Barn och seniorer i fokus bland höstens nyheter

25 augusti 2016

Familjefys 

Hösten 2016 lanserar Friskis&Svettis två nya träningskoncept. Dels Familjefys, ett allsidigt och lekfullt pass för barn 6-12 år och vuxna tillsammans. Dels Seniorklubben där seniorer inspirerar andra seniorer i helt anpassad träning. Välkommen till en skön träningshöst!

 

Senaste spaningen av träningstrender avslöjar att allt fler försöker inkludera aktivitet och rörelse som en naturlig del av både vardagen och hela livet. Den uppbyggande och återhämtande träningen växer. För att möta upp trenderna är höstens nya träningskoncept från Friskis&Svettis båda på temat träning för hela livet, med fokus på barn och på äldre seniorer.

Roligare familjeträff än såhär blir det inte

– Som förälder vill vi ha tid till vår egen träning och samtidigt försöka inspirera våra barn att röra sig. Och mellan varven ska vi hinna ses också, ett pussel som inte alltid går att lägga. Vi adderar därför Familjefys till vårt utbud för barn, ett pass där ni får testa att träna tillsammans på ett sätt som är lika kul och funktionellt för barn som vuxen, säger Nina Forsberg, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks.

Träningen i Familjefys är upplagd i cirkelform med övningar som blir en kul utmaning för både barn och vuxna. Det är varierat och omväxlande för att hålla fokus här och nu.
– Behovet av att inspirera barn till rörelse är stort, självklart ska vi göra det på ett lekfullt sätt fritt från prestationskrav, säger Nina.

Familjefys inleds med en samling och genomgång av övningar. Efter en förberedande uppvärmning blir det två varv i cirkeln. Övningarna i stationerna kan träna grundrörelser (som drag, press, böj), grovmotorik (som åla, krypa, hoppa), koordination, balans, styrka och spänst.
– Precis som när barn leker växlar passet mellan fullt ös och vila. Styrketräning är en naturlig del av barns rörelse och på Familjefys förstärker vi vissa delar för att bland annat stärka barnens hållning, säger Nina.

Klubben med träff och träning för äldre seniorer

– Många pigga seniorer tränar redan hos oss, men vad gör vi för våra äldsta medlemmar? Och för äldre seniorer som ännu inte hittat till oss? Vi behöver aktiviteter som är mjukare än våra soft-pass och ett sammanhang där gemenskapen är i fokus. Vi behöver en träningsklubb, konstaterar Annika Gärderud, träningsutvecklare på Friskis&Svettis Riks.

Seniorklubben är Friskis&Svettis första träningsklubb. Efter utbildning hos Friskis&Svettis Riks kommer seniortränare att bilda klubbar runt om i Sverige och världen, klubbar där seniorer inspirerar andra seniorer i helt anpassad träning och aktiviteter.
– Upplägget med Seniorklubbar är ett helt nytt arbetssätt hos oss. Nu i höst drar verksamheterna igång på i cirka 15 Friskis-föreningar, säger Annika.

Träningen i Seniorklubben är anpassad för äldre seniorer. Det finns olika varianter av aktiviteter i klubben, bland annat cirkelträning, stavgång och ett Jympa-liknande pass med stol som redskap.
– Hitta likasinnande och njut av den mysiga klubbkänslan. Träningen kommer på köpet. Helt plötsligt kommer du känna att det är lite enklare att knyta skorna och lättare att lyfta matkassen, säger Annika.

Vad finns hos dig?

Kika in hos din lokala Friskis-förening och ta reda på vilka nya pass som finns där du tränar. Här hittar du alla våra föreningar ››

 

 

Yoga - man som står på huvudet

Både träning och möjlighet att motionera

Föreningarnas årsmöten närmar sig och styrelserna väntar på förslag från medlemmarna. Nästa gång du tränar, passa på att fråga när årsmötet äger rum och hur du gör för att motionera, alltså skriva förslag. Du behöver inte vända upp och ner på föreningen men ditt perspektiv är viktigt.

Läs mer »
Yoga - Öka innanförskapet

Motverka ungas psykiska ohälsa med yoga 

Engagemanget för vår satsning Öka innanförskapet är stort. Totalt är det nu 22 Friskis&Svettis-föreningar som har startat projekt, från Simrishamn i söder till Skellefteå i norr. Ett av projekten, i Göteborg, handlar om att stävja psykisk ohälsa och använder sig av vår Yoga.

Läs mer ››
Friskispodden

Nu är Friskispodden här!

Inspiration, tips och fördjupning. I Friskispodden bjuder vi på sköna samtal om träning i allmänhet och Friskis&Svettis i synnerhet. Vi berör träning från flera olika perspektiv, varje avsnitt har sin röst och vinkel. Från nördiga experter till helt vanliga medlemmar.

Läs mer ››

Tinas blogg

Pinsamt stel

Att känna sig stel är ingen bra känsla. När det stretar till i baklåren och ryggen när man ska knyta skorna eller att det liksom kränger till i nacke och axlar när man tar av sig tröjan, det är ingen bra feeling. Det gör ju att man nästa gång det är dags för skorna så lägger man upp foten på någon förhöjning och fiffigt kommer undan stret:et.

Att vara stel är liksom lite skämmigt. Det är som att det på något vis är dåligt och självförvållat. Typ är man stel är man slarvig, har man inte gjort läxan (stretchat). Är man rörlig är man duktig och beundransvärd. Nu raljerar jag, så klart. Men jag tror många känner igen sig i känslan.

Grejen är att de flesta av oss känner av stelhet. Och att vi blir stelare med åldern. Det kan också vara när vi tränar för mycket, för lite eller har haft en skada. Med en stel känsla tror jag att vi blir mindre motiverade till att röra på oss. För att det är obekvämt.

Här är det lätt att komma in i en sämre cirkel; stel-rör sig mindre i dessa rörelseriktningar-blir ännu stelare. För kroppen anpassar sig ju till det vi gör. Rör vi oss inte i en viss riktning så minskar den funktionen. Vill vi underhålla, eller utveckla, våra rörelseomfång så behöver vi bjussa kroppen på dessa rörelser.

Här finns potential. Kör vi rörlighetsträning så finns det massa sköna rörelsekänslor att frigöra, både när man tränar och när man sen ska sätta på sig skorna. Rörlighetsträning kan göras på massa olika sätt, t ex stretching, moment i yogan, flex, andra former av dynamisk rörlighetsträning, att man tar ut stora rörelsemönster när man styrketränar osv.

Nu är vi igång och producerar höstsäsongens konceptpass till Flex, IntervallFlex och Flex soft. Vill inte avslöja för mycket, men det kommer lösa upp all världens pinsamma stelheter.

 

 

  

Liten tjuvkik in på Anna Fellström och Marie Löfgren i flexproduktionen.

 

Läs hela inlägget ››

Osköna vilodagar

Att vila är extremt viktigt, det blir allt mer uppenbart för många av oss. Lugn i kropp och själ behövs. Det är då uppbyggnad sker och upplevelser får falla på plats. Missar vi det blir det nedbrytning, slitage och skador istället. T ex inom fotbollen har man sett att om matcherna ligger för tätt är det tydligt att skadefrekvensen ökar. Så är det säkert för oss vanliga också, anstränger vi oss rejält behövs en stor dos återhämtning. Och det kan gälla alla områden vi anstränger oss inom; jobb, relationer, träning osv. 

Men det är ju inte alltid man får till det där så där bra och klokt som det låter. Jag tar mig själv och träningen som exempel. Vanligen så tränar jag varierat. Det blir gruppträningspass med rörlighet, styrka och stabilitet, någon kompletterande styrka i gymmet och en del löpning. Jag kör inte så hårt men eftersom jag jobbar med träning så blir det pass många dagar i veckan, i olika former. Som princip har jag alltid haft att 1-2 dagar/vecka ska vara riktiga vilodagar utan träning. Och så har jag nog alltid gjort. Det har varit i en idé om att få återhämtning och att inte bygga in träning för strikt i livsstilen. Jag vill vara skön i mitt förhållningssätt till träning.

Och det känns det som jag är. Grejen är att vilodagarna inte är lika sköna. Träningsdagarna är jag i mycket bättre känsla; piggare, gladare och lugnare. Vilodagarna är jag i det motsatta; tröttare, långsammare och lite småirriterad. Kanske är det en del av att vara i viloläge? Jag kanske får köpa läget, det är ju ingen stor grej. Och jag vill ju inte hålla på och träna varje dag. En målsättning nu under våren är att hitta formerna för riktigt sköna vilodagar. Förr sa vi i Friskis&Svettis att soffan var vår största konkurrent. Känner mig beredd att omvärdera det där. Till hösten är målet att blivit en lagom skön soffpotatis.

 

Läs hela inlägget ››

Duktig som tränar

Ganska ofta när det är träningssnack förekommer sägningen "vad duktiga vi har varit som tränat". Det där berör mig, på något sätt.

Jag tror att det handlar om en reaktion på att jag verkligen inte tycker att man är dålig om man inte tränar och att det inte vara någon skuldkänsla kopplat till det. Plus att jag tycker man inte ska träna av plikt för att vara duktig. Typ bocka av på listan "nu har jag gjort det man ska, jag har tränat, det är att vara duktig". För mig tar skuld & plikt bort passionen med träning.

Men jag fattar att man inte alltid menar så. Man kan säga att man varit duktig med en betydelse av typ "nu har jag gjort något riktigt bra, jag känner mig jäkligt glad och nöjd". Och då tycker jag att det är en annan grej. Och då blir något jag tror himla starkt på. Träning med positiva drivkrafter. Strunt samma om man är duktig eller inte, bara man mår bra av den träning man gör.

  

 

 

Läs hela inlägget ››

En spikmatta måste ingå

Sportlovstider! Och vad är egentligen det bästa med sportlovet? Kanske att vara ute, få frisk luft i lungorna, ljus in i hjärnan och massa härlig blodcirkulation i hela den sportiga kroppen? Jaaa, kanske. Men jag tycker nog det är bäst att få komma in i värmen, dricka choklad och äta kanelbullar. Att slappa en stund. Det är som allra bäst när sportlovet övergår i ett slapplov.

Kanske är det grejen? Att vi fysiologiskt och kemiskt drivs till att bli så himla nöjda när något jobbigt är över. En slags överlevnadsglädje. Ren och skär lycka över att slippa en pina. Pinan behöver ju inte vara fruktansvärd för att den här effekten ska uppstå. Men ett visst mått av obehag behövs. Jobbigt, smärta, kyla... Något som vi vill komma ifrån.

När vi jobbar med träningsutveckling så säger vi ibland att "en spikmatta måste alltid ingå". Det är nog inte sant egentligen, vi kan säkerligen njuta av saker fullt ut ändå. Men kanske är det så, som en del trendspanare säger, att vi idag börjar bli lite trötta på att den sömlösa tillvaron, där vi har det lite för lätt så att vi faktiskt längtar efter att uppleva saker "på riktigt". Och att det då behövs ett hinderbanelopp eller utförsåkning i  trånga pjäxor med svinkall vind i ansiktet. Kanske väcker det igång våra sinnen så att vi blir mer öppna för att sen njuta?

 

Läs hela inlägget ››

Wabi-sabi

Wabi-sabi, "de små skavankernas charm" är väl det japanska synsättet för estetik där skönheten uppstår i det lite ofullständiga (och ibland bristfälliga).

Kom på häromdagen att det ju är precis så jag tycker rörelser är, när de är som mest spännande. Läste på om wabi-sabi och såg att det utmärkande är asymmetri, skrovlighet, enkelhet och uppskattning av det helt naturliga. 

Det är ju precis så vi ska tänka när vi använder våra kroppar. De är som bäst och vackrast när rörelserna blir lite ofullständiga, lite skeva, lite skrovliga - det är där den äkta feelingen finns!

Försökte tänka så igår när jag körde intervaller på löpbanden. Gick sådär. Fick ont i  framfoten (gammal skada som gör sig påmind ibland, grymt retsamt). "De små skavankernas charm"... bullshit..!

 

Läs hela inlägget ››

Mod, svett och kärlek

I helgen har vi haft utbildarträff i Friskis&Svettis. Vi har cirka 80 utbildare, det är gänget som håller alla vara tränar/ledarkurser. De är engagerade i någon förening och har utbildaruppdraget som en bisyssla. Alla har kunskap, erfarenhet och extra intresse som fyller på deras bakgrund inom det ämne som dom utbildar inom. De flesta har ett par kurser om året.

I helgen sågs vi nästan allihop i Stockholm. Temat var påkopplad-avkopplad. Extremt aktuellt i den tid som är nu och extremt relevant för oss i Friskis&Svettis. Vi funderade på ämnet, lyssnade till sköna föreläsare, körde workout party, tränade, chillade och hängde med varandra. Väldans bra.

Grejen är att det här gänget är något speciellt. En samling människor med så jäkla mycket mod, svett och kärlek. Inget känns omöjligt, med full energi och proffsighet tar man sig an nya uppgifter och svettar sig kärleksfullt in i utveckling av detaljer och helhet med massa engagemang.

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram