Spinning och Indoor Walking

Är du ny? Vill du få bättre kondition? Gillar du att ta i lagom mycket med skönt flås? Triggas du av utmaningar eller träning med pulsklocka?


Spinning och Indoor Walking är individuell konditionsträning i grupp och finns i olika varianter för att passa alla smaker. Du har kraften i benen och med varje tramptag eller steg känner du pulsen stiga. Musiken ger dig energi och ledaren guidar och peppar dig så att du orkar hela vägen. Innan du vet ordet av är passet slut för den
här gången.

Spinning är något mer fokuserat på uthållighet i underkroppen medan Indoor Walkingens crosstrainer-liknande redskap använder mer av hela kroppen. På både Spinning och IW bestämmer du själv hur utmanande passet ska vara och hur svettig du vill bli.

Spinning

Passvarianter spinning

  • LimEd16: Giro 4 försäsongspass i fyra delar för cyklister

    Giro 4 är ett oerhört tufft och cykelnördigt spinningpass. Det har utvecklats tillsammans med Mattias Reck som är tränare för WorldTour-laget Giant-Alpecin. Giro 4 är uppdelat i fyra perioder och pågår i 24 veckor. Passet riktar sig cyklister och mycket rutinerade spinnare. Var med från början, att hoppa på i period 3 eller 4 blir tufft. Giro 4 är ett Limited Edition 2016-pass som ligger kvar under 2017.

  • Spin distansindividuell konditionsträning i grupp på cykel

    Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.

    Ledaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.

    Passet finns också som Flow, ett distansupplägg med extra mycket flyt och fokus.

    Finns som puls, se Puls i listan.

     

  • Spin intervall tuff konditionsträning i intervallform

    Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är att träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen.

    I Spin intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen finns i fyra varianter: Långa, Korta, Pyramid/Stege och Norska.

    I Norska intervaller gäller 4 gånger 4 minuter med 4 minuters vila mellan varje intervall. Ett upplägg som visat sig vara otroligt effektivt för ökad kondition. Under intervallerna ska pulsen ligga på minst 90 procent av max. Det gör passet till en träningsutmaning utöver det vanliga.

    Finns som puls, se Puls i listan. 

     

  • Spin soft konditionsträning på en lugnare nivå
    För dig som vill träna lite lugnare finns Spin soft. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Spin. Äldre kan träna på Spin senior.
  • Spin Spurtdet bästa från spinningens distans- och intervallpass

    Spurt är spinningpasset som börjar med en distansdel och avslutas med intervaller. Utmärkande för passet är musikkänsla, variation och träningsglädje. Spurt passar dig som gillar när det händer mycket under spinningpasset. Spin Spurt är en del av ett nyutvecklingsprojekt, vi återkommer om vad som händer med passet i framtiden. 

Passvarianter IW

  • Indoor walking distansindividuell konditionsträning i grupp på cross-trainer

     

    Träningen genomförs på en crosstrainer. Hela kroppen engageras och du blir skönt svettig. Belastning, utgångsställning och tempo varieras under träningen, men grundkänslan är som en blandning mellan joggning och skidåkning.

    Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.

    Ledaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.

    Indoor walking distans finns också som Flow, ett distansupplägg med extra mycket flyt och fokus.

    Indoor walking finns som puls, se Puls i listan.

  • Indoor walking intervall tuff konditonsträning i intervaller

    Indoor walking i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen.
    I Indoor walking intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen är uppbyggda utifrån ett pyramidupplägg där kortare och längre intervaller blandas.

    IW intervall kan också läggas upp som Norska intervaller. Det sägs att det är norska intervaller som ligger bakom Marit Björgens framgångar i skidspåren. Oavsett om det är sant eller inte så har intervaller om 4 gånger 4 minuter med 4 minuters vila mellan varje intervall visat sig vara otroligt effektivt för ökad kondition. Under intervallerna ska pulsen ligga på minst 90 procent av max. Det gör passet till en träningsutmaning utöver det vanliga.

  • Indoor walking soft konditionsträning på en lugnare nivå
    En variant av Indoor walking distans. För dig som vill träna lite lugnare finns Indoor walking soft. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Indoor walking.
  • LimEd17: Indoor walking Spurtdistans + intervall = sant

    På Limited Edition 2017 Indoor Walking Spurt blandar vi distanspassens sköna koppling till musiken med intervallpassets utmanande driv och flås. Första halvan av passet körs i distanskaraktär och efter en tydlig övergång växlar passet till intervaller. Ungefär som du kanske brukar lägga upp en skön löprunda. Bara att haka på, vi spurtar hela vägen in i mål!

Tinas blogg

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Att göra övningar på rätt sätt

På många av våra tränarutbildningar i Friskis har vi workshops med teknikträning. Vi diskuterar övningarnas syfte och utförande. Många tränare är verkligen ambitiösa och vill fördjupa sig kring detaljer.

Så kan det nog vara som medlem också. I alla fall för vissa. Man vill förstå, det gör träningen mer meningsfull.

Ibland när jag står och väntar på mitt pass brukar jag kolla på den grupp som tränar före mig. Jag har då och då reflekterat över att "hmm, här finns ett och annat att förbättra i rörelsetekniken"  för att i nästa stund tänkt "generell träning är så himla effektfullt". Fritt översatt: Egentligen spelar det inte så stor hur övningarna utförs, det är rörelse i kroppen som ger signaler till uppbyggnad - det är faktiskt inte så himla viktigt med tekniken om man resonerar utifrån ett hälsoperspektiv för vanligt folk.

Härom dagen kom några ur gruppen och berättade för mig att dom var så otroligt nöjda. Dom hade varit på en föreläsning med efterföljande teknikträning. Det hade handlat om hur övningarna skulle utföras och varför övningarna fanns med i passet. "Nu får jag till det mycket bättre." "Nu känns passet så effektivt, jag gör det med kvalité".

Wow, tänkte jag! Vad kul. Och spännande! När passet började kollade jag förväntansfullt in rörelsetekniken. Jag såg... ingen skillnad. Först kände jag mig lite besviken. Sen tänkte jag "Wow" igen. Grejen är ju att dom kände övningarna på ett annat sätt. Ett mer medvetet sätt och med en fördjupad känsla av syftet. Det tror jag är rätt sätt; när man känner att det känns bra och man gillar det. Det är mer det som det handlar om, än den perfekta rörelsebanan.

Läs hela inlägget ››

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram