Spinning och Indoor Walking

Är du ny? Vill du få bättre kondition? Gillar du att ta i lagom mycket med skönt flås? Triggas du av utmaningar eller träning med pulsklocka?


Spinning och Indoor Walking är individuell konditionsträning i grupp och finns i olika varianter för att passa alla smaker. Du har kraften i benen och med varje tramptag eller steg känner du pulsen stiga. Musiken ger dig energi och ledaren guidar och peppar dig så att du orkar hela vägen. Innan du vet ordet av är passet slut för den
här gången.

Spinning är något mer fokuserat på uthållighet i underkroppen medan Indoor Walkingens crosstrainer-liknande redskap använder mer av hela kroppen. På både Spinning och IW bestämmer du själv hur utmanande passet ska vara och hur svettig du vill bli.

Spinning

Passvarianter spinning

  • LimEd16: Giro 4 försäsongspass i fyra delar för cyklister

    Giro 4 är ett oerhört tufft och cykelnördigt spinningpass. Det har utvecklats tillsammans med Mattias Reck som är tränare för WorldTour-laget Giant-Alpecin. Giro 4 är uppdelat i fyra perioder och pågår i 24 veckor. Passet riktar sig cyklister och mycket rutinerade spinnare. Var med från början, att hoppa på i period 3 eller 4 blir tufft. Giro 4 är ett Limited Edition 2016-pass som ligger kvar under 2017.

  • Spin distansindividuell konditionsträning i grupp på cykel

    Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.

    Ledaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.

    Passet finns också som Flow, ett distansupplägg med extra mycket flyt och fokus.

    Finns som puls, se Puls i listan.

     

  • Spin intervall tuff konditionsträning i intervallform

    Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är att träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen.

    I Spin intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen finns i fyra varianter: Långa, Korta, Pyramid/Stege och Norska.

    I Norska intervaller gäller 4 gånger 4 minuter med 4 minuters vila mellan varje intervall. Ett upplägg som visat sig vara otroligt effektivt för ökad kondition. Under intervallerna ska pulsen ligga på minst 90 procent av max. Det gör passet till en träningsutmaning utöver det vanliga.

    Finns som puls, se Puls i listan. 

     

  • Spin soft konditionsträning på en lugnare nivå
    För dig som vill träna lite lugnare finns Spin soft. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Spin. Äldre kan träna på Spin senior.
  • Spin Spurtdet bästa från spinningens distans- och intervallpass

    Spurt är spinningpasset som börjar med en distansdel och avslutas med intervaller. Utmärkande för passet är musikkänsla, variation och träningsglädje. Spurt passar dig som gillar när det händer mycket under spinningpasset. Spin Spurt är en del av ett nyutvecklingsprojekt, vi återkommer om vad som händer med passet i framtiden. 

Passvarianter IW

  • Indoor walking distansindividuell konditionsträning i grupp på cross-trainer

     

    Träningen genomförs på en crosstrainer. Hela kroppen engageras och du blir skönt svettig. Belastning, utgångsställning och tempo varieras under träningen, men grundkänslan är som en blandning mellan joggning och skidåkning.

    Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.

    Ledaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.

    Indoor walking distans finns också som Flow, ett distansupplägg med extra mycket flyt och fokus.

    Indoor walking finns som puls, se Puls i listan.

  • Indoor walking intervall tuff konditonsträning i intervaller

    Indoor walking i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen.
    I Indoor walking intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen är uppbyggda utifrån ett pyramidupplägg där kortare och längre intervaller blandas.

    IW intervall kan också läggas upp som Norska intervaller. Det sägs att det är norska intervaller som ligger bakom Marit Björgens framgångar i skidspåren. Oavsett om det är sant eller inte så har intervaller om 4 gånger 4 minuter med 4 minuters vila mellan varje intervall visat sig vara otroligt effektivt för ökad kondition. Under intervallerna ska pulsen ligga på minst 90 procent av max. Det gör passet till en träningsutmaning utöver det vanliga.

  • Indoor walking soft konditionsträning på en lugnare nivå
    En variant av Indoor walking distans. För dig som vill träna lite lugnare finns Indoor walking soft. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Indoor walking.
  • LimEd17: Indoor walking Spurtdistans + intervall = sant

    På Limited Edition 2017 Indoor Walking Spurt blandar vi distanspassens sköna koppling till musiken med intervallpassets utmanande driv och flås. Första halvan av passet körs i distanskaraktär och efter en tydlig övergång växlar passet till intervaller. Ungefär som du kanske brukar lägga upp en skön löprunda. Bara att haka på, vi spurtar hela vägen in i mål!

Tinas blogg

Instagramtajm!

Nu i juni är det jag som är @friskissvettis på Instagram. Det blir träningsutveckling, sköna människor och smaskiga pass. Träning med Tina, helt enkelt. Häng på så tränar vi in sommaren! Bloggen får lite ledigt, tills vidare.

 

 

Läs hela inlägget ››

Högtryck

I dessa tider är det högtryck på många sätt och vis, bland annat i tränarfabriken. Just nu går hundratals friskisledare på kurs. Några är helt nya, andra ska börja med ett nytt uppdrag.

I Friskis har vi haft vår egen utbildning ända sedan starten, för snart 40 år sedan. Kurserna blir en slags utvecklings-mötesplats, där möts ett gäng sköna människor med en gemensam uppgift; inspirera andra till träning med schyst feeling. Ofta uppstår också en unik kursjargong, det är så pass intensivt, man jobbar tight och är på internat, så alla grupprocesser sker med faciliterad fart. Det är liksom som att gå hela gymnasiet på en helg. Man kommer lite ny och nyfiken till kursstarten och sprintar sedan ut några dagar senare och tar träningsstudenten på söndagen.

 

 

Från förra helgens Core-kurs.

Läs hela inlägget ››

Den fantastiska kroppen

I fredags samlades ett stort gäng PT:s för en inspirationsdag. Härliga personligheter, stort engagemang och vilja till utveckling. Under förmiddagen fick vi lyssna till, och träna tillsammans med, Linus Johansson. Linus är en stor inspirationskälla inom funktionell träning och en grym entreprenör - skapar nya grejer hela tiden men utifrån samma grundtankar. Hans tema för dagen var "den fantastiska kroppen".

På eftermiddagen grottade vi in oss i vår egen funktionella rörelsetest. Det är en screeningtest som vi haft med oss sedan starten med PT, syftet är att få en bild av personens naturliga rörelsemönster och att samtidigt initiera ett  synsätt på funktionell träning. Eftersom vi gjort några uppdateringar så kändes det värdefullt att kolla genom dessa och diskutera kring testens syfte och funktion. För att få lite praktisk tillämpling så genomförde vi också en test praktiskt på ett case. Jag fick vara dagens case... Förmiddagens snack om "den fantastiska kroppen" fick sig en vändning när mina utvecklingsområden (läs grymt stela fotleder) lyste fram i alla stående testövningar. Tur att jag var omgiven av 40 PT:s. Skulle vilja boka tid hos hela högen.

  

 

Friskis hög med PT:s samlade runt Linus Johansson.

Läs hela inlägget ››

Så jäkla proffsiga

Vi är igång i flera spännande projekt. Ett är "Grapevine 2018" som handlar om utvecklingen inom dans och step/aerobics. Att på ett kreativt, showigt och lekfull sätt träna via att dansa är ju en given grej för oss i Friskis. Men vi har sedan en tid känt ett behov av att göra det på nya sätt, former och uttryck.

I januari inledde vi med en utvecklingsträff med representanter från olika föreningar. Då fick vi med oss nuläge och önskemål om utveckling. Därefter skapades projektgrupp och referensgrupp. Under mars och april har nu projektgruppen jobbat vidare och skissat på ett förslag på hur ett framtida utbud skulle kunna se ut. För en dryg vecka sedan involverades referensgruppen för att reflektera och återkoppla på idéer samt förslag.

Och jäklar, vad bra det är att ha engagerade och proffsiga personer i en organisation. Olika infallsvinklar, breddade perspektiv, detaljer och helhet. Och känslor. Det är nog det sistnämnda som gör det så kul och berörande. Träningen i Friskis är ingen pappersprodukt. Den skapas med sköna, inspirerande idéer, peppiga känslor, mod och en vilja att få händerna i taket.

 

 

Projektgruppen in action på möte i helgen.

Läs hela inlägget ››

Fibo-mässan

Förra veckan var Magnus, Jossan och jag på Fibo-mässan i Tyskland. Det är världens största tränings/fitnessmässa. I år samlade den 150 000 besökare, 1 000 utställare från 50 länder, det är alltså ett extremt stort event. Helhetsupplevelsen är någon slags kombination av show-branschutveckling-produktinnovation och så klart sälj-sälj-sälj. Det är en mötesplats för tillverkare, återförsäljare och inköpare.

Precis som förra året  slås jag över att vi åker dit med bilden av "träning är roligt" och åker hem med bilden "träning är business". Det behöver ju inte vara någon motsättning i detta. Men som representant för en ideell idrottsförening är det lätt att känna sig som att man är på bortaplan i detta sammanhang. Fokus är på säljstrategier, omsättning och retention. Nästan inget snack om kultur, värderingar, budskap eller mjukvaran i träningen. Hur som helst känns det värdefullt att vara med, branschen växer och det är intressant att se vilka som tar täten. Över 56 miljoner européer är medlemmar i någon träningsklubb och antalet har ökat med 4,4 % från förra året. Den europeiska tränings/fitnessmarknaden är nu störst i världen, tom före USA.

Vad såg vi då mest av?

  • Mycket teknisk utveckling där det digitala givetvis är mest påtagligt. Att träna och mäta det du gör, eller att få vägledning via digitala stöd, finns nu i en mängd varianter. Utmaningen verkar handla om det pedagogiska, hur ska vi ta hand om, och använda, all data vi får in?
  • Varianter av varianter, finns det en uppsjö av på mässan. Inte så mycket helt nya grejer. Mer uppdateringar av befintliga. I år var det cardioutrustning, ffa löpband, som fanns i en mängd nya upplagor.
  • Mässan hade en ny del "Fibo med", tänkt att bli en mötesplats för gränslandet mellan sjuk- och friskvård. Ett spännande område förhoppningsvis växer ännu mer framöver. 

 

 

Emma Barry från Equinox (hon var tidigare på Les Mills) föreläste och pratade om att sälja upplevelser, skapa sociala utrymmen och interagera med medlemmarna. Känns ju väldigt spännande att tänka sig att länka ihop dessa idéer med tankarna kring "Fibo med" så att "träningen/handväskan" blir tillgänglig för många.
Läs hela inlägget ››

Pinsamt stel

Att känna sig stel är ingen bra känsla. När det stretar till i baklåren och ryggen när man ska knyta skorna eller att det liksom kränger till i nacke och axlar när man tar av sig tröjan, det är ingen bra feeling. Det gör ju att man nästa gång det är dags för skorna så lägger man upp foten på någon förhöjning och fiffigt kommer undan stret:et.

Att vara stel är liksom lite skämmigt. Det är som att det på något vis är dåligt och självförvållat. Typ är man stel är man slarvig, har man inte gjort läxan (stretchat). Är man rörlig är man duktig och beundransvärd. Nu raljerar jag, så klart. Men jag tror många känner igen sig i känslan.

Grejen är att de flesta av oss känner av stelhet. Och att vi blir stelare med åldern. Det kan också vara när vi tränar för mycket, för lite eller har haft en skada. Med en stel känsla tror jag att vi blir mindre motiverade till att röra på oss. För att det är obekvämt.

Här är det lätt att komma in i en sämre cirkel; stel-rör sig mindre i dessa rörelseriktningar-blir ännu stelare. För kroppen anpassar sig ju till det vi gör. Rör vi oss inte i en viss riktning så minskar den funktionen. Vill vi underhålla, eller utveckla, våra rörelseomfång så behöver vi bjussa kroppen på dessa rörelser.

Här finns potential. Kör vi rörlighetsträning så finns det massa sköna rörelsekänslor att frigöra, både när man tränar och när man sen ska sätta på sig skorna. Rörlighetsträning kan göras på massa olika sätt, t ex stretching, moment i yogan, flex, andra former av dynamisk rörlighetsträning, att man tar ut stora rörelsemönster när man styrketränar osv.

Nu är vi igång och producerar höstsäsongens konceptpass till Flex, IntervallFlex och Flex soft. Vill inte avslöja för mycket, men det kommer lösa upp all världens pinsamma stelheter.

 

 

  

Liten tjuvkik in på Anna Fellström och Marie Löfgren i flexproduktionen.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram