Så jäkla proffsiga

Vi är igång i flera spännande projekt. Ett är "Grapevine 2018" som handlar om utvecklingen inom dans och step/aerobics. Att på ett kreativt, showigt och lekfull sätt träna via att dansa är ju en given grej för oss i Friskis. Men vi har sedan en tid känt ett behov av att göra det på nya sätt, former och uttryck.

I januari inledde vi med en utvecklingsträff med representanter från olika föreningar. Då fick vi med oss nuläge och önskemål om utveckling. Därefter skapades projektgrupp och referensgrupp. Under mars och april har nu projektgruppen jobbat vidare och skissat på ett förslag på hur ett framtida utbud skulle kunna se ut. För en dryg vecka sedan involverades referensgruppen för att reflektera och återkoppla på idéer samt förslag.

Och jäklar, vad bra det är att ha engagerade och proffsiga personer i en organisation. Olika infallsvinklar, breddade perspektiv, detaljer och helhet. Och känslor. Det är nog det sistnämnda som gör det så kul och berörande. Träningen i Friskis är ingen pappersprodukt. Den skapas med sköna, inspirerande idéer, peppiga känslor, mod och en vilja att få händerna i taket.

 

 

Projektgruppen in action på möte i helgen.

Läs hela inlägget ››

Fibo-mässan

Förra veckan var Magnus, Jossan och jag på Fibo-mässan i Tyskland. Det är världens största tränings/fitnessmässa. I år samlade den 150 000 besökare, 1 000 utställare från 50 länder, det är alltså ett extremt stort event. Helhetsupplevelsen är någon slags kombination av show-branschutveckling-produktinnovation och så klart sälj-sälj-sälj. Det är en mötesplats för tillverkare, återförsäljare och inköpare.

Precis som förra året  slås jag över att vi åker dit med bilden av "träning är roligt" och åker hem med bilden "träning är business". Det behöver ju inte vara någon motsättning i detta. Men som representant för en ideell idrottsförening är det lätt att känna sig som att man är på bortaplan i detta sammanhang. Fokus är på säljstrategier, omsättning och retention. Nästan inget snack om kultur, värderingar, budskap eller mjukvaran i träningen. Hur som helst känns det värdefullt att vara med, branschen växer och det är intressant att se vilka som tar täten. Över 56 miljoner européer är medlemmar i någon träningsklubb och antalet har ökat med 4,4 % från förra året. Den europeiska tränings/fitnessmarknaden är nu störst i världen, tom före USA.

Vad såg vi då mest av?

  • Mycket teknisk utveckling där det digitala givetvis är mest påtagligt. Att träna och mäta det du gör, eller att få vägledning via digitala stöd, finns nu i en mängd varianter. Utmaningen verkar handla om det pedagogiska, hur ska vi ta hand om, och använda, all data vi får in?
  • Varianter av varianter, finns det en uppsjö av på mässan. Inte så mycket helt nya grejer. Mer uppdateringar av befintliga. I år var det cardioutrustning, ffa löpband, som fanns i en mängd nya upplagor.
  • Mässan hade en ny del "Fibo med", tänkt att bli en mötesplats för gränslandet mellan sjuk- och friskvård. Ett spännande område förhoppningsvis växer ännu mer framöver. 

 

 

Emma Barry från Equinox (hon var tidigare på Les Mills) föreläste och pratade om att sälja upplevelser, skapa sociala utrymmen och interagera med medlemmarna. Känns ju väldigt spännande att tänka sig att länka ihop dessa idéer med tankarna kring "Fibo med" så att "träningen/handväskan" blir tillgänglig för många.
Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram