personlig tränare

För en personligare träning


Letar du efter din motivation eller en ny utmaning?
Eller är det träning skräddarsydd för just din kropp och ditt sinne du söker?

Oavsett om du är ny, van, äldre, yngre, ringrostig eller övertänd, kan Friskis&Svettis Personliga tränare möta dig där du är just nu. Du får hjälp att staka ut en väg och bli peppad och stöttad mot dina mål eller
önskemål, stora som små.

marklyft
Hur kommer jag igång med PT?
Fråga i din Friskis&Svettis-förening om ni har personliga tränare.

Hur funkar det med PT?
Första gången du träffar din PT har ni ett samtal om dina önskemål med träningen, din träningsbakgrund och ditt nuläge. Du får göra några tester så att din PT kan lägga upp träning utifrån just dina styrkor och utvecklingsområden. Ni gör en plan tillsammans mot dina mål och för hur ofta och när ni ska träffas. Friskis&Svettis Personliga tränare behandlar alla uppgifter om dig konfidentiellt.

Vad kan jag få hjälp med av en PT?
När du anlitar F&S PT får du individuellt skräddarsydd träningshjälp för en bra helhet med träningsmål, återhämtning och variation.

Vad har de F&S personliga tränare för utbildning och kompetens?

De personliga tränarna har genomgått F&S utbildningar från grundnivå till den fördjupade personliga tränarutbildningen och har lång erfarenhet av att leda och inspirera människor i träning.
De är utbildade inom många olika typer av träning, testmetodik, långsiktig träningsplanering och återhämtning. De är lika rotade i hälsa och idrott som i Friskis värderingar. Och såklart har våra PT ett passionerat intresse för lustfylld träning!

Vad är skillnaden på PT och tränarna i gymmet?
De personliga tränarna lägger upp skräddarsydd träning, utför tester, gör en plan och följer upp träningen över längre tid. De kan också vara med under dina träningspass för att peppa och utveckla din teknik– allt för att du ska få ut så mycket som möjligt av din träning. Tränarna i gymmet hjälper dig med träning här och nu och är duktiga på träningsvariation, inspiration och att instruera och guida dig på kortare sikt.

Friskis&Svettis personliga tränare finns i dagsläget i omkring 25 föreningar. Kika vad som erbjuds i din förening ››

Vilket upplägg passar dig bäst?

Alla Friskis&Svettis-föreningar som har PT har en eller flera av uppläggen nedan. Lokala avvikelser från uppläggen kan förekomma. Kolla vad som finns i din förening!

  • PT
    Populäraste upplägget, där din PT jobbar med dig och endast dig under en timme, kallar vi helt enkelt PT. Fokus ligger på träning, du och din PT kör ett pass tillsammans. Din PT peppar och korrigerar så du får ut maximalt utifrån just dina behov och mål.
  • PT för 2
    En delad upplevelse blir ofta en roligare upplevelse. I PT för 2 hjälper en PT er att sätta gemensamma mål och övningar där ni tillsammans pushar varandra. Perfekt för dig som vill träna med din partner, granne eller kompis. Eller för dig som helt enkelt vill hålla nere priset.
  • PT Small group
    I en sluten grupp coachas 5-8 personer av en PT vid 6 tillfällen. PT Small group finns med ett gäng olika inriktningar och varianter, från grundläggande till avancerad träning. Alla med syftet att båda träna och inspirera dig. Under passet får du mycket personlig feedback samtidigt som du får njuta av gruppkänslan. PT Small group passar dig som vill nörda ner dig och ha det bästa av två världar.
  • PT30
    Är du en effektiv människa? I PT30 har du och din PT tillsammans valt vad ni ska fokusera på innan varje pass. På så vis blir det en effektiv halvtimme ni kör tillsammans. Ett tips är att du sköter uppvärmning eller avslutet på passet själv. PT30 passar också dig som vill kombinera ett gruppträningspass med din PT-träning. 

Tinas blogg

Instagramtajm!

Nu i juni är det jag som är @friskissvettis på Instagram. Det blir träningsutveckling, sköna människor och smaskiga pass. Träning med Tina, helt enkelt. Häng på så tränar vi in sommaren! Bloggen får lite ledigt, tills vidare.

 

 

Läs hela inlägget ››

Högtryck

I dessa tider är det högtryck på många sätt och vis, bland annat i tränarfabriken. Just nu går hundratals friskisledare på kurs. Några är helt nya, andra ska börja med ett nytt uppdrag.

I Friskis har vi haft vår egen utbildning ända sedan starten, för snart 40 år sedan. Kurserna blir en slags utvecklings-mötesplats, där möts ett gäng sköna människor med en gemensam uppgift; inspirera andra till träning med schyst feeling. Ofta uppstår också en unik kursjargong, det är så pass intensivt, man jobbar tight och är på internat, så alla grupprocesser sker med faciliterad fart. Det är liksom som att gå hela gymnasiet på en helg. Man kommer lite ny och nyfiken till kursstarten och sprintar sedan ut några dagar senare och tar träningsstudenten på söndagen.

 

 

Från förra helgens Core-kurs.

Läs hela inlägget ››

Den fantastiska kroppen

I fredags samlades ett stort gäng PT:s för en inspirationsdag. Härliga personligheter, stort engagemang och vilja till utveckling. Under förmiddagen fick vi lyssna till, och träna tillsammans med, Linus Johansson. Linus är en stor inspirationskälla inom funktionell träning och en grym entreprenör - skapar nya grejer hela tiden men utifrån samma grundtankar. Hans tema för dagen var "den fantastiska kroppen".

På eftermiddagen grottade vi in oss i vår egen funktionella rörelsetest. Det är en screeningtest som vi haft med oss sedan starten med PT, syftet är att få en bild av personens naturliga rörelsemönster och att samtidigt initiera ett  synsätt på funktionell träning. Eftersom vi gjort några uppdateringar så kändes det värdefullt att kolla genom dessa och diskutera kring testens syfte och funktion. För att få lite praktisk tillämpling så genomförde vi också en test praktiskt på ett case. Jag fick vara dagens case... Förmiddagens snack om "den fantastiska kroppen" fick sig en vändning när mina utvecklingsområden (läs grymt stela fotleder) lyste fram i alla stående testövningar. Tur att jag var omgiven av 40 PT:s. Skulle vilja boka tid hos hela högen.

  

 

Friskis hög med PT:s samlade runt Linus Johansson.

Läs hela inlägget ››

Så jäkla proffsiga

Vi är igång i flera spännande projekt. Ett är "Grapevine 2018" som handlar om utvecklingen inom dans och step/aerobics. Att på ett kreativt, showigt och lekfull sätt träna via att dansa är ju en given grej för oss i Friskis. Men vi har sedan en tid känt ett behov av att göra det på nya sätt, former och uttryck.

I januari inledde vi med en utvecklingsträff med representanter från olika föreningar. Då fick vi med oss nuläge och önskemål om utveckling. Därefter skapades projektgrupp och referensgrupp. Under mars och april har nu projektgruppen jobbat vidare och skissat på ett förslag på hur ett framtida utbud skulle kunna se ut. För en dryg vecka sedan involverades referensgruppen för att reflektera och återkoppla på idéer samt förslag.

Och jäklar, vad bra det är att ha engagerade och proffsiga personer i en organisation. Olika infallsvinklar, breddade perspektiv, detaljer och helhet. Och känslor. Det är nog det sistnämnda som gör det så kul och berörande. Träningen i Friskis är ingen pappersprodukt. Den skapas med sköna, inspirerande idéer, peppiga känslor, mod och en vilja att få händerna i taket.

 

 

Projektgruppen in action på möte i helgen.

Läs hela inlägget ››

Fibo-mässan

Förra veckan var Magnus, Jossan och jag på Fibo-mässan i Tyskland. Det är världens största tränings/fitnessmässa. I år samlade den 150 000 besökare, 1 000 utställare från 50 länder, det är alltså ett extremt stort event. Helhetsupplevelsen är någon slags kombination av show-branschutveckling-produktinnovation och så klart sälj-sälj-sälj. Det är en mötesplats för tillverkare, återförsäljare och inköpare.

Precis som förra året  slås jag över att vi åker dit med bilden av "träning är roligt" och åker hem med bilden "träning är business". Det behöver ju inte vara någon motsättning i detta. Men som representant för en ideell idrottsförening är det lätt att känna sig som att man är på bortaplan i detta sammanhang. Fokus är på säljstrategier, omsättning och retention. Nästan inget snack om kultur, värderingar, budskap eller mjukvaran i träningen. Hur som helst känns det värdefullt att vara med, branschen växer och det är intressant att se vilka som tar täten. Över 56 miljoner européer är medlemmar i någon träningsklubb och antalet har ökat med 4,4 % från förra året. Den europeiska tränings/fitnessmarknaden är nu störst i världen, tom före USA.

Vad såg vi då mest av?

  • Mycket teknisk utveckling där det digitala givetvis är mest påtagligt. Att träna och mäta det du gör, eller att få vägledning via digitala stöd, finns nu i en mängd varianter. Utmaningen verkar handla om det pedagogiska, hur ska vi ta hand om, och använda, all data vi får in?
  • Varianter av varianter, finns det en uppsjö av på mässan. Inte så mycket helt nya grejer. Mer uppdateringar av befintliga. I år var det cardioutrustning, ffa löpband, som fanns i en mängd nya upplagor.
  • Mässan hade en ny del "Fibo med", tänkt att bli en mötesplats för gränslandet mellan sjuk- och friskvård. Ett spännande område förhoppningsvis växer ännu mer framöver. 

 

 

Emma Barry från Equinox (hon var tidigare på Les Mills) föreläste och pratade om att sälja upplevelser, skapa sociala utrymmen och interagera med medlemmarna. Känns ju väldigt spännande att tänka sig att länka ihop dessa idéer med tankarna kring "Fibo med" så att "träningen/handväskan" blir tillgänglig för många.
Läs hela inlägget ››

Pinsamt stel

Att känna sig stel är ingen bra känsla. När det stretar till i baklåren och ryggen när man ska knyta skorna eller att det liksom kränger till i nacke och axlar när man tar av sig tröjan, det är ingen bra feeling. Det gör ju att man nästa gång det är dags för skorna så lägger man upp foten på någon förhöjning och fiffigt kommer undan stret:et.

Att vara stel är liksom lite skämmigt. Det är som att det på något vis är dåligt och självförvållat. Typ är man stel är man slarvig, har man inte gjort läxan (stretchat). Är man rörlig är man duktig och beundransvärd. Nu raljerar jag, så klart. Men jag tror många känner igen sig i känslan.

Grejen är att de flesta av oss känner av stelhet. Och att vi blir stelare med åldern. Det kan också vara när vi tränar för mycket, för lite eller har haft en skada. Med en stel känsla tror jag att vi blir mindre motiverade till att röra på oss. För att det är obekvämt.

Här är det lätt att komma in i en sämre cirkel; stel-rör sig mindre i dessa rörelseriktningar-blir ännu stelare. För kroppen anpassar sig ju till det vi gör. Rör vi oss inte i en viss riktning så minskar den funktionen. Vill vi underhålla, eller utveckla, våra rörelseomfång så behöver vi bjussa kroppen på dessa rörelser.

Här finns potential. Kör vi rörlighetsträning så finns det massa sköna rörelsekänslor att frigöra, både när man tränar och när man sen ska sätta på sig skorna. Rörlighetsträning kan göras på massa olika sätt, t ex stretching, moment i yogan, flex, andra former av dynamisk rörlighetsträning, att man tar ut stora rörelsemönster när man styrketränar osv.

Nu är vi igång och producerar höstsäsongens konceptpass till Flex, IntervallFlex och Flex soft. Vill inte avslöja för mycket, men det kommer lösa upp all världens pinsamma stelheter.

 

 

  

Liten tjuvkik in på Anna Fellström och Marie Löfgren i flexproduktionen.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram