Skivtång

Vill du bli starkare och få bättre hållning? Är du sugen på att lära dig eller slipa till din teknik? Vill du träna styrka och bli utmanad på din nivå?

 
Hitta ditt fokus och känn kraften i varje styrkemoment. Ledaren instruerar dig till rätt teknik, guidar dig i belastning och hjälper dig att hitta dina utmaningar. Du tränar funktionella och klassiska styrkeövningar för hela kroppen med skivstång, maskiner, fria vikter eller kroppen som belastning.

Oavsett om du vill träna från grunden, bli mer stabil, uthållig, explosiv eller maxstark finns det styrke- och teknikfokuserad träning för dig.

Power Hour

Träningsvarianter

  • Cirkelfys funktionell, sportig träning i stationer

     

    Cirkelfys är ett instruktivt och funktionellt pass där du tränar i olika stationer placerade i cirkel. En del stationer är med redskap och en del utan. Ledaren går igenom alla övningar innan passet och hjälper sedan till under träningen. Du kan själv välja hur belastande träning du vill ha. Samtidigt som du har möjlighet att vara med i en energifull gruppkänsla.

    Med Cirkelfys vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi i och belastar i övningarna.

  • Cirkelfys soft funktionell träning i stationer

    Cirkelfys är ett instruktivt och funktionellt pass där du tränar i olika stationer placerade i cirkel. En del stationer är med redskap och en del utan. Ledaren går igenom alla övningar innan passet och hjälper sedan till under träningen. Du kan själv välja hur belastande träning du vill ha. Samtidigt som du har möjlighet att vara med i en energifull gruppkänsla.

    Med Cirkelfys vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi i och belastar i övningarna.

    Cirkelfys soft passar alla oavsett om du är ny, ovan eller äldre. Eller så kanske du tränar tufft och vill varva med mer återhämtande träning. I Cirkelfys soft finns det gott om tid till varje övning, här är det ett ostressat tempo.

  • Cirkelgym gruppträning med enkla gymmaskiner

    Cirkelgym är ett gruppträningspass där du tränar individuellt vid olika maskiner eller stationer placerade i cirkel. En ledare går igenom varje övning och hjälper till med teknik under passet. Fokus ligger på uthållig styrketräning med konditionsträning som en bonus. Cirkeln består av 14-20 övningar för hela kroppen. Träningen passar både för erfarna och oerfarna, övningarna är enkla att utföra och maskinerna lätta att ställa in. Cirkelgym kombinerar det bästa från grupp- och individuell träning.

  • Cirkelgym soft gruppträning med enkla gymmaskiner

    Cirkelgym är ett gruppträningspass där du tränar individuellt vid olika maskiner eller stationer placerade i cirkel. En ledare går igenom varje övning och hjälper till med teknik under passet. Fokus ligger på uthållig styrketräning med konditionsträning som en bonus. Cirkeln består av 14-20 övningar för hela kroppen. Träningen passar både för erfarna och oerfarna, övningarna är enkla att utföra och maskinerna lätta att ställa in. Cirkelgym kombinerar det bästa från grupp- och individuell träning.

    I Cirkelgym soft får hållning och teknik mycket utrymme. Här finns det gott om tid till varje moment och du kan själv enkelt kan välja hur belastande träningen blir. Samtidigt som du har möjlighet att vara med i en energifull gruppkänsla. Cirkelgym soft passar alla oavsett om du är ny, ovan eller äldre. Eller så kanske du tränar tufft och vill varva med mer återhämtande träning.

  • Cirkelgym X extra tuff gruppträning med gymmaskiner

    Ett extra tufft och intensivt Cirkelgym-pass med hög gruppkänsla. Vi tränar både i maskiner och i stationer, med eller utan redskap. Peppnivån är hög för att du ska orka hela vägen. Cirkelgym X är ett pass där du verkligen har möjlighet att utmana dig själv.

  • Core funktionell träning med fokus på bålstabilitet

    Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.
    Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet.

  • Core soft för dig som vill utveckla hållning och stabilitet

    Träna och utvecklas i dina rörelsetekniker. Det handlar mycket om hållning, stabilitet och kontroll. Vi jobbar fokuserat och medvetet, banar in bra rörelsemönster som bygger upp din kapacitet. Fokus är på kroppens mittdel, dvs mage, rygg och sida – din core. Vi tränar också de andra stora lederna: skuldra, höft, knä och fot.

    Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående. Core soft vänder sig till dig som vill träna mjukt och hänsynsfullt med leder och muskler. Kanske är du ny, ovan eller äldre. Kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Eller kanske känner du att den lugnare karaktär som soft-träning har är vad du trivs bäst med.

  • Gym individuell träning med instruktörer
  • Inspiration med tränare - IMT liten grupp ger ny energi till din individuella träning

    För att utvecklas i din träning behöver du både utmaningar och variation. På ett inspirationstillfälle med tränare får du i en mindre grupp tips på redskap och övningar som ger ny energi till din individuella träning. Inspirationspassen finns med olika inriktningar.

     Läs mer här ››

  • LimEd17: Cirkelgym Gocirkelträning med extra allt och taggade team

    Med fullt ös och glimten i ögat är Limited Edition 2017 Cirkelgym Go rejäl träning utan krusiduller. Passet körs ett varv i två cirklar. En med tunga, långsamma styrkeövningar i maskiner. En med konditionsövningar i högt tempo utan redskap. Gruppen delas in i två team som taggar varandra till max. Rak och skön träning med extra allt. Let´s go!

  • LimEd17: Kettlebell Moverörlighetsträning, ofta i gymmiljö

    För dig som är igång med träning och vill träna din rörlighet på ett lite annorlunda sätt. På Limited Edition 2017 Kettlebell Move använder vi lite lättare kettlebells till att skapa flödande rörelser med närvaro. Du tränar din flexibilitet, stabilitet och muskeluthållighet. Hela tiden med en hög träningskänsla. Hitta rätt, sträck ut och håll. 

  • LimEd17: Kettlebell Strongtung styrketräning, ofta i gymmiljö

    För dig som är igång med träning, känner till kettlebells och vill utvecklas i din styrketräning. Limited Edition 2017 Kettlebell Strong är ett pass där vi har fokus på tung styrka. Stabiliserande, uthålliga och asymmetriska moment finns med för att skapa förutsättningar för att kunna belasta tungt. Kettlebell Strong är för dig som vill bli stark: Ladda, fokusera, kör.

  • LimEd17: Sports Athleticsträna som en idrottare

    Limited Edition 2017 Sports Athletics ger dig en träningsupplevelse utöver det vanliga. Inspirerat av idrottens fysträning kommer du under Sports Athletics få kvalitativ träning för hela kroppen med fokus på koordination, spänst och snabbhet i olika rörelseriktningar. Det här är passet för dig som är igång med träning och vill vidareutvecklas i din övriga Friskis-träning eller din idrott. Du kan vänta dig redskap som koner, små häckar och snabbhetsstegar samt massa pepp! Häng med på en ny upplevelse och träna som en idrottare!

  • Power Hour ett teknikenkelt styrke- och konditionspass med mycket energi

    Power Hour är ett allroundpass som bygger på teknikenkla övningar där vi bland annat använder medicinboll. Du jobbar i ditt eget tempo och bestämmer själv hur tufft det blir. Men vi garanterar att du får en riktig genomkörare och hög puls.

  • Skivstång effektiv och utmanande styrketräning

    Gillar du sportig, rak och ösig styrketräning, då är Skivstångspasset något för dig. Träningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar du själv, från att enbart använda skivstångens egen vikt på ett par kilo, till att lägga på ett avsevärt antal kilo. Övningarna ger dig styrkeuthållighet för ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar.

  • SkivstångIntervall effektiv styrketräning och tuff kondition

    Ett Skivstångspass som plussats på med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter.

     

Tinas blogg

Wabi-sabi

Wabi-sabi, "de små skavankernas charm" är väl det japanska synsättet för estetik där skönheten uppstår i det lite ofullständiga (och ibland bristfälliga).

Kom på häromdagen att det ju är precis så jag tycker rörelser är, när de är som mest spännande. Läste på om wabi-sabi och såg att det utmärkande är asymmetri, skrovlighet, enkelhet och uppskattning av det helt naturliga. 

Det är ju precis så vi ska tänka när vi använder våra kroppar. De är som bäst och vackrast när rörelserna blir lite ofullständiga, lite skeva, lite skrovliga - det är där den äkta feelingen finns!

Försökte tänka så igår när jag körde intervaller på löpbanden. Gick sådär. Fick ont i  framfoten (gammal skada som gör sig påmind ibland, grymt retsamt). "De små skavankernas charm"... bullshit..!

 

Läs hela inlägget ››

Mod, svett och kärlek

I helgen har vi haft utbildarträff i Friskis&Svettis. Vi har cirka 80 utbildare, det är gänget som håller alla vara tränar/ledarkurser. De är engagerade i någon förening och har utbildaruppdraget som en bisyssla. Alla har kunskap, erfarenhet och extra intresse som fyller på deras bakgrund inom det ämne som dom utbildar inom. De flesta har ett par kurser om året.

I helgen sågs vi nästan allihop i Stockholm. Temat var påkopplad-avkopplad. Extremt aktuellt i den tid som är nu och extremt relevant för oss i Friskis&Svettis. Vi funderade på ämnet, lyssnade till sköna föreläsare, körde workout party, tränade, chillade och hängde med varandra. Väldans bra.

Grejen är att det här gänget är något speciellt. En samling människor med så jäkla mycket mod, svett och kärlek. Inget känns omöjligt, med full energi och proffsighet tar man sig an nya uppgifter och svettar sig kärleksfullt in i utveckling av detaljer och helhet med massa engagemang.

Läs hela inlägget ››

Fredagsfeeling med PT-planering

En fredag för nästan exakt fem år sedan hade vi historiskt möte på Friskis&Svettis Riks. Det handlade om huruvida vi skulle börja med PT eller inte. Vi var ett gäng på typ 25 personer; representanter från olika föreningar, utbildare och träningsutvecklare på Riks. Det var härligt livliga diskussioner och vi slutade mötet... helt förvirrade! Jag har nog aldrig lett ett så konstigt möte...

Det började liksom med att vi kände oss säkra på att vi skulle börja utveckla ett arbetssätt med PT. Sen när vi gick in på att diskutera varför, hur och på vilket sätt det skulle gå till, då körde vi fast. Runt lunch var vi helt säkra på att vi skulle satsa på annan utveckling och inte PT. Och vid mötets avslutning var vi alla osäkra. Konstig känsla (och här känns kanske på sin rätt att ifrågasätta mötesledningen :-)) men samtidigt var det lite spännande.

Hur som helst, så här formulerade vi oss inför vårt träningskonvent Svettisdagarna som genomfördes i november 2012:

"Efter en tid av utvecklingstankar är vi helt säkra: Personliga tränare kommer att tillföra Friskis&Svettis ytterligare en dimension och ge oss ett nytt spännande arbetssätt. Somexperter på träningsprogression och specialdesignad träning utifrån en medlems unika målsättning kan vi jobba med uppföljning och utvärdering under en längre tidsperiod. Friskis&Svettis Personliga tränare passar i föreningar med stor och etablerad gymverksamhet. Under hösten 2012 har de första pilotutbildningarna genomförts och till våren 2013 kommer PT-utbildningen att finnas på kurslistan."

Så vi lyckades samla ihop oss igen efter mötet och fick sedan rejäl fart (och blev helt säkra!). Utbildning, arbetssätt, kommunikation osv utvecklades och har sedan förfinats  eftersom.

I statistik från 2016 så ser vi att PT:s finns nu i 30 föreningar. I maj är det dags för en inspirationsdag för alla PT:s och vi hade idag ett möte för att diskutera innehållet. Och idag, då var det verkligen ett bra och skönt möte. Intressanta diskussioner och spännande uppslag. Ingen osäkerhet i gruppen...


 

Riktigt skön fredagsfeeling på mötet med det här gänget. Från vänster: Jag, Stina Eklund Olofsson, Stefan Haag och Magnus Strömberg. Med på länk var också Sebastian Wollbrin.

Läs hela inlägget ››

En grej som vi är jäkligt bra på

Jag tycker det är väldigt spännande att vara i olika träningssammanhang, att se hur olika personer och situationer tar sig uttryck. Just den här tiden på året, när det är många som drar igång sin träning, är det extra spännande.

Olika aktörer har sina egna sätt att inspirera till träning och olika sätt att bedriva sin träning på. Det är bra. Olika personer gillar olika grejer. Det som blir rätt för mig är kanske fel för dig. Därför känns det bra om vi in träningsbranschen gör på lite olika sätt, tillsammans får vi då möjlighet till ännu större träffyta.

En grej som jag tycker vi i Friskis är alldeles extra bra på är att göra träningen i olika upplevelser och med olika belastningsnivåer. Vi har träning som ligger i hela spannet från mjuk uppbyggnad till elitidrott. För oss är träning att göra burpees och tunga marklyft. Men det är också att göra sköna uppmjukningar och snälla stabilitetsövningar. Eller att gå på en danspass och skippa träningsprestationen, bara glida runt i salen och få massa bra rörelse i kroppen på köpet. Utan att ens tänka på det. Bara uppleva.

Just att skapa träning med lägre belastning är en specialité i Friskis, vi har ju haft med oss den idén redan sedan starten, att vara en brygga mellan sjuk- och friskvård. Framöver tror jag att den här typen av träning kommer bli allt mer intressant för fler av oss, vi behöver jobba med att bygga upp kroppen på ett smart sätt. Visst, den högintensiva träningen finns också hos oss och den har sin givna plats. Men mjukare pass, t ex soft träning, tror jag kommer bli mångas favoritträning framöver. Kolla mer om soft här

 

Läs hela inlägget ››

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram