Sex nya pass på tillfälligt besök

05 januari 2017

 

Är du den som gärna testar ny träning med specifika teman eller inriktningar? Vill du vara först med det senare? I så fall är Limited Edition för dig! Nu är det dags för ett gäng helt nya träningspass, här kan du läsa allt om våra sex träningsnyheter: FlowRide, Sports Athletics, IW Spurt, Cirkelgym Go, Kettlebell Strong och Kettlebell Move.

 
Limited Edition är träning på tillfälligt besök. Ett pass som finns ett år, sedan försvinner det. Det gör att träningen kan vara mer inriktad och bryta ny mark. Ibland är det teman utifrån befintligt träningsutbud, ibland helt ny typ av träning.
– Limited Edition är träning som kommer in en stund, kickar igång, brötar runt och sen åker ut igen. Som en virvelvind, säger Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks.

Nu är 2017 års Limited Edition-pass här. Vilka pass finns hos din förening?
– Limited Edition kompletterar vårt ordinarie utbud. Inom Limited Edition kan vi snabbt haka på utvalda trender, ta ut svängarna och inspirera våra ledare och medlemmar, säger Magnus Strömberg, som varit med och tagit fram Limited Edition 2017.

Passa på att testa våra Limited Edition-pass, snart är det något nytt vi vill testa. Här kan du läsa om alla sex nya pass, för att veta vilka som finns i din förening.
Kika in på respektive förenings hemsida ››

 

FlowRide: Jympaupplevelse med en twist

FlowRide bygger på Jympans lekfullhet och funktionella träning för hela kroppen: styrka, kondition och rörlighet, allt i ett.
– Vi har utgått från vår klassiska Jympa medel och bakat in både twistar och överraskningar under hela åkturen, berättar Josefina Kihlström, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom FlowRide.

Karaktäristiskt för FlowRide är sömlösa växlingar och kontraster i både musik och rörelser.
– Du inleder i en rörelse som stegvis förändras i takt med musiken, helt plötsligt finner du dig själv i en helt ny rörelse. Eller kanske på golvet i en armhävning! Musiken speglar känslan av flöde men också kontraster. Musiken i FlowRide är både riktigt bra och lite oväntad, säger Josefina.

På FlowRide försöker ledaren inspirera till att orka lite mer med hög tillsammanskänsla och nära till leendet.
– FlowRide måste upplevas. Ta dig till Friskis och testa, det är bara att åka med! säger Josefina.

 

Sports Athletics: Fysträna som en idrottare

Inspirerat av idrottens fysträning liknar inte Sports Athletics något annat i Friskis&Svettis utbud.
– Fyspassen från fotbollsträningen eller liknande är riktigt bra träning för koordination, spänst och snabbhet i olika rörelseriktningar. Den typen av träning är också upplevelsestark med massor av pepp för att bygga och stärka lagkänslan. Detta är vår utgångspunkt som vi sedan förädlat till ett pass, säger Magnus Strömberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom Sports Athletics.

Sports Athletics är kvalitativ träning för hela kroppen och knoppen, du lär dig mer om träning och dina rörelser under passets gång. Som redskap kan du vänta dig koner, små häckar och snabbhetsstegar.
– Det här är passet för dig som är igång med träning och vill vidareutvecklas i din övriga Friskis-träning eller din idrott, med våra duktiga ledare i spetsen vill vi inspirera dig, säger Magnus.

 

IW Spurt: Konditionsträning från två världar

Indoor Walking är konditionsträning på crosstrainers.
– Känslan liknar skidåkning eller en skön löptur utan den hårda belastningen från underlaget, säger Josefina Kihlström, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom IW spurt.

Indoor Walking Spurt blandar vi distanspassens sköna koppling till musiken med intervallpassets utmanande driv och flås. Första halvan av passet körs i distanskaraktär och efter en tydlig övergång växlar passet till intervaller.
– Upplägget för IW Spurt är inte helt olikt så som vi många gånger lägger upp en skön löprunda: först distans sedan några snabbare intervaller för att avsluta med en spurt hela vägen in i mål, säger Josefina.
– Indoor Walking Spurt kommer träna dig centralt (hjärtat) och lokalt (benmuskler och hållning).

– På IW Spurt får du både lite distans och lite intervall. Det bästa från två världar! säger Josefina.

Cirkelgym Go: 3-2-1 kör!

En yta med ett antal lättinställda gymmaskiner som tränar olika delar av din kropp. En ledare som guidar och peppar dig. Musik som driver på. Och en grupp där alla kör efter sin egen förmåga. Det är Cirkelgym.
– Tänk dig Cirkelgym extra allt. Ungefär så känns vårt nya Cirkelgym Go, säger Magnus Strömberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom Cirkelgym Go.

Med fullt ös och glimten i ögat är Cirkelgym Go rejäl träning utan krusiduller. Passet körs ett varv i två cirklar. En cirkel med tunga, långsamma styrkeövningar i maskinerna. En inre cirkeln består av konditionsövningar i högt tempo utan redskap.

På Cirkelgym Go får du alltså varannan station köra extra tung styrka och varannan station köra konditionsträning i högt tempo. Gruppen delas in i två team som taggar varandra till max.
– Våra ledare hjälper till med peppkänslan för att få alla att orka lite till. Cirkelgym Go är rak träning, lika skön som jobbig, säger Magnus.

 

Kettlebell Strong och Move, två inspirerande och utmanande pass

Friskis&Svettis har länge gillat träningsklotet kettlebell och lyft in det i både gym och som del i några pass. Nu är det dags för två alldeles egna pass med 100% kettlebell.
– Kettlebell Strong passar dig som är igång med träning, känner till kettlebells och vill utvecklas i din styrketräning, säger Magnus Strömberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks och en av personerna bakom kettlebell-passen.

Kettlebell Strong är ett pass med fokus på tung styrka. Stabiliserande, uthålliga och asymmetriska moment finns med för att skapa förutsättningar för att kunna belasta tungt.
– Det här är ett pass för dig som vill bli stark. Våra asymetriska moment, till exempel sving med en tung och en lätt kettlebell, hjälper dig också att träna din stabilitet, säger Magnus.

Kettlebell Move passar dig som är igång med träning och vill träna din rörlighet på ett lite annorlunda sätt. På Kettlebell Move använder vi lite lättare kettlebells till att skapa flödande rörelser med närvaro. Du tränar din flexibilitet, stabilitet och muskeluthållighet.
– Trots att inte kettlebellen inte väger så mycket utmanar Kettlebell Move dig ganska rejält med ytterlägen och uthållighetsmoment. Träningskänslan är hög, säger Magnus.

Rörlighet och stabilitet är grundläggande för att vi ska fungera i vardagen. Ibland är det lätt att glömma den typen av träning eller prioritera styrka eller kondition.
– Med Kettlebell Move vill vi inspirera dig till en ny känsla i rörlighetsträningen. Hitta rätt, sträck ut och håll, säger Magnus.

Båda passen är 45 minuter har deras guidande och peppande ledarskap är signifikativt.
– Kettlebell Strong sammanfattar jag med ladda, fokusera, kör. Kettlebell Move med hitta rätt, sträck ut och håll, säger Magnus.

 

Träningstrender 2017

Åtta trender för träning 2017

Tuffare, hållbart, nischat och upplevelsestarkt. Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks, har sammanställt fyra huvudtrender inom träning för 2017.

Läs mer ››
Nyheter 2017

Sex nya pass på tillfälligt besök

Är du den som gärna testar ny träning med specifika teman eller inriktningar? Vill du vara först med det senare? I så fall är Limited Edition för dig! Nu är det dags för ett gäng helt nya träningspass, här kan du läsa allt om våra sex träningsnyheter: FlowRide, Sports Athletics, IW Spurt, Cirkelgym Go, Kettlebell Strong och Kettlebell Move.

Läs mer ››
Friskis stories

Friskis stories - upplevelser från träningen

Träning leder till nya upplevelser och oanade krafter. Det får vi på Friskis bevittna varje dag. Människor som tar sina första stapplande träningssteg, tar träningen till en ny nivå, hittar en ny kompis, känner en ny känsla eller vågar testa något nytt. Upplevelser från träningen kan vara små, enkla och roliga. Upplevelserna kan också vara stora, livsförändrande och gripande. 

Läs mer ››

Tinas blogg

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Att göra övningar på rätt sätt

På många av våra tränarutbildningar i Friskis har vi workshops med teknikträning. Vi diskuterar övningarnas syfte och utförande. Många tränare är verkligen ambitiösa och vill fördjupa sig kring detaljer.

Så kan det nog vara som medlem också. I alla fall för vissa. Man vill förstå, det gör träningen mer meningsfull.

Ibland när jag står och väntar på mitt pass brukar jag kolla på den grupp som tränar före mig. Jag har då och då reflekterat över att "hmm, här finns ett och annat att förbättra i rörelsetekniken"  för att i nästa stund tänkt "generell träning är så himla effektfullt". Fritt översatt: Egentligen spelar det inte så stor hur övningarna utförs, det är rörelse i kroppen som ger signaler till uppbyggnad - det är faktiskt inte så himla viktigt med tekniken om man resonerar utifrån ett hälsoperspektiv för vanligt folk.

Härom dagen kom några ur gruppen och berättade för mig att dom var så otroligt nöjda. Dom hade varit på en föreläsning med efterföljande teknikträning. Det hade handlat om hur övningarna skulle utföras och varför övningarna fanns med i passet. "Nu får jag till det mycket bättre." "Nu känns passet så effektivt, jag gör det med kvalité".

Wow, tänkte jag! Vad kul. Och spännande! När passet började kollade jag förväntansfullt in rörelsetekniken. Jag såg... ingen skillnad. Först kände jag mig lite besviken. Sen tänkte jag "Wow" igen. Grejen är ju att dom kände övningarna på ett annat sätt. Ett mer medvetet sätt och med en fördjupad känsla av syftet. Det tror jag är rätt sätt; när man känner att det känns bra och man gillar det. Det är mer det som det handlar om, än den perfekta rörelsebanan.

Läs hela inlägget ››

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram