Sex nya pass på tillfälligt besök

05 januari 2017

 

Är du den som gärna testar ny träning med specifika teman eller inriktningar? Vill du vara först med det senare? I så fall är Limited Edition för dig! Nu är det dags för ett gäng helt nya träningspass, här kan du läsa allt om våra sex träningsnyheter: FlowRide, Sports Athletics, IW Spurt, Cirkelgym Go, Kettlebell Strong och Kettlebell Move.

 
Limited Edition är träning på tillfälligt besök. Ett pass som finns ett år, sedan försvinner det. Det gör att träningen kan vara mer inriktad och bryta ny mark. Ibland är det teman utifrån befintligt träningsutbud, ibland helt ny typ av träning.
– Limited Edition är träning som kommer in en stund, kickar igång, brötar runt och sen åker ut igen. Som en virvelvind, säger Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks.

Nu är 2017 års Limited Edition-pass här. Vilka pass finns hos din förening?
– Limited Edition kompletterar vårt ordinarie utbud. Inom Limited Edition kan vi snabbt haka på utvalda trender, ta ut svängarna och inspirera våra ledare och medlemmar, säger Magnus Strömberg, som varit med och tagit fram Limited Edition 2017.

Passa på att testa våra Limited Edition-pass, snart är det något nytt vi vill testa. Här kan du läsa om alla sex nya pass, för att veta vilka som finns i din förening.
Kika in på respektive förenings hemsida ››

 

FlowRide: Jympaupplevelse med en twist

FlowRide bygger på Jympans lekfullhet och funktionella träning för hela kroppen: styrka, kondition och rörlighet, allt i ett.
– Vi har utgått från vår klassiska Jympa medel och bakat in både twistar och överraskningar under hela åkturen, berättar Josefina Kihlström, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom FlowRide.

Karaktäristiskt för FlowRide är sömlösa växlingar och kontraster i både musik och rörelser.
– Du inleder i en rörelse som stegvis förändras i takt med musiken, helt plötsligt finner du dig själv i en helt ny rörelse. Eller kanske på golvet i en armhävning! Musiken speglar känslan av flöde men också kontraster. Musiken i FlowRide är både riktigt bra och lite oväntad, säger Josefina.

På FlowRide försöker ledaren inspirera till att orka lite mer med hög tillsammanskänsla och nära till leendet.
– FlowRide måste upplevas. Ta dig till Friskis och testa, det är bara att åka med! säger Josefina.

 

Sports Athletics: Fysträna som en idrottare

Inspirerat av idrottens fysträning liknar inte Sports Athletics något annat i Friskis&Svettis utbud.
– Fyspassen från fotbollsträningen eller liknande är riktigt bra träning för koordination, spänst och snabbhet i olika rörelseriktningar. Den typen av träning är också upplevelsestark med massor av pepp för att bygga och stärka lagkänslan. Detta är vår utgångspunkt som vi sedan förädlat till ett pass, säger Magnus Strömberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom Sports Athletics.

Sports Athletics är kvalitativ träning för hela kroppen och knoppen, du lär dig mer om träning och dina rörelser under passets gång. Som redskap kan du vänta dig koner, små häckar och snabbhetsstegar.
– Det här är passet för dig som är igång med träning och vill vidareutvecklas i din övriga Friskis-träning eller din idrott, med våra duktiga ledare i spetsen vill vi inspirera dig, säger Magnus.

 

IW Spurt: Konditionsträning från två världar

Indoor Walking är konditionsträning på crosstrainers.
– Känslan liknar skidåkning eller en skön löptur utan den hårda belastningen från underlaget, säger Josefina Kihlström, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom IW spurt.

Indoor Walking Spurt blandar vi distanspassens sköna koppling till musiken med intervallpassets utmanande driv och flås. Första halvan av passet körs i distanskaraktär och efter en tydlig övergång växlar passet till intervaller.
– Upplägget för IW Spurt är inte helt olikt så som vi många gånger lägger upp en skön löprunda: först distans sedan några snabbare intervaller för att avsluta med en spurt hela vägen in i mål, säger Josefina.
– Indoor Walking Spurt kommer träna dig centralt (hjärtat) och lokalt (benmuskler och hållning).

– På IW Spurt får du både lite distans och lite intervall. Det bästa från två världar! säger Josefina.

Cirkelgym Go: 3-2-1 kör!

En yta med ett antal lättinställda gymmaskiner som tränar olika delar av din kropp. En ledare som guidar och peppar dig. Musik som driver på. Och en grupp där alla kör efter sin egen förmåga. Det är Cirkelgym.
– Tänk dig Cirkelgym extra allt. Ungefär så känns vårt nya Cirkelgym Go, säger Magnus Strömberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom Cirkelgym Go.

Med fullt ös och glimten i ögat är Cirkelgym Go rejäl träning utan krusiduller. Passet körs ett varv i två cirklar. En cirkel med tunga, långsamma styrkeövningar i maskinerna. En inre cirkeln består av konditionsövningar i högt tempo utan redskap.

På Cirkelgym Go får du alltså varannan station köra extra tung styrka och varannan station köra konditionsträning i högt tempo. Gruppen delas in i två team som taggar varandra till max.
– Våra ledare hjälper till med peppkänslan för att få alla att orka lite till. Cirkelgym Go är rak träning, lika skön som jobbig, säger Magnus.

 

Kettlebell Strong och Move, två inspirerande och utmanande pass

Friskis&Svettis har länge gillat träningsklotet kettlebell och lyft in det i både gym och som del i några pass. Nu är det dags för två alldeles egna pass med 100% kettlebell.
– Kettlebell Strong passar dig som är igång med träning, känner till kettlebells och vill utvecklas i din styrketräning, säger Magnus Strömberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom kettlebell-passen.

Kettlebell Strong är ett pass med fokus på tung styrka. Stabiliserande, uthålliga och asymmetriska moment finns med för att skapa förutsättningar för att kunna belasta tungt.
– Det här är ett pass för dig som vill bli stark. Våra asymetriska moment, till exempel sving med en tung och en lätt kettlebell, hjälper dig också att träna din stabilitet, säger Magnus.

Kettlebell Move passar dig som är igång med träning och vill träna din rörlighet på ett lite annorlunda sätt. På Kettlebell Move använder vi lite lättare kettlebells till att skapa flödande rörelser med närvaro. Du tränar din flexibilitet, stabilitet och muskeluthållighet.
– Trots att inte kettlebellen inte väger så mycket utmanar Kettlebell Move dig ganska rejält med ytterlägen och uthållighetsmoment. Träningskänslan är hög, säger Magnus.

Rörlighet och stabilitet är grundläggande för att vi ska fungera i vardagen. Ibland är det lätt att glömma den typen av träning eller prioritera styrka eller kondition.
– Med Kettlebell Move vill vi inspirera dig till en ny känsla i rörlighetsträningen. Hitta rätt, sträck ut och håll, säger Magnus.

Båda passen är 45 minuter har deras guidande och peppande ledarskap är signifikativt.
– Kettlebell Strong sammanfattar jag med ladda, fokusera, kör. Kettlebell Move med hitta rätt, sträck ut och håll, säger Magnus.

 

Friskis utegym

Skön, fri och lekfull träning i Friskis utegym

Utegym finns hos allt fler Friskis&Svettis-föreningar. Utformningen varierar men den luftfyllda upplevelsen är alltid i fokus. För att ge en smak av bredden och inspirera dig som vill komma igång med utegymträning har vi besökt tre olika Friskis-utegym.

Läs mer ››

Kurs peppar ungdomar till träning i Simrishamn 

Engagemanget inom satsningen Öka innanförskapet fortsätter att inspirera. Nu är det 23 lokala projekt som är igång eller har genomförts sedan starten. Ett av projekten, i Simrishamn, handlar om inspirera ungdomar från socioekonomiskt svaga områden till rörelse genom en kurs. Vi åkte dit för att kolla läget.

Läs mer ››
Yoga - man som står på huvudet

Både träning och möjlighet att motionera

Föreningarnas årsmöten närmar sig och styrelserna väntar på förslag från medlemmarna. Nästa gång du tränar, passa på att fråga när årsmötet äger rum och hur du gör för att motionera, alltså skriva förslag. Du behöver inte vända upp och ner på föreningen men ditt perspektiv är viktigt.

Läs mer »

Tinas blogg

Högtryck

I dessa tider är det högtryck på många sätt och vis, bland annat i tränarfabriken. Just nu går hundratals friskisledare på kurs. Några är helt nya, andra ska börja med ett nytt uppdrag.

I Friskis har vi haft vår egen utbildning ända sedan starten, för snart 40 år sedan. Kurserna blir en slags utvecklings-mötesplats, där möts ett gäng sköna människor med en gemensam uppgift; inspirera andra till träning med schyst feeling. Ofta uppstår också en unik kursjargong, det är så pass intensivt, man jobbar tight och är på internat, så alla grupprocesser sker med faciliterad fart. Det är liksom som att gå hela gymnasiet på en helg. Man kommer lite ny och nyfiken till kursstarten och sprintar sedan ut några dagar senare och tar träningsstudenten på söndagen.

 

 

Från förra helgens Core-kurs.

Läs hela inlägget ››

Den fantastiska kroppen

I fredags samlades ett stort gäng PT:s för en inspirationsdag. Härliga personligheter, stort engagemang och vilja till utveckling. Under förmiddagen fick vi lyssna till, och träna tillsammans med, Linus Johansson. Linus är en stor inspirationskälla inom funktionell träning och en grym entreprenör - skapar nya grejer hela tiden men utifrån samma grundtankar. Hans tema för dagen var "den fantastiska kroppen".

På eftermiddagen grottade vi in oss i vår egen funktionella rörelsetest. Det är en screeningtest som vi haft med oss sedan starten med PT, syftet är att få en bild av personens naturliga rörelsemönster och att samtidigt initiera ett  synsätt på funktionell träning. Eftersom vi gjort några uppdateringar så kändes det värdefullt att kolla genom dessa och diskutera kring testens syfte och funktion. För att få lite praktisk tillämpling så genomförde vi också en test praktiskt på ett case. Jag fick vara dagens case... Förmiddagens snack om "den fantastiska kroppen" fick sig en vändning när mina utvecklingsområden (läs grymt stela fotleder) lyste fram i alla stående testövningar. Tur att jag var omgiven av 40 PT:s. Skulle vilja boka tid hos hela högen.

  

 

Friskis hög med PT:s samlade runt Linus Johansson.

Läs hela inlägget ››

Så jäkla proffsiga

Vi är igång i flera spännande projekt. Ett är "Grapevine 2018" som handlar om utvecklingen inom dans och step/aerobics. Att på ett kreativt, showigt och lekfull sätt träna via att dansa är ju en given grej för oss i Friskis. Men vi har sedan en tid känt ett behov av att göra det på nya sätt, former och uttryck.

I januari inledde vi med en utvecklingsträff med representanter från olika föreningar. Då fick vi med oss nuläge och önskemål om utveckling. Därefter skapades projektgrupp och referensgrupp. Under mars och april har nu projektgruppen jobbat vidare och skissat på ett förslag på hur ett framtida utbud skulle kunna se ut. För en dryg vecka sedan involverades referensgruppen för att reflektera och återkoppla på idéer samt förslag.

Och jäklar, vad bra det är att ha engagerade och proffsiga personer i en organisation. Olika infallsvinklar, breddade perspektiv, detaljer och helhet. Och känslor. Det är nog det sistnämnda som gör det så kul och berörande. Träningen i Friskis är ingen pappersprodukt. Den skapas med sköna, inspirerande idéer, peppiga känslor, mod och en vilja att få händerna i taket.

 

 

Projektgruppen in action på möte i helgen.

Läs hela inlägget ››

Fibo-mässan

Förra veckan var Magnus, Jossan och jag på Fibo-mässan i Tyskland. Det är världens största tränings/fitnessmässa. I år samlade den 150 000 besökare, 1 000 utställare från 50 länder, det är alltså ett extremt stort event. Helhetsupplevelsen är någon slags kombination av show-branschutveckling-produktinnovation och så klart sälj-sälj-sälj. Det är en mötesplats för tillverkare, återförsäljare och inköpare.

Precis som förra året  slås jag över att vi åker dit med bilden av "träning är roligt" och åker hem med bilden "träning är business". Det behöver ju inte vara någon motsättning i detta. Men som representant för en ideell idrottsförening är det lätt att känna sig som att man är på bortaplan i detta sammanhang. Fokus är på säljstrategier, omsättning och retention. Nästan inget snack om kultur, värderingar, budskap eller mjukvaran i träningen. Hur som helst känns det värdefullt att vara med, branschen växer och det är intressant att se vilka som tar täten. Över 56 miljoner européer är medlemmar i någon träningsklubb och antalet har ökat med 4,4 % från förra året. Den europeiska tränings/fitnessmarknaden är nu störst i världen, tom före USA.

Vad såg vi då mest av?

  • Mycket teknisk utveckling där det digitala givetvis är mest påtagligt. Att träna och mäta det du gör, eller att få vägledning via digitala stöd, finns nu i en mängd varianter. Utmaningen verkar handla om det pedagogiska, hur ska vi ta hand om, och använda, all data vi får in?
  • Varianter av varianter, finns det en uppsjö av på mässan. Inte så mycket helt nya grejer. Mer uppdateringar av befintliga. I år var det cardioutrustning, ffa löpband, som fanns i en mängd nya upplagor.
  • Mässan hade en ny del "Fibo med", tänkt att bli en mötesplats för gränslandet mellan sjuk- och friskvård. Ett spännande område förhoppningsvis växer ännu mer framöver. 

 

 

Emma Barry från Equinox (hon var tidigare på Les Mills) föreläste och pratade om att sälja upplevelser, skapa sociala utrymmen och interagera med medlemmarna. Känns ju väldigt spännande att tänka sig att länka ihop dessa idéer med tankarna kring "Fibo med" så att "träningen/handväskan" blir tillgänglig för många.
Läs hela inlägget ››

Pinsamt stel

Att känna sig stel är ingen bra känsla. När det stretar till i baklåren och ryggen när man ska knyta skorna eller att det liksom kränger till i nacke och axlar när man tar av sig tröjan, det är ingen bra feeling. Det gör ju att man nästa gång det är dags för skorna så lägger man upp foten på någon förhöjning och fiffigt kommer undan stret:et.

Att vara stel är liksom lite skämmigt. Det är som att det på något vis är dåligt och självförvållat. Typ är man stel är man slarvig, har man inte gjort läxan (stretchat). Är man rörlig är man duktig och beundransvärd. Nu raljerar jag, så klart. Men jag tror många känner igen sig i känslan.

Grejen är att de flesta av oss känner av stelhet. Och att vi blir stelare med åldern. Det kan också vara när vi tränar för mycket, för lite eller har haft en skada. Med en stel känsla tror jag att vi blir mindre motiverade till att röra på oss. För att det är obekvämt.

Här är det lätt att komma in i en sämre cirkel; stel-rör sig mindre i dessa rörelseriktningar-blir ännu stelare. För kroppen anpassar sig ju till det vi gör. Rör vi oss inte i en viss riktning så minskar den funktionen. Vill vi underhålla, eller utveckla, våra rörelseomfång så behöver vi bjussa kroppen på dessa rörelser.

Här finns potential. Kör vi rörlighetsträning så finns det massa sköna rörelsekänslor att frigöra, både när man tränar och när man sen ska sätta på sig skorna. Rörlighetsträning kan göras på massa olika sätt, t ex stretching, moment i yogan, flex, andra former av dynamisk rörlighetsträning, att man tar ut stora rörelsemönster när man styrketränar osv.

Nu är vi igång och producerar höstsäsongens konceptpass till Flex, IntervallFlex och Flex soft. Vill inte avslöja för mycket, men det kommer lösa upp all världens pinsamma stelheter.

 

 

  

Liten tjuvkik in på Anna Fellström och Marie Löfgren i flexproduktionen.

 

Läs hela inlägget ››

Osköna vilodagar

Att vila är extremt viktigt, det blir allt mer uppenbart för många av oss. Lugn i kropp och själ behövs. Det är då uppbyggnad sker och upplevelser får falla på plats. Missar vi det blir det nedbrytning, slitage och skador istället. T ex inom fotbollen har man sett att om matcherna ligger för tätt är det tydligt att skadefrekvensen ökar. Så är det säkert för oss vanliga också, anstränger vi oss rejält behövs en stor dos återhämtning. Och det kan gälla alla områden vi anstränger oss inom; jobb, relationer, träning osv. 

Men det är ju inte alltid man får till det där så där bra och klokt som det låter. Jag tar mig själv och träningen som exempel. Vanligen så tränar jag varierat. Det blir gruppträningspass med rörlighet, styrka och stabilitet, någon kompletterande styrka i gymmet och en del löpning. Jag kör inte så hårt men eftersom jag jobbar med träning så blir det pass många dagar i veckan, i olika former. Som princip har jag alltid haft att 1-2 dagar/vecka ska vara riktiga vilodagar utan träning. Och så har jag nog alltid gjort. Det har varit i en idé om att få återhämtning och att inte bygga in träning för strikt i livsstilen. Jag vill vara skön i mitt förhållningssätt till träning.

Och det känns det som jag är. Grejen är att vilodagarna inte är lika sköna. Träningsdagarna är jag i mycket bättre känsla; piggare, gladare och lugnare. Vilodagarna är jag i det motsatta; tröttare, långsammare och lite småirriterad. Kanske är det en del av att vara i viloläge? Jag kanske får köpa läget, det är ju ingen stor grej. Och jag vill ju inte hålla på och träna varje dag. En målsättning nu under våren är att hitta formerna för riktigt sköna vilodagar. Förr sa vi i Friskis&Svettis att soffan var vår största konkurrent. Känner mig beredd att omvärdera det där. Till hösten är målet att blivit en lagom skön soffpotatis.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram