Alla barnen

Alla barnen - finalåret 2015

Alla barnen
 

2012 startade Friskis&Svettis satsningen Alla barnen för att uppmärksamma och sätta fokus på den barnverksamhet som pågår i de lokala föreningarna. Ett mål med den treåriga satsningen är att så många som möjligt av landets barn upp till tio år ska ha provat på Röris eller Mini-Röris i skolan eller på förskolan. Vi vill också påverka samhällsdebatten så att beslutsfattare främjar barns rörelse i vardagen. Hela Friskis&Svettis-organisationen som består av över en halv miljon medlemmar mobiliseras för att nå ut med vårt kvalitetssäkrade koncept till alla barn och bidrar till att göra det till en etablerad verksamhet.

 

En halv miljon barn har provat Röris

2003 utvecklade Friskis&Svettis Röris för barn mellan sex och nio år. 25 000 lärare har sedan dess gått en endagsutbildning i Röris hos någon av Friskis&Svettis 156 föreningar. Röris blev snabbt efterfrågat av skolor i hela landet och i dag har en halv miljon barn någon gång provat Röris. Mini-Röris är en utveckling av Röris för barn mellan tre och sex år. Både Mini-Röris och Röris bygger på Friskis&Svettis erfarenhet och kunskap om lekfull träning.

Allt att vinna

Ju tidigare barn får möjlighet att uppleva rörelseglädje, desto större är chanserna att etablera en aktiv livsstil som vuxen. Vi är övertygade om att det är bra både för det egna välmåendet och för den samlade hälsan hos framtida generationer. Sverige har allt att vinna på att barn rör på sig mer än vad de gör i dag.

Kronprinsessparets stiftelse och Postkodlotteriet stöder Alla barnen

Alla barnen ekonomiskt stöd av Kronprinsessparets stiftelse. Det betyder att vi kan erbjuda Röris till skolor i kommuner där Friskis&Svettis idag inte finns. Under hösten 2014 och första kvartalet 2015 kommer vi att genomföra en Röristurné tillsammans med nio utvalda Friskis&Svettis-föreningar runt om i landet. Kronprinsessparets stiftelse bildades i samband med bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och prins Daniel. Stiftelsens syfte är att motverka utanförskap och främja god hälsa bland barn och unga i Sverige. 

Vi får också stöd av Postkodlotteriet och har tack vare det kunnat bilda en fond. Alla Friskis&Svettis-föreningar kan söka medel ur fonden för ett delprojekt inom Alla Barnen-satsningen som har fått namnet Mer rörelse för utvalda grupper. Projekten som kan få stöd ska vara riktade mot barn upp till 10 år i någon av tre utvalda målgrupper. Det handlar om barn med funktionsnedsättningar, barn som är flyktingar i mottagningsboende eller liknande samt barn som bor i socioekonomiskt utsatta områden.

Finalåret

2015 är finalåret för Alla Barnen. Just nu pågår planeringen för en spännande höst. Så snart detaljerna är klara kommer vi att berätta mer om kommande aktiviteter på hemsidan.   

Tinas blogg

Toppatleter in action

Jag tänker ofta som Nike´s grundare Bill Bowerman "If you have a body, your an athlete" och tycker att det är spännande att få träna alla möjliga (och helst omöjliga) människor. Förra veckan fick jag chansen att träna ett speciellt gäng; längdskidlandslaget. Synnerligen ett gäng som verkligen har kroppar och är atleter, toppatleter. Förutom det så är dom också proffsiga, trevliga och ambitiösa. Så här mitt på våren för oss andra så börjar deras uppbyggnadssäsong inför vintern. Nu är det planering och preparation som gäller.

Vi körde ett fyspass tillsammans. Fokus på stabilitet och rörlighet. Väldigt inspirerande och kul. I alla fall för mig :-). Jag blev nästan sugen på att börja med längdskidor.

 

 

Foto: Maja Sönnerbo

Läs hela inlägget ››

Av med kläderna

Det här med kroppar är ju omdiskuterat. Och då tänker jag på kroppar i stort och smått. Allas kroppar, min kropp, kroppskänsla, kroppsideal och hela rubbet. Vissa har en kropp (lite distanserad sin själ, på något vis), andra är en kropp. Vi är lite olika.

Jag har alltid varit fascinerad av kroppar. Tycker att en kropp berättar en historia, beskriver händelser och känslor - både i ett längre tidperspektiv och i nutid. Ofta, ofta, tänker jag att vi skulle njuta mer i livet om vi var med respektfulla inför vår egen kropp. Att vara lyssnande och kärleksfull. Vad vill och behöver jag? Springa fort eller ligga i hängmattan? Eller kanske båda. Så känns det för mig idag, och många dagar. Jag behöver rusa av mig och sen slappa.

Så här i en nästan somrig vårhelg så känns det som bland det bästa man kan göra är att dra av kläder och skor och köra ett skönt uteträningspass med sina favoritövningar. Att bli extra existentiell, låta värmen och ljuset komma in på djupet, skapa massa skön känsla och pepp.

Läs hela inlägget ››

Fibo-mässan i Tyskland

Firar mitt 300:e inlägg på denna blogg med ett bildkalajs från Fibo-mässan i Tyskland. Jag var där i slutet av förra veckan tillsammans med kollegorna Magnus och Janna. Detta event är världens största träningsmässa med över 150 000 besökare, 900 utställare och stor som över 25 fotbollsplaner...! Magnus och jag har varit där tidigare så vi hade lite koll på var vi skulle hitta det som var intressant utifrån vårt perspektiv.

 

 

 

 

Världens största leverantörer på plats i påkostade monterbyggen. Mässan blir mycket av en mötesplats och tillfälle för marknadspositionering.

  

 

Vi såg en hel del varianter, och varianter av varianter - mindre eller större korrigeringar på traditionella maskiner/redskap.

En hel del lekfullhet och gamification där man kunde mäta sin träning och även tävla mot kompis eller fiktiv kompis. Teknikutvecklingen är slående och genomgående - för att göra träningen enklare (inpassering, regga, monitorera, ställa in...) och för att kunna tävla och leka.

 

Något som vuxit stort från förra året var EMS-träningen (träning med elektrisk stimulering). I år tog jag och provade. Det var sjuk obehagligt - "träning med tusen nålar". Om det är effektivt? Vet inte, ska uppdatera mig.

 

Denna text kan ses som en sammanfattning av mässan.

Läs hela inlägget ››

Ny favoritträning

När det gäller trender så verkar det som mönstret där vi går från en inriktning till dess motsats är vanligt. Kanske är det för att vi gillar ombytlighet och utveckling? Eller för att vi är rebeller? (Eller för att vi inte kan bestämma oss, vi gillar och behöver allt?) I höstas tight nedtill. Nu i vår bootcut. Vita kök - mörkgrå köksluckor. Äta kål - älska kokos (det sista kanske inte var en motsats men i alla fall ändrat fokus :-)).

Från att många av oss älskat högintensiva pass känns det som nu allt fler övergår till att lyfta de lugna passen som veckans höjdpunkter. När vi tränar i den lättaste träningszonen och det handlar om återhämtning - det är då det känns riktigt bra och värdefullt. Kroppen nyladdas och genomsköljs på ett skönt sätt. Och forskning har visat att energi och näringsupptag till muskeln blir effektivare jämfört om man bara vilar.

Hur gör man det här? Jo, typ njuter i skön rörelse. Är det styrka och rörlighet kan man köra de snällare övningarna och med låg belastning. Fokusera på teknik, flöde och cirkulation. Är det konditionsträning kan man tänka att det ska gå nästan onaturligt långsamt, typ springa i promenadtempo, cykla på lättaste växeln, simning blir badning. Musklerna ska få blodgenomströmning men inte belastas så mycket. Väldigt skönt. Särskilt som kontrast, eller komplement, till högintensiv träning.

Alltså... typ vardagsmotion... i träningsförpackning.

 

Läs hela inlägget ››

Inspirationsdag för Friskis PT:s

I fredags hade vi en inspirationsdag för Friskis&Svettis PT:s. Vi var typ 30 pers och höll till ute på Bosön. Innehållet för dagen var sammansatt utifrån önskemål från gänget, det handlade om rollen som PT, rörlighet/mobilitet/flexibilitet samt spänst/explosivitet. Spännande ämnen och jag peppades av att se vilka proffsiga och sköna PT:s som finns i vårt gäng.

  

Läs hela inlägget ››

Avsluta träningen med kärlek

Ibland när jag är och tränar, det kan vara både intensivare och softare pass, så längtar jag så himla mycket efter att få köra en riktigt bra avslutning.Typ toppa järnet på slutet med en riktig slutrökare. Och sen verkligen få slappa. Gärna blunda och bara låta sinnena vila. Det är så otroligt skönt. Även om det bra är någon minut så känns det extremt välgörande. Kroppen svarar kemiskt på träningen och våra system ger oss lyckofeedback. En kroppsegen drog.

Förr i tiden hade vi ju alltid en sådan avslappning på alla jympapass. 2 minuters sköööön musik, nedsläkt i rummet och tyyyystnad. Numer avslutar och avrundar vi också gruppträningspassen på ett utvalt sätt och anpassat till vilken träning vi kört. Kanske sällan med den där riktiga avslappningen utan på lite nya sätt. Det blir också bra. Men det är som att jag faktiskt saknar den där mikrosovstunden. Det är den sista pusselbiten som gör att träningen blir fulländad och landar in i kropp o själ.

Igår vickade jag på ett skivstångspass. Härlig energi och inspirerande deltagare. När vi kom till avslutningen så hade jag planerat köra en riktigt bra slappning. Men då var det som att vi inte var beredda på detta, vi stressade stockholmsmotionärer. Några började plocka undan sina grejer redan i början av rörlighetsdelen. Och även om jag har full respekt för allt och alla så är det ändå så att om några börjar bära runt på skivstänger och vikter precis när vi kommer in i mysdelen... ja.... då stör det faktiskt. Det bryter liksom magin när någon städar mitt i njutningen.

Var lite irriterad på det där när jag åkte hem. Sen kom jag på att dom visste ju faktiskt inte om min plan. Dom kanske längtade hem till sin kärleksfulla middag och hade inte i tanken på att jag ville vi skulle mysa på träningen. Nästa gång ska jag sälja in min idé så att dom får dubbelmys.

 

Bäst just nu: Att sola sig i strålarna av ett skön träningspass. 

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram