Träning ger hög livskvalitet genom hela livet

Medellivslängden ökar och var sjätte svensk är över 65 år. Sverige har störst andel ålderspensionärer i världen i relation till befolkningsstorleken. För att våra äldre ska få vara friska är det viktigt att samhället uppmuntrar träning och en aktiv livsstil genom hela livet. Det ger ett rikare liv för individen och stora ekonomiska vinster för samhället.

De nya seniorerna tillhör en generation som väljer en aktiv livsstil och tar ett eget ansvar för sitt välbefinnande. Den traditionella ålderstrappan har för alltid bytt utseende. Vi börjar inte klättra neråt vid 50 - tvärtom fortsätter vi att vara aktiva, leva och uppleva genom hela livet. Då är en god hälsa avgörande.

Forskning visar att regelbunden träning har positiva resultat på hälsan. Vältränade och fysiskt aktiva 70- och 80-åringar har cirka 50 procent högre fysisk prestationsförmåga än jämnåriga som inte motionerar. Den viktigaste friskfaktorn för ett hälsosamt liv är att man rör på sig regelbundet.

Friskis&Svettis vill därför inleda Europaåret för aktivt åldrande 2012 med att uppmärksamma vikten av fysisk träning genom hela livet. Det är aldrig för sent att börja träna. Att träna är naturligt och något som alla mår bra av, men en daglig aktiv livsstil genom hela livet blir verklighet bara om människor känner sig inspirerade att utöva fysisk träning.

Fallolyckor, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer är exempel på kostsamma skador och sjukdomar som kan motverkas med regelbunden träning. Det kanske tydligaste exemplet på skador som skulle kunna minskas genom fysisk träning är just fallolyckor, den vanligaste skadetypen bland äldre. Varje år behöver drygt 300 000 personer akut sjukhusvård till följd av fallolyckor. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har beräknat att samhällets kostnader för fallolyckor uppgår till 22 miljarder kronor per år, och kostnaderna förväntas fortsätta öka kraftigt om inget görs.

Enligt det internationella Cochrane-institutet kan dock fysisk träning minska fallolyckor hos äldre med hela 40 procent. Det är därför glädjande att fysisk aktivitet på recept har fått stor spridning i Sverige de senaste åren och att följsamheten har visat sig vara minst lika god som vid läkemedelsanvändning. En studie av äldre överviktiga, men i övrigt relativt friska svenska kvinnor och män, visade att fysisk aktivitet på recept ledde till tre gånger så hög fysisk aktivitet jämfört med vid vanlig behandling.

Kroppen är ett raffinerat system där kondition och styrka är grunden. Tillsammans med rörlighet, balans och koordination innebär det också långt upp i åldrarna positiva effekter på hjärta och kärl, muskelstyrka och muskelmassa, skelettets hållfasthet, hormonell balans, energiomsättning, sömn, humör och koncentrationsförmåga.

Detta bidrar till att den enskilda individen själv kan klara av sina vardagliga bestyr, vilket betyder mycket för livskvaliteten. Att själv handla och laga den mat man uppskattar, att kunna röra sig obehindrat ute och inne och helt enkelt ta hand om sig själv är väldigt viktiga må-bra-faktorer.

Vi är många aktörer som behöver samverka för att skapa och sprida en kultur av träning och fysisk aktivitet. Friskis&Svettis föreslår därför:

  • Att regeringen, främst genom socialminister Göran Hägglund och äldreminister Maria Larsson, ska stödja Europaåret för aktivt åldrande 2012 genom att ta fram en plan för hur fysisk aktivitet på recept kan utvecklas och även inspirera andra EU-länder att införa liknande system.
  • Att landstingen ska säkerställa att den äldre vid varje sjukvårdsbesök får frågan om hur hon eller han tränar och rör på sig i vardagen. Den äldre ska få tips och råd om hur hon eller han bäst kan träna och vara aktiva med utgångspunkt i hennes eller hans individuella förutsättningar.
  • Att varje kommun ska säkerställa att det på alla seniorboenden finns förutsättningar att dagligen utöva fysisk aktivitet.

Alla idrottsföreningar och träningsaktörer måste dessutom fortsätta inspirera till träning genom hela livet. Kan vi skapa ännu bättre förutsättningar för både yngre och äldre att träna och ha en aktiv livsstil kommer vinsterna att bli mycket stora för både individen och samhället. Det kan förhoppningsvis begränsa, och kanske till och med sänka, de accelererande kostnaderna för fallolyckor och olika sjukdomar.

Anna Iwarsson
(f d) generalsekreterare
Friskis&Svettis

Läs också förkortad version i Göteborgsposten 120208 >>

Tinas blogg

Wabi-sabi

Wabi-sabi, "de små skavankernas charm" är väl det japanska synsättet för estetik där skönheten uppstår i det lite ofullständiga (och ibland bristfälliga).

Kom på häromdagen att det ju är precis så jag tycker rörelser är, när de är som mest spännande. Läste på om wabi-sabi och såg att det utmärkande är asymmetri, skrovlighet, enkelhet och uppskattning av det helt naturliga. 

Det är ju precis så vi ska tänka när vi använder våra kroppar. De är som bäst och vackrast när rörelserna blir lite ofullständiga, lite skeva, lite skrovliga - det är där den äkta feelingen finns!

Försökte tänka så igår när jag körde intervaller på löpbanden. Gick sådär. Fick ont i  framfoten (gammal skada som gör sig påmind ibland, grymt retsamt). "De små skavankernas charm"... bullshit..!

 

Läs hela inlägget ››

Mod, svett och kärlek

I helgen har vi haft utbildarträff i Friskis&Svettis. Vi har cirka 80 utbildare, det är gänget som håller alla vara tränar/ledarkurser. De är engagerade i någon förening och har utbildaruppdraget som en bisyssla. Alla har kunskap, erfarenhet och extra intresse som fyller på deras bakgrund inom det ämne som dom utbildar inom. De flesta har ett par kurser om året.

I helgen sågs vi nästan allihop i Stockholm. Temat var påkopplad-avkopplad. Extremt aktuellt i den tid som är nu och extremt relevant för oss i Friskis&Svettis. Vi funderade på ämnet, lyssnade till sköna föreläsare, körde workout party, tränade, chillade och hängde med varandra. Väldans bra.

Grejen är att det här gänget är något speciellt. En samling människor med så jäkla mycket mod, svett och kärlek. Inget känns omöjligt, med full energi och proffsighet tar man sig an nya uppgifter och svettar sig kärleksfullt in i utveckling av detaljer och helhet med massa engagemang.

Läs hela inlägget ››

Fredagsfeeling med PT-planering

En fredag för nästan exakt fem år sedan hade vi historiskt möte på Friskis&Svettis Riks. Det handlade om huruvida vi skulle börja med PT eller inte. Vi var ett gäng på typ 25 personer; representanter från olika föreningar, utbildare och träningsutvecklare på Riks. Det var härligt livliga diskussioner och vi slutade mötet... helt förvirrade! Jag har nog aldrig lett ett så konstigt möte...

Det började liksom med att vi kände oss säkra på att vi skulle börja utveckla ett arbetssätt med PT. Sen när vi gick in på att diskutera varför, hur och på vilket sätt det skulle gå till, då körde vi fast. Runt lunch var vi helt säkra på att vi skulle satsa på annan utveckling och inte PT. Och vid mötets avslutning var vi alla osäkra. Konstig känsla (och här känns kanske på sin rätt att ifrågasätta mötesledningen :-)) men samtidigt var det lite spännande.

Hur som helst, så här formulerade vi oss inför vårt träningskonvent Svettisdagarna som genomfördes i november 2012:

"Efter en tid av utvecklingstankar är vi helt säkra: Personliga tränare kommer att tillföra Friskis&Svettis ytterligare en dimension och ge oss ett nytt spännande arbetssätt. Somexperter på träningsprogression och specialdesignad träning utifrån en medlems unika målsättning kan vi jobba med uppföljning och utvärdering under en längre tidsperiod. Friskis&Svettis Personliga tränare passar i föreningar med stor och etablerad gymverksamhet. Under hösten 2012 har de första pilotutbildningarna genomförts och till våren 2013 kommer PT-utbildningen att finnas på kurslistan."

Så vi lyckades samla ihop oss igen efter mötet och fick sedan rejäl fart (och blev helt säkra!). Utbildning, arbetssätt, kommunikation osv utvecklades och har sedan förfinats  eftersom.

I statistik från 2016 så ser vi att PT:s finns nu i 30 föreningar. I maj är det dags för en inspirationsdag för alla PT:s och vi hade idag ett möte för att diskutera innehållet. Och idag, då var det verkligen ett bra och skönt möte. Intressanta diskussioner och spännande uppslag. Ingen osäkerhet i gruppen...


 

Riktigt skön fredagsfeeling på mötet med det här gänget. Från vänster: Jag, Stina Eklund Olofsson, Stefan Haag och Magnus Strömberg. Med på länk var också Sebastian Wollbrin.

Läs hela inlägget ››

En grej som vi är jäkligt bra på

Jag tycker det är väldigt spännande att vara i olika träningssammanhang, att se hur olika personer och situationer tar sig uttryck. Just den här tiden på året, när det är många som drar igång sin träning, är det extra spännande.

Olika aktörer har sina egna sätt att inspirera till träning och olika sätt att bedriva sin träning på. Det är bra. Olika personer gillar olika grejer. Det som blir rätt för mig är kanske fel för dig. Därför känns det bra om vi in träningsbranschen gör på lite olika sätt, tillsammans får vi då möjlighet till ännu större träffyta.

En grej som jag tycker vi i Friskis är alldeles extra bra på är att göra träningen i olika upplevelser och med olika belastningsnivåer. Vi har träning som ligger i hela spannet från mjuk uppbyggnad till elitidrott. För oss är träning att göra burpees och tunga marklyft. Men det är också att göra sköna uppmjukningar och snälla stabilitetsövningar. Eller att gå på en danspass och skippa träningsprestationen, bara glida runt i salen och få massa bra rörelse i kroppen på köpet. Utan att ens tänka på det. Bara uppleva.

Just att skapa träning med lägre belastning är en specialité i Friskis, vi har ju haft med oss den idén redan sedan starten, att vara en brygga mellan sjuk- och friskvård. Framöver tror jag att den här typen av träning kommer bli allt mer intressant för fler av oss, vi behöver jobba med att bygga upp kroppen på ett smart sätt. Visst, den högintensiva träningen finns också hos oss och den har sin givna plats. Men mjukare pass, t ex soft träning, tror jag kommer bli mångas favoritträning framöver. Kolla mer om soft här

 

Läs hela inlägget ››

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram