Träna hårt

Hos Friskis&Svettis väljer du alltid hur mycket eller lite du vill ta i. Och vi har flera olika typer av träningspass som är särskilt designade för att utmana dig och din fysiska kapacitet maximalt.

Vad menas med hård träning?

Det är naturligtvis individuellt vad som upplevs som hård träning. Men du kan välja särskilt inriktad högintensiv intervallträning, atletisk- och kampsportsinspirerad träning, tuffa fyspass utomhus eller tung styrketräning i gymmet.

För vem är den hårda träningen?
Den hårdare träningen passar dig som vill gå utanför din fysiska och mentala bekvämlighetszon. Det är en förutsättning att vara ordentligt grundtränad, ha god teknik och kroppskännedom.

Varför och hur ska man träna hårt?
Det är inget måste men en del älskar känslan av hög intensitet och att ta i maximalt. Du ökar träningseffekten och minskar skaderisken om du ökar belastningen/intensiteten successivt. Variera gärna träningen och ge kroppen tillräckligt med återhämtning.
Jympa intensiv

Passvarianter

  • Box tuff träning med mycket box- och kamsportskänsla
    Box är tuff träning med mycket box- och kamsportskänsla. I passet tränar du med handskar och mitsar. Träningen görs två och två under stora delar av passet. Box präglas av pepp, enkelhet, fight- och teamkänsla samt stor attityd. Alltid med glimten i ögat.
  • Cirkelgym X extra tuff gruppträning med gymmaskiner

    Ett extra tufft och intensivt Cirkelgym-pass med hög gruppkänsla. Vi tränar både i maskiner och i stationer, med eller utan redskap. Peppnivån är hög för att du ska orka hela vägen. Cirkelgym X är ett pass där du verkligen har möjlighet att utmana dig själv.

  • Gym individuell träning med instruktörer
  • HIT högintensiv träning

    Detta är vår tuffaste träning. HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassisk fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet.

    Passet är uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar, hopphäckar. HIT är rejält tuff träning, men du tävlar mot dig själv och du har gruppen och ledaren som stöd.

    Du ska vara tränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser.

  • HIT 35högintensivt kortpass

    HIT finns även som kortpass och heter då HIT 35 och finns i flera olika varianter. Tempot på passet är högt och fokus ligger på uthållig styrka och kondition men vi utmanar alla träningskvalitéer. Efter en uppvärmning kommer en 11-14 minuter lång del där fokus är på högintensiv träning där du ger allt. Du ska vara van vid HIT-träning.

  • Indoor walking intervall tuff konditonsträning i intervaller

    Indoor walking i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen.
    I Indoor walking intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen är uppbyggda utifrån ett pyramidupplägg där kortare och längre intervaller blandas.

    IW intervall kan också läggas upp som Norska intervaller. Det sägs att det är norska intervaller som ligger bakom Marit Björgens framgångar i skidspåren. Oavsett om det är sant eller inte så har intervaller om 4 gånger 4 minuter med 4 minuters vila mellan varje intervall visat sig vara otroligt effektivt för ökad kondition. Under intervallerna ska pulsen ligga på minst 90 procent av max. Det gör passet till en träningsutmaning utöver det vanliga.

  • Jympa vår klassiska gruppträning, bas-, medel- & intensivnivå

    Jympa är Friskis&Svettis klassiker. Den är varierad, funktionell och enkel att hänga med i. Jympa är allroundträning i suverän form. På en timme får du träna allt: styrka, kondition och rörlighet. Träningskänslan och lusten att röra sig föds ur musiken. Alla pass har olika personlighet, eftersom ledaren väljer sin musik själv. Jympan finns på bas, medel och intensiv nivå, alla med samma träningsupplägg. Ett brett utbud av Jympavarianter kompletterar klassikern, som t ex Jympa soft och Jympa puls.

    Jympa bas – från grunden utan hopp

    Bas är en skonsam Jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfri, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet.

    Jympa medel - högre tempo och hopp

    Medel passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.

    Jympa intensiv – högt tempo och tunga belastningar

    Intensiv är hård träning för dig som redan är vältränad och tycker om att träna med hög belastning. Styrketräningen innehåller riktigt tunga och krävande övningar. Under konditionsavsnitten jobbas pulsen snabbt upp på hög nivå.

    Tips: För bästa effekt och säker träning, välj en nivå där du har marginaler. Då kan du göra övningarna fullt ut, hänga med i alla moment och orka ha kul.

  • Kamp ett kampsportinspirerat pass med mycket rörelseglädje
    Kamp är ett svettigt pass som hämtat inspiration från bland annat boxning, brottning och MMA. En skön uppvärmning på golvet följs av par- och kampövningar innan den avslutande fysdelen med slag- och sparktekniker. En träningsutmaning för dig som inte tvekar att kliva ur din komfortzon.
  • LimEd17: Kettlebell Strongtung styrketräning, ofta i gymmiljö

    För dig som är igång med träning, känner till kettlebells och vill utvecklas i din styrketräning. Limited Edition 2017 Kettlebell Strong är ett pass där vi har fokus på tung styrka. Stabiliserande, uthålliga och asymmetriska moment finns med för att skapa förutsättningar för att kunna belasta tungt. Kettlebell Strong är för dig som vill bli stark: Ladda, fokusera, kör.

  • Offroad äventyrlig och lekfull träningsupplevelse

    Offroad är för dig som vill ha en annorlunda, äventyrlig och lekfull träningsupplevelse. Ledarna kan, även om de alltid behåller glimten i ögat, vara tuffa och krävande. Du måste vara beredd på att skita ner dig. Du måste inte vara vältränad, men helt otränad fungerar inte. Du måste vara stryktålig och orka med en trästock på axeln eller en kompis på ryggen.

    Teamkänslan är viktig. Ibland jobbar du enskilt, men ofta löser du uppgifter tillsammans med träningskompisarna och utnyttjar varandras kroppstyngder och förmåga att göra motstånd.

  • SkivstångIntervall effektiv styrketräning och tuff kondition

    Ett Skivstångspass som plussats på med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter.

     

  • Spin intervall tuff konditionsträning i intervallform

    Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är att träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen.

    I Spin intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen finns i fyra varianter: Långa, Korta, Pyramid/Stege och Norska.

    I Norska intervaller gäller 4 gånger 4 minuter med 4 minuters vila mellan varje intervall. Ett upplägg som visat sig vara otroligt effektivt för ökad kondition. Under intervallerna ska pulsen ligga på minst 90 procent av max. Det gör passet till en träningsutmaning utöver det vanliga.

    Finns som puls, se Puls i listan. 

     

Tinas blogg

Fibo-mässan

Förra veckan var Magnus, Jossan och jag på Fibo-mässan i Tyskland. Det är världens största tränings/fitnessmässa. I år samlade den 150 000 besökare, 1 000 utställare från 50 länder, det är alltså ett extremt stort event. Helhetsupplevelsen är någon slags kombination av show-branschutveckling-produktinnovation och så klart sälj-sälj-sälj. Det är en mötesplats för tillverkare, återförsäljare och inköpare.

Precis som förra året  slås jag över att vi åker dit med bilden av "träning är roligt" och åker hem med bilden "träning är business". Det behöver ju inte vara någon motsättning i detta. Men som representant för en ideell idrottsförening är det lätt att känna sig som att man är på bortaplan i detta sammanhang. Fokus är på säljstrategier, omsättning och retention. Nästan inget snack om kultur, värderingar, budskap eller mjukvaran i träningen. Hur som helst känns det värdefullt att vara med, branschen växer och det är intressant att se vilka som tar täten. Över 56 miljoner européer är medlemmar i någon träningsklubb och antalet har ökat med 4,4 % från förra året. Den europeiska tränings/fitnessmarknaden är nu störst i världen, tom före USA.

Vad såg vi då mest av?

  • Mycket teknisk utveckling där det digitala givetvis är mest påtagligt. Att träna och mäta det du gör, eller att få vägledning via digitala stöd, finns nu i en mängd varianter. Utmaningen verkar handla om det pedagogiska, hur ska vi ta hand om, och använda, all data vi får in?
  • Varianter av varianter, finns det en uppsjö av på mässan. Inte så mycket helt nya grejer. Mer uppdateringar av befintliga. I år var det cardioutrustning, ffa löpband, som fanns i en mängd nya upplagor.
  • Mässan hade en ny del "Fibo med", tänkt att bli en mötesplats för gränslandet mellan sjuk- och friskvård. Ett spännande område förhoppningsvis växer ännu mer framöver. 

 

 

Emma Barry från Equinox (hon var tidigare på Les Mills) föreläste och pratade om att sälja upplevelser, skapa sociala utrymmen och interagera med medlemmarna. Känns ju väldigt spännande att tänka sig att länka ihop dessa idéer med tankarna kring "Fibo med" så att "träningen/handväskan" blir tillgänglig för många.
Läs hela inlägget ››

Pinsamt stel

Att känna sig stel är ingen bra känsla. När det stretar till i baklåren och ryggen när man ska knyta skorna eller att det liksom kränger till i nacke och axlar när man tar av sig tröjan, det är ingen bra feeling. Det gör ju att man nästa gång det är dags för skorna så lägger man upp foten på någon förhöjning och fiffigt kommer undan stret:et.

Att vara stel är liksom lite skämmigt. Det är som att det på något vis är dåligt och självförvållat. Typ är man stel är man slarvig, har man inte gjort läxan (stretchat). Är man rörlig är man duktig och beundransvärd. Nu raljerar jag, så klart. Men jag tror många känner igen sig i känslan.

Grejen är att de flesta av oss känner av stelhet. Och att vi blir stelare med åldern. Det kan också vara när vi tränar för mycket, för lite eller har haft en skada. Med en stel känsla tror jag att vi blir mindre motiverade till att röra på oss. För att det är obekvämt.

Här är det lätt att komma in i en sämre cirkel; stel-rör sig mindre i dessa rörelseriktningar-blir ännu stelare. För kroppen anpassar sig ju till det vi gör. Rör vi oss inte i en viss riktning så minskar den funktionen. Vill vi underhålla, eller utveckla, våra rörelseomfång så behöver vi bjussa kroppen på dessa rörelser.

Här finns potential. Kör vi rörlighetsträning så finns det massa sköna rörelsekänslor att frigöra, både när man tränar och när man sen ska sätta på sig skorna. Rörlighetsträning kan göras på massa olika sätt, t ex stretching, moment i yogan, flex, andra former av dynamisk rörlighetsträning, att man tar ut stora rörelsemönster när man styrketränar osv.

Nu är vi igång och producerar höstsäsongens konceptpass till Flex, IntervallFlex och Flex soft. Vill inte avslöja för mycket, men det kommer lösa upp all världens pinsamma stelheter.

 

 

  

Liten tjuvkik in på Anna Fellström och Marie Löfgren i flexproduktionen.

 

Läs hela inlägget ››

Osköna vilodagar

Att vila är extremt viktigt, det blir allt mer uppenbart för många av oss. Lugn i kropp och själ behövs. Det är då uppbyggnad sker och upplevelser får falla på plats. Missar vi det blir det nedbrytning, slitage och skador istället. T ex inom fotbollen har man sett att om matcherna ligger för tätt är det tydligt att skadefrekvensen ökar. Så är det säkert för oss vanliga också, anstränger vi oss rejält behövs en stor dos återhämtning. Och det kan gälla alla områden vi anstränger oss inom; jobb, relationer, träning osv. 

Men det är ju inte alltid man får till det där så där bra och klokt som det låter. Jag tar mig själv och träningen som exempel. Vanligen så tränar jag varierat. Det blir gruppträningspass med rörlighet, styrka och stabilitet, någon kompletterande styrka i gymmet och en del löpning. Jag kör inte så hårt men eftersom jag jobbar med träning så blir det pass många dagar i veckan, i olika former. Som princip har jag alltid haft att 1-2 dagar/vecka ska vara riktiga vilodagar utan träning. Och så har jag nog alltid gjort. Det har varit i en idé om att få återhämtning och att inte bygga in träning för strikt i livsstilen. Jag vill vara skön i mitt förhållningssätt till träning.

Och det känns det som jag är. Grejen är att vilodagarna inte är lika sköna. Träningsdagarna är jag i mycket bättre känsla; piggare, gladare och lugnare. Vilodagarna är jag i det motsatta; tröttare, långsammare och lite småirriterad. Kanske är det en del av att vara i viloläge? Jag kanske får köpa läget, det är ju ingen stor grej. Och jag vill ju inte hålla på och träna varje dag. En målsättning nu under våren är att hitta formerna för riktigt sköna vilodagar. Förr sa vi i Friskis&Svettis att soffan var vår största konkurrent. Känner mig beredd att omvärdera det där. Till hösten är målet att blivit en lagom skön soffpotatis.

 

Läs hela inlägget ››

Duktig som tränar

Ganska ofta när det är träningssnack förekommer sägningen "vad duktiga vi har varit som tränat". Det där berör mig, på något sätt.

Jag tror att det handlar om en reaktion på att jag verkligen inte tycker att man är dålig om man inte tränar och att det inte vara någon skuldkänsla kopplat till det. Plus att jag tycker man inte ska träna av plikt för att vara duktig. Typ bocka av på listan "nu har jag gjort det man ska, jag har tränat, det är att vara duktig". För mig tar skuld & plikt bort passionen med träning.

Men jag fattar att man inte alltid menar så. Man kan säga att man varit duktig med en betydelse av typ "nu har jag gjort något riktigt bra, jag känner mig jäkligt glad och nöjd". Och då tycker jag att det är en annan grej. Och då blir något jag tror himla starkt på. Träning med positiva drivkrafter. Strunt samma om man är duktig eller inte, bara man mår bra av den träning man gör.

  

 

 

Läs hela inlägget ››

En spikmatta måste ingå

Sportlovstider! Och vad är egentligen det bästa med sportlovet? Kanske att vara ute, få frisk luft i lungorna, ljus in i hjärnan och massa härlig blodcirkulation i hela den sportiga kroppen? Jaaa, kanske. Men jag tycker nog det är bäst att få komma in i värmen, dricka choklad och äta kanelbullar. Att slappa en stund. Det är som allra bäst när sportlovet övergår i ett slapplov.

Kanske är det grejen? Att vi fysiologiskt och kemiskt drivs till att bli så himla nöjda när något jobbigt är över. En slags överlevnadsglädje. Ren och skär lycka över att slippa en pina. Pinan behöver ju inte vara fruktansvärd för att den här effekten ska uppstå. Men ett visst mått av obehag behövs. Jobbigt, smärta, kyla... Något som vi vill komma ifrån.

När vi jobbar med träningsutveckling så säger vi ibland att "en spikmatta måste alltid ingå". Det är nog inte sant egentligen, vi kan säkerligen njuta av saker fullt ut ändå. Men kanske är det så, som en del trendspanare säger, att vi idag börjar bli lite trötta på att den sömlösa tillvaron, där vi har det lite för lätt så att vi faktiskt längtar efter att uppleva saker "på riktigt". Och att det då behövs ett hinderbanelopp eller utförsåkning i  trånga pjäxor med svinkall vind i ansiktet. Kanske väcker det igång våra sinnen så att vi blir mer öppna för att sen njuta?

 

Läs hela inlägget ››

Wabi-sabi

Wabi-sabi, "de små skavankernas charm" är väl det japanska synsättet för estetik där skönheten uppstår i det lite ofullständiga (och ibland bristfälliga).

Kom på häromdagen att det ju är precis så jag tycker rörelser är, när de är som mest spännande. Läste på om wabi-sabi och såg att det utmärkande är asymmetri, skrovlighet, enkelhet och uppskattning av det helt naturliga. 

Det är ju precis så vi ska tänka när vi använder våra kroppar. De är som bäst och vackrast när rörelserna blir lite ofullständiga, lite skeva, lite skrovliga - det är där den äkta feelingen finns!

Försökte tänka så igår när jag körde intervaller på löpbanden. Gick sådär. Fick ont i  framfoten (gammal skada som gör sig påmind ibland, grymt retsamt). "De små skavankernas charm"... bullshit..!

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram