Så här blir du rörelseinspiratör för Röris

Rörisutbildning
Eftersom du arbetar i skolan vet du att själva överförandet av kunskap är lika viktigt som kunskapen i sig. Det är därför vi tycker att du ska delta i Friskis&Svettis utbildning till rörelseinspiratör innan du drar igång Röris. Den gör dig bättre på att förmedla din egen rörelseglädje till barnen och gör att Röris bli både enklare och häftigare.

 

Utbildningen till rörelseinspiratör är framtagen centralt av Röris-pionjärerna själva, Nina Forsberg, idrottslärare och jympaledare, Anna Östlund, dramalärare och jympaledare och Katharina Tuvfesson, jympaledare.

Om du bor och arbetar på en ort med en Friskis&Svettis-förening som sprider Röris finns det en eller flera Röris-utbildare på plats. Fråga din lokala Friskis&Svettis-förening när det är dags för nästa Röris-kurs.

Fokus på det praktiska

Grundkursen till rörelseinspiratör är inriktad på det praktiska, men kan ofta också innehålla ett teoretiskt pass. Vid flera tillfällen har till exempel Susanne Wolmesjö från Bosöns Idrottsfolkhögskola, specialist på pedagogik och motorik berättat om sin forskning kring rörelsens betydelse för inlärningen. Här finns flera kompetenta personer som gärna åker ut och pratar om något de brinner för: barn och rörelse.
– Vi försöker alltid få in en föreläsning om vad som händer i kroppen och hjärnan när vi rör oss, berättar Nina Forsberg. Självklart går vi igenom programmet och tränar på att leda varandra, men det mesta handlar om inspiration.

På med träningskläderna

När du kör Röris i skolan är en av poängerna att det är enkelt att komma igång. Ingen behöver byta om till träningskläder. På utbildningen är det däremot skönt att vara ombytt. Momenten repeteras och blir mycket längre än i verkligheten.

Dagen börjar lugnt med en genomgång av tankarna bakom Röris och den teoretiska delen. Efter kaffepausen ökar tempot precis som det gör i Röris. Då är det dags att dra på träningskläderna.

Vi går igenom alla programmets delar, från pigg och stark till mjuk och avspänd. Vi visar och sedan får du också chansen att leda en annan deltagare.

Har programmet bonuspass går vi självklart också igenom dessa delar. Tanken är att du ska känna dig trygg med hur du ska utföra rörelserna och ha kunskaperna om syfte med dig i bagaget från kursdagen. Vi tror att om du du själv får uppleva Röris som deltagare blir du mer inspirerad att göra det med barnen. Gillar du Röris blir det lätt att inspirera barnen till rörelser.

Sist på kursdagen får du tips på hur du får in Röris på ett naturligt sätt i skoldagen.

Barnen kan också leda

Barn lär sig fort. När du visat programmet kan du uppmuntra barnen till att ta över, trots att de inte är utbildade rörelseinspiratörer. Det finns alltid några i klassen som vill leda sina kompisar och verkligen är duktiga på att röra sig härligt till musiken och vara inspirerande. Eller varför inte leda en annan klass?
– Man kan lugnt säga att både vuxna och barn är mycket positiva till Röris, säger Nina Forsberg. Det är helt enkelt skitkul att röra sig till musik.

Men att blir rörelseinspiratör i Mini-Röris då?

För Friskis&Svettis-föreningar finns möjligheten att arrangera inspirationsdagar även för Mini-Röris i samma anda som Röris. Men det är inget krav från vår sida. Kontakta din närmsta förening och hör efter om de erbjuder inspiration för Mini-Röris också.

Rörisutbildning
Nina Forsberg
Rörisutbildning

Tinas blogg

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Att göra övningar på rätt sätt

På många av våra tränarutbildningar i Friskis har vi workshops med teknikträning. Vi diskuterar övningarnas syfte och utförande. Många tränare är verkligen ambitiösa och vill fördjupa sig kring detaljer.

Så kan det nog vara som medlem också. I alla fall för vissa. Man vill förstå, det gör träningen mer meningsfull.

Ibland när jag står och väntar på mitt pass brukar jag kolla på den grupp som tränar före mig. Jag har då och då reflekterat över att "hmm, här finns ett och annat att förbättra i rörelsetekniken"  för att i nästa stund tänkt "generell träning är så himla effektfullt". Fritt översatt: Egentligen spelar det inte så stor hur övningarna utförs, det är rörelse i kroppen som ger signaler till uppbyggnad - det är faktiskt inte så himla viktigt med tekniken om man resonerar utifrån ett hälsoperspektiv för vanligt folk.

Härom dagen kom några ur gruppen och berättade för mig att dom var så otroligt nöjda. Dom hade varit på en föreläsning med efterföljande teknikträning. Det hade handlat om hur övningarna skulle utföras och varför övningarna fanns med i passet. "Nu får jag till det mycket bättre." "Nu känns passet så effektivt, jag gör det med kvalité".

Wow, tänkte jag! Vad kul. Och spännande! När passet började kollade jag förväntansfullt in rörelsetekniken. Jag såg... ingen skillnad. Först kände jag mig lite besviken. Sen tänkte jag "Wow" igen. Grejen är ju att dom kände övningarna på ett annat sätt. Ett mer medvetet sätt och med en fördjupad känsla av syftet. Det tror jag är rätt sätt; när man känner att det känns bra och man gillar det. Det är mer det som det handlar om, än den perfekta rörelsebanan.

Läs hela inlägget ››

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram