Jympa

Vill du komma igång? Gillar du att träna till musik? Vill du träna varierat och bli utmanad på din nivå?

Jympa är Friskis&Svettis första och största träningsform och finns i flera nivåer och inriktningar. Den är föregångare till många andra träningskoncept för styrka, kondition och rörlighet i kombination. Jympan har en fri och tillåtande karaktär och passar dig som vill träna med musik som kraftkälla.

Musiken laddar varje rörelse med särskild känsla och kraft. Ledaren inspirerar dig och gruppens energi hjälper dig att orka på bästa sätt. Rörelserna är funktionella, tydliga och växlar från kraftfulla och spänstiga till mjuka och lätta. Upplev tryck och tempo likaväl som flyt och smidighet. Jympan är en skön genomkörare för hela
kroppen som ger energi.

Jympa

Passvarianter

  • Jympa vår klassiska gruppträning, bas-, medel- & intensivnivå

    Jympa är Friskis&Svettis klassiker. Den är varierad, funktionell och enkel att hänga med i. Jympa är allroundträning i suverän form. På en timme får du träna allt: styrka, kondition och rörlighet. Träningskänslan och lusten att röra sig föds ur musiken. Alla pass har olika personlighet, eftersom ledaren väljer sin musik själv. Jympan finns på bas, medel och intensiv nivå, alla med samma träningsupplägg. Ett brett utbud av Jympavarianter kompletterar klassikern, som t ex Jympa soft och Jympa puls.

    Jympa bas – från grunden utan hopp

    Bas är en skonsam Jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfri, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet.

    Jympa medel - högre tempo och hopp

    Medel passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.

    Jympa intensiv – högt tempo och tunga belastningar

    Intensiv är hård träning för dig som redan är vältränad och tycker om att träna med hög belastning. Styrketräningen innehåller riktigt tunga och krävande övningar. Under konditionsavsnitten jobbas pulsen snabbt upp på hög nivå.

    Tips: För bästa effekt och säker träning, välj en nivå där du har marginaler. Då kan du göra övningarna fullt ut, hänga med i alla moment och orka ha kul.

  • Jympa puls jympa med mer utrymme för kondition
    Puls är ett jympapass för dig som är van att jympa, gillar tempo och inspireras av rörelseutmaningar. I Jympa puls följer vi musikens driv med roliga steg, ös och pulshöjande övningar i ett längre konditionsavsnitt.

    Pulsjympa finns på både bas- och medelnivå. Jympa på basnivå är hoppfri, har mindre belastning på enskilda övningar och tempot är något lugnare.
  • Jympa soft tar hänsyn, bygger upp och utmanar

    Jympa soft är en jympa som tar extra hänsyn till muskler och leder. Här kan du bygga upp styrka, kondition, stabilitet och rörlighet med säkra rygganpassade övningar till inspirerande musik.

    Soft är en skonsam och utvald Jympa som det kan svänga ordentligt om. Övningar är enkla, både att förstå och utföra. Musiken är varierad och lätt att träna till. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna. Passet innehåller inga hopp eller tunga övningar.

    Jympa soft startar med en mjuk uppvärmning. Därefter tränar du styrka för hela kroppen. Sedan följer kondition. Passet avslutas med nedvarvning, rörlighetsträning och skön avslappning. Intensitet och belastningar ligger lägre än Jympa bas.

     

  • Jympa special softare Jympa med stolen som redskap

    Jympa special är en variant av Jympa soft där vi använder en stol som redskap. Varierad musik ger energi och känslan, allsidig träning får du på köpet. I passet används stolen aktivt dels för att möjliggöra rörelser men också som stöd för den som behöver i stående positioner. Vissa delar gör du även sittande som t ex. styrka och rörlighet/avspänning/vila.

    Passet passat i första hand dig som är äldre men passar också t. ex knä- eller höftopererade personer eller om dig som har en nedsatt balansförmåga. Precis som inom all Jympa ska det gå lätt att ta i mer eller mindre och göra passet till sitt eget.

     

     

  • Jympa station jympa med styrketräning i stationer
    Station är jympa för dig som gillar enkel och styrkeinriktad träning. Med träning i stationer blir passet peppande och omväxlande. Passet inleds och avslutas med en skön uppvärmning respektive ett svettigt konditionsavsnitt som du känner du igen från vår klassiska jympa. Mittdelen däremot har annan karaktär. Där delar vi upp oss och tränar styrka i stationer, ibland med redskap som brädor, hantlar, eller gummiband. Vi kör fyra stationer i fem varv och jobbar ungefär en minut per station.

    Även om Station är vår mest styrkeinriktade jympa så får du fortfarande allsidig träning av styrka, kondition och rörlighet. Passet är 70-80 minuter och kan finnas på flera nivåer. Jympa station på basnivå är hoppfri, har mindre belastning på enskilda övningar och tempot är något lugnare.
  • Jympa station softJympa med styrketräning i stationer

    Station är Jympa för dig som gillar enkel och styrkeinriktad träning. Med träning i stationer blir passet peppande och omväxlande. Passet inleds och avslutas med en skön uppvärmning respektive ett svettigt konditionsavsnitt som du känner du igen från vår klassiska Jympa. Mittdelen däremot har annan karaktär. Där delar vi upp oss och tränar styrka i stationer, ibland med redskap som brädor, hantlar, eller gummiband. Vi kör fyra stationer i fem varv och jobbar ungefär en minut per station.

    Jympa station soft har ett ostressat tempo och extra mycket fokus på att du ska hitta in i tekniken. Passar bra som återhämtningsträning eller om du är ny. 

  • LimEd17: FlowRideJympaupplevelse med en twist

    Välkommen på en åktur: Limited Edition 2017 FlowRide är en Jympa-upplevelse med en twist. Lekfull och funktionell träning med sömlösa växlingar och kontraster i både musik och rörelser. Hög tillsammanskänsla och nära till leendet. Precis som på Jympa tränar du hela kroppen; styrka, kondition och rörlighet. Åkturen bjuder dig på power, flyt och en och annan överraskning. Gör dig redo, nu åker vi!

Tinas blogg

Semester och sommarträning

Semestertider och passar på att hetta upp sommaren med några träningstips.

1. Träning innan grillning. Det är en sommarregel som funkar fin-fint. Det är  som en inverterad variant av att man inte fick" simma direkt efter man ätit" förr i tiden. NU, 2017, handlar det om att fixa ett schyst pass innan man tänder grillen. Kanske ett kortpass, typ 30 min med några favoritövningar. Sen är man i skönt mood för grillning.

2. Jogga eller Power walk i sommarregn. Skrev det som ett tips på Instagram här om dagen men vill gärna få ut det i alla kanaler. Känns lite ruggigt innan man sticker ut men sen... fantastiskt!! Syre, fukt och endorfiner! Spa-löpning. Missa inte det.

3. Träning vid, eller i, vatten. Vatten känns som ett uppfriskande och helande element. Träna ute på en brygga, på en strand eller gå i vattenbrynet... Eller iofs i vattnet; kanske simning, vattenlöpning eller lite egen vattenjympa (underskattat).

4. Morgonprommis. En skön sväng och kanske stanna upp och köpa en kaffe på vägen hem. Sen blir det en bra dag.

5. Prova en träningsapp. Finns många nya ute nu. Många med övningar utan redskap så man kan träna på egen hand, utan att gå till träningslokalen. Prova!

Skön sommar!

 

Läs hela inlägget ››

Instagramtajm!

Nu i juni är det jag som är @friskissvettis på Instagram. Det blir träningsutveckling, sköna människor och smaskiga pass. Träning med Tina, helt enkelt. Häng på så tränar vi in sommaren! Bloggen får lite ledigt, tills vidare.

 

 

Läs hela inlägget ››

Högtryck

I dessa tider är det högtryck på många sätt och vis, bland annat i tränarfabriken. Just nu går hundratals friskisledare på kurs. Några är helt nya, andra ska börja med ett nytt uppdrag.

I Friskis har vi haft vår egen utbildning ända sedan starten, för snart 40 år sedan. Kurserna blir en slags utvecklings-mötesplats, där möts ett gäng sköna människor med en gemensam uppgift; inspirera andra till träning med schyst feeling. Ofta uppstår också en unik kursjargong, det är så pass intensivt, man jobbar tight och är på internat, så alla grupprocesser sker med faciliterad fart. Det är liksom som att gå hela gymnasiet på en helg. Man kommer lite ny och nyfiken till kursstarten och sprintar sedan ut några dagar senare och tar träningsstudenten på söndagen.

 

 

Från förra helgens Core-kurs.

Läs hela inlägget ››

Den fantastiska kroppen

I fredags samlades ett stort gäng PT:s för en inspirationsdag. Härliga personligheter, stort engagemang och vilja till utveckling. Under förmiddagen fick vi lyssna till, och träna tillsammans med, Linus Johansson. Linus är en stor inspirationskälla inom funktionell träning och en grym entreprenör - skapar nya grejer hela tiden men utifrån samma grundtankar. Hans tema för dagen var "den fantastiska kroppen".

På eftermiddagen grottade vi in oss i vår egen funktionella rörelsetest. Det är en screeningtest som vi haft med oss sedan starten med PT, syftet är att få en bild av personens naturliga rörelsemönster och att samtidigt initiera ett  synsätt på funktionell träning. Eftersom vi gjort några uppdateringar så kändes det värdefullt att kolla genom dessa och diskutera kring testens syfte och funktion. För att få lite praktisk tillämpling så genomförde vi också en test praktiskt på ett case. Jag fick vara dagens case... Förmiddagens snack om "den fantastiska kroppen" fick sig en vändning när mina utvecklingsområden (läs grymt stela fotleder) lyste fram i alla stående testövningar. Tur att jag var omgiven av 40 PT:s. Skulle vilja boka tid hos hela högen.

  

 

Friskis hög med PT:s samlade runt Linus Johansson.

Läs hela inlägget ››

Så jäkla proffsiga

Vi är igång i flera spännande projekt. Ett är "Grapevine 2018" som handlar om utvecklingen inom dans och step/aerobics. Att på ett kreativt, showigt och lekfull sätt träna via att dansa är ju en given grej för oss i Friskis. Men vi har sedan en tid känt ett behov av att göra det på nya sätt, former och uttryck.

I januari inledde vi med en utvecklingsträff med representanter från olika föreningar. Då fick vi med oss nuläge och önskemål om utveckling. Därefter skapades projektgrupp och referensgrupp. Under mars och april har nu projektgruppen jobbat vidare och skissat på ett förslag på hur ett framtida utbud skulle kunna se ut. För en dryg vecka sedan involverades referensgruppen för att reflektera och återkoppla på idéer samt förslag.

Och jäklar, vad bra det är att ha engagerade och proffsiga personer i en organisation. Olika infallsvinklar, breddade perspektiv, detaljer och helhet. Och känslor. Det är nog det sistnämnda som gör det så kul och berörande. Träningen i Friskis är ingen pappersprodukt. Den skapas med sköna, inspirerande idéer, peppiga känslor, mod och en vilja att få händerna i taket.

 

 

Projektgruppen in action på möte i helgen.

Läs hela inlägget ››

Fibo-mässan

Förra veckan var Magnus, Jossan och jag på Fibo-mässan i Tyskland. Det är världens största tränings/fitnessmässa. I år samlade den 150 000 besökare, 1 000 utställare från 50 länder, det är alltså ett extremt stort event. Helhetsupplevelsen är någon slags kombination av show-branschutveckling-produktinnovation och så klart sälj-sälj-sälj. Det är en mötesplats för tillverkare, återförsäljare och inköpare.

Precis som förra året  slås jag över att vi åker dit med bilden av "träning är roligt" och åker hem med bilden "träning är business". Det behöver ju inte vara någon motsättning i detta. Men som representant för en ideell idrottsförening är det lätt att känna sig som att man är på bortaplan i detta sammanhang. Fokus är på säljstrategier, omsättning och retention. Nästan inget snack om kultur, värderingar, budskap eller mjukvaran i träningen. Hur som helst känns det värdefullt att vara med, branschen växer och det är intressant att se vilka som tar täten. Över 56 miljoner européer är medlemmar i någon träningsklubb och antalet har ökat med 4,4 % från förra året. Den europeiska tränings/fitnessmarknaden är nu störst i världen, tom före USA.

Vad såg vi då mest av?

  • Mycket teknisk utveckling där det digitala givetvis är mest påtagligt. Att träna och mäta det du gör, eller att få vägledning via digitala stöd, finns nu i en mängd varianter. Utmaningen verkar handla om det pedagogiska, hur ska vi ta hand om, och använda, all data vi får in?
  • Varianter av varianter, finns det en uppsjö av på mässan. Inte så mycket helt nya grejer. Mer uppdateringar av befintliga. I år var det cardioutrustning, ffa löpband, som fanns i en mängd nya upplagor.
  • Mässan hade en ny del "Fibo med", tänkt att bli en mötesplats för gränslandet mellan sjuk- och friskvård. Ett spännande område förhoppningsvis växer ännu mer framöver. 

 

 

Emma Barry från Equinox (hon var tidigare på Les Mills) föreläste och pratade om att sälja upplevelser, skapa sociala utrymmen och interagera med medlemmarna. Känns ju väldigt spännande att tänka sig att länka ihop dessa idéer med tankarna kring "Fibo med" så att "träningen/handväskan" blir tillgänglig för många.
Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram