HIT35
Nya upplägg på våra Indoor walking-pass
Skolgårdstävlingen
Skolgårdstävlingen
Röris till alla
Röris till alla
kettlebell

Höstens häftigaste HIT 

Att Friskis&Svettis erbjuder lättillgänglig träning för alla innebär inte att alla träningsformer passar alla medlemmar alltid. Högintensiv träning, eller HIT som det heter på schemat, är en sådan träningsform. Till hösten kommer HIT i en kortare och mer intensiv 35 minuters version.

Läs mer ››

Sund viktigare än snygg  

Att få en snygg kropp är inte det viktigaste skälet att träna. Åtta av tio svenskar uppger i vår senaste Träningsbarometer att det främst är för hälsans skull som de motionerar. Och ju äldre man blir desto viktigare blir hälsan som skäl för att träna.

Läs mer ››

Bättre löpkvalitet åt folket!

Friskis&Svettis kvalitetspass handlar om så mycket mer än att springa. För att förstå hur stort det egentligen är med ett gäng löpare som drar ut på en kvällstur måste vi backa många år, minst 15, troligen hela 36. Häng med när Friskis&Svettis Riks copywriter springer, analyserar och socialiserar en klar och kall vårdag i trakterna av kronprinsessparets vackra hemmamiljöer.

 

Läs mer ››

Mega-Röris i Haninge 

Över 700 barn deltog när Friskis&Svettis Haninge tillsammans med Haninge kommun arrangerade Mega-Röris i Rudans friluftsområde i slutet av maj. I strålande solsken fick barnen i kommunens skolor uppleva rörelseglädje tillsammans.

Läs mer ››

What we in Sweden call Cirkelfys

Under Hossein Shams tid som landslagstränare vann Iran AFC Futsal (inomhusfotboll) Championship fem gånger. Han är en hjälte hemma. Under sitt besök i Sverige hängde han med sin släkting på ett cirkelfyspass. Vi frågade om likheter och skillnader mellan Sveriges och Irans träningskulturer.

Läs mer ››

Friskis&Svettis har de mest nöjda motionärerna

För femte året i rad toppar Friskis&Svettis Svenskt Kvalitetsindex (SKI) lista över träningscenter med de mest nöjda motionärerna. När andra träningsaktörer tappar ligger Friskis&Svettis kvar på samma höga nivå som tidigare. Utbud och personlig service är två viktiga faktorer som avgör hur nöjda de som tränar är.

Läs mer ››

Pressklipp

onsdag, 20 2014
Folkbladet
onsdag, 20 2014
Aftonbladet
lördag, 16 2014
Gefle Dagblad
lördag, 16 2014
Vimmerby Tidning
Till arkivet »
Alla barnen

Peter och Tinas bloggar

Har du tillgång till din övre potential?

Använder du din potential? Den frågan fick jag häromdagen. Det handlade om träningen. Jag kände att sommarens träning varit skön. Liksom mysig, sköna pass med det som känts lagom för dagen. Sträcka ut lite skönt där det kändes tight, någon styrkeövning för att känna lite power och en hel del skön löpning. Det är ju på något vis en slags potential, en lagompotential. Inte att förkasta. Fick sommaren att kännas perfekt träningsmässigt.

Tillbaka i vanliga rutiner igen och helt plötsligt, och lite oväntat, blev jag sugen på någon annan potential. Att utmana, förbättras och känna på lite gränser. Sugen på att få lite fart i fötterna. Det var då frågan om potential kom och jag fick tipset att springa lite mer och lite snabbare. Blev peppad av det och brände av några täta pass med intervaller och backträning. Kändes bra men nu sitter jag här med ont i ena hälsenan. Orutinerat. Trodde jag hade den där potentialen. Men han var liksom inte beredd på att användas. (Intressant att jag tänker mig min hälsenan som en han... :-))

Man brukar ju säga att man har massa mer potential än vad man lyckas rekrytera. Så är det nog. Och jag tror man kan träna sig till att våga vara mer uppe och utmana sig i tuff träning och därmed utvecklas mer. Sen gäller det också att kroppen är lika taggad som psyket. Jag får nog lugna mig några dagar, annars kanske han går av mitt i intervallbacken. Den övre potentialen verkar inte finnas i hälsenan.

 

Läs hela inlägget ››

Kroppskänsla

En grej som är så himla inspirerande är kroppar som inspirerar andra kroppar. En överföring som ibland sker utanför våra medvetna tankar. Rörelser som ger en kroppskänsla. Jag tänkte på det flera gånger förra veckan.

1. Tittade på en sprillans ny Friskis&Svettis-ledare. Helt färsk, skön energi, massa engagemang i sin grej och med ett rörelseuttryck man bara ville härma. Det gick liksom inte att hålla emot, ALLA  i träningssalen ville göra övningarna med hennes känsla och teknik. Vi ville liksom vara hennes rörelser. Stark, rörlig och glänsande på något vis.

2. Friidrotts-EM. Alltså, friidrott är vackert. Och kraftfullt, energigivande. Intuitivt och naturligt. Hoppa, kasta o springa. Träffade på flera ute i elljusspåret i söndags som kollat på tävlingarna och blivit så sugna på att springa.

(Jag kollade lite på simningen idag och blev lite sugen på en crawlkurs. Sen tog jag en dusch och tyckte det kändes mer lagom.)

3. Lyssnade på Fredrik "Benke" Rydmans sommarprat och tänkte på alla föreställningar dom gjort i Bounce och hur publiken liksom dansat ut ur salongerna. Deras inbjudande tillgänglighet i dansen inspirerade nog många kroppar till att vilja dansa. (Och gör det säkert fortfarande i de nya uppdrag Benke o co är engagerade i nu.)

 

 

Läs hela inlägget ››

Höstpepp

Öppnade ytterdörren idag och möttes av en kylig vind, huttrade till och tänkte "mmm, eller näää, känns det här bra eller inte?". Bestämde mig snabbt för att det är bra, nu är det dags för ny årstid. Färdigt med sommarfeelingen och snacket om hur härligt det var. Nu är det sommarhärliga fint inpackat i våra system så att vi fixar en vargavinter.

Tänkte på några bra höstpeppgrejer med träningen. Vissa lite banala men ändå lite bra.

  • Äntligen långa tights igen! Korta tights och shorts är skönt men det blir ju skav på insidan av låren. Långa tightsen är skönare. Tänkte när jag var iväg på lunchen att verkligen alla har tights på sig. Tom lattemammorna, nu har dom blivit tightsmammor o pappor. Ingår tights när man köper barnvagn nu för tiden? Superbra.
  • Höstluft i lungorna är extremt uppiggande. Sån där krispig, hög, luft. Djupa andetag med höstluft är tidernas spabehandling. Som en invändig super-vädring.
  • Alla är hemma igen. Och alla är på jobbet igen. Det är kul att ses! Kicka off och kicka igång.
  • Nystart hos många. Jag gillar verkligen energin när saker drar igång. Vill gärna lägga till någon ny vana, prova nytt, bryta något mönster. Ny träningstid, ny träning, nytt pass, ny musik. Ser fram bland annat fram mot att prova HIT 35 och har anmält mig till löpträningskurs. Skulle vara kul att få lite fördjupning i yoga också. Och konversationskurs i engelska. Kanske kunde gå att kombinera, löpkurs med språkkurs integrerat? (Kom ihåg var ni hörde det först :-))
  • På plussidan: Det är supergott om tid till Göteborgsvarvet. Och ännu mer tid till Sthlm Marathon. Vi hinner. Det är lugnt. På minussidan: Det är inte så långt kvar till Lidingöloppet. Och, jäklar, det är Midnattsloppet i helgen...! Ok, vi gör så här: På Midnattsloppet är det semesterform som gäller. Ok?

Läs hela inlägget ››

Melankoli

Nu är vi många ledare och instruktörer som är igång och förbereder höstsäsongen. Jag har lyssnat en hel del musik senaste veckan och kommit på en grej. Har letat efter glada träningslåtar, har trott att det är vad jag vill välja till träningen. Så att det blir lite extra träningsglädje. Men hittade mest grejer i moll. Blev först lite frustrerad och sen efter en del lyssnande så kom jag på att det är ju melankoliska låtar som jag gillar allra bäst till träning. Gärna en känsla av tyngd och tryck. Liksom inte totaldepp och dystergök. Mer ett svårmod. Men med energi.

Melankoli + power det är nog mitt bästa recept. Det blir någon slags subtil träningsglädje av det. Man får liksom brottas lite med både träning och känslor, beröras. Kanske ska ha en riktig gråtlåt på slutet på också. Eller också kommer det in någon liten glad låt för kontrasternas skull. Man vill ju inte att gänget ska bryta ihop i en gruppdepp på passet. 

Läs hela inlägget ››

Plums!

Ett bad måste vara bland de hälsosammaste som finns. Plums i, en snabb avrivning som utmanar effektiviteten i våra kärl. Från töjda kärl i värmen till spänstiga, mer ihopdragna, kärl i kylan. På nån sekund bara. Fantastiskt! Och så himla skönt att känna piggheten i kropp och sinne.

En favoritgrej är ju träning och sen bad. En annan är att sticka iväg från kontoret på lunchen och ta ett snabbdopp.

  

Min kollega Erik körde snyggaste ihoppningen vid Hornsbergs strand idag.

 

Läs hela inlägget ››

Svett

Hoppsan vilken sommar det blev. Först lika temperatur på midsommar som på julafton. Och sen brakade det loss med värstabästa supersommaren. Stekhett, tidernas åskväder och skogsbrand. Verkligen dramatiskt och uttrycksfullt. Som att någon vill säga oss något?

 

Bland det bästa jag vet när jag tränar är att svettas rejält, så där så det kommer svett i glansiga pärlor på armarna. När kroppens kylsystem jobbar all over. Så har det verkligen varit på träningen i sommar. Och inte bara då. Har svettats massor. Jag trivs när min kropp har stor omsättning på det mesta. Svettas mycket, dricka mycket. Träna hårt, sova djupt. Äta mycket, använda mycket energi. Gillar när kroppens funktioner har fina flöden.

Här är vi kanske lite olika. Tror nog en del trivs bäst i lite mer lagomdoser. Det funkar säkert också bra. Och vissa kanske inte är vana att använda sina system. Så tror jag det är med svettning. För många år sedan hade jag en kom igång och träna-grupp. Den bestod av kvinnor som var ovana att träna och otränade. Jättehärligt gäng med massa gladenergi. På ett av de första träningspassen kollade jag ut över gruppen och såg att dom stod och blåste in luft under halsringningen på sina t-shirts. VAD gör dom? tänkte jag. Insåg snabbt att dom hade börjat svettas och tyckte det var så himla obehagligt. Känslan dom hade var att svettas är något dåligt, något som händer när man gör något som är för jobbigt och sen luktar man apa. Dåligt läge, alltså. Vi körde sen ÄLSKA DIN SVETT-kampanjen. Efter några gånger började det tävlas i svett. Mycket bra. Mer svett till folket.

Läs hela inlägget ››

Peter på Twitter

Till Twitter »
@goranhagglund Du får hänga på trenden med korta intensiva pass 💪. #liteärbättreäningenting
501977826137219073
Peter Wigert
peterwigert
RT @saraohman: #jagälskardig @ Friskis & Svettis Lindhagen http://t.co/F9yBRsPLpB
501976798696337408
Peter Wigert
peterwigert
@goranhagglund Hinner du hålla igång träningen med det tuffa valrörelseschemat?
501976515186528256
Peter Wigert
peterwigert
@AnnaBou grattis!
501824361725042689
Peter Wigert
peterwigert