För dig och allt du vill göra
För dig och allt du vill göra
Prova något nytt i vår
Prova något nytt i vår
Nummer 1

Friskis&Svettis nummer ett på service

När ServiceScore® för femte året i rad mäter hur svenska konsumenter upplever kundbemötande och service så finns det ett resultat för en ny kategori, träning. De som enligt de svenska konsumenterna ger bäst service är Friskis&Svettis.

Läs mer ››
Tommy Billberg

PT-Tommy: “Våga utmana dig själv”

Att göra nya saker för första gången kan kännas nervöst. Kanske speciellt när det handlar om att bjuda på sig själv och prata inför människor man inte känner. Tommy Billberg är PT i F&S Kalmar och en av Friskis&Svettis 80 utbildare. I sin blogg berättar han om sin anspänning inför sitt första utbildningsuppdrag för Friskis&Svettis Riks: Att hjälpa F&S Borlänges tränare att ta nästa steg i utvecklingen.

Läs mer ››
Alla barnen

Alla barnen - en satsning som gjorde skillnad 

Från starten 2012 har satsningen bidragit till att över 100 000 barn upp till 10 år fått uppleva glädjen i att röra på sig, något som kan vara direkt avgörande för hur deras intresse för fysisk aktivitet blir genom resten av deras liv. Under projektet har flera lyckade delprojekt genomförts och debatten i samhället har ökat.

Läs mer ››
Jympa

Mälaröarna blir Friskis&Svettis hundrafemtionionde förening  

Har du någon gång önskat att Friskis&Svettis fanns på din ort? Det gjorde Hanna Bata, Elisabeth Danefjäll och Charlotte Laimani som alla bor på Ekerö. De bestämde sig för att ta reda på hur de skulle gå tillväga för att starta en ny förening.

Läs mer ››
Yoga - man som står på huvudet

Motion ger nya perspektiv

Som medlem i Friskis&Svettis erbjuds du inte bara träning utan också möjligheten att motionera. Föreningarnas årsmöten närmar sig och styrelserna väntar på förslag från medlemmarna. Så nästa gång du tränar passa på att fråga när årsmötet äger rum och hur du gör för att motionera. Du behöver inte vända upp och ner på föreningen men ditt perspektiv är viktigt.

Läs mer ››
Vilken musik lyfter dig?

Vilken musik lyfter dig?

De flesta människor har en låt eller en spellista som gör det svårt att sitta still. Musik som gör att du plockar fram det lilla extra, ställer dig och dansar i köket, springer lite fortare eller tar dig ut på en rask promenad. Musik som blir till rörelseenergi. Hos Friskis blir det många favoritlåtar och låtlistor när drygt 7000 tränare planerar träning för dig.

Läs mer ››

Pressklipp

tisdag, 28 apr 2016
Partille Tidningen
måndag, 25 apr 2016
Arbetarbladet
måndag, 25 apr 2016
Gefle Dagblad
måndag, 25 apr 2016
Vimmerby Tidning
Till arkivet »

Tinas blogg

Av med kläderna

Det här med kroppar är ju omdiskuterat. Och då tänker jag på kroppar i stort och smått. Allas kroppar, min kropp, kroppskänsla, kroppsideal och hela rubbet. Vissa har en kropp (lite distanserad sin själ, på något vis), andra är en kropp. Vi är lite olika.

Jag har alltid varit fascinerad av kroppar. Tycker att en kropp berättar en historia, beskriver händelser och känslor - både i ett längre tidperspektiv och i nutid. Ofta, ofta, tänker jag att vi skulle njuta mer i livet om vi var med respektfulla inför vår egen kropp. Att vara lyssnande och kärleksfull. Vad vill och behöver jag? Springa fort eller ligga i hängmattan? Eller kanske båda. Så känns det för mig idag, och många dagar. Jag behöver rusa av mig och sen slappa.

Så här i en nästan somrig vårhelg så känns det som bland det bästa man kan göra är att dra av kläder och skor och köra ett skönt uteträningspass med sina favoritövningar. Att bli extra existentiell, låta värmen och ljuset komma in på djupet, skapa massa skön känsla och pepp.

Läs hela inlägget ››

Fibo-mässan i Tyskland

Firar mitt 300:e inlägg på denna blogg med ett bildkalajs från Fibo-mässan i Tyskland. Jag var där i slutet av förra veckan tillsammans med kollegorna Magnus och Janna. Detta event är världens största träningsmässa med över 150 000 besökare, 900 utställare och stor som över 25 fotbollsplaner...! Magnus och jag har varit där tidigare så vi hade lite koll på var vi skulle hitta det som var intressant utifrån vårt perspektiv.

 

 

 

 

Världens största leverantörer på plats i påkostade monterbyggen. Mässan blir mycket av en mötesplats och tillfälle för marknadspositionering.

  

 

Vi såg en hel del varianter, och varianter av varianter - mindre eller större korrigeringar på traditionella maskiner/redskap.

En hel del lekfullhet och gamification där man kunde mäta sin träning och även tävla mot kompis eller fiktiv kompis. Teknikutvecklingen är slående och genomgående - för att göra träningen enklare (inpassering, regga, monitorera, ställa in...) och för att kunna tävla och leka.

 

Något som vuxit stort från förra året var EMS-träningen (träning med elektrisk stimulering). I år tog jag och provade. Det var sjuk obehagligt - "träning med tusen nålar". Om det är effektivt? Vet inte, ska uppdatera mig.

 

Denna text kan ses som en sammanfattning av mässan.

Läs hela inlägget ››

Ny favoritträning

När det gäller trender så verkar det som mönstret där vi går från en inriktning till dess motsats är vanligt. Kanske är det för att vi gillar ombytlighet och utveckling? Eller för att vi är rebeller? (Eller för att vi inte kan bestämma oss, vi gillar och behöver allt?) I höstas tight nedtill. Nu i vår bootcut. Vita kök - mörkgrå köksluckor. Äta kål - älska kokos (det sista kanske inte var en motsats men i alla fall ändrat fokus :-)).

Från att många av oss älskat högintensiva pass känns det som nu allt fler övergår till att lyfta de lugna passen som veckans höjdpunkter. När vi tränar i den lättaste träningszonen och det handlar om återhämtning - det är då det känns riktigt bra och värdefullt. Kroppen nyladdas och genomsköljs på ett skönt sätt. Och forskning har visat att energi och näringsupptag till muskeln blir effektivare jämfört om man bara vilar.

Hur gör man det här? Jo, typ njuter i skön rörelse. Är det styrka och rörlighet kan man köra de snällare övningarna och med låg belastning. Fokusera på teknik, flöde och cirkulation. Är det konditionsträning kan man tänka att det ska gå nästan onaturligt långsamt, typ springa i promenadtempo, cykla på lättaste växeln, simning blir badning. Musklerna ska få blodgenomströmning men inte belastas så mycket. Väldigt skönt. Särskilt som kontrast, eller komplement, till högintensiv träning.

Alltså... typ vardagsmotion... i träningsförpackning.

 

Läs hela inlägget ››

Inspirationsdag för Friskis PT:s

I fredags hade vi en inspirationsdag för Friskis&Svettis PT:s. Vi var typ 30 pers och höll till ute på Bosön. Innehållet för dagen var sammansatt utifrån önskemål från gänget, det handlade om rollen som PT, rörlighet/mobilitet/flexibilitet samt spänst/explosivitet. Spännande ämnen och jag peppades av att se vilka proffsiga och sköna PT:s som finns i vårt gäng.

  

Läs hela inlägget ››

Avsluta träningen med kärlek

Ibland när jag är och tränar, det kan vara både intensivare och softare pass, så längtar jag så himla mycket efter att få köra en riktigt bra avslutning.Typ toppa järnet på slutet med en riktig slutrökare. Och sen verkligen få slappa. Gärna blunda och bara låta sinnena vila. Det är så otroligt skönt. Även om det bra är någon minut så känns det extremt välgörande. Kroppen svarar kemiskt på träningen och våra system ger oss lyckofeedback. En kroppsegen drog.

Förr i tiden hade vi ju alltid en sådan avslappning på alla jympapass. 2 minuters sköööön musik, nedsläkt i rummet och tyyyystnad. Numer avslutar och avrundar vi också gruppträningspassen på ett utvalt sätt och anpassat till vilken träning vi kört. Kanske sällan med den där riktiga avslappningen utan på lite nya sätt. Det blir också bra. Men det är som att jag faktiskt saknar den där mikrosovstunden. Det är den sista pusselbiten som gör att träningen blir fulländad och landar in i kropp o själ.

Igår vickade jag på ett skivstångspass. Härlig energi och inspirerande deltagare. När vi kom till avslutningen så hade jag planerat köra en riktigt bra slappning. Men då var det som att vi inte var beredda på detta, vi stressade stockholmsmotionärer. Några började plocka undan sina grejer redan i början av rörlighetsdelen. Och även om jag har full respekt för allt och alla så är det ändå så att om några börjar bära runt på skivstänger och vikter precis när vi kommer in i mysdelen... ja.... då stör det faktiskt. Det bryter liksom magin när någon städar mitt i njutningen.

Var lite irriterad på det där när jag åkte hem. Sen kom jag på att dom visste ju faktiskt inte om min plan. Dom kanske längtade hem till sin kärleksfulla middag och hade inte i tanken på att jag ville vi skulle mysa på träningen. Nästa gång ska jag sälja in min idé så att dom får dubbelmys.

 

Bäst just nu: Att sola sig i strålarna av ett skön träningspass. 

 

Läs hela inlägget ››

Folk och skivstänger

När jag var och tränade i måndags blev jag så peppad och inspirerad. Det var fullt med folk på gymmet och i salarna. Jag fick smyga in i ett hörn för att kunna köra min hälseneövningar. När jag stod där och suckade över tåhävningarna såg jag ut över ett hav med energifulla kroppar. Det lyftes kettlebells, det rullades på bollar och, framför allt var det skivstänger som for upp och ner. Jag kommer ihåg för typ 10 år sedan. Då tvekade vi på om vi verkligen skulle ha fria skivstänger i Friskis&Svettis gym. Det kändes liksom tryggare med skivstänger som satt säkrade i maskiner. Då gjorde ingen illa sig, "folk kan inte hantera fria stänger" sa vi då.

Det har hänt grejer. I måndags såg jag massa tränande som verkligen kunde hantera skivstänger. Dom ägde stängerna. Många var liksom organiska med sin skivstång, som om det vore trogen accessorar, typ en handväska.

Det är inspirerande att se för det är inte bara att tekniken finns där. Det lyser också en passion kring känslan att träna funktionell styrketräning. Att kunna lyfta upp något tungt från golvet. Det ger liksom en känsla av power som sträcker sig förbi träningen. Styrkan blir ett övergripande mindset.

Mina tåhävningar var väl också bra. Men gav ju inte samma feeling. På vägen ut tog jag en skivstång och tryckte några knäböj. Plötsligt kunde jag lämna träningen med starka steg.

I gymmet var det också några som tränade att ta sig över hinder. Vet inte vad vi tyckte om det för 10 år sedan. Vi hade nog inte ens kommit på tanken att några skulle vilja träna på det. Undra vad vi gör på gymmet om 10 år...

 

Foto: Per Lindahl

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram