Träning ger hög livskvalitet genom hela livet

Medellivslängden ökar och var sjätte svensk är över 65 år. Sverige har störst andel ålderspensionärer i världen i relation till befolkningsstorleken. För att våra äldre ska få vara friska är det viktigt att samhället uppmuntrar träning och en aktiv livsstil genom hela livet. Det ger ett rikare liv för individen och stora ekonomiska vinster för samhället.

De nya seniorerna tillhör en generation som väljer en aktiv livsstil och tar ett eget ansvar för sitt välbefinnande. Den traditionella ålderstrappan har för alltid bytt utseende. Vi börjar inte klättra neråt vid 50 - tvärtom fortsätter vi att vara aktiva, leva och uppleva genom hela livet. Då är en god hälsa avgörande.

Forskning visar att regelbunden träning har positiva resultat på hälsan. Vältränade och fysiskt aktiva 70- och 80-åringar har cirka 50 procent högre fysisk prestationsförmåga än jämnåriga som inte motionerar. Den viktigaste friskfaktorn för ett hälsosamt liv är att man rör på sig regelbundet.

Friskis&Svettis vill därför inleda Europaåret för aktivt åldrande 2012 med att uppmärksamma vikten av fysisk träning genom hela livet. Det är aldrig för sent att börja träna. Att träna är naturligt och något som alla mår bra av, men en daglig aktiv livsstil genom hela livet blir verklighet bara om människor känner sig inspirerade att utöva fysisk träning.

Fallolyckor, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer är exempel på kostsamma skador och sjukdomar som kan motverkas med regelbunden träning. Det kanske tydligaste exemplet på skador som skulle kunna minskas genom fysisk träning är just fallolyckor, den vanligaste skadetypen bland äldre. Varje år behöver drygt 300 000 personer akut sjukhusvård till följd av fallolyckor. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har beräknat att samhällets kostnader för fallolyckor uppgår till 22 miljarder kronor per år, och kostnaderna förväntas fortsätta öka kraftigt om inget görs.

Enligt det internationella Cochrane-institutet kan dock fysisk träning minska fallolyckor hos äldre med hela 40 procent. Det är därför glädjande att fysisk aktivitet på recept har fått stor spridning i Sverige de senaste åren och att följsamheten har visat sig vara minst lika god som vid läkemedelsanvändning. En studie av äldre överviktiga, men i övrigt relativt friska svenska kvinnor och män, visade att fysisk aktivitet på recept ledde till tre gånger så hög fysisk aktivitet jämfört med vid vanlig behandling.

Kroppen är ett raffinerat system där kondition och styrka är grunden. Tillsammans med rörlighet, balans och koordination innebär det också långt upp i åldrarna positiva effekter på hjärta och kärl, muskelstyrka och muskelmassa, skelettets hållfasthet, hormonell balans, energiomsättning, sömn, humör och koncentrationsförmåga.

Detta bidrar till att den enskilda individen själv kan klara av sina vardagliga bestyr, vilket betyder mycket för livskvaliteten. Att själv handla och laga den mat man uppskattar, att kunna röra sig obehindrat ute och inne och helt enkelt ta hand om sig själv är väldigt viktiga må-bra-faktorer.

Vi är många aktörer som behöver samverka för att skapa och sprida en kultur av träning och fysisk aktivitet. Friskis&Svettis föreslår därför:

  • Att regeringen, främst genom socialminister Göran Hägglund och äldreminister Maria Larsson, ska stödja Europaåret för aktivt åldrande 2012 genom att ta fram en plan för hur fysisk aktivitet på recept kan utvecklas och även inspirera andra EU-länder att införa liknande system.
  • Att landstingen ska säkerställa att den äldre vid varje sjukvårdsbesök får frågan om hur hon eller han tränar och rör på sig i vardagen. Den äldre ska få tips och råd om hur hon eller han bäst kan träna och vara aktiva med utgångspunkt i hennes eller hans individuella förutsättningar.
  • Att varje kommun ska säkerställa att det på alla seniorboenden finns förutsättningar att dagligen utöva fysisk aktivitet.

Alla idrottsföreningar och träningsaktörer måste dessutom fortsätta inspirera till träning genom hela livet. Kan vi skapa ännu bättre förutsättningar för både yngre och äldre att träna och ha en aktiv livsstil kommer vinsterna att bli mycket stora för både individen och samhället. Det kan förhoppningsvis begränsa, och kanske till och med sänka, de accelererande kostnaderna för fallolyckor och olika sjukdomar.

Anna Iwarsson
(f d) generalsekreterare
Friskis&Svettis

Läs också förkortad version i Göteborgsposten 120208 >>

Tinas blogg

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Turnéstopp i Örnsköldsvik

Friskistouren brummade vidare i helgen med stopp i Kristianstad och Örnsköldsvik. Två lyckade eventdagar med massor tränande energiknippen och fantastiska funktionärsgäng som roddade hela härligheten. Här några bilder från Ö-vik.

Läs hela inlägget ››

Friskistouren i Norrköping

En heldag med träning på temat kreativitet, lekfullhet & hållbarhet. Massa härligt friskisfolk och en å annan gäst. Proffsigt värdskap från norrköpingsföreningen. Kan det bli bättre en ruggig lördag i oktober? Jag tolkade temat på eget sätt. Drog ihop en programpunkt med temat återhämtning. Vi låg under filtar, såg på film, åt popcorn och avslutade med en sovstund. Extremt välbehövligt. Och lite komiskt. 200 snarkande människor i en träningshall. I helgen är det turnéstopp i Örnsköldsvik och Kristianstad. I november snarkar vi  (och gör allt annat träningsgottigt) i Borås.

 

 

Läs hela inlägget ››

Existentiell träning

Det är så himla häftigt när en upplevelse blir till någonting större än summan av de ingående delarna. När det händer i träningssammanhang blir det liksom extra magiskt. När övningarna, kroppen, själen, svetten och hela alltet fyller på varandra i en helhet, det är då träningen blir existentiell. Då spelar tekniken, upplägget, stylen på löpartightsen eller något sådant inte någon som helst roll. Man är stark, oslagbar och ... lycklig.

Härom dagen stod jag och tittade på ett gruppträningspass och såg några deltagare som verkligen var i den där känslan. Jäklar, alltså! Dom klev flög över stepbrädorna, jobbade högt och lågt, tog ut rörelserna med full kraft. Kändes som dom kunde ha lyst upp hela höstmörka Kungsholmen med sin energi.

Så häftigt att se. Samtidigt blev jag lite avundsjuk. Själv hade jag suttit stilla i två dagar på konferens. Stel och trött. Att fara runt så där kändes väldigt långt från min egen status. Det kändes närmare till hands att dra nåt gammalt över sig. Eller i alla fall en skön filt.

Men dagen efter fick jag också uppleva det. På tredje dagen av konferens tog Nina och Annika ut oss på en "Flexiwalk", en skön power-prommis i krispig luft varvat med stopp för flex-rörelser. Massor med ny luft i lungorna och öppnaden, utsträckande rörelser - sådana som inspirerar våra sinnen att komma i exictensiell feeling. Jäklar, alltså!

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram