Barn och seniorer i fokus bland höstens nyheter

25 augusti 2016

Familjefys 

Hösten 2016 lanserar Friskis&Svettis två nya träningskoncept. Dels Familjefys, ett allsidigt och lekfullt pass för barn 6-12 år och vuxna tillsammans. Dels Seniorklubben där seniorer inspirerar andra seniorer i helt anpassad träning. Välkommen till en skön träningshöst!

 

Senaste spaningen av träningstrender avslöjar att allt fler försöker inkludera aktivitet och rörelse som en naturlig del av både vardagen och hela livet. Den uppbyggande och återhämtande träningen växer. För att möta upp trenderna är höstens nya träningskoncept från Friskis&Svettis båda på temat träning för hela livet, med fokus på barn och på äldre seniorer.

Roligare familjeträff än såhär blir det inte

– Som förälder vill vi ha tid till vår egen träning och samtidigt försöka inspirera våra barn att röra sig. Och mellan varven ska vi hinna ses också, ett pussel som inte alltid går att lägga. Vi adderar därför Familjefys till vårt utbud för barn, ett pass där ni får testa att träna tillsammans på ett sätt som är lika kul och funktionellt för barn som vuxen, säger Nina Forsberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks.

Träningen i Familjefys är upplagd i cirkelform med övningar som blir en kul utmaning för både barn och vuxna. Det är varierat och omväxlande för att hålla fokus här och nu.
– Behovet av att inspirera barn till rörelse är stort, självklart ska vi göra det på ett lekfullt sätt fritt från prestationskrav, säger Nina.

Familjefys inleds med en samling och genomgång av övningar. Efter en förberedande uppvärmning blir det två varv i cirkeln. Övningarna i stationerna kan träna grundrörelser (som drag, press, böj), grovmotorik (som åla, krypa, hoppa), koordination, balans, styrka och spänst.
– Precis som när barn leker växlar passet mellan fullt ös och vila. Styrketräning är en naturlig del av barns rörelse och på Familjefys förstärker vi vissa delar för att bland annat stärka barnens hållning, säger Nina.

Klubben med träff och träning för äldre seniorer

– Många pigga seniorer tränar redan hos oss, men vad gör vi för våra äldsta medlemmar? Och för äldre seniorer som ännu inte hittat till oss? Vi behöver aktiviteter som är mjukare än våra soft-pass och ett sammanhang där gemenskapen är i fokus. Vi behöver en träningsklubb, konstaterar Annika Gärderud, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks.

Seniorklubben är Friskis&Svettis första träningsklubb. Efter utbildning hos Friskis&Svettis Riks kommer seniortränare att bilda klubbar runt om i Sverige och världen, klubbar där seniorer inspirerar andra seniorer i helt anpassad träning och aktiviteter.
– Upplägget med Seniorklubbar är ett helt nytt arbetssätt hos oss. Nu i höst drar verksamheterna igång på i cirka 15 Friskis-föreningar, säger Annika.

Träningen i Seniorklubben är anpassad för äldre seniorer. Det finns olika varianter av aktiviteter i klubben, bland annat cirkelträning, stavgång och ett Jympa-liknande pass med stol som redskap.
– Hitta likasinnande och njut av den mysiga klubbkänslan. Träningen kommer på köpet. Helt plötsligt kommer du känna att det är lite enklare att knyta skorna och lättare att lyfta matkassen, säger Annika.

Vad finns hos dig?

Kika in hos din lokala Friskis-förening och ta reda på vilka nya pass som finns där du tränar. Här hittar du alla våra föreningar ››

 

 

Träningstrender 2017

Åtta trender för träning 2017

Tuffare, hållbart, nischat och upplevelsestarkt. Tina Uppfeldt, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks, har sammanställt fyra huvudtrender inom träning för 2017.

Läs mer ››
Nyheter 2017

Sex nya pass på tillfälligt besök

Är du den som gärna testar ny träning med specifika teman eller inriktningar? Vill du vara först med det senare? I så fall är Limited Edition för dig! Nu är det dags för ett gäng helt nya träningspass, här kan du läsa allt om våra sex träningsnyheter: FlowRide, Sports Athletics, IW Spurt, Cirkelgym Go, Kettlebell Strong och Kettlebell Move.

Läs mer ››
Friskis stories

Friskis stories - upplevelser från träningen

Träning leder till nya upplevelser och oanade krafter. Det får vi på Friskis bevittna varje dag. Människor som tar sina första stapplande träningssteg, tar träningen till en ny nivå, hittar en ny kompis, känner en ny känsla eller vågar testa något nytt. Upplevelser från träningen kan vara små, enkla och roliga. Upplevelserna kan också vara stora, livsförändrande och gripande. 

Läs mer ››

Tinas blogg

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Att göra övningar på rätt sätt

På många av våra tränarutbildningar i Friskis har vi workshops med teknikträning. Vi diskuterar övningarnas syfte och utförande. Många tränare är verkligen ambitiösa och vill fördjupa sig kring detaljer.

Så kan det nog vara som medlem också. I alla fall för vissa. Man vill förstå, det gör träningen mer meningsfull.

Ibland när jag står och väntar på mitt pass brukar jag kolla på den grupp som tränar före mig. Jag har då och då reflekterat över att "hmm, här finns ett och annat att förbättra i rörelsetekniken"  för att i nästa stund tänkt "generell träning är så himla effektfullt". Fritt översatt: Egentligen spelar det inte så stor hur övningarna utförs, det är rörelse i kroppen som ger signaler till uppbyggnad - det är faktiskt inte så himla viktigt med tekniken om man resonerar utifrån ett hälsoperspektiv för vanligt folk.

Härom dagen kom några ur gruppen och berättade för mig att dom var så otroligt nöjda. Dom hade varit på en föreläsning med efterföljande teknikträning. Det hade handlat om hur övningarna skulle utföras och varför övningarna fanns med i passet. "Nu får jag till det mycket bättre." "Nu känns passet så effektivt, jag gör det med kvalité".

Wow, tänkte jag! Vad kul. Och spännande! När passet började kollade jag förväntansfullt in rörelsetekniken. Jag såg... ingen skillnad. Först kände jag mig lite besviken. Sen tänkte jag "Wow" igen. Grejen är ju att dom kände övningarna på ett annat sätt. Ett mer medvetet sätt och med en fördjupad känsla av syftet. Det tror jag är rätt sätt; när man känner att det känns bra och man gillar det. Det är mer det som det handlar om, än den perfekta rörelsebanan.

Läs hela inlägget ››

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram