Börja träna? Här är åtta kom-igång-tips

31 augusti 2016

 

KÖR IGÅNG!

Sitt inte och vänta in den perfekta tiden att börja, ta dig till träningen och bara kör! Den bästa träningen är den som blir av. Ett knep är att packa en färdig träningsväska kvällen innan, bara att rycka med sig i språnget på morgonen.

STARTA SOFT

Minska risken för skador och tappat intresse genom att vänta med den tuffaste träningen. Starta gärna med några softpass! På soft får du samma typ av träning som i ett ordinarie pass men i ett lugnare tempo. På soft är det lätt att hitta rätt teknik och känsla. Ge kroppen tid att komma igång, oavsett vilken nivå du satsar på.

VÄLJ DET ROLIGASTE

Vad lockar fram ett leende hos dig? Är det påhittiga danssteg eller stillsamma yogapositioner? Armhävningar eller skivstång? Cykel inomhus eller löpning utomhus? Glada poplåtar eller tung hiphop? Om du inte riktigt vet: Testa dig fram och leta efter leendet.

UTGÅ FRÅN DIG SJÄLV

Utgå från din känsla och dina förutsättningar istället för att snegla på andra. Både i gymmet och på passen är vissa vana medan andra testar för första gången. Lyssna på din kropp och sätt dina egna mål för din träning.

TRÄNA MED EN KOMPIS

Ta med din kompis, partner eller ditt barn och träna tillsammans! Passa på att snacka mellan seten i gymmet eller efter passet. Eller kombinera med en bit mat efter träningen. Träning är ett kul sätt att umgås som lätt blir en vana.

TA REDA PÅ

Spana in en träningsform. Och läs på! Antingen här på webben eller genom att kontakta din förening. Har du koll på vad du kan förvänta dig av träningen ökar chansen att du hittar rätt.

GE TRÄNINGEN EN CHANS

Hittar du en träningsform som du gillar – kör den flera gånger. Efter några omgångar har du fått ordning på armar och ben. Då får du ut mer, både glädje och träningseffekt!

DU ÄR REDAN EN VINNARE

Redan under första träningspasset kommer du känna hur kroppen svarar. Ta åt dig av känslan, njut av endorfinerna. Hur det än gick på träningen är du en vinnare!

 

 

Löptips

11 tips för en roligare löprunda 

En löprunda eller promenad ute i naturen kan vara något av det härligaste som finns. Frisk luft, solsken och svett - Allt på samma gång! Dessutom är det perfekt komplement till gruppträningspass och gymträning. Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks, har listat 11 tips till dig som vill ha variation till din vanliga runda.

Läs mer ››
Yoga

 Populärt att hålla sig på mattan

Asanas, namaste, pranayama, savasana. Ja, yoga kan kännas väldigt främmande för den som aldrig har provat på det förut. Men du kan vara lugn. På Friskis behöver du varken kunna namnet på alla positioner eller göra hunden helt korrekt; vår Yoga är precis så avancerad som du vill att den ska vara.

Läs mer ››
Friskis utegym

Skön, fri och lekfull träning i Friskis utegym

Utegym finns hos allt fler Friskis&Svettis-föreningar. Utformningen varierar men den luftfyllda upplevelsen är alltid i fokus. För att ge en smak av bredden och inspirera dig som vill komma igång med utegymträning har vi besökt tre olika Friskis-utegym.

Läs mer ››

Tinas blogg

Semester och sommarträning

Semestertider och passar på att hetta upp sommaren med några träningstips.

1. Träning innan grillning. Det är en sommarregel som funkar fin-fint. Det är  som en inverterad variant av att man inte fick" simma direkt efter man ätit" förr i tiden. NU, 2017, handlar det om att fixa ett schyst pass innan man tänder grillen. Kanske ett kortpass, typ 30 min med några favoritövningar. Sen är man i skönt mood för grillning.

2. Jogga eller Power walk i sommarregn. Skrev det som ett tips på Instagram här om dagen men vill gärna få ut det i alla kanaler. Känns lite ruggigt innan man sticker ut men sen... fantastiskt!! Syre, fukt och endorfiner! Spa-löpning. Missa inte det.

3. Träning vid, eller i, vatten. Vatten känns som ett uppfriskande och helande element. Träna ute på en brygga, på en strand eller gå i vattenbrynet... Eller iofs i vattnet; kanske simning, vattenlöpning eller lite egen vattenjympa (underskattat).

4. Morgonprommis. En skön sväng och kanske stanna upp och köpa en kaffe på vägen hem. Sen blir det en bra dag.

5. Prova en träningsapp. Finns många nya ute nu. Många med övningar utan redskap så man kan träna på egen hand, utan att gå till träningslokalen. Prova!

Skön sommar!

 

Läs hela inlägget ››

Instagramtajm!

Nu i juni är det jag som är @friskissvettis på Instagram. Det blir träningsutveckling, sköna människor och smaskiga pass. Träning med Tina, helt enkelt. Häng på så tränar vi in sommaren! Bloggen får lite ledigt, tills vidare.

 

 

Läs hela inlägget ››

Högtryck

I dessa tider är det högtryck på många sätt och vis, bland annat i tränarfabriken. Just nu går hundratals friskisledare på kurs. Några är helt nya, andra ska börja med ett nytt uppdrag.

I Friskis har vi haft vår egen utbildning ända sedan starten, för snart 40 år sedan. Kurserna blir en slags utvecklings-mötesplats, där möts ett gäng sköna människor med en gemensam uppgift; inspirera andra till träning med schyst feeling. Ofta uppstår också en unik kursjargong, det är så pass intensivt, man jobbar tight och är på internat, så alla grupprocesser sker med faciliterad fart. Det är liksom som att gå hela gymnasiet på en helg. Man kommer lite ny och nyfiken till kursstarten och sprintar sedan ut några dagar senare och tar träningsstudenten på söndagen.

 

 

Från förra helgens Core-kurs.

Läs hela inlägget ››

Den fantastiska kroppen

I fredags samlades ett stort gäng PT:s för en inspirationsdag. Härliga personligheter, stort engagemang och vilja till utveckling. Under förmiddagen fick vi lyssna till, och träna tillsammans med, Linus Johansson. Linus är en stor inspirationskälla inom funktionell träning och en grym entreprenör - skapar nya grejer hela tiden men utifrån samma grundtankar. Hans tema för dagen var "den fantastiska kroppen".

På eftermiddagen grottade vi in oss i vår egen funktionella rörelsetest. Det är en screeningtest som vi haft med oss sedan starten med PT, syftet är att få en bild av personens naturliga rörelsemönster och att samtidigt initiera ett  synsätt på funktionell träning. Eftersom vi gjort några uppdateringar så kändes det värdefullt att kolla genom dessa och diskutera kring testens syfte och funktion. För att få lite praktisk tillämpling så genomförde vi också en test praktiskt på ett case. Jag fick vara dagens case... Förmiddagens snack om "den fantastiska kroppen" fick sig en vändning när mina utvecklingsområden (läs grymt stela fotleder) lyste fram i alla stående testövningar. Tur att jag var omgiven av 40 PT:s. Skulle vilja boka tid hos hela högen.

  

 

Friskis hög med PT:s samlade runt Linus Johansson.

Läs hela inlägget ››

Så jäkla proffsiga

Vi är igång i flera spännande projekt. Ett är "Grapevine 2018" som handlar om utvecklingen inom dans och step/aerobics. Att på ett kreativt, showigt och lekfull sätt träna via att dansa är ju en given grej för oss i Friskis. Men vi har sedan en tid känt ett behov av att göra det på nya sätt, former och uttryck.

I januari inledde vi med en utvecklingsträff med representanter från olika föreningar. Då fick vi med oss nuläge och önskemål om utveckling. Därefter skapades projektgrupp och referensgrupp. Under mars och april har nu projektgruppen jobbat vidare och skissat på ett förslag på hur ett framtida utbud skulle kunna se ut. För en dryg vecka sedan involverades referensgruppen för att reflektera och återkoppla på idéer samt förslag.

Och jäklar, vad bra det är att ha engagerade och proffsiga personer i en organisation. Olika infallsvinklar, breddade perspektiv, detaljer och helhet. Och känslor. Det är nog det sistnämnda som gör det så kul och berörande. Träningen i Friskis är ingen pappersprodukt. Den skapas med sköna, inspirerande idéer, peppiga känslor, mod och en vilja att få händerna i taket.

 

 

Projektgruppen in action på möte i helgen.

Läs hela inlägget ››

Fibo-mässan

Förra veckan var Magnus, Jossan och jag på Fibo-mässan i Tyskland. Det är världens största tränings/fitnessmässa. I år samlade den 150 000 besökare, 1 000 utställare från 50 länder, det är alltså ett extremt stort event. Helhetsupplevelsen är någon slags kombination av show-branschutveckling-produktinnovation och så klart sälj-sälj-sälj. Det är en mötesplats för tillverkare, återförsäljare och inköpare.

Precis som förra året  slås jag över att vi åker dit med bilden av "träning är roligt" och åker hem med bilden "träning är business". Det behöver ju inte vara någon motsättning i detta. Men som representant för en ideell idrottsförening är det lätt att känna sig som att man är på bortaplan i detta sammanhang. Fokus är på säljstrategier, omsättning och retention. Nästan inget snack om kultur, värderingar, budskap eller mjukvaran i träningen. Hur som helst känns det värdefullt att vara med, branschen växer och det är intressant att se vilka som tar täten. Över 56 miljoner européer är medlemmar i någon träningsklubb och antalet har ökat med 4,4 % från förra året. Den europeiska tränings/fitnessmarknaden är nu störst i världen, tom före USA.

Vad såg vi då mest av?

  • Mycket teknisk utveckling där det digitala givetvis är mest påtagligt. Att träna och mäta det du gör, eller att få vägledning via digitala stöd, finns nu i en mängd varianter. Utmaningen verkar handla om det pedagogiska, hur ska vi ta hand om, och använda, all data vi får in?
  • Varianter av varianter, finns det en uppsjö av på mässan. Inte så mycket helt nya grejer. Mer uppdateringar av befintliga. I år var det cardioutrustning, ffa löpband, som fanns i en mängd nya upplagor.
  • Mässan hade en ny del "Fibo med", tänkt att bli en mötesplats för gränslandet mellan sjuk- och friskvård. Ett spännande område förhoppningsvis växer ännu mer framöver. 

 

 

Emma Barry från Equinox (hon var tidigare på Les Mills) föreläste och pratade om att sälja upplevelser, skapa sociala utrymmen och interagera med medlemmarna. Känns ju väldigt spännande att tänka sig att länka ihop dessa idéer med tankarna kring "Fibo med" så att "träningen/handväskan" blir tillgänglig för många.
Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram