Träning för dig som är äldre

Träning fungerar på samma sätt i alla åldrar. Vi är beroende av rörelse. Håller vi igång underhåller vi våra fysiska förmågor. Vi blir bra på det vi tränar.

 

Friskis&Svettis erbjuder träning för alla åldrar, otränad som tränad. Här är våra tre ingångar till träning för dig som är äldre. Och kom ihåg: Det är aldrig för sent att börja träna.

1. Soft träning - Brett utbud som passar många

Soft är uppbyggande, energigivande och hänsynsfullt utmanande träning. Du har stor möjlighet att anpassa träningen till dina förutsättningar och mer tid att känna in kropp och sinne. Inriktningen Soft finns på flera av våra träningsformer, bland annat Jympa, Spin och Cirkelfys.

Soft passar dig som känner att vårt ordinarie utbud är lite för tufft och utmanande. Soft är inte bara för dig som är äldre utan också för dig som är ny eller dig som vill träna lågintensivt. Soft passar också för alla som vill ta extra hänsyn till leder och muskler.

Här är alla våra Soft-pass »

2. Seniorklubben - Ännu mer mjukt och gemytligt

Friskis&Svettis första träningsklubb där seniorer inspirerar andra seniorer i helt anpassad träning. Aktiviteterna är mjukare än Soft-pass och enkla att anpassa efter din förmåga. Träningskvaliteten är hög, Seniorklubben innehåller riktig träning, och gemenskapen är lika viktig som träningen. Det finns flera olika aktiviteter som tillsammans tränar din styrka, kondition, balans och smidighet.


Till Seniorklubben »

 

3. Och allt annat - En träningsguide för dig som vill ha mer

Du är som alla andra. Och lite äldre. Det krävs inte ett specialanpassat träningsupplägg för dig som är äldre, Friskis&Svettis har ett brett utbud som passar många. Hitta din träningsform och den attityd du vill ha under träningen. Utgå från vem du är och lyssna på din kropp.

Botanisera bland vårt utbud. Testa dig fram. Prata med ledare, tränare och värdar för att hitta en träningsform som passar dina förutsättningar. Här är våra tips för dig som vill träna vårt breda utbud:

Träningstips

  • Träna! Lite träning kan göra stor skillnad. Börja försiktigt och leta dig nyfiket vidare.
  • Utmana och visa hänsyn. Med ålder kommer oftast fler saker att ta hänsyn till. Kroppen har sin livshistoria och förtjänar respekt. Men det är inte detsamma som att all träning ska vara försiktig. Hitta balansen.
  • Träna allsidigt. Kondition och styrka är alltid grunden. Addera sedan rörlighet, balans och koordination. Resultaten visar sig på hela hälsoregistret. Träningen ger positiva effekter på nästan allt.
  • Hitta rutinen: Ju äldre vi blir desto viktigare är det att träna regelbundet.
     

Gruppträning

Här finns det verkligen många möjligheter, kolla med din förening vilka gruppträningspass som finns hos dig.
Jympa: Vår klassiska helhetsträning. Känner du för en utmaning lite större än Jympa soft? Testa Jympa bas, rejält svettigt och extra skonsamt. Till Jympa »
Instruktiva pass: Här finns flera pass både med och utan redskap. Redskapsträning är både roligt och effektivt, välj alltid vikt utifrån din kropps förutsättningar, din ledare guidar dig.
Träna ute: Det finns ett varierat utbud av uteträning. För dig som är äldre rekommenderar vi Cross Stav i första hand. Till uteträning »

Till all vår gruppträning »

Gym - individuell styrketräning

I gymmet kan du träna först och främst styrka men även kondition och funktionella övningar som ger bättre balans, rörlighet och stabilitet. Vill du träna mycket i gymmet eller ser du styrketräningen som ett komplement till din övriga träning? Vill du träna tufft eller lugnt? Våra instruktörer hjälper dig att skräddarsy ditt träningsupplägg. Kolla med din förening vilket utbud som finns i gymmet.

Mer om styrketräning för äldre »

Tinas blogg

Wabi-sabi

Wabi-sabi, "de små skavankernas charm" är väl det japanska synsättet för estetik där skönheten uppstår i det lite ofullständiga (och ibland bristfälliga).

Kom på häromdagen att det ju är precis så jag tycker rörelser är, när de är som mest spännande. Läste på om wabi-sabi och såg att det utmärkande är asymmetri, skrovlighet, enkelhet och uppskattning av det helt naturliga. 

Det är ju precis så vi ska tänka när vi använder våra kroppar. De är som bäst och vackrast när rörelserna blir lite ofullständiga, lite skeva, lite skrovliga - det är där den äkta feelingen finns!

Försökte tänka så igår när jag körde intervaller på löpbanden. Gick sådär. Fick ont i  framfoten (gammal skada som gör sig påmind ibland, grymt retsamt). "De små skavankernas charm"... bullshit..!

 

Läs hela inlägget ››

Mod, svett och kärlek

I helgen har vi haft utbildarträff i Friskis&Svettis. Vi har cirka 80 utbildare, det är gänget som håller alla vara tränar/ledarkurser. De är engagerade i någon förening och har utbildaruppdraget som en bisyssla. Alla har kunskap, erfarenhet och extra intresse som fyller på deras bakgrund inom det ämne som dom utbildar inom. De flesta har ett par kurser om året.

I helgen sågs vi nästan allihop i Stockholm. Temat var påkopplad-avkopplad. Extremt aktuellt i den tid som är nu och extremt relevant för oss i Friskis&Svettis. Vi funderade på ämnet, lyssnade till sköna föreläsare, körde workout party, tränade, chillade och hängde med varandra. Väldans bra.

Grejen är att det här gänget är något speciellt. En samling människor med så jäkla mycket mod, svett och kärlek. Inget känns omöjligt, med full energi och proffsighet tar man sig an nya uppgifter och svettar sig kärleksfullt in i utveckling av detaljer och helhet med massa engagemang.

Läs hela inlägget ››

Fredagsfeeling med PT-planering

En fredag för nästan exakt fem år sedan hade vi historiskt möte på Friskis&Svettis Riks. Det handlade om huruvida vi skulle börja med PT eller inte. Vi var ett gäng på typ 25 personer; representanter från olika föreningar, utbildare och träningsutvecklare på Riks. Det var härligt livliga diskussioner och vi slutade mötet... helt förvirrade! Jag har nog aldrig lett ett så konstigt möte...

Det började liksom med att vi kände oss säkra på att vi skulle börja utveckla ett arbetssätt med PT. Sen när vi gick in på att diskutera varför, hur och på vilket sätt det skulle gå till, då körde vi fast. Runt lunch var vi helt säkra på att vi skulle satsa på annan utveckling och inte PT. Och vid mötets avslutning var vi alla osäkra. Konstig känsla (och här känns kanske på sin rätt att ifrågasätta mötesledningen :-)) men samtidigt var det lite spännande.

Hur som helst, så här formulerade vi oss inför vårt träningskonvent Svettisdagarna som genomfördes i november 2012:

"Efter en tid av utvecklingstankar är vi helt säkra: Personliga tränare kommer att tillföra Friskis&Svettis ytterligare en dimension och ge oss ett nytt spännande arbetssätt. Somexperter på träningsprogression och specialdesignad träning utifrån en medlems unika målsättning kan vi jobba med uppföljning och utvärdering under en längre tidsperiod. Friskis&Svettis Personliga tränare passar i föreningar med stor och etablerad gymverksamhet. Under hösten 2012 har de första pilotutbildningarna genomförts och till våren 2013 kommer PT-utbildningen att finnas på kurslistan."

Så vi lyckades samla ihop oss igen efter mötet och fick sedan rejäl fart (och blev helt säkra!). Utbildning, arbetssätt, kommunikation osv utvecklades och har sedan förfinats  eftersom.

I statistik från 2016 så ser vi att PT:s finns nu i 30 föreningar. I maj är det dags för en inspirationsdag för alla PT:s och vi hade idag ett möte för att diskutera innehållet. Och idag, då var det verkligen ett bra och skönt möte. Intressanta diskussioner och spännande uppslag. Ingen osäkerhet i gruppen...


 

Riktigt skön fredagsfeeling på mötet med det här gänget. Från vänster: Jag, Stina Eklund Olofsson, Stefan Haag och Magnus Strömberg. Med på länk var också Sebastian Wollbrin.

Läs hela inlägget ››

En grej som vi är jäkligt bra på

Jag tycker det är väldigt spännande att vara i olika träningssammanhang, att se hur olika personer och situationer tar sig uttryck. Just den här tiden på året, när det är många som drar igång sin träning, är det extra spännande.

Olika aktörer har sina egna sätt att inspirera till träning och olika sätt att bedriva sin träning på. Det är bra. Olika personer gillar olika grejer. Det som blir rätt för mig är kanske fel för dig. Därför känns det bra om vi in träningsbranschen gör på lite olika sätt, tillsammans får vi då möjlighet till ännu större träffyta.

En grej som jag tycker vi i Friskis är alldeles extra bra på är att göra träningen i olika upplevelser och med olika belastningsnivåer. Vi har träning som ligger i hela spannet från mjuk uppbyggnad till elitidrott. För oss är träning att göra burpees och tunga marklyft. Men det är också att göra sköna uppmjukningar och snälla stabilitetsövningar. Eller att gå på en danspass och skippa träningsprestationen, bara glida runt i salen och få massa bra rörelse i kroppen på köpet. Utan att ens tänka på det. Bara uppleva.

Just att skapa träning med lägre belastning är en specialité i Friskis, vi har ju haft med oss den idén redan sedan starten, att vara en brygga mellan sjuk- och friskvård. Framöver tror jag att den här typen av träning kommer bli allt mer intressant för fler av oss, vi behöver jobba med att bygga upp kroppen på ett smart sätt. Visst, den högintensiva träningen finns också hos oss och den har sin givna plats. Men mjukare pass, t ex soft träning, tror jag kommer bli mångas favoritträning framöver. Kolla mer om soft här

 

Läs hela inlägget ››

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram