Träning för dig som är äldre

Träning fungerar på samma sätt i alla åldrar. Vi är beroende av rörelse. Håller vi igång underhåller vi våra fysiska förmågor. Vi blir bra på det vi tränar.

 

Friskis&Svettis erbjuder träning för alla åldrar, otränad som tränad. Här är våra tre ingångar till träning för dig som är äldre. Och kom ihåg: Det är aldrig för sent att börja träna.

1. Soft träning - Brett utbud som passar många

Soft är uppbyggande, energigivande och hänsynsfullt utmanande träning. Du har stor möjlighet att anpassa träningen till dina förutsättningar och mer tid att känna in kropp och sinne. Inriktningen Soft finns på flera av våra träningsformer, bland annat Jympa, Spin och Cirkelfys.

Soft passar dig som känner att vårt ordinarie utbud är lite för tufft och utmanande. Soft är inte bara för dig som är äldre utan också för dig som är ny eller dig som vill träna lågintensivt. Soft passar också för alla som vill ta extra hänsyn till leder och muskler.

Här är alla våra Soft-pass »

2. Seniorklubben - Ännu mer mjukt och gemytligt

Friskis&Svettis första träningsklubb där seniorer inspirerar andra seniorer i helt anpassad träning. Aktiviteterna är mjukare än Soft-pass och enkla att anpassa efter din förmåga. Träningskvaliteten är hög, Seniorklubben innehåller riktig träning, och gemenskapen är lika viktig som träningen. Det finns flera olika aktiviteter som tillsammans tränar din styrka, kondition, balans och smidighet.


Till Seniorklubben »

 

3. Och allt annat - En träningsguide för dig som vill ha mer

Du är som alla andra. Och lite äldre. Det krävs inte ett specialanpassat träningsupplägg för dig som är äldre, Friskis&Svettis har ett brett utbud som passar många. Hitta din träningsform och den attityd du vill ha under träningen. Utgå från vem du är och lyssna på din kropp.

Botanisera bland vårt utbud. Testa dig fram. Prata med ledare, tränare och värdar för att hitta en träningsform som passar dina förutsättningar. Här är våra tips för dig som vill träna vårt breda utbud:

Träningstips

  • Träna! Lite träning kan göra stor skillnad. Börja försiktigt och leta dig nyfiket vidare.
  • Utmana och visa hänsyn. Med ålder kommer oftast fler saker att ta hänsyn till. Kroppen har sin livshistoria och förtjänar respekt. Men det är inte detsamma som att all träning ska vara försiktig. Hitta balansen.
  • Träna allsidigt. Kondition och styrka är alltid grunden. Addera sedan rörlighet, balans och koordination. Resultaten visar sig på hela hälsoregistret. Träningen ger positiva effekter på nästan allt.
  • Hitta rutinen: Ju äldre vi blir desto viktigare är det att träna regelbundet.
     

Gruppträning

Här finns det verkligen många möjligheter, kolla med din förening vilka gruppträningspass som finns hos dig.
Jympa: Vår klassiska helhetsträning. Känner du för en utmaning lite större än Jympa soft? Testa Jympa bas, rejält svettigt och extra skonsamt. Till Jympa »
Instruktiva pass: Här finns flera pass både med och utan redskap. Redskapsträning är både roligt och effektivt, välj alltid vikt utifrån din kropps förutsättningar, din ledare guidar dig.
Träna ute: Det finns ett varierat utbud av uteträning. För dig som är äldre rekommenderar vi Cross Stav i första hand. Till uteträning »

Till all vår gruppträning »

Gym - individuell styrketräning

I gymmet kan du träna först och främst styrka men även kondition och funktionella övningar som ger bättre balans, rörlighet och stabilitet. Vill du träna mycket i gymmet eller ser du styrketräningen som ett komplement till din övriga träning? Vill du träna tufft eller lugnt? Våra instruktörer hjälper dig att skräddarsy ditt träningsupplägg. Kolla med din förening vilket utbud som finns i gymmet.

Mer om styrketräning för äldre »

Tinas blogg

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Turnéstopp i Örnsköldsvik

Friskistouren brummade vidare i helgen med stopp i Kristianstad och Örnsköldsvik. Två lyckade eventdagar med massor tränande energiknippen och fantastiska funktionärsgäng som roddade hela härligheten. Här några bilder från Ö-vik.

Läs hela inlägget ››

Friskistouren i Norrköping

En heldag med träning på temat kreativitet, lekfullhet & hållbarhet. Massa härligt friskisfolk och en å annan gäst. Proffsigt värdskap från norrköpingsföreningen. Kan det bli bättre en ruggig lördag i oktober? Jag tolkade temat på eget sätt. Drog ihop en programpunkt med temat återhämtning. Vi låg under filtar, såg på film, åt popcorn och avslutade med en sovstund. Extremt välbehövligt. Och lite komiskt. 200 snarkande människor i en träningshall. I helgen är det turnéstopp i Örnsköldsvik och Kristianstad. I november snarkar vi  (och gör allt annat träningsgottigt) i Borås.

 

 

Läs hela inlägget ››

Existentiell träning

Det är så himla häftigt när en upplevelse blir till någonting större än summan av de ingående delarna. När det händer i träningssammanhang blir det liksom extra magiskt. När övningarna, kroppen, själen, svetten och hela alltet fyller på varandra i en helhet, det är då träningen blir existentiell. Då spelar tekniken, upplägget, stylen på löpartightsen eller något sådant inte någon som helst roll. Man är stark, oslagbar och ... lycklig.

Härom dagen stod jag och tittade på ett gruppträningspass och såg några deltagare som verkligen var i den där känslan. Jäklar, alltså! Dom klev flög över stepbrädorna, jobbade högt och lågt, tog ut rörelserna med full kraft. Kändes som dom kunde ha lyst upp hela höstmörka Kungsholmen med sin energi.

Så häftigt att se. Samtidigt blev jag lite avundsjuk. Själv hade jag suttit stilla i två dagar på konferens. Stel och trött. Att fara runt så där kändes väldigt långt från min egen status. Det kändes närmare till hands att dra nåt gammalt över sig. Eller i alla fall en skön filt.

Men dagen efter fick jag också uppleva det. På tredje dagen av konferens tog Nina och Annika ut oss på en "Flexiwalk", en skön power-prommis i krispig luft varvat med stopp för flex-rörelser. Massor med ny luft i lungorna och öppnaden, utsträckande rörelser - sådana som inspirerar våra sinnen att komma i exictensiell feeling. Jäklar, alltså!

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram