Aktuellt

  • sep 18, 2017

    Ett skönare sätt att kicka igång träningen

    Träning med boll 

    När du slutat tveka och landat i känslan att du vill köra igång med träning, då har du kommit en lång bit på vägen. Nu gäller det bara att börja. Oavsett om du kommer från en träningsaktiv bakgrund eller aldrig tidigare tränat kan det vara klurigt att starta på ett skönt sätt. Vi har satt ihop fem små tips på vägen för dig som vill lägga till träning som en ny vana.

    Kör! Vänta inte in den perfekta tiden att börja, ta dig till träningen och bara kör. Ett knep är att packa en träningsväska kvällen innan, bara att rycka med sig i språnget på morgonen.

    Kontinuitet. Ge träningen tid. Planera din träning istället för att tänka “jag tränar när jag hinner”. Sikta på att vara träna varannan, eller var tredje, dag under ett par veckor. Kontinuiteten ger dig förutsättningar för att fortsätta.

    Sällskap? Tränar du skönast själv eller lockar det att komma igång tillsammans med någon? Fundera och testa. En träningskompis kan vara nyckeln till framgång. Men häng inte upp hela din motivation på att din kompis tränar, din egen lust styr bäst.

    Upplevelsen. Testa olika sätt att träna och leta efter ditt leende eller en upplevelse som du mår bra av. Du kan träna för att bli tränad. Men det brukar bli roligare om du tränar för själva upplevelsen att träna.

    Kravlöst. Var snäll mot dig själv. Fokusera på det du klarar av, istället för på det du inte klarar av. Utmana lagom. Att känna sig fri i träningen brukar leda till en skön träning.

     

    Att börja träna

    Vad är egentligen anledningen till att vi tränar? Vad händer i kroppen när du kör igång? Och måste du egentligen träna? Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks, guidar dig genom några av våra tankar kring att börja träna. Se filmen här ››

  • aug 28, 2017

    Röris 7 är här!

  • aug 23, 2017

    Nolltolerans mot doping

  • aug 15, 2017

    Webbredaktör med pedagogiskt fokus

    Friskis&Svettis består av 160 ideella idrottsföreningar och Friskis&Svettis Riks är föreningarnas förening. Utbildning av ledare och tränare är ett av Friskis&Svettis Riks huvuduppdrag. En stor mängd digitalt kursmaterial produceras kontinuerligt och under hösten ska en ny extern webbplats implementeras med hjälp av digital utbildning för föreningarna.

    Om rollen och uppdraget

    Som webbredaktör kommer du framförallt att arbeta operativt men också med samordnande arbetsuppgifter.

    Ditt uppdrag har två fokus:

    1. Ansvara för allt digitalt material till våra kurser vilket innebär att:

    • i samarbete med träningsutvecklare producera digitalt material, från planering till publicering på webben
    • göra strategiska val av digitala kanaler samt val av pedagogiska presentationsmetoder

    2. Utbilda och supporta föreningarna i en ny webbplats och ett nytt CMS. Det innebär bland annat att:

    • hålla i redaktörs/CMS-utbildningar
    • ta fram en redaktörsmanual och en digital utbildning
    • fungera som support och stöd i frågor som rör webben
    • administrera användare och behörigheter i CMS:et.

    Kunskaper och erfarenheter

    Vi söker dig som:

    • är van att arbeta med olika CMS/webbpubliceringsverktyg
    • är en erfaren webbredaktör och behärskar hantverket att skriva för webben
    • har erfarenhet av att hålla utbildningar eller annan pedagogisk verksamhet
    • är van att arbeta med rörlig bild och filmproduktion samt bildhantering för webb

    Det är meriterande om du:

    •  har egna erfarenheter från ideell organisation (ideellt eller som anställd)

    Vi tror att du är en person som:

    • tycker om att dela med dig av dina kunskaper
    • utåtriktad och relationsbyggande
    • självständig och drivande
    • van vid att samarbeta med andra
    • delar Friskis&Svettis värderingar

    Villkor

    Tjänsten är placerad på Friskis&Svettis Riks kontor vid Fridhemsplan i Stockholm.
    Anställningen är en tillsvidareanställning på 100%. Vi har oreglerad arbetstid, delvis förlagd till kvällar och helger. Tjänsten kommer att innebära resande. Friskis&Svettis Riks omfattas av kollektivavtal. 6 månaders provanställning tillämpas.

    Tillträde omgående.

    Ansök genom att maila CV och personligt brev till rekrytering@friskissvettis.se
    Sista ansökningsdag är 2017-06-16. Vi intervjuar löpande.

    Har du frågor?

    Ingrid Hammarberg, Kommunikationschef, rekrytering@friskissvettis.se

  • jun 27, 2017

    Parkträning - Friskisklassiker med gräsfläcksvarning

    Parkträning
     
    Vinden är varmare och gräset torrare. Natur och park lockar oss att gå ut. Men hur blir det med gruppträningen vi älskar? Den kan vi ju ta med oss ut! Det ger oss träning med himlen som tak - en riktigt härlig sommarupplevelse. Vi kallar det parkträning.

     

    Under sommaren är det många Friskis&Svettis-föreningar som tar med gruppträningen till närliggande parker och liknande. Jympa är grunden i utbudet men i många föreningars parkträning finns även andra pass som Core, Dans, Cirkelfys, Yoga och träning för barn.

    Parkträningen föddes ur idén att bjuda på riktigt bra träning, en idé med djupa rötter i Friskis-rörelsen. 1981, tre år efter det första Jympa-passet, fick parkträningen sitt genombrott. Då i Stockholm och Rålambshovsparken.
    – Efter att ha kört i mindre skala, Jympa runt en bil med öppna dörrar, slog vi på stort i Rålis. Jag körde det första passet och inledde starkt med Bruce Springsteens Hungry Heart, berättar Annika Gärderud, träningsutvecklare på Friskis Riks.

    Sedan 1981 har parkträningen växt till fler och fler ställen runt om i Sverige.

    I många Friskis-föreningar funkar parkträningen såhär:

    • Träningen sker i en park, ett idrottsområde eller likande nära föreningens vanliga träningsställen
    • Ett schema berättar vilka dagar som träningen sker, schemat finns ofta på föreningens hemsida
    • Träningen brukar vara gratis för alla, ta gärna med dig dina nära och kära (och en vattenflaska)
    • Du brukar inte behöva boka plats på passen och alla som kommer får vara med

    Tips: Om du är känslig för gräsfläckar kan du ta med en handduk att ha under dig när du jobbar med styrkeövningar eller stretch på marken.

    Kolla om parkträning finns i din förening eller dit du ska i sommar ››

      

    Vi ses på parkträningen!

  • jun 16, 2017

    11 tips för en roligare löprunda

    Löptips 

    En löprunda eller promenad ute i naturen kan vara något av det härligaste som finns. Frisk luft, solsken och svett - Allt på samma gång! Dessutom är det perfekt komplement till gruppträningspass och gymträning. Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks, har listat 11 tips till dig som vill ha variation till din vanliga runda.

     

    1. Styrka Varva löpningen med styrketräning: Spring till gymmet och kör ett lite kortare pass, eller pausa under din löptur och gör lite sköna styrke- eller rörlighetsövningar.

    2. Tillsammans Ta med en kompis ut i spåret eller häng med på något av Friskis Löpning-pass. Löpträning i grupp som passar både för dig som är ovan och för dig som springer dagligen. Att träna tillsammans är roligare!

    3. Musik Gillar du att ha musik i öronen? Prova musiktjänsten Running i Spotify. Ett roligt koncept där musiken som spelas i dina hörlurar anpassas efter ditt löptempo.

    4. Podd Eller är det snarare ett skönt snack inspirerar dig? Testa någon ny spännande podcast istället för låtlistan. Bland annat finns ju Friskispodden där ett av avsnitten handlar om att träna ute!

    5. Spegelvänt Spring eller gå din vanliga runda, fast åt andra hållet. Ett enkelt knep för att få lite variation och dessutom förvandlas de vanliga uppförsbackarna till nedförsbackar.

    6. Lopp Anmäl dig till ett roligt löplopp. Samtidigt som du tränar långsiktigt för att kunna leva livet fullt ut kan det vara kul att få ökad motivation från ett kortsiktigt mål att sikta på.

    7. Glass Ta en glass-tur. Planera en lagom lång sträcka så att du behöver en paus vid ett glass-ställe. Kan vara macken en bit bort men ännu hellre en mysig glasskiosk. Ha en tjuga i löpartightsen, ta en paus, njut av sommaren, mumsa glassen och kanske stretcha lite. När glassen är slut springer du hem med ny energi!

    8. Morgonpigg Kör powerwalk eller löpning på morgonen. Njut av ljuset och sommarmorgonens dofter. Utlovar en riktigt bra start på dagen, vare sig du har semester eller ska till jobbet.

    9. Upplägg Är det riktigt varmt ute kan ett annat upplägg än distans vara skönt. Antingen kör du ett riktigt kortpass eller ett intervallupplägg. Nedan hittar du förslag på just ett intervall-pass.

    10. Upplevelser Spring för att se. Eller upptäcka! Vad finns i den där dungen? Går det att springa runt det här berget? Eller över det? Låt din nyfikenhet driva dig.

    11. Platser Utmana dig till att hitta en för dig helt ny runda. Som kanske innehåller en riktigt skön trappa att springa upp för. Eller några stora stenar att hoppa upp på. Eller: Kör ditt pass på en löparbana, passa på när friidrottarna har sommarlov. Du känner dig alltid snabbare på orange underlag och med vita streck på sidorna!

     

    Ha så kul på löparrundan!

     


    Intervallupplägg 30 min

    Börja med lätt jogg i 7 minuter för att komma igång. När du känner dig redo kör du 5 stycken 1-minutersintervaller. Ta upp tempot då så att du känner att det blir skön fart i steget. Mellan varje intervall kan du vila 30 sekunder genom att gå i raskt tempo. När du gjort 5 stycken kan du ta en lite längre återhämtning. När du känner dig laddad igen vänder du hem och kör ytterligare en serie med 5 stycken 1-minutsintervaller. Därefter joggar du lite långsamt i typ 5 min och går sedan hem och kör lite skön rörlighet.

Träning med boll

Ett skönare sätt att kicka igång träningen

När du slutat tveka och landat i känslan att du vill köra igång med träning, då har du kommit en lång bit på vägen. Nu gäller det bara att börja. Oavsett om du kommer från en träningsaktiv bakgrund eller aldrig tidigare tränat kan det vara klurigt att starta på ett skönt sätt. Vi har satt ihop fem små tips på vägen för dig som vill lägga till träning som en ny vana.

Läs mer ››
Röris 7

Röris 7 är här!

Ett enkelt och lekfullt rörelseprogram för barn 6-10 år. Vi utlovar ny energi och pulshöjning, men också träning av motorik, kroppsmedvetenhet och koncentration.

Läs mer ››

Skivstång

Nolltolerans mot doping

Många pratar om doping just nu. Friskis&Svettis mål är en träning helt fri från doping. Vi är anslutna till Riksidrottsförbundet och har därför regelbundna tester i alla våra föreningar. Doping är dumt, så är det bara.

Läs mer ››

Tinas blogg

Semester och sommarträning

Semestertider och passar på att hetta upp sommaren med några träningstips.

1. Träning innan grillning. Det är en sommarregel som funkar fin-fint. Det är  som en inverterad variant av att man inte fick" simma direkt efter man ätit" förr i tiden. NU, 2017, handlar det om att fixa ett schyst pass innan man tänder grillen. Kanske ett kortpass, typ 30 min med några favoritövningar. Sen är man i skönt mood för grillning.

2. Jogga eller Power walk i sommarregn. Skrev det som ett tips på Instagram här om dagen men vill gärna få ut det i alla kanaler. Känns lite ruggigt innan man sticker ut men sen... fantastiskt!! Syre, fukt och endorfiner! Spa-löpning. Missa inte det.

3. Träning vid, eller i, vatten. Vatten känns som ett uppfriskande och helande element. Träna ute på en brygga, på en strand eller gå i vattenbrynet... Eller iofs i vattnet; kanske simning, vattenlöpning eller lite egen vattenjympa (underskattat).

4. Morgonprommis. En skön sväng och kanske stanna upp och köpa en kaffe på vägen hem. Sen blir det en bra dag.

5. Prova en träningsapp. Finns många nya ute nu. Många med övningar utan redskap så man kan träna på egen hand, utan att gå till träningslokalen. Prova!

Skön sommar!

 

Läs hela inlägget ››

Instagramtajm!

Nu i juni är det jag som är @friskissvettis på Instagram. Det blir träningsutveckling, sköna människor och smaskiga pass. Träning med Tina, helt enkelt. Häng på så tränar vi in sommaren! Bloggen får lite ledigt, tills vidare.

 

 

Läs hela inlägget ››

Högtryck

I dessa tider är det högtryck på många sätt och vis, bland annat i tränarfabriken. Just nu går hundratals friskisledare på kurs. Några är helt nya, andra ska börja med ett nytt uppdrag.

I Friskis har vi haft vår egen utbildning ända sedan starten, för snart 40 år sedan. Kurserna blir en slags utvecklings-mötesplats, där möts ett gäng sköna människor med en gemensam uppgift; inspirera andra till träning med schyst feeling. Ofta uppstår också en unik kursjargong, det är så pass intensivt, man jobbar tight och är på internat, så alla grupprocesser sker med faciliterad fart. Det är liksom som att gå hela gymnasiet på en helg. Man kommer lite ny och nyfiken till kursstarten och sprintar sedan ut några dagar senare och tar träningsstudenten på söndagen.

 

 

Från förra helgens Core-kurs.

Läs hela inlägget ››

Den fantastiska kroppen

I fredags samlades ett stort gäng PT:s för en inspirationsdag. Härliga personligheter, stort engagemang och vilja till utveckling. Under förmiddagen fick vi lyssna till, och träna tillsammans med, Linus Johansson. Linus är en stor inspirationskälla inom funktionell träning och en grym entreprenör - skapar nya grejer hela tiden men utifrån samma grundtankar. Hans tema för dagen var "den fantastiska kroppen".

På eftermiddagen grottade vi in oss i vår egen funktionella rörelsetest. Det är en screeningtest som vi haft med oss sedan starten med PT, syftet är att få en bild av personens naturliga rörelsemönster och att samtidigt initiera ett  synsätt på funktionell träning. Eftersom vi gjort några uppdateringar så kändes det värdefullt att kolla genom dessa och diskutera kring testens syfte och funktion. För att få lite praktisk tillämpling så genomförde vi också en test praktiskt på ett case. Jag fick vara dagens case... Förmiddagens snack om "den fantastiska kroppen" fick sig en vändning när mina utvecklingsområden (läs grymt stela fotleder) lyste fram i alla stående testövningar. Tur att jag var omgiven av 40 PT:s. Skulle vilja boka tid hos hela högen.

  

 

Friskis hög med PT:s samlade runt Linus Johansson.

Läs hela inlägget ››

Så jäkla proffsiga

Vi är igång i flera spännande projekt. Ett är "Grapevine 2018" som handlar om utvecklingen inom dans och step/aerobics. Att på ett kreativt, showigt och lekfull sätt träna via att dansa är ju en given grej för oss i Friskis. Men vi har sedan en tid känt ett behov av att göra det på nya sätt, former och uttryck.

I januari inledde vi med en utvecklingsträff med representanter från olika föreningar. Då fick vi med oss nuläge och önskemål om utveckling. Därefter skapades projektgrupp och referensgrupp. Under mars och april har nu projektgruppen jobbat vidare och skissat på ett förslag på hur ett framtida utbud skulle kunna se ut. För en dryg vecka sedan involverades referensgruppen för att reflektera och återkoppla på idéer samt förslag.

Och jäklar, vad bra det är att ha engagerade och proffsiga personer i en organisation. Olika infallsvinklar, breddade perspektiv, detaljer och helhet. Och känslor. Det är nog det sistnämnda som gör det så kul och berörande. Träningen i Friskis är ingen pappersprodukt. Den skapas med sköna, inspirerande idéer, peppiga känslor, mod och en vilja att få händerna i taket.

 

 

Projektgruppen in action på möte i helgen.

Läs hela inlägget ››

Fibo-mässan

Förra veckan var Magnus, Jossan och jag på Fibo-mässan i Tyskland. Det är världens största tränings/fitnessmässa. I år samlade den 150 000 besökare, 1 000 utställare från 50 länder, det är alltså ett extremt stort event. Helhetsupplevelsen är någon slags kombination av show-branschutveckling-produktinnovation och så klart sälj-sälj-sälj. Det är en mötesplats för tillverkare, återförsäljare och inköpare.

Precis som förra året  slås jag över att vi åker dit med bilden av "träning är roligt" och åker hem med bilden "träning är business". Det behöver ju inte vara någon motsättning i detta. Men som representant för en ideell idrottsförening är det lätt att känna sig som att man är på bortaplan i detta sammanhang. Fokus är på säljstrategier, omsättning och retention. Nästan inget snack om kultur, värderingar, budskap eller mjukvaran i träningen. Hur som helst känns det värdefullt att vara med, branschen växer och det är intressant att se vilka som tar täten. Över 56 miljoner européer är medlemmar i någon träningsklubb och antalet har ökat med 4,4 % från förra året. Den europeiska tränings/fitnessmarknaden är nu störst i världen, tom före USA.

Vad såg vi då mest av?

  • Mycket teknisk utveckling där det digitala givetvis är mest påtagligt. Att träna och mäta det du gör, eller att få vägledning via digitala stöd, finns nu i en mängd varianter. Utmaningen verkar handla om det pedagogiska, hur ska vi ta hand om, och använda, all data vi får in?
  • Varianter av varianter, finns det en uppsjö av på mässan. Inte så mycket helt nya grejer. Mer uppdateringar av befintliga. I år var det cardioutrustning, ffa löpband, som fanns i en mängd nya upplagor.
  • Mässan hade en ny del "Fibo med", tänkt att bli en mötesplats för gränslandet mellan sjuk- och friskvård. Ett spännande område förhoppningsvis växer ännu mer framöver. 

 

 

Emma Barry från Equinox (hon var tidigare på Les Mills) föreläste och pratade om att sälja upplevelser, skapa sociala utrymmen och interagera med medlemmarna. Känns ju väldigt spännande att tänka sig att länka ihop dessa idéer med tankarna kring "Fibo med" så att "träningen/handväskan" blir tillgänglig för många.
Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram