Aktuellt

  • nov 30, 2016

    Så här gör Friskis för att öka innanförskapet

    Öka innanförskapet 

    Friskis är för alla. Det är en idé vi har med oss i hela verksamheten, överallt, varje dag. Med satsningen Öka innanförskapet vill vi ta ”för alla” till ungdomar i utanförskap. Först fokuserat under två års tid. Sedan vidare mot framtiden. Med satsningen vill vi inkludera och aktivera. Vi vill sprida rörelseglädje till nya grupper. Vi vill vi öka innanförskapet.

     

    Öka innanförskapet är en satsning med syfte att inkludera och inspirera tonåringar som löper risk att hamna i utanförskap när det kommer till att röra på sig, uppleva rörelseglädje och ha en aktiv fritid.
    - Det är redan många ungdomar som är igång med träning hos oss men det känns väldigt bra att kunna arbeta fokuserat för att nå ännu fler med den här satsningen, säger Nina Forsberg, projektledare för Öka innanförskapet.

    Projektet är finansierat av Svenska Postkodlotteriet och deras idrottsstiftelse. Tanken är att under två år ge projektstöd till ett gäng lokala projektidéer som alla tillsammans strävar mot samma mål. När satsningen avslutas vill vi:

    • Ha mött och inspirerat 2 500 ungdomar med träning där 30 Friskis&Svettis-föreningar genomfört lokala projekt
    • Ha spritt rörelseglädje med aktiviteterna
    • Inkluderat fler i en ideell roll
    • Hittat nya arbetssätt som utvecklar verksamheten

    Just nu är 10 Friskis&Svettis-föreningar igång med lokala projektidéer, från Lomma/Burlöv i söder till Östersund i norr. Från kompisträning till träningsskola via fritidsgård med tema träning. Här kan du läsa mer om ett av höstens lokala projekt: 

    Öka innanförskapetTräning utan undantag

    Friskis&Svettis Lomma/Burlöv har bjudit in ungdomarna som bor på kommunens HVB (hem för vård eller boende) till träning under hösten. Ungdomarna har med stor entusiasm deltagit i allt från Cirkelgym till Yoga. Lollo Törnell och Jörgen Persson, ledare i föreningen, är ansvariga och de som ofta leder träningen.
    - Jag ville bidra, det här är ett fantastiskt sätt som ger så mycket glädje. Jag känner att jag bidrar med såväl hjälp in i samhället som hjälp in i föreningen och den kultur som finns på Friskis, säger Lollo Törnell.

    Responsen från föreningens medlemmar och funktionärer är enbart positiv. En stor del i framgångarna med projektet är engagemanget från faddrarna Moghim och Ekram. De är bröder och kom ensamma till Sverige från Afghanistan för 6 år sedan. Nu bor de i en familj i Lomma. De fungerar som funktionärer och hjälper till med språket.
    - Det är kul att hjälpa andra. Jag önskar att jag hade fått den hjälpen när jag kom hit. Nu kan jag vara ett stöd för de som är nyanlända, säger Moghim Hashemi.

    Vad händer när projektet är slut?

    - Vi hoppas att killarna ska fortsätta träna hos oss och känna sig hemma här i föreningen.
    Vi tror att Moghim och Ekram är sugna på nya uppdrag i föreningen, säger Mariana Fleischer, verksamhetsledare i föreningen.

     

    Satsningen fortsätter

    Öka innanförskapet fortsätter under 2017.
    - Vi vill berätta om projekten och lärdomarna, vi vill inspirera fler Friskis-föreningar att haka på det som faktiskt fungerar, det som ökar innanförskapet, säger Nina Forsberg.
    10 nya föreningar är på gång in i satsningen med nya projekt. Håll utkik, snart berättar vi mer om fler projekt inom Öka innanförskapet.

     

    Vill du få kontakt, hör av dig till Nina Forsberg. Till kontakt ››

     

    Öka innanförskapetPIS

  • nov 24, 2016

    När blir träning årets julklapp?

    I väntan testade vi att göra träningspass av några klappar genom tiderna. Resultatet kan du se i fyra filmer där vi tolkar fyra olika Årets julklapp.

     

     

    Det går trender i allt… nästan

    Att ge bort en riktigt rolig upplevelse blir aldrig omodernt. Ge bort träning, prata med din Friskis&Svettis-förening, kanske kan du köpa ett tjusigt presentkort att lägga under granen i år?

    Hitta din förening ››

     

     

  • nov 17, 2016

    Julbonus: Ta med träningen under hela december

    Julbonus 2016

    Att överraska och bjuda är en del av julen. Ett paket från Friskis innehåller julbonusen! 76 Friskis&Svettis-föreningar bjuder dig som är aktiv medlem på gratis träning i en ny förening under hela december. Bonusmärket får du av din förening när december står för dörren, använd det till att upptäcka ett nytt Friskis!


    Friskis&Svettis i Sverige består av 111 ideella lokala föreningar. Den minsta föreningen har 70 medlemmar, den största 89 000. Alla föreningar erbjuder gruppträning och 80 föreningar har dessutom egna anläggningar med gym. Om föreningen du tränar i erbjuder julbonus kan du se nya delar av Friskis-Sverige. Med julbonusen tränar du inte bara i alla 76 julbonus-föreningar utan extra kostnad, du kan dessutom träna hela föreningens utbud. Kanske upptäcker du något helt nytt? Vi ses på decemberträningen!

    Såhär funkar julbonusen:

    • Julbonusen gäller från och med 1 december till och med 31 december 2016.
      Totalt 76 Friskis&Svettis-föreningar är med i kampanjen (se lista nedan). Utbud hittar du hos respektive förening.
    • Om din förening är med i julbonuskampanjen ber du om ett julbonusmärke att sätta på ditt träningskort
    • Alla träningskort, med undantag för klippkort, som är giltiga 1-31 december 2016 ger dig julbonusen.
    • För att träna visar du upp ditt träningskort med bonusmärke i den förening du besöker.
      Träning med bonusmärket sker i mån av plats. Det går inte att boka passplats i förväg.
      Vissa föreningar har obemannade öppettider. Dessa tider har du inte möjlighet att träna med bonusmärket.

    Föreningar med julbonus
    Alingsås, Arboga, Borlänge, Danderyd, Ed, Eksjö, Eskilstuna, Eslöv, Falun, Flen, Färgelanda, Gävle, Halmstad, Haninge, Helsingborg, Huddinge, Härnösand, Höganäs, Höör/Hörby, Järfälla, Kalmar, Karlshamn, Karlskrona, Karlstad, Katrineholm, Kiruna, Kristianstad, Laholm, Landskrona, Lerum, Lidingö, Lidköping, Ljungby, Lomma/Burlöv, Lund, Malmö, Mariestad, Mark, Mellerud, Mora, Mälaröarna, Norrköping, Norrtälje, Nybro, Nyköping, Nynäshamn, Olofström, Ronneby, Simrishamn, Skara, Skellefteå, Skövde, Stockholm, Strömstad, Sundsvall, Svenljunga, Södertälje, Tomelilla, Torsby, Trelleborg, Trollhättan, Tyresö, Täby, Uddevalla, Uppsala, Vellinge, Vårgårda, Vänersborg, Väsby, Ystad, Åkersberga, Älmhult, Ängelholm, Örebro, Örnsköldsvik, Östersund.


    Har du frågor om julbonusen, kontakta din lokala förening

  • okt 08, 2016

    Bakgrund: Friskis&Svettis, dotterbolag och momsregler

    Det pratas just nu om hur Friskis&Svettis-rörelsens föreningar påverkas av ny tillämpning av momsregler. För dig som vill veta mer ger vi här en kort bakgrund.

    Friskis&Svettis är en ideell allmännyttig idrottsförening med 160 medlemsföreningar med 540 000 medlemmar. Vår verksamhet bedrivs ideellt och alla föreningar är med i Riksidrottsförbundet. En stor del av vår verksamhet bedrivs i egna lokaler och många föreningar har gym.

    Vi har idag 28 medlemsföreningar som hyr sina träningslokaler genom helägda dotterbolag. Detta beror på nuvarande lagstiftning som gör fastighetsägare mer benägna att hyra ut lokaler till bolag än ideella aktörer. Bolagen har varit en förutsättning för att trygga tillgången till lokaler för en del av våra medlemsföreningar.

    Det här arbetet har skett i en bra dialog med Skatteverket och enligt gällande regler fram till den 1 januari 2016 då en dom i Kammarrätten och Skatteverkets ställningstagande förändrade förutsättningarna. Den förändrade tillämpningen av momslagstiftningen innebär en stor kostnadsökning för berörda föreningar.

    Friskis&Svettis föreningar med bolag ser just nu över sin verksamhet och sätt att organisera sig för att kunna fortsätta erbjuda rörelseglädje och träning till alla. Samtidigt förs en dialog med politiker och departement för att hitta en lösning på frågan.

    Friskis&Svettis Riks vill poängtera att den här frågan är mycket viktig för de som berörs men att de flesta föreningarna inte har den här utmaningen.

     

    Till kontakt-sidan

    Till press-sidan

  • okt 06, 2016

    Ensamvargar och flockdjur inspirerar varandra till ny träning

     

    Helt plötsligt finner du dig själv i ett fack. Du vet kanske inte riktigt hur du hamnade där, du började bara träna och så ledde liksom det ena till det andra. Och nu vet du precis på vilket sätt du vill träna. Varför krångla till det och ändra ett vinnande koncept? Jo, för att upptäcka något nytt. För att i det okända finns en lärdom. En ny känsla. Tänk om du fortfarande inte hittat ditt roligaste sätt att träna.

     

    Är du ensamvargen som tar gymrundan tillsammans med dina tre kompisar: träningsprogram, vattenflaska och dina egna tankar? Eller har du några vikter i källaren som tillsammans med den sporadiska löprundan är din träning? Då kommer här en utmaning till dig: Gruppträning.

    Fem bästa anledningarna till att gå på gruppträningspass:

    1. Känner du dig oinspirerad och opepp? Bara du orkar ta dig till passet så löser sig resten. Din ledare har koll på läget och står för initiativen, du behöver bara åka med.
    2. Du får känna kraften av att röra sig tillsammans i grupp, vi peppar och ger energi till varandra.
    3. Kanske har du en typ av träning du skulle vilja, eller till och med behöva, göra men som inte blir av. Hur ofta tränar du din rörlighet till exempel? Satsa på att göra det i grupp så går det av bara farten.
    4. Du får ett välförberett och genomarbetat upplägg, vilket ger dig inspiration i övningar och upplägg som du sedan kan ta med tillbaka till din andra träning.
    5. Samtidigt som du tränar får du lyssna på skön musik. Kanske får du med dig ett par nya låtar till helgens playlist?

    Är du flockdjuret som kan avboka ett pass för att det verkar vara för få som kommer? Eller är du beroende av känslan av enighet som uppstår när alla i salen gör samma rörelse i samma takt med samma känsla och uttryck? Då kommer här en utmaning till dig: Individuell träning (hemma, ute eller i gymmet)

    Fem bästa anledningarna till att träna individuellt:

    1. Du kan träna specifikt, precis det du vill och behöver. Individuell träning är spot on för just dig och dina behov.
    2. Tillgängligheten. Du tränar då det passar dig. Så länge eller kort som passar dig.
    3. Möjligheterna till variation är oändliga. Det finns massor av olika sätt att träna på. Kör en ny kreativ komposition varje träningstillfälle.
    4. Du kan utmana dig själv på helt andra sätt. Till exempel belasta rejält tungt med få reps i styrketräningen eller köra en ordentlig långdistanslöpning i flera timmar.
    5. Det är helt upp till dig när du tar paus för att lägga upp en träningsbild eller bara chilla lite. 

     

    Oavsett om det är gruppträning eller individuell träning som är din nya utmaning är det du som väljer hur social eller inte social träningen blir. På ett gruppträningspass är du en i gänget samtidigt som det är helt okej att vara för sig själv. Inom den individuella träningen är det inga andra som stör vilket ger oss goda chanser till skön egentid, om det inte är så att du är sugen på umgänge, då finns det alltid någon känd, halvkänd eller okänd att pladdra med. Du väljer.

    Nya upplevelser ger dig nya lärdomar. Nya känslor och nya perspektiv. På Friskis&Svettis har vi träningen du vet att du gillar. Vi har också träningen du inte vet att du gillar. Inte vet än i alla fall.

     

     

  • aug 31, 2016

    Hitta peppen till höstens träning

     

    Sommaren klingar ut. Luften blir lite kallare, lite klarare. Efter sommarens välförtjänta paus kommer längtan efter att komma igång. Men du är inte där du slutade. Eller kanske är det första gången du ger dig på träning? Att börja försiktigt är ett av våra tips för att komma igång med träningshösten 2016.

     

    KÖR IGÅNG!

    Sitt inte och vänta in den perfekta tiden att börja, ta dig till träningen och bara kör! Den bästa träningen är den som blir av. Ett knep är att packa en färdig träningsväska kvällen innan, bara att rycka med sig i språnget på morgonen.

    STARTA SOFT

    Minska risken för skador och tappat intresse genom att vänta med den tuffaste träningen. Starta gärna med några softpass! På soft får du samma typ av träning som i ett ordinarie pass men i ett lugnare tempo. På soft är det lätt att hitta rätt teknik och känsla. Ge kroppen tid att komma igång, oavsett vilken nivå du satsar på.

    VÄLJ DET ROLIGASTE

    Vad lockar fram ett leende hos dig? Är det påhittiga danssteg eller stillsamma yogapositioner? Armhävningar eller skivstång? Cykel inomhus eller löpning utomhus? Glada poplåtar eller tung hiphop? Om du inte riktigt vet: Testa dig fram och leta efter leendet.

    UTGÅ FRÅN DIG SJÄLV

    Utgå från din känsla och dina förutsättningar istället för att snegla på andra. Både i gymmet och på passen är vissa vana medan andra testar för första gången. Lyssna på din kropp och sätt dina egna mål för din träning.

    TRÄNA MED EN KOMPIS

    Ta med din kompis, partner eller ditt barn och träna tillsammans! Passa på att snacka mellan seten i gymmet eller efter passet. Eller kombinera med en bit mat efter träningen. Träning är ett kul sätt att umgås som lätt blir en vana.

    TA REDA PÅ

    Spana in en träningsform. Och läs på! Antingen här på webben eller genom att kontakta din förening. Har du koll på vad du kan förvänta dig av träningen ökar chansen att du hittar rätt.

    GE TRÄNINGEN EN CHANS

    Hittar du en träningsform som du gillar – kör den flera gånger. Efter några omgångar har du fått ordning på armar och ben. Då får du ut mer, både glädje och träningseffekt!

    DU ÄR REDAN EN VINNARE

    Redan under första träningspasset kommer du känna hur kroppen svarar. Ta åt dig av känslan, njut av endorfinerna. Hur det än gick på träningen är du en vinnare!

     

     

Så här gör Friskis för att öka innanförskapet

Friskis är för alla. Det är en idé vi har med oss i hela verksamheten, överallt, varje dag. Med satsningen Öka innanförskapet vill vi ta ”för alla” till ungdomar i utanförskap. Först fokuserat under två års tid. Sedan vidare mot framtiden. Med satsningen vill vi inkludera och aktivera. Vi vill sprida rörelseglädje till nya grupper. Vi vill vi öka innanförskapet.

Läs mer ››

Bakgrund: Friskis&Svettis, dotterbolag och momsregler

Det pratas just nu om hur Friskis&Svettis-rörelsens föreningar påverkas av ny tillämpning av momsregler. För dig som vill veta mer ger vi här en kort bakgrund.

Läs mer ››
Inspireras tillny träning

Ensamvargar och flockdjur inspirerar varandra till ny träning

Helt plötsligt finner du dig själv i ett fack. Du vet kanske inte riktigt hur du hamnade där, du började bara träna och så ledde liksom det ena till det andra. Och nu vet du precis på vilket sätt du vill träna. Varför krångla till det och ändra ett vinnande koncept? Jo, för att upptäcka något nytt.

Läs mer ››

Tinas blogg

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Turnéstopp i Örnsköldsvik

Friskistouren brummade vidare i helgen med stopp i Kristianstad och Örnsköldsvik. Två lyckade eventdagar med massor tränande energiknippen och fantastiska funktionärsgäng som roddade hela härligheten. Här några bilder från Ö-vik.

Läs hela inlägget ››

Friskistouren i Norrköping

En heldag med träning på temat kreativitet, lekfullhet & hållbarhet. Massa härligt friskisfolk och en å annan gäst. Proffsigt värdskap från norrköpingsföreningen. Kan det bli bättre en ruggig lördag i oktober? Jag tolkade temat på eget sätt. Drog ihop en programpunkt med temat återhämtning. Vi låg under filtar, såg på film, åt popcorn och avslutade med en sovstund. Extremt välbehövligt. Och lite komiskt. 200 snarkande människor i en träningshall. I helgen är det turnéstopp i Örnsköldsvik och Kristianstad. I november snarkar vi  (och gör allt annat träningsgottigt) i Borås.

 

 

Läs hela inlägget ››

Existentiell träning

Det är så himla häftigt när en upplevelse blir till någonting större än summan av de ingående delarna. När det händer i träningssammanhang blir det liksom extra magiskt. När övningarna, kroppen, själen, svetten och hela alltet fyller på varandra i en helhet, det är då träningen blir existentiell. Då spelar tekniken, upplägget, stylen på löpartightsen eller något sådant inte någon som helst roll. Man är stark, oslagbar och ... lycklig.

Härom dagen stod jag och tittade på ett gruppträningspass och såg några deltagare som verkligen var i den där känslan. Jäklar, alltså! Dom klev flög över stepbrädorna, jobbade högt och lågt, tog ut rörelserna med full kraft. Kändes som dom kunde ha lyst upp hela höstmörka Kungsholmen med sin energi.

Så häftigt att se. Samtidigt blev jag lite avundsjuk. Själv hade jag suttit stilla i två dagar på konferens. Stel och trött. Att fara runt så där kändes väldigt långt från min egen status. Det kändes närmare till hands att dra nåt gammalt över sig. Eller i alla fall en skön filt.

Men dagen efter fick jag också uppleva det. På tredje dagen av konferens tog Nina och Annika ut oss på en "Flexiwalk", en skön power-prommis i krispig luft varvat med stopp för flex-rörelser. Massor med ny luft i lungorna och öppnaden, utsträckande rörelser - sådana som inspirerar våra sinnen att komma i exictensiell feeling. Jäklar, alltså!

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram