Doping

Skivstångsvikter 

Att dopa sig är dumt. Så är det bara. Allt kan gå snett. Med kroppen, psyket, vännerna, jobbet, partnern och familjen. Riskerna med doping är så stora, priset så högt, konsekvenserna så allvarliga att varje gång någon säger nej till doping har massor av människor vunnit en stor seger. Friskis&Svettis är självklart emot all form av doping. Som idrottsförening och medlem i Riksidrottsförbundet följer vi dessutom de bestämmelser som gäller för alla idrottsföreningar. Här vill vi berätta hur vi arbetar samt om hur doping skadar. Och så hjälper vi dig att känna igen tecknen på att en person använder dopingpreparat. Det brukar börja med något dumt. Sedan blir det bara dummare.

 

Friskis&Svettis antidopingpolicy

  • Friskis&Svettis ska vara helt fritt från doping.*
  • Friskis&Svettis bedriver en naturlig och hälsosam träning utan droger.
  • Friskis&Svettis arbetar förebyggande mot anabola androgena steroider.

 

 Så här jobbar Friskis&Svettis mot doping

1. Vi vaccinerar

Samtliga föreningar som har gym i sitt träningsutbud ska genomföra en så kallad vaccination. Att vaccinera föreningen är Riksidrottsförbundets metod för att hjälpa idrottsföreningar att arbeta mot doping, göra medlemmarna medvetna om föreningens syn på doping samt att kommunicera detta mot omvärlden. Om det hänger ett vaccinationsintyg i föreningens lokaler är du medlem i en förening som nyligen genomfört Vaccinera föreningen. På de orter där det finns en lokal samverkansgrupp via Prodis är föreningen även med i det samarbetet. Prodis – Prevention av dopning i Sverige – är ett nationellt nätverk som arbetar för att förebygga användningen av anabola androgena steroider och andra dopningspreparat (prodis.se).

2. Vi har en antidopingansvarig funktionär

Vår antidopingansvarige leder det förebyggande arbetet i föreningen. Antidopingansvarige har ett brett kontaktnät av kunniga och erfarna personer från bland annat Dopingjouren, Antidopinggruppen på Riksidrottsförbundet, Prodis, polisen och andra Friskis&Svettis-föreningar.

3. Riksidrottsförbundet genomför oanmälda dopingtester

Riksidrottsförbundet kan när som helst genomföra dopingtester i Friskis&Svettis föreningar. Dessutom beställer föreningarna föreningsprov från Riksidrottsförbundet. Under åren Under 2013-2014 gjordes 279 dopingprov på våra medlemmar.

4. Vi utbildar alla våra tränare i gymmet

Alla tränare får grundläggande kunskaper om doping i sin grundutbildning. Övriga funktionärer erbjuds utbildning i samband med interna utbildningsdagar.

5. Vi informerar våra medlemmar

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening. Medlemsinformationen i din förening hittar du oftast i en broschyr i föreningens lokal eller på hemsidan.

 

Tecken på doping

Doping är precis som andra missbruk svåra att upptäcka. Det tar nästan alltid tid. Du ser saker du tycker är lite märkliga, men det tar emot att ställa närgångna frågor och konflikter vill de flesta helst undvika. För vem vill vara misstänksam och jobbig?

Material kan du beställa på Dopingjourens och Prodis hemsidor (dopingjouren.se och prodis.se) är ett utmärkt stöd för den som misstänker doping. Där kan du läsa om vanliga effekter av anabola androgena steroider som stroke, håravfall, förstorad prostata, svårigheter att kissa, förminskade testiklar, lägre testosteronnivåer, minskad spermieproduktion, leverskador, svullnader, hudbristningar och acne samt om det som så föga vackert kallas bitch tits.

Och som om det inte var nog kan den som dopar sig också kännas igen på förändrad sexlust, aggressivitet, depression, humörsvängningar, fixering vid träning, kropp och kost, förändrade matvanor, personlighetsförändringar, sömnproblem, stress, ångest, ökad eller minskad självkänsla, snabb viktökning, förstärkt ego och minskad empati.

 

Vad vi tycker du ska göra

Misstänker du att någon nära dig dopar sig ska du så klart prata med vederbörande. Men var beredd på undanflykter. Det är bra om du pluggat på lite om doping. På dopingjouren.se och prodis.se finns hur mycket kunskap som helst att hämta. Dit går det också bra att ringa anonymt till Dopingjouren på telefonnummer 020-546 987.

Och så kan du självklart be oss på Friskis&Svettis om hjälp och råd. Fråga i receptionen efter föreningens antidopingansvarige.

Låt oss tillsammans rädda så många vi kan från att använda anabola androgena steroider och andra hormonläkemedel i träningen!

* Dispens

Friskis&Svettis medlemmar omfattas av en generell dispens från förbudet att använda vissa dopingklassade läkemedel. Dispensen gäller medicinskt bruk som ska kunna styrkas i efterhand om ett dopingprov visat spår av förbjudna substanser.

Att dispensen är generell innebär att medlemmarna omfattas utan någon speciell ansökan.

Läs mer om medicinsk dispens.

Tinas blogg

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Att göra övningar på rätt sätt

På många av våra tränarutbildningar i Friskis har vi workshops med teknikträning. Vi diskuterar övningarnas syfte och utförande. Många tränare är verkligen ambitiösa och vill fördjupa sig kring detaljer.

Så kan det nog vara som medlem också. I alla fall för vissa. Man vill förstå, det gör träningen mer meningsfull.

Ibland när jag står och väntar på mitt pass brukar jag kolla på den grupp som tränar före mig. Jag har då och då reflekterat över att "hmm, här finns ett och annat att förbättra i rörelsetekniken"  för att i nästa stund tänkt "generell träning är så himla effektfullt". Fritt översatt: Egentligen spelar det inte så stor hur övningarna utförs, det är rörelse i kroppen som ger signaler till uppbyggnad - det är faktiskt inte så himla viktigt med tekniken om man resonerar utifrån ett hälsoperspektiv för vanligt folk.

Härom dagen kom några ur gruppen och berättade för mig att dom var så otroligt nöjda. Dom hade varit på en föreläsning med efterföljande teknikträning. Det hade handlat om hur övningarna skulle utföras och varför övningarna fanns med i passet. "Nu får jag till det mycket bättre." "Nu känns passet så effektivt, jag gör det med kvalité".

Wow, tänkte jag! Vad kul. Och spännande! När passet började kollade jag förväntansfullt in rörelsetekniken. Jag såg... ingen skillnad. Först kände jag mig lite besviken. Sen tänkte jag "Wow" igen. Grejen är ju att dom kände övningarna på ett annat sätt. Ett mer medvetet sätt och med en fördjupad känsla av syftet. Det tror jag är rätt sätt; när man känner att det känns bra och man gillar det. Det är mer det som det handlar om, än den perfekta rörelsebanan.

Läs hela inlägget ››

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram