skivstång

Är du ny och vill komma igång i gymmet? Gillar du bäst att träna tillsammans med andra? Har du kört fast i träningen, vill du ha ny inspiration eller bli peppad av en engagerad tränare?

Då ska du testa Inspiration med tränare. Lär dig teknik, få inspiration och testa nya redskap tillsammans med en mindre grupp i gymmet. Du tränar varierade övningar i en grupp om cirka 3-5 personer under ledning av en tränare som ger dig feedback. Gruppen är öppen för alla och är tänkt att inspirera dig till att träna vidare på egen hand. Inspiration med tränare finns i flera olika varianter: som introduktion, för dig som är igång med träningen och för dig som vill ha rejäla utmaningar eller träna med ett särskilt redskap.

IMT ingår i ditt träningskort. Kolla vad din förening erbjuder ››

Kettlebells

IMT finns i följande inriktningar:

IMT Kom igång i gymmet

Inspirationstillfälle för dig som vill börja träna i gymmet. Inga förkunskaper krävs.

Börja från grunden, lär dig teknik och träna ett helkroppsprogram tillsammans med en mindre grupp och en tränare i gymmet. Du får möjlighet att ställa frågor och få feedback av tränaren för att du ska kunna träna vidare på egen hand.

IMT Fortsättning

Inspirationstillfälle för dig som vill ta din träning i gymmet till nästa nivå.

Förbättra din teknik och testa varierade övningar och fria vikter tillsammans med en mindre grupp och en tränare i gymmet. Tränaren ger dig feedback, föreslår övningar och inspirerar dig till hur du kan träna vidare på egen hand.

IMT Högintensiv träning

Inspirationstillfälle för dig som vill lära dig mer om högintensiv träning och träna med hög puls.

Utmana din maximala kapacitet och träna varierade övningar i högt tempo i en mindre grupp under ledning av tränare i gymmet. Tränaren ger dig teknikfeedback och visar dig hur du kan träna högintensivt på egen hand.

IMT Kettlebells

Inspirationstillfälle för dig som vill lära dig teknik och kettlebellträning i gymmet.

Lär dig teknik och testa varierade övningar med kettlebells tillsammans med en mindre grupp och en tränare i gymmet. Tränaren ger dig feedback och inspirerar dig till hur du kan träna vidare med kettlebells på egen hand.

IMT Gymband

Inspirationstillfälle för dig som vill lära dig teknik och gymbandövningar i gymmet.

Lär dig teknik och testa varierade övningar med gymband tillsammans med en mindre grupp och en tränare i gymmet. Tränaren ger dig feedback och inspirerar dig till hur du kan träna vidare med gymband på egen hand.

IMT Boll/bosu

Inspirationstillfälle för dig som vill träna teknik och varierade övningar med olika typer av bollar i gymmet.

Lär dig teknik och testa inspirerande övningar med exempelvis medicinboll, pilatesboll och bosuboll tillsammans med en mindre grupp och en tränare i gymmet. Tränaren ger dig feedback och inspirerar dig till hur du kan träna vidare med boll på egen hand.

IMT Tonår

Inspirationstillfälle för dig som är tonåring och vill lära dig teknik och träna varierade övningar i gymmet.

Lär dig teknik och testa kul övningar och olika redskap tillsammans med en mindre grupp och en tränare i gymmet. Tränaren ger dig feedback, föreslår övningar och inspirerar dig till hur du kan träna vidare på egen hand.

IMT Skivstångsteknik    Nyhet!

Inspirationstillfälle för dig som vill lära dig teknik och träna varierade övningar med skivstång i gymmet.

Förbättra din teknik och testa varierade övningar med skivstång tillsammans med en mindre grupp och en tränare i gymmet. Tränaren ger dig feedback, föreslår övningar och inspirerar dig till hur du kan träna vidare på egen hand. IMT Skivstångsteknik finns i olika inriktningar: varierade funktionella övningar, styrkelyft eller tyngdlyftning.

IMT Funktionsvariation

Inspirationstillfälle för dig med funktionsvariation som vill lära dig teknik och träna varierade övningar i gymmet.

Lär dig teknik och testa varierade övningar och olika redskap tillsammans med en mindre grupp och en tränare i gymmet. Tränaren ger dig feedback, föreslår övningar och inspirerar dig till hur du kan träna vidare på egen hand.

 

Tinas blogg

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Att göra övningar på rätt sätt

På många av våra tränarutbildningar i Friskis har vi workshops med teknikträning. Vi diskuterar övningarnas syfte och utförande. Många tränare är verkligen ambitiösa och vill fördjupa sig kring detaljer.

Så kan det nog vara som medlem också. I alla fall för vissa. Man vill förstå, det gör träningen mer meningsfull.

Ibland när jag står och väntar på mitt pass brukar jag kolla på den grupp som tränar före mig. Jag har då och då reflekterat över att "hmm, här finns ett och annat att förbättra i rörelsetekniken"  för att i nästa stund tänkt "generell träning är så himla effektfullt". Fritt översatt: Egentligen spelar det inte så stor hur övningarna utförs, det är rörelse i kroppen som ger signaler till uppbyggnad - det är faktiskt inte så himla viktigt med tekniken om man resonerar utifrån ett hälsoperspektiv för vanligt folk.

Härom dagen kom några ur gruppen och berättade för mig att dom var så otroligt nöjda. Dom hade varit på en föreläsning med efterföljande teknikträning. Det hade handlat om hur övningarna skulle utföras och varför övningarna fanns med i passet. "Nu får jag till det mycket bättre." "Nu känns passet så effektivt, jag gör det med kvalité".

Wow, tänkte jag! Vad kul. Och spännande! När passet började kollade jag förväntansfullt in rörelsetekniken. Jag såg... ingen skillnad. Först kände jag mig lite besviken. Sen tänkte jag "Wow" igen. Grejen är ju att dom kände övningarna på ett annat sätt. Ett mer medvetet sätt och med en fördjupad känsla av syftet. Det tror jag är rätt sätt; när man känner att det känns bra och man gillar det. Det är mer det som det handlar om, än den perfekta rörelsebanan.

Läs hela inlägget ››

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Turnéstopp i Örnsköldsvik

Friskistouren brummade vidare i helgen med stopp i Kristianstad och Örnsköldsvik. Två lyckade eventdagar med massor tränande energiknippen och fantastiska funktionärsgäng som roddade hela härligheten. Här några bilder från Ö-vik.

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram