Doping

Skivstångsvikter 

Att dopa sig är dumt. Så är det bara. Allt kan gå snett. Med kroppen, psyket, vännerna, jobbet, partnern och familjen. Riskerna med doping är så stora, priset så högt, konsekvenserna så allvarliga att varje gång någon säger nej till doping har massor av människor vunnit en stor seger. Friskis&Svettis är självklart emot all form av doping. Som idrottsförening och medlem i Riksidrottsförbundet följer vi dessutom de bestämmelser som gäller för alla idrottsföreningar. Här vill vi berätta hur vi arbetar samt om hur doping skadar. Och så hjälper vi dig att känna igen tecknen på att en person använder dopingpreparat. Det brukar börja med något dumt. Sedan blir det bara dummare.

 

Friskis&Svettis antidopingpolicy

  • Friskis&Svettis ska vara helt fritt från doping.*
  • Friskis&Svettis bedriver en naturlig och hälsosam träning utan droger.
  • Friskis&Svettis arbetar förebyggande mot anabola androgena steroider.

 

 Så här jobbar Friskis&Svettis mot doping

1. Vi vaccinerar

Samtliga föreningar som har gym i sitt träningsutbud ska genomföra en så kallad vaccination. Att vaccinera föreningen är Riksidrottsförbundets metod för att hjälpa idrottsföreningar att arbeta mot doping, göra medlemmarna medvetna om föreningens syn på doping samt att kommunicera detta mot omvärlden. Om det hänger ett vaccinationsintyg i föreningens lokaler är du medlem i en förening som nyligen genomfört Vaccinera föreningen. På de orter där det finns en lokal samverkansgrupp via Prodis är föreningen även med i det samarbetet. Prodis – Prevention av dopning i Sverige – är ett nationellt nätverk som arbetar för att förebygga användningen av anabola androgena steroider och andra dopningspreparat (prodis.se).

2. Vi har en antidopingansvarig funktionär

Vår antidopingansvarige leder det förebyggande arbetet i föreningen. Antidopingansvarige har ett brett kontaktnät av kunniga och erfarna personer från bland annat Dopingjouren, Antidopinggruppen på Riksidrottsförbundet, Prodis, polisen och andra Friskis&Svettis-föreningar.

3. Riksidrottsförbundet genomför oanmälda dopingtester

Riksidrottsförbundet kan när som helst genomföra dopingtester i Friskis&Svettis föreningar. Dessutom beställer föreningarna föreningsprov från Riksidrottsförbundet. Under åren Under 2013-2014 gjordes 279 dopingprov på våra medlemmar.

4. Vi utbildar alla våra tränare i gymmet

Alla tränare får grundläggande kunskaper om doping i sin grundutbildning. Övriga funktionärer erbjuds utbildning i samband med interna utbildningsdagar.

5. Vi informerar våra medlemmar

Friskis&Svettis är en ideell idrottsförening. Medlemsinformationen i din förening hittar du oftast i en broschyr i föreningens lokal eller på hemsidan.

 

Tecken på doping

Doping är precis som andra missbruk svåra att upptäcka. Det tar nästan alltid tid. Du ser saker du tycker är lite märkliga, men det tar emot att ställa närgångna frågor och konflikter vill de flesta helst undvika. För vem vill vara misstänksam och jobbig?

Material kan du beställa på Dopingjourens och Prodis hemsidor (dopingjouren.se och prodis.se) är ett utmärkt stöd för den som misstänker doping. Där kan du läsa om vanliga effekter av anabola androgena steroider som stroke, håravfall, förstorad prostata, svårigheter att kissa, förminskade testiklar, lägre testosteronnivåer, minskad spermieproduktion, leverskador, svullnader, hudbristningar och acne samt om det som så föga vackert kallas bitch tits.

Och som om det inte var nog kan den som dopar sig också kännas igen på förändrad sexlust, aggressivitet, depression, humörsvängningar, fixering vid träning, kropp och kost, förändrade matvanor, personlighetsförändringar, sömnproblem, stress, ångest, ökad eller minskad självkänsla, snabb viktökning, förstärkt ego och minskad empati.

 

Vad vi tycker du ska göra

Misstänker du att någon nära dig dopar sig ska du så klart prata med vederbörande. Men var beredd på undanflykter. Det är bra om du pluggat på lite om doping. På dopingjouren.se och prodis.se finns hur mycket kunskap som helst att hämta. Dit går det också bra att ringa anonymt till Dopingjouren på telefonnummer 020-546 987.

Och så kan du självklart be oss på Friskis&Svettis om hjälp och råd. Fråga i receptionen efter föreningens antidopingansvarige.

Låt oss tillsammans rädda så många vi kan från att använda anabola androgena steroider och andra hormonläkemedel i träningen!

* Dispens

Friskis&Svettis medlemmar omfattas av en generell dispens från förbudet att använda vissa dopingklassade läkemedel. Dispensen gäller medicinskt bruk som ska kunna styrkas i efterhand om ett dopingprov visat spår av förbjudna substanser.

Att dispensen är generell innebär att medlemmarna omfattas utan någon speciell ansökan.

Läs mer om medicinsk dispens.

Tinas blogg

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Turnéstopp i Örnsköldsvik

Friskistouren brummade vidare i helgen med stopp i Kristianstad och Örnsköldsvik. Två lyckade eventdagar med massor tränande energiknippen och fantastiska funktionärsgäng som roddade hela härligheten. Här några bilder från Ö-vik.

Läs hela inlägget ››

Friskistouren i Norrköping

En heldag med träning på temat kreativitet, lekfullhet & hållbarhet. Massa härligt friskisfolk och en å annan gäst. Proffsigt värdskap från norrköpingsföreningen. Kan det bli bättre en ruggig lördag i oktober? Jag tolkade temat på eget sätt. Drog ihop en programpunkt med temat återhämtning. Vi låg under filtar, såg på film, åt popcorn och avslutade med en sovstund. Extremt välbehövligt. Och lite komiskt. 200 snarkande människor i en träningshall. I helgen är det turnéstopp i Örnsköldsvik och Kristianstad. I november snarkar vi  (och gör allt annat träningsgottigt) i Borås.

 

 

Läs hela inlägget ››

Existentiell träning

Det är så himla häftigt när en upplevelse blir till någonting större än summan av de ingående delarna. När det händer i träningssammanhang blir det liksom extra magiskt. När övningarna, kroppen, själen, svetten och hela alltet fyller på varandra i en helhet, det är då träningen blir existentiell. Då spelar tekniken, upplägget, stylen på löpartightsen eller något sådant inte någon som helst roll. Man är stark, oslagbar och ... lycklig.

Härom dagen stod jag och tittade på ett gruppträningspass och såg några deltagare som verkligen var i den där känslan. Jäklar, alltså! Dom klev flög över stepbrädorna, jobbade högt och lågt, tog ut rörelserna med full kraft. Kändes som dom kunde ha lyst upp hela höstmörka Kungsholmen med sin energi.

Så häftigt att se. Samtidigt blev jag lite avundsjuk. Själv hade jag suttit stilla i två dagar på konferens. Stel och trött. Att fara runt så där kändes väldigt långt från min egen status. Det kändes närmare till hands att dra nåt gammalt över sig. Eller i alla fall en skön filt.

Men dagen efter fick jag också uppleva det. På tredje dagen av konferens tog Nina och Annika ut oss på en "Flexiwalk", en skön power-prommis i krispig luft varvat med stopp för flex-rörelser. Massor med ny luft i lungorna och öppnaden, utsträckande rörelser - sådana som inspirerar våra sinnen att komma i exictensiell feeling. Jäklar, alltså!

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram