Sex nya pass på tillfälligt besök

05 januari 2017

 

Är du den som gärna testar ny träning med specifika teman eller inriktningar? Vill du vara först med det senare? I så fall är Limited Edition för dig! Nu är det dags för ett gäng helt nya träningspass, här kan du läsa allt om våra sex träningsnyheter: FlowRide, Sports Athletics, IW Spurt, Cirkelgym Go, Kettlebell Strong och Kettlebell Move.

 
Limited Edition är träning på tillfälligt besök. Ett pass som finns ett år, sedan försvinner det. Det gör att träningen kan vara mer inriktad och bryta ny mark. Ibland är det teman utifrån befintligt träningsutbud, ibland helt ny typ av träning.
– Limited Edition är träning som kommer in en stund, kickar igång, brötar runt och sen åker ut igen. Som en virvelvind, säger Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks.

Nu är 2017 års Limited Edition-pass här. Vilka pass finns hos din förening?
– Limited Edition kompletterar vårt ordinarie utbud. Inom Limited Edition kan vi snabbt haka på utvalda trender, ta ut svängarna och inspirera våra ledare och medlemmar, säger Magnus Strömberg, som varit med och tagit fram Limited Edition 2017.

Passa på att testa våra Limited Edition-pass, snart är det något nytt vi vill testa. Här kan du läsa om alla sex nya pass, för att veta vilka som finns i din förening.
Kika in på respektive förenings hemsida ››

 

FlowRide: Jympaupplevelse med en twist

FlowRide bygger på Jympans lekfullhet och funktionella träning för hela kroppen: styrka, kondition och rörlighet, allt i ett.
– Vi har utgått från vår klassiska Jympa medel och bakat in både twistar och överraskningar under hela åkturen, berättar Josefina Kihlström, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom FlowRide.

Karaktäristiskt för FlowRide är sömlösa växlingar och kontraster i både musik och rörelser.
– Du inleder i en rörelse som stegvis förändras i takt med musiken, helt plötsligt finner du dig själv i en helt ny rörelse. Eller kanske på golvet i en armhävning! Musiken speglar känslan av flöde men också kontraster. Musiken i FlowRide är både riktigt bra och lite oväntad, säger Josefina.

På FlowRide försöker ledaren inspirera till att orka lite mer med hög tillsammanskänsla och nära till leendet.
– FlowRide måste upplevas. Ta dig till Friskis och testa, det är bara att åka med! säger Josefina.

 

Sports Athletics: Fysträna som en idrottare

Inspirerat av idrottens fysträning liknar inte Sports Athletics något annat i Friskis&Svettis utbud.
– Fyspassen från fotbollsträningen eller liknande är riktigt bra träning för koordination, spänst och snabbhet i olika rörelseriktningar. Den typen av träning är också upplevelsestark med massor av pepp för att bygga och stärka lagkänslan. Detta är vår utgångspunkt som vi sedan förädlat till ett pass, säger Magnus Strömberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom Sports Athletics.

Sports Athletics är kvalitativ träning för hela kroppen och knoppen, du lär dig mer om träning och dina rörelser under passets gång. Som redskap kan du vänta dig koner, små häckar och snabbhetsstegar.
– Det här är passet för dig som är igång med träning och vill vidareutvecklas i din övriga Friskis-träning eller din idrott, med våra duktiga ledare i spetsen vill vi inspirera dig, säger Magnus.

 

IW Spurt: Konditionsträning från två världar

Indoor Walking är konditionsträning på crosstrainers.
– Känslan liknar skidåkning eller en skön löptur utan den hårda belastningen från underlaget, säger Josefina Kihlström, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom IW spurt.

Indoor Walking Spurt blandar vi distanspassens sköna koppling till musiken med intervallpassets utmanande driv och flås. Första halvan av passet körs i distanskaraktär och efter en tydlig övergång växlar passet till intervaller.
– Upplägget för IW Spurt är inte helt olikt så som vi många gånger lägger upp en skön löprunda: först distans sedan några snabbare intervaller för att avsluta med en spurt hela vägen in i mål, säger Josefina.
– Indoor Walking Spurt kommer träna dig centralt (hjärtat) och lokalt (benmuskler och hållning).

– På IW Spurt får du både lite distans och lite intervall. Det bästa från två världar! säger Josefina.

Cirkelgym Go: 3-2-1 kör!

En yta med ett antal lättinställda gymmaskiner som tränar olika delar av din kropp. En ledare som guidar och peppar dig. Musik som driver på. Och en grupp där alla kör efter sin egen förmåga. Det är Cirkelgym.
– Tänk dig Cirkelgym extra allt. Ungefär så känns vårt nya Cirkelgym Go, säger Magnus Strömberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom Cirkelgym Go.

Med fullt ös och glimten i ögat är Cirkelgym Go rejäl träning utan krusiduller. Passet körs ett varv i två cirklar. En cirkel med tunga, långsamma styrkeövningar i maskinerna. En inre cirkeln består av konditionsövningar i högt tempo utan redskap.

På Cirkelgym Go får du alltså varannan station köra extra tung styrka och varannan station köra konditionsträning i högt tempo. Gruppen delas in i två team som taggar varandra till max.
– Våra ledare hjälper till med peppkänslan för att få alla att orka lite till. Cirkelgym Go är rak träning, lika skön som jobbig, säger Magnus.

 

Kettlebell Strong och Move, två inspirerande och utmanande pass

Friskis&Svettis har länge gillat träningsklotet kettlebell och lyft in det i både gym och som del i några pass. Nu är det dags för två alldeles egna pass med 100% kettlebell.
– Kettlebell Strong passar dig som är igång med träning, känner till kettlebells och vill utvecklas i din styrketräning, säger Magnus Strömberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom kettlebell-passen.

Kettlebell Strong är ett pass med fokus på tung styrka. Stabiliserande, uthålliga och asymmetriska moment finns med för att skapa förutsättningar för att kunna belasta tungt.
– Det här är ett pass för dig som vill bli stark. Våra asymetriska moment, till exempel sving med en tung och en lätt kettlebell, hjälper dig också att träna din stabilitet, säger Magnus.

Kettlebell Move passar dig som är igång med träning och vill träna din rörlighet på ett lite annorlunda sätt. På Kettlebell Move använder vi lite lättare kettlebells till att skapa flödande rörelser med närvaro. Du tränar din flexibilitet, stabilitet och muskeluthållighet.
– Trots att inte kettlebellen inte väger så mycket utmanar Kettlebell Move dig ganska rejält med ytterlägen och uthållighetsmoment. Träningskänslan är hög, säger Magnus.

Rörlighet och stabilitet är grundläggande för att vi ska fungera i vardagen. Ibland är det lätt att glömma den typen av träning eller prioritera styrka eller kondition.
– Med Kettlebell Move vill vi inspirera dig till en ny känsla i rörlighetsträningen. Hitta rätt, sträck ut och håll, säger Magnus.

Båda passen är 45 minuter har deras guidande och peppande ledarskap är signifikativt.
– Kettlebell Strong sammanfattar jag med ladda, fokusera, kör. Kettlebell Move med hitta rätt, sträck ut och håll, säger Magnus.

 

Är det du?

Nu söker vi utvecklingsansvarig

Huvuduppdraget är att samordna, driva och utveckla den operativa tränings- och utbildningsverksamheten. Du deltar även i arbetet med nyutveckling av Friskis&Svettis träningsutbud och utbildningssystem. Kanske är det just dig vi söker?

Läs mer ››
Är det du?

Vi söker kommunikatör till projektet Öka innanförskapet 

Öka innanförskapet är ett tvåårigt projekt med målet att inkludera och inspirera unga människor, som riskerar att hamna i utanförskap, att röra på sig, uppleva rörelseglädje och ha en aktiv och meningsfull fritid.

Läs mer ››
Friskispodden

Nu är Friskispodden här!

Inspiration, tips och fördjupning. I Friskispodden bjuder vi på sköna samtal om träning i allmänhet och Friskis&Svettis i synnerhet. Vi berör träning från flera olika perspektiv, varje avsnitt har sin röst och vinkel. Från nördiga experter till helt vanliga medlemmar.

Läs mer ››

Tinas blogg

Wabi-sabi

Wabi-sabi, "de små skavankernas charm" är väl det japanska synsättet för estetik där skönheten uppstår i det lite ofullständiga (och ibland bristfälliga).

Kom på häromdagen att det ju är precis så jag tycker rörelser är, när de är som mest spännande. Läste på om wabi-sabi och såg att det utmärkande är asymmetri, skrovlighet, enkelhet och uppskattning av det helt naturliga. 

Det är ju precis så vi ska tänka när vi använder våra kroppar. De är som bäst och vackrast när rörelserna blir lite ofullständiga, lite skeva, lite skrovliga - det är där den äkta feelingen finns!

Försökte tänka så igår när jag körde intervaller på löpbanden. Gick sådär. Fick ont i  framfoten (gammal skada som gör sig påmind ibland, grymt retsamt). "De små skavankernas charm"... bullshit..!

 

Läs hela inlägget ››

Mod, svett och kärlek

I helgen har vi haft utbildarträff i Friskis&Svettis. Vi har cirka 80 utbildare, det är gänget som håller alla vara tränar/ledarkurser. De är engagerade i någon förening och har utbildaruppdraget som en bisyssla. Alla har kunskap, erfarenhet och extra intresse som fyller på deras bakgrund inom det ämne som dom utbildar inom. De flesta har ett par kurser om året.

I helgen sågs vi nästan allihop i Stockholm. Temat var påkopplad-avkopplad. Extremt aktuellt i den tid som är nu och extremt relevant för oss i Friskis&Svettis. Vi funderade på ämnet, lyssnade till sköna föreläsare, körde workout party, tränade, chillade och hängde med varandra. Väldans bra.

Grejen är att det här gänget är något speciellt. En samling människor med så jäkla mycket mod, svett och kärlek. Inget känns omöjligt, med full energi och proffsighet tar man sig an nya uppgifter och svettar sig kärleksfullt in i utveckling av detaljer och helhet med massa engagemang.

Läs hela inlägget ››

Fredagsfeeling med PT-planering

En fredag för nästan exakt fem år sedan hade vi historiskt möte på Friskis&Svettis Riks. Det handlade om huruvida vi skulle börja med PT eller inte. Vi var ett gäng på typ 25 personer; representanter från olika föreningar, utbildare och träningsutvecklare på Riks. Det var härligt livliga diskussioner och vi slutade mötet... helt förvirrade! Jag har nog aldrig lett ett så konstigt möte...

Det började liksom med att vi kände oss säkra på att vi skulle börja utveckla ett arbetssätt med PT. Sen när vi gick in på att diskutera varför, hur och på vilket sätt det skulle gå till, då körde vi fast. Runt lunch var vi helt säkra på att vi skulle satsa på annan utveckling och inte PT. Och vid mötets avslutning var vi alla osäkra. Konstig känsla (och här känns kanske på sin rätt att ifrågasätta mötesledningen :-)) men samtidigt var det lite spännande.

Hur som helst, så här formulerade vi oss inför vårt träningskonvent Svettisdagarna som genomfördes i november 2012:

"Efter en tid av utvecklingstankar är vi helt säkra: Personliga tränare kommer att tillföra Friskis&Svettis ytterligare en dimension och ge oss ett nytt spännande arbetssätt. Somexperter på träningsprogression och specialdesignad träning utifrån en medlems unika målsättning kan vi jobba med uppföljning och utvärdering under en längre tidsperiod. Friskis&Svettis Personliga tränare passar i föreningar med stor och etablerad gymverksamhet. Under hösten 2012 har de första pilotutbildningarna genomförts och till våren 2013 kommer PT-utbildningen att finnas på kurslistan."

Så vi lyckades samla ihop oss igen efter mötet och fick sedan rejäl fart (och blev helt säkra!). Utbildning, arbetssätt, kommunikation osv utvecklades och har sedan förfinats  eftersom.

I statistik från 2016 så ser vi att PT:s finns nu i 30 föreningar. I maj är det dags för en inspirationsdag för alla PT:s och vi hade idag ett möte för att diskutera innehållet. Och idag, då var det verkligen ett bra och skönt möte. Intressanta diskussioner och spännande uppslag. Ingen osäkerhet i gruppen...


 

Riktigt skön fredagsfeeling på mötet med det här gänget. Från vänster: Jag, Stina Eklund Olofsson, Stefan Haag och Magnus Strömberg. Med på länk var också Sebastian Wollbrin.

Läs hela inlägget ››

En grej som vi är jäkligt bra på

Jag tycker det är väldigt spännande att vara i olika träningssammanhang, att se hur olika personer och situationer tar sig uttryck. Just den här tiden på året, när det är många som drar igång sin träning, är det extra spännande.

Olika aktörer har sina egna sätt att inspirera till träning och olika sätt att bedriva sin träning på. Det är bra. Olika personer gillar olika grejer. Det som blir rätt för mig är kanske fel för dig. Därför känns det bra om vi in träningsbranschen gör på lite olika sätt, tillsammans får vi då möjlighet till ännu större träffyta.

En grej som jag tycker vi i Friskis är alldeles extra bra på är att göra träningen i olika upplevelser och med olika belastningsnivåer. Vi har träning som ligger i hela spannet från mjuk uppbyggnad till elitidrott. För oss är träning att göra burpees och tunga marklyft. Men det är också att göra sköna uppmjukningar och snälla stabilitetsövningar. Eller att gå på en danspass och skippa träningsprestationen, bara glida runt i salen och få massa bra rörelse i kroppen på köpet. Utan att ens tänka på det. Bara uppleva.

Just att skapa träning med lägre belastning är en specialité i Friskis, vi har ju haft med oss den idén redan sedan starten, att vara en brygga mellan sjuk- och friskvård. Framöver tror jag att den här typen av träning kommer bli allt mer intressant för fler av oss, vi behöver jobba med att bygga upp kroppen på ett smart sätt. Visst, den högintensiva träningen finns också hos oss och den har sin givna plats. Men mjukare pass, t ex soft träning, tror jag kommer bli mångas favoritträning framöver. Kolla mer om soft här

 

Läs hela inlägget ››

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram