För dig som hatar träning
För dig som hatar träning
Lust har ingen gräns 2
Lust har ingen gräns 2
Lust har ingen gräns 1
Lust har ingen gräns 1
HIT35
HIT 35

Träna hårt och smart

Alla som vill utvecklas i sin träning måste utmana sina gränser. Men om du vill bli starkare, uthålligare och rörligare kan du inte bara använda musklerna. Du måste använda huvudet också. Och så får du inte glömma rolighetsprincipen. Är det inte kul att träna kommer du så småningom att lägga av.

Läs mer ››

SVDA14 lockar tusentals Friskis-ledare 

Den 8-9 november samlas nästan 2000 Friskis&Svettis-ledare på Kistamässan i Stockholm för att ta del av vårens passnyheter och för att få inspiration och fylla på med den senaste kunskapen om träning. SVDA, eller Svettisdagarna som det också kallas för, har växt sedan starten 1995 och är nu ett av Sveriges största träningskonvent.

Läs mer ››

Träna med hjärnan så håller kroppen

Träna tufft, javisst! Det är kul. Och nödvändigt om du vill utvecklas. Men gör det så att din kropp håller i det långa loppet och så att träningen fortsätter vara rolig. För att lyckas måste du ge kroppen chanser att återhämta sig. Du kan inte bara tjonga på. Du måste vila och träna lite soft också.

Läs mer ››

Röris-turnén har varit i Piteå 

Tack vare ekonomiskt stöd från Kronprinsessparets stiftelse har vi fått möjlighet att sprida Röris till kommuner där det inte finns någon Friskis&Svettis-förening. Nu genomför vi en Röris-turné för att sprida rörelseglädje i hela landet och ett stopp på resan är Piteå.

Läs mer ››

Skolgårdstävlingen avgjord 

Vi har under våren och sommaren sökt efter Sveriges bästa skolgård och Sveriges bästa rastvärd. Vi har gjort det för att vi vet att skolgården och rasten är viktiga för barns förutsättningar till rörelse i vardagen. Nu är tävlingen avgjord och vinnarna utsedda.

Läs mer ››
kettlebell

Höstens häftigaste HIT 

Att Friskis&Svettis erbjuder lättillgänglig träning för alla innebär inte att alla träningsformer passar alla medlemmar alltid. Högintensiv träning, eller HIT som det heter på schemat, är en sådan träningsform. Till hösten kommer HIT i en kortare och mer intensiv 35 minuters version.

Läs mer ››

Pressklipp

onsdag, 19 nov 2014
Sveriges Radio Kalmar
måndag, 17 nov 2014
Helsingborgs Dagblad
lördag, 15 nov 2014
Helsingborgs Dagblad
fredag, 14 nov 2014
EFN Webb-TV
Till arkivet »
Alla barnen

Tinas blogg

Limited edition

Till 2015 kommer vi med en inspirerande grej. Träning som kommer in en stund, kickar igång, brötar runt och sen åker ut igen. Som en virvelvind. Inte helt nya grejer, utan mer som teman utifrån det befintliga utbudet. T ex på inom dansen kommer det många längtat efter; Broadway - superhärligt musikalpass. Spinningen får det galet jobbiga Norska intervaller och det extremt sköna Flow. Jympan utmanar med en Mashup där nivåerna bas- och medel mixas ihop.

Läs hela inlägget ››

Post-rolig grej-syndrom

Förra helgen arrangerade vi Svettisdagarna, vårt stora träningskonvent som riktar sig till funktionärer i Friskis&Svettis. Vi har gjort detta event nästan varje år sedan 1995 så  erfarenhet, både av att arrangera det hela och att deltaga, finns hos oss. Grejen är ju att fylla på med energi och inspiration så att våra ledare, instruktörer, tränare, receptionsvärdar osv kan åka hem och fortsätta göra det grymma jobb dom gör med påfylld lust till sina uppdrag.

I programmet, som jag och mina närmaste kollegor ansvarar för, så vill vi visa upp Friskis&Svettis träning. Nya lanseringar, smånya grepp och stora nya kioskvältare. Men också befintliga träningar som är bra precis som dom är just nu. Nyheter är viktigt, vi är många som går igång och peppas när vi får uppleva nytt. Men gamla grejer kan också var skitbra och inspirerande. Det vill vi också visa. Dessutom vill vi lyssna till andra. Kompisar och stjärnor i branschen. Sådana som kanske har en annan ingång, ett annat synsätt, som kan få oss att vidga perspektiv och referensramar.

             

Så här en vecka efter känns det lite.... tomt! Det är en intensiv helg. Vi var över 2000 personer på plats och det är mycket att fixa. Tillsammans med våra leverantörer och samarbetspartners bygger vi upp utrustning motsvarande tre vanliga friskislokaler och... monterar sedan ned några timmar senare. Där mellan är det högtryck i träningsupplevelser. Och på nåt vis är det detaljerna som sätter helhetsupplevelsen. Det gäller för oss att vara uppe på tå hela tiden. Så då blir man lite trött och tom efteråt. Lite skönt att det är genomfört och samtidigt vill man tillbaka in i grejen igen. Ett typiskt post-rolig grej-syndrom. Botas bäst med fest och nya planer!

Läs hela inlägget ››

Att gilla sina drivkrafter

För två veckor sedan skrev Friskis&Svettis generalsekreterare, Peter Wigert, debattartikel om "träningshetsen". Artikeln finns här.

Idag sprang jag på en kompis, en härligt sportig triathlontjej. Vi var båda ute och sprang i snörusket. Jag, i syfte att få lite luft och ljus inför helgens storjobb på vårt träningskonvent. Hon, med ungefär samma plan, som läkare behövde hon få energi inför att gå på sitt jourpass. Kompisen hade läst debattartikeln och var upprörd, hon tyckte det var konstigt att vi i Friskis&Svettis uttalar oss negativt om träningshets när vi själva är med och skapar det. - Tina, du är ju till och med ute och springer när det snöar och är snorkallt. Kom igen, nog är du rätt träningshetsig.

Ja, jag fick tänka till där. Och det som var lite roligt var att vi fortsatte springa för det var verkligen snorkallt, man ville inte stanna och gå. Och kompisen är så himla vältränad så hon drog upp tempot. Jag blev så himla andfådd att jag kunde knappt prata :-) Men som tur var gick hennes skosnöre upp så vi stannade lite och då fick jag chans att berätta hur jag tänker.

För mig är grejen att gilla sina drivkrafter. Att se, och förstå, varför man vill träna och känna in på vilket sätt man vill träna. Och att känna att det verkligen är ens egna drivkrafter. Inte något man måste göra för att leva upp till någon slag norm.

Det kan vara olika motiv till att man vill träna och man kan träna på massa olika sätt. Minimalistiskt eller svulstigt, sparsamt eller yvigt. I triathlon eller bara jogga lite skönt. Grejen är att inte ha negativa vibbar, att styras av drivkrafter som man inte har koll på eller inte gillar. Att känna sig stressad, pressad, hetsad, att behöva prestera- och må dåligt av dom känslorna. För mig är det detta så är träningshets. När det blir dålig känsla.

Jag tycker vi ska njuta med våra kroppar. Med bra känslor, som vi gillar var och en av oss.

Och jag håller med Peter Wigert, att här kan vi som jobbar med träning på olika sätt tänka till. Vi skulle kunna inspirera bredare, till träning på olika sätt, olika nivåer och med olika känslor. Visa upp det i kommunikation osv. Så att ännu fler vill identifiera sig med att träna. Man kan gärna göra det som elitmotionär men lika gärna som vanlig gosig lagommotionär.

Jag tror att vi kände oss rätt enade här, kompisen och jag. Och det var tur för vi hade börjat springa igen och jag kunde inte fortsätta diskutera i det löptempot. När jag vek av hem skrattade kompisen: - Hihi, där fick jag hetsa dig lite med farten! Men du såg ut som du gillade det. Du gillar nog träningshets egentligen.

Och så såg hon nöjd ut, lite som att hon vunnit diskussionen. Konstigt! Det tyckte ju jag att jag gjort :-)

Läs hela inlägget ››

Följ Svettisdagarnas förberedelser

på Instagram friskissvettis! Och fyll gärna på själv med #svda14nofilter
Läs hela inlägget ››

Nedräkningen börjar

Om några få dagar är det dags för Svettisdagarna, vårt stora träningskonvent som riktar sig till Friskis&Svettis ledare, instruktörer och andra favoriter (t ex värdar och receptionister). Idén är att träna som en galning i två dagar och sen åka hem stentrött och superglad. Typ som ett LAN fast man tränar på dagen och sover på natten, istället för att dataspela dygnet runt. Men jag kan gissa att eftertröttheten är lika. Känslan när man varit totalt uppfylld av nåt kul och extremt intensivt med massa intryck.

Egentligen behöver man inte träna som en galning. Det finns intressanta föreläsningar, lugna träningspass och också möjlighet att bara slappa. Grejen är att samla på sig inspiration i träning. Både Friskis&Svettis-pass men också annan träning. Vi kör lördag och söndag på Kistamässan i Stockholm. 2000 personer kommer. De flesta våra egna lysande stjärnor men också andra fina gäster. Kolla gärna in programmet här

Nedräkningen känns påtaglig för oss här på rikskontoret som är arrangörer. Nu gäller det att hålla ordning på allt, stort som smått. Lastbilarna med all vår utrustning börjar rulla in i mitten på veckan, alla våra inspiratörer behöver känna full uppbackning och vi själva laddar för toppform.

 

På kontoret har en vägg tapetserats med ritningar, kom ihåg listor och annat smått och gott. Rättså skönt i vår digitala tillvaro att vara lite analoga som omväxling. Kanske lite gammeldags med ger ju faktiskt ganska bra gemensam överblick.

Tror dock tajmingen inte var super för denna typ av tapetsering. Vi har nyss fräschat upp på kontoret och målat väggarna... Målar´n var just förbi och slet sitt hår. - Måste ni hålla på och vara så himla kreativa på väggarna? Gå och träna istället!!

Läs hela inlägget ››

Kö på internet

Idag är det ute. Vårt träningsprogram för dig som känner ett motstånd till att träna och ändå vill. Nu finns en pepp nära. Eller egentligen fem peppar. Tre supertränare, en favoritmentalcoach och DU själv. Ett dreamteam. Tränarna och mentala coachen är nedkokade i appformat. Och du är alldeles spritt språngande live. Det är bara att åka på!

När vi jobbade fram träningen i appen så kändes det som vi kunde gjort det på tusen olika sätt. Minst. För det finns så himla mycket bra träning. Nu valde vi att göra det så tillgängligt, okonstlat och äkta, som vi kunde komma på. Vi vill ge träning som kroppen vill ha. Kraftfullhet, rörlighet, energi - totala rörelsemönster. Då kommer de klassiska övningarna fram. Och dom är bra, så vi valde dom. När det handlar om vad hjärnan vill ha så var det svårare. För den är så kreativ och fylld av erfarenheter, förväntningar och annat spännande. Så där tog vi hjälp för att få ordning. Fredrik Weibull och Mikael Wallsbeck på Imagine that som arbetar med prestationspsykologi och är specialiserade på mentala föreställningar kom med i projektet och har förstärkt träningen med sin kloka coachning. Dom här killarna är så kloka och mysiga så deras ord vill man mumsa med stor sked. I appen får man några skrivna coachningar med sig både före och efter varje pass. Mmmm!

Alltså... Det går att träna till appen även om gillar att träna. Den är schyst hemträning för dom flesta. Och vill man inte träna så kan man ändå kika runt och få inspiration. Men det gäller att hugga för sig för nu har det blivit kö på internet.

                                       

App Store i kväll. #1 i kategorin Hälsa och motion. Plats tio totalt. Kan vi gå om facebook och instagram?

Läs hela inlägget ››

Peter på Twitter

Till Twitter »
RT @idrett: Norges Fleridrettsforbund søker ny generalsekretær/daglig leder i Friskis & Svettis @FriskisSvettisR http://t.co/xPvG2nDswZ #id…
534459936932388864
Peter Wigert
peterwigert
@KajsaAspJonson @Jonaskihlman Mycket energi där! Syntes även på Aktuellt 21.00. Att få 1 miljard kineser att röra sig-härlig utmaning.
532281860727259137
Peter Wigert
peterwigert
Nu är festen slut men 2000 glada deltagare åker hem påfyllda med inspiration till medlemmarna #Friskis. http://t.co/Yz9lkuIHBV
531462822426083328
Peter Wigert
peterwigert
Mer Bonncirkelfys. @wahlstrom http://t.co/f1MQ1yZp8S
531406316439617536
Peter Wigert
peterwigert