Kontakta din förening

Här nedanför hittar du länkar till samtliga Friskis&Svettis-föreningars hemsidor.

Tinas blogg

Fibo-mässan i Tyskland

Firar mitt 300:e inlägg på denna blogg med ett bildkalajs från Fibo-mässan i Tyskland. Jag var där i slutet av förra veckan tillsammans med kollegorna Magnus och Janna. Detta event är världens största träningsmässa med över 150 000 besökare, 900 utställare och stor som över 25 fotbollsplaner...! Magnus och jag har varit där tidigare så vi hade lite koll på var vi skulle hitta det som var intressant utifrån vårt perspektiv.

 

 

 

 

Världens största leverantörer på plats i påkostade monterbyggen. Mässan blir mycket av en mötesplats och tillfälle för marknadspositionering.

  

 

Vi såg en hel del varianter, och varianter av varianter - mindre eller större korrigeringar på traditionella maskiner/redskap.

En hel del lekfullhet och gamification där man kunde mäta sin träning och även tävla mot kompis eller fiktiv kompis. Teknikutvecklingen är slående och genomgående - för att göra träningen enklare (inpassering, regga, monitorera, ställa in...) och för att kunna tävla och leka.

 

Något som vuxit stort från förra året var EMS-träningen (träning med elektrisk stimulering). I år tog jag och provade. Det var sjuk obehagligt - "träning med tusen nålar". Om det är effektivt? Vet inte, ska uppdatera mig.

 

Denna text kan ses som en sammanfattning av mässan.

Läs hela inlägget ››

Ny favoritträning

När det gäller trender så verkar det som mönstret där vi går från en inriktning till dess motsats är vanligt. Kanske är det för att vi gillar ombytlighet och utveckling? Eller för att vi är rebeller? (Eller för att vi inte kan bestämma oss, vi gillar och behöver allt?) I höstas tight nedtill. Nu i vår bootcut. Vita kök - mörkgrå köksluckor. Äta kål - älska kokos (det sista kanske inte var en motsats men i alla fall ändrat fokus :-)).

Från att många av oss älskat högintensiva pass känns det som nu allt fler övergår till att lyfta de lugna passen som veckans höjdpunkter. När vi tränar i den lättaste träningszonen och det handlar om återhämtning - det är då det känns riktigt bra och värdefullt. Kroppen nyladdas och genomsköljs på ett skönt sätt. Och forskning har visat att energi och näringsupptag till muskeln blir effektivare jämfört om man bara vilar.

Hur gör man det här? Jo, typ njuter i skön rörelse. Är det styrka och rörlighet kan man köra de snällare övningarna och med låg belastning. Fokusera på teknik, flöde och cirkulation. Är det konditionsträning kan man tänka att det ska gå nästan onaturligt långsamt, typ springa i promenadtempo, cykla på lättaste växeln, simning blir badning. Musklerna ska få blodgenomströmning men inte belastas så mycket. Väldigt skönt. Särskilt som kontrast, eller komplement, till högintensiv träning.

Alltså... typ vardagsmotion... i träningsförpackning.

 

Läs hela inlägget ››

Inspirationsdag för Friskis PT:s

I fredags hade vi en inspirationsdag för Friskis&Svettis PT:s. Vi var typ 30 pers och höll till ute på Bosön. Innehållet för dagen var sammansatt utifrån önskemål från gänget, det handlade om rollen som PT, rörlighet/mobilitet/flexibilitet samt spänst/explosivitet. Spännande ämnen och jag peppades av att se vilka proffsiga och sköna PT:s som finns i vårt gäng.

  

Läs hela inlägget ››

Avsluta träningen med kärlek

Ibland när jag är och tränar, det kan vara både intensivare och softare pass, så längtar jag så himla mycket efter att få köra en riktigt bra avslutning.Typ toppa järnet på slutet med en riktig slutrökare. Och sen verkligen få slappa. Gärna blunda och bara låta sinnena vila. Det är så otroligt skönt. Även om det bra är någon minut så känns det extremt välgörande. Kroppen svarar kemiskt på träningen och våra system ger oss lyckofeedback. En kroppsegen drog.

Förr i tiden hade vi ju alltid en sådan avslappning på alla jympapass. 2 minuters sköööön musik, nedsläkt i rummet och tyyyystnad. Numer avslutar och avrundar vi också gruppträningspassen på ett utvalt sätt och anpassat till vilken träning vi kört. Kanske sällan med den där riktiga avslappningen utan på lite nya sätt. Det blir också bra. Men det är som att jag faktiskt saknar den där mikrosovstunden. Det är den sista pusselbiten som gör att träningen blir fulländad och landar in i kropp o själ.

Igår vickade jag på ett skivstångspass. Härlig energi och inspirerande deltagare. När vi kom till avslutningen så hade jag planerat köra en riktigt bra slappning. Men då var det som att vi inte var beredda på detta, vi stressade stockholmsmotionärer. Några började plocka undan sina grejer redan i början av rörlighetsdelen. Och även om jag har full respekt för allt och alla så är det ändå så att om några börjar bära runt på skivstänger och vikter precis när vi kommer in i mysdelen... ja.... då stör det faktiskt. Det bryter liksom magin när någon städar mitt i njutningen.

Var lite irriterad på det där när jag åkte hem. Sen kom jag på att dom visste ju faktiskt inte om min plan. Dom kanske längtade hem till sin kärleksfulla middag och hade inte i tanken på att jag ville vi skulle mysa på träningen. Nästa gång ska jag sälja in min idé så att dom får dubbelmys.

 

Bäst just nu: Att sola sig i strålarna av ett skön träningspass. 

 

Läs hela inlägget ››

Folk och skivstänger

När jag var och tränade i måndags blev jag så peppad och inspirerad. Det var fullt med folk på gymmet och i salarna. Jag fick smyga in i ett hörn för att kunna köra min hälseneövningar. När jag stod där och suckade över tåhävningarna såg jag ut över ett hav med energifulla kroppar. Det lyftes kettlebells, det rullades på bollar och, framför allt var det skivstänger som for upp och ner. Jag kommer ihåg för typ 10 år sedan. Då tvekade vi på om vi verkligen skulle ha fria skivstänger i Friskis&Svettis gym. Det kändes liksom tryggare med skivstänger som satt säkrade i maskiner. Då gjorde ingen illa sig, "folk kan inte hantera fria stänger" sa vi då.

Det har hänt grejer. I måndags såg jag massa tränande som verkligen kunde hantera skivstänger. Dom ägde stängerna. Många var liksom organiska med sin skivstång, som om det vore trogen accessorar, typ en handväska.

Det är inspirerande att se för det är inte bara att tekniken finns där. Det lyser också en passion kring känslan att träna funktionell styrketräning. Att kunna lyfta upp något tungt från golvet. Det ger liksom en känsla av power som sträcker sig förbi träningen. Styrkan blir ett övergripande mindset.

Mina tåhävningar var väl också bra. Men gav ju inte samma feeling. På vägen ut tog jag en skivstång och tryckte några knäböj. Plötsligt kunde jag lämna träningen med starka steg.

I gymmet var det också några som tränade att ta sig över hinder. Vet inte vad vi tyckte om det för 10 år sedan. Vi hade nog inte ens kommit på tanken att några skulle vilja träna på det. Undra vad vi gör på gymmet om 10 år...

 

Foto: Per Lindahl

Läs hela inlägget ››

Kör sportlov

Har sagt det förr men vill gärna babbla det massor med gånger. - Sportlov är fantastiskt. Alltså, riktigt sportlov, när man sportar och varvar det med slappnings-lov. Gärna sport utomhus, men det är inte nödvändigt. Det viktiga är att kroppen och sinnet får sköljas genom ett par varv, helst flera dagar i rad. Varm, god, choklad är en bra ingrediens men apelsinen som ingick förr i tiden kan vi slippa (så himla kladdigt).

Barnen som är i inne i skolan och pluggsitter mycket i vanliga fall behöver verkligen det här. Men också vi vuxna. Vi har ju en hel mörk vinter i ryggen, tunga skärmtittögon, massa jobbsitt i benen. Inte bra. Det är liksom svårt att vara glad och kreativ med dom förutsättningarna.

Ett sportlov kan då vara så himla rätt. Funkar superbra i enkel form, typ över en helg på hemmaplan, med extra träning, uteaktivitet och skön slappning. Är också väldigt härligt med miljöombyte. Jag tycker det är något speciellt med vinterlandskap i fjäll och kyla. Det är tidlöst på något sätt.

 

 

Efter några sportlovsdagar känner jag mig liksom uppväckt ur vinterdvalan. Nu är det dags att spira igång!

Om inte sportlovet räcker för väcka igång dig så kanske det behövs ett vinterdopp? Kolla in det här klippet från dagens DN: nakenbad

Hahaha, så himla skön kille: "- En del vill vara i skogen och plocka svamp. Fy fan för att plocka svamp. Jag vill bada istället." Klockrent.

Nakengänget säger att vinterbadet är själavård. Är nog sant. Själavård men jäkligt kallt. Ett sportlov är själavård, kroppsboost och lagom kyligt. Kör!

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram