Spring i benen
Power Hour
Power Hour

Spring i benen när våren kommer

När våren kommer ökar vi träningsdosen. Det visar vår aktuella Träningsbarometer där svenskarnas träningsvanor undersökts. Vill man träna ute finns förutom den klassiska parkträningen fyra rena utomhuspass och många föreningar flyttar ut pass när vädret tillåter. 

Läs mer ››

Ny generalsekreterare för Friskis&Svettis

Karin Nolke Grubbström har utsetts till ny generalsekreterare för Friskis&Svettis Riksorganisation. Karin är idag kansli- och verksamhetschef på Sveriges Förenade Studentkårer (SFS) som representerar 300 000 studenter via 51 olika studentkårer.

Läs mer ››
F&S Cardio

Konditionsträning i gymmet 

Cardio Mix är konditionspasset du inte visste att du saknat. Genom att kombinera löpband, crosstrainer, rodd- och stakmaskin har vi skapat ett pass för de som vill träna kondition tillsammans med andra i en mindre grupp.

Läs mer ››
Barn i ring

Friskis välkomnar flyktingar med träning

Knappt två mil från Östersund ligger Grytans flyktingförläggning. Tack vare satsningen Alla Barnen får barnen som bor på förläggningen uppleva rörelseglädje. Friskis i Östersund samarbetar också med Röda Korset för att kunna erbjuda träning för vuxna. Ett bra exempel på hur en idrottsförening kan göra skillnad och bidra till integration.

 
Läs mer ››
Battleropes

Gymmet en inspirerande mötesplats  

Hos Friskis&Svettis finns lokalerna, redskapen och människorna som gör din träning varierad, utmanande och rolig. Tre faktorer som är viktiga för att du ska utvecklas och för att kroppen ska hålla hela livet. Våra gym och multihallar ska vara inspirerande mötesplatser för alla som tycker att träning handlar om rörelseglädje.

Läs mer ››
Kamp

Kamp tar dig ur komfortzonen

Intresset för kampsport i Sverige ökar stadigt. Många är nyfikna på kampsportarnas allsidiga träning men kan inte tänka sig att sparras eller att bli medlemmar i en kampsportklubb. För dem och alla andra som vill testa något nytt inom träning har vi utvecklat Kamp.

Läs mer ››

Pressklipp

onsdag, 22 apr 2015
Cision Wire
måndag, 20 apr 2015
Helagotland
lördag, 18 apr 2015
Länstidningen Östersund
lördag, 18 apr 2015
Idrottens Affärer
Till arkivet »
Alla barnen

Tinas blogg

Go känsla i Partille

I veckan var jag och kollegorna Anna och Magnus i Partille. Syftet med resan dit var att träffa ett gäng verksamhetschefer och träningsansvariga för att prata individuell träning och vidareutbildningar för ledare/tränare. Vi är ju på en liten vårturné med denna uppgift och detta var vårt tredje stopp.

Vi hann också med att kika runt en sväng i friskisföreningens lokal som är nyligen utbyggd. Jag slogs av den där goa känslan av att känna sig hemma. När det liksom är mysigt och skönt. Det är en väldigt bra känsla. Många träningslokaler idag byggs coola och lite ruffa i utsmyckningen. Det är inspirerande och jag blir ofta taggad i den miljön. Men partilleföreningens feeling är också himla bra, känns välkomnande och tillgängligt. Lotta Nybäck, som är verksamhetschef där, är en riktig pärla och har ett bra gäng funktionärer.

     

Efter att ha kollat runt i lokalerna grottade vi in oss i diskussioner resten av eftermiddagen.

    


Annika (Kungälv), Fredrick (Alingsås), Magdalena (Stenungsund), Marie (Kungälv), Karin (Borås), Mia (Varberg), Lotta (Partille) - åsså vi tre gangsters från rikskontoret.

Läs hela inlägget ››

Lördagsgodis i Norrköping

I lördags var jag i Norrköping för att vara med på deras inspirationsdag. En riktigt härlig dag! Norrköpingsgänget är på hugget; intresserade, positiva och träningssugna. Dagen hade ett varierat program med både Friskis egen träning och extern inspiration. Det var bl a Kamp, HIT, Iw, Spinning, uteträning, Zumba, Bugg  - och dagens snackis Power hour. Platserna till Power hour var stekheta, många var sugna på att testa vår nya kioskvältare.

Jag ledde två pass; Core och Skivstång. Fick med mig bra reflektioner och synpynkter när vi diskuterade kring passen. Känns alltid bra att prata träningsutveckling med våra experter = ledare och värdar i föreningarna. Det är dom som vet hur träningen funkar på riktigt.

Efter lunchen kom föreläsaren Christian Johnson Lindbladt och berättade sin lifestory. Från en situation med övervikt och mindre schysta livsstilsvanor så är han idag en nöjd kille i toppform med bl a en Iron man på meritlistan.

Jag har hört många sådana här berättelser genom åren men ledsnar liksom aldrig. Tycker det är så spännande med livstilsförändringar. När det plötsligt händer något och en person, mer eller mindre successivt, förändrar sin situation. Christian beskrev sin känsla: "Jag vill ha en kropp som jag kan använda - jag vill inte vara betraktare längre. Jag är less på att vara åskådare, jag vill vara med. Jag vill ha en funktionell kropp." Mmm! Lördagsgodis i mina öron.

 

    

   

Läs hela inlägget ››

Organiska och strategiska diskussioner i Norge

I veckan var jag över en sväng till Friskis&Svettis i Norge. Ett gäng representanter från olika föreningar samlades och utbytte tankar och erfarenheter inför schemaläggning/planering av utbudet till hösten. Det var en bra diskussioner. Vi pratade om en klassiker i friskissammanhang; balansgången mellan organiskt och strategiskt. För oss känns det ju alltid superrelevant att tänka organiskt, med definitionen att det handlar om att bygga verksamheten på vad funktionärer och medlemmar vill. Vi är en medlemsförening så det är givet att ta tillvara på det som finns hos oss. Samtidigt, för att utvecklas, behövs en spänstiga, utmanande och ibland rebelliska strategiska planer - både för att få ihop oss alla på ett bra sätt men också för att vi ska "spränga ny mark".

Min känsla från kvällen i Oslo var att många i föreningsledningarna skulle vilja vara mer strategiska men att det "organiska tar över". När det gäller att få ihop ett schema så slutar det alltid med att alla vill leda på måndagskvällar och ingen tar sena torsdagstiden... Jag tänkte ut en ny satsning när jag åkte hem; #tbt med ny betydelse: Throwback training on Thursdays.

   

Läs hela inlägget ››

Fibo

Fibo är världens största tränings/fitnessmässa och genomfördes för 30:e gången den 9-12 april i Köln, Tyskland. I år, 2015, deltog 116 00 besökare från 100 olika länder. På plats på mässytan, som är stor som 18 fotbollsplaner, fanns utställare från 40 olika länder.

Fibomässan täcker upp olika områden; fitness/träning, wellness och skönhet, ”sport nutrition” (kosttillskott), inredning, konsultation/service, gruppträning, funktionell träning och försäljning.

Jag och kollegorna Magnus och Robert var på plats och häpnades över den enorma mässan, alla utställare, de maffiga montrarna och alla besökare. Vi åkte dit med vår träningsidé "att träning är på skoj" och hem med erfarenheten att träning är business :-)

      

       

Nya träningsredskap visades, mässan är en stor mötesplats för inköpare och tillverkare/leverantörer. I princip alla stora är på plats, både när det gäller köp och sälj. Montrarna var maffiga med ovanvåningar, bildskärmar och caféer.

Läs hela inlägget ››

Träning är så obekvämt

Pratade med en vän idag, vi pratade om träning. Som man så ofta gör nu för tiden. Träning är det nya vädersnacket. (Det är ju himla bra men nästan så man blir lite less, särskilt när man jobbar med träning...). Min vän försöker komma igång med träning. Det går så där. Hon kör några pass och sen slutar det. En klassisk periodare.

Hon beskrev sin situation så bra. Efter en lång dag på jobbet kommer hon hem och längtar efter återhämtning, att få varva ned och känna sig lite skön. Då är det inte träning hon tänker på i första hand. Hennes känsla för träning beskrev hon typ så här; "Allt känns obekvämt! Kläderna är så himla tajta, dom tom komprimerar mig. Jag har nya löparskor men jag måste ta mina gamla fula urslitna för det är så lerigt ute. Vill inte förstöra dom nya. När jag sticker ut och börjar springa kommer det kännas stelt och tungt rätt länge innan jag kommer igång. Det är värst i början. Sen, om jag har tur, känns det bra en bit innan jag kommer börja känna av hälsenan. Antagligen kommer jag ändå vara rätt nöjd när jag kommer hem och det är skönt att duscha. Men sen kommer jag vakna med träningsvärk imorgon. Träningssugen?? Knappast..."

Jag förstår henne. Känner igen det mesta :-). Jag försökte ändå peppa henne med det gamla vanliga; "ta sköna kläder, gör något mjukt&skönt hemma, lite yoga, eller gå en skön power walk, träning ska vara härligt". Hon hummade mest och såg less ut.

Sen träffade jag henne dagen efter och frågade hur kvällen varit. "Bra, svarade hon, jag körde två varv i spåret. Kändes skitbra. Obekvämt men skitbra, precis det jag gillar med träning."

Jag fascinerades över hennes synsätt, jag tror verkligen att en del av oss behöver göra träningen bekväm för att vi ska vilja göra den. Men andra kanske vill brotta sig fram till träningen och även i träningen, man vill liksom ta sig an hinder.

Mmm, undrar hur jag trivs bäst egentligen? 52 dagar kvar till Sthlm marathon, det känns rätt obekvämt :-). Får börja gilla läget "obekvämt men skitbra" om jag ska fixa det där himla loppet igen.

Läs hela inlägget ››

Spänn knäna!

Spänn knäna! Och spänn vristerna! Ja, efter mina år inom olika grenar inom gymnastiksporten så är det här instruktioner som jag hört massa gånger. Tränare som peppar sina adepter att lyckas med övningarna. Så klart finns det en bra intention och säkert funkar det ganska ofta. Gymnasterna får till sträckta, fina, linjer med en stabil kropp. För oftast tror jag att det har varit idén. Alltså att sträcka benen. Och visst behövs då en muskelaktivering, en spänning. Men egentligen är instruktionen "spänna" inte så adekvat. För många av oss blir reaktionen av "spänn" att vi aktiverar alla möjliga muskler - t ex både böjar- och sträckarmuskler vid en led. Vi får en kompakt, komprimerad, position. Ibland är det rätt, oftast inte. Särskilt inte om vi är i följsamma rörelsemönster, t ex som i gymnastiken eller i vanliga funktionella röresler. "Sträck benen",  tror jag är en mer relevant instruktion.

 

Det här tänker jag på en del när vi tränar rörelseteknik i vår träning på Friskis. Att det handlar om att bana in bra rörelsemönster på ett naturligt sätt, att stimulera kroppen att koppla på rätt muskler, oftast utan att vi tänker på vilka muskler det handlar om. Vi ska tänka rörelsen, kroppen fixar muskelaktiveringen.

Det är ju vanligt att vi som leder träning peppar för bra hållning och av bara farten säger "spänn magen" eller "lätt anspänning i bålen". Jag tror vi ska tänka om här. Den där magspänningen tror jag bättre aktiveras, och tränas, om vi tränar på att ha en kontrollerad rygg i de rörelsemönster som är i dagens pass. Då kommer kroppen fixa adekvat muskelaktivering på ett naturligt sätt. Typ med instruktioner som "behåll längden i ryggen under hela övningen", "tryck ifrån med foten i golvet och känn att du får med dig kraften hela vägen upp i bröstkorgen i upphoppet".

När det handlar om rehab, där kanske den naturliga neuromuskulära aktiveringen inte fungerar kanske man behöver jobba på andra sätt och mer medvetet tänka "spänn". Men i vanlig träning tror jag mer vi ska fokusera på att instruera i att förstärka rörelsemönstret.

Generellt tror jag mer på att inte spänna magen medvetet utan istället att slappna av. Med avslappnad mage ger vi större möjligheter för en naturligt skön andning, en harmonisk känsla i hela bålen. Så mitt tips är att inte gå och tänka på att spänna magen i vardagen eller i träningen. Tänk hellre på att röra dig skönt, kroppen kommer spänna till där det behövs, när det behövs.

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Twitter

 
Till Twitter »
Ersta Sköndal har undersökt ideellt engagemang. 53% av svenskarna är ideellt engagerade, 16000 är det inom Friskis. http://t.co/g1r55fXpQm
595591200826138624
FriskisSvettisRiks
FriskisSvettisR
RT @erik_wagner: Idag kl 13 släpps Ersta Sköndals befolkningsstudie över svenskarnas ideella engagemang. #ideellt
595567604812664832
FriskisSvettisRiks
FriskisSvettisR
@maratonpetra @maritbjoergen @apoteket_ab @ApolloSverige Fråga henne om hon testat vårt spinningspass Norska intervaller :-)
595524076589953024
FriskisSvettisRiks
FriskisSvettisR
RT @RFidrotten: Intressant satsning av #P1 med ett nytt program där sport och idrott betraktas ur socialt och kulturellt perspektiv. http:/…
595483892926251008
FriskisSvettisRiks
FriskisSvettisR