Så här blir du ledare eller instruktör på Friskis&Svettis

Varje år nyutbildas nästan 1000 ledare och instruktörer i Friskis&Svettis. Och suget efter nya, inspirerande ledare ökar i takt med att F&S växer. I dag finns det närmare 8000 ledare och instruktörer i hela Friskis&Svettis, från Hammerfest i norr till Paris i söder. Alla har de gått igenom Friskis&Svettis grundutbildning, uppdelad i Ettan och någon träningsformsutbildning. Men innan de kom så långt har de också tagit sig igenom en rekryteringsprocess som genomförs hemma i den egna föreningen. Räkna med ett antal månader om du är sugen och tar dig hela vägen. Räkna med skoj och räkna med jobb.

 

Möten och upplevelser är belöningen

Det är häftigt att stå i centrum och leda en grupp människor som litar helt och fullt på att du ska ge dem en timme effektiv och rolig träning. En träningsupplevelse.

Lika spännande är det att under en gyminstruktion känna att du förmedlar kunskaper som sjunker in hos den andra personen.

Att möta så många nya människor som du får göra som ledare, instruktör, värd eller receptionist är, oerhört belönande för dig själv.

Så vill du bli rik, rik på möten och upplevelser, är det en bra början på mötet mellan dig och Friskis&Svettis. Belöningen ligger nämligen på ett helt annat plan än i plånboken. Alla funktionärers uppdrag på Frisksi&Svettis är ideellt. Många föreningar delar ut ett mindre arvode, men många gör det inte.

Sugen? Allt hänger på dina drivkrafter, på varför du vill bli ledare eller instruktör.

Vad du måste gilla

Det är verksamhetsidén du måste gilla. Och de värderingar som ligger till grund för allt vi gör. Verksamhetsidén lyder så här: Friskis&Svettis erbjuder lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. Värderingarna använder vi internt för att ständigt påminna oss om på vilket sätt vi ska leva och realisera verksamhetsidén. 

Hör av dig

Om du gillar vad du läst så här långt så är det bara att höra av dig till närmaste Friskis&Svettis. Fråga hur man gör just där med rekrytering av ledare, instruktörer och värdar. Det skiljer sig åt lite grann från förening till förening. Ganska ofta vill man till exempel att du ska ha tränat ett tag på Friskis&Svetttis innan du kan bli aktuell som ledare, instruktör eller värd.

Först varför, sedan hur

Fundera igenom varför du är intresserad av ett uppdrag och ett engagemang i Friskis&Svettis innan du säger att du vill bli ledare eller instruktör, för den frågan kommer du att få. Det är viktigt att du vet ditt varför.

Svaret på hur detta kommer att gå till är att du kommer att intervjuas, få en uppgift och eventuellt också lite träning. Efter genomgången rekryteringsprocess får du besked om du blir antagen eller så uppmuntras du kanske att försöka igen lite senare.

Så här går uttagningen till

Rekryteringsprocessen är inte exakt densamma i varje Friskis&Svettis-förening. Men räkna med att det kommer att ta några månader från start till mål.

I de större föreningarna blir det ofta flera uttagningar. Du fyller i en ansökan och välkomnas till en träff där du kan få göra ett praktiskt prov. Vill du till exempel bli jympaledare tittar rekryterarna på hur du använder kroppen, att du kan hålla takten och inte minst att du orkar ett helt pass.

Vid samma tillfälle blir du intervjuad. Rekryterarna lyssnar efter lite olika saker beroende på vilken typ av ledare eller instruktör du vill bli. På webben hittar du Friskis&Svettis utbud på just din ort.

Utbildningen sker i två steg

Utbildningen sköts av Friskis&Svettis Riks och är i två steg. Ettan är en fyradagars grundutbildning för alla. Du bor på internat och pluggar och tränar intensivt.

Du kör 1 - 2 pass per dag med blivande ledare och instruktörer från Friskis&Svettis-föreningar i hela landet och får undervisning i anatomi, fysiologi, ledarskap, träningslära och i F&S idé, värderingar och träningsformer. Läs gärna artikeln Ettan på Lillsved

En månad före kursstart får du en prepuppgift för att förbereda dig inför kurstillfället. Den uppgiften gör du på hemmaplan. Efter Ettan förbereder du dig inför din träningsformskurs genom att repetera och befästa kunskaperna från Ettan. Du får även prepuppgifter som förbereder dig inför din träningsformskurs.

Träningsformskursen har fokus på den typ av träning just du ska leda eller instruera. Kurstillfällena varierar mellan 2.5 till 4.5 dagar beroende på träningsform. Här får du mer praktik och träning.

När du kommer hem till din förening igen får du en fadder eller ledarsupport som stöttar dig fram till din licensiering. Du kan diskutera träning och ledarskap, få tips om musik och prova din förmåga att leda eller instruera på din fadder. 

Slutprovet kallas licensiering

Det sista som händer är att du måste godkännas av en av Friskis&Svettis behöriga licensierare. Leder du gruppträning får du leda ett vanligt pass medan licesnieraren kollar att du har förstått passupplägget och att leder på ett medryckande och pedagogiskt sätt. Ska du instruera i gymmet följer licesnieraren med dig under en instruktion.

Nervositet kan ställa till det en aning men ingen kräver att du ska vara perfekt första gången. Klarar du inte diplomeringen får du en chans till inom ett par veckor. Då bör det sitta!

Utveckla dina talanger

För att du som ledare och instruktör ska fortsätta hålla samma höga kvalitet görs uppföljningar varje år. En uppföljare tittar på ditt pass eller instruktion och ger feedback som hjälper dig att hela tiden utveckla dina förmågor. Inspiration till nya pass, övningar, kunskap och ledarskap får du fortlöpande på olika utbildningar som föreningarna och Friskis&Svettis Riks ordnar.

 

Veta mer? Kolla med din närmaste Friskis&Svettis. Ring, maila eller fråga i receptionen, en ledare, instruktör eller värd om hur rekryteringen går till och när det är dags för nästa. Och lycka till!

Tinas blogg

Wabi-sabi

Wabi-sabi, "de små skavankernas charm" är väl det japanska synsättet för estetik där skönheten uppstår i det lite ofullständiga (och ibland bristfälliga).

Kom på häromdagen att det ju är precis så jag tycker rörelser är, när de är som mest spännande. Läste på om wabi-sabi och såg att det utmärkande är asymmetri, skrovlighet, enkelhet och uppskattning av det helt naturliga. 

Det är ju precis så vi ska tänka när vi använder våra kroppar. De är som bäst och vackrast när rörelserna blir lite ofullständiga, lite skeva, lite skrovliga - det är där den äkta feelingen finns!

Försökte tänka så igår när jag körde intervaller på löpbanden. Gick sådär. Fick ont i  framfoten (gammal skada som gör sig påmind ibland, grymt retsamt). "De små skavankernas charm"... bullshit..!

 

Läs hela inlägget ››

Mod, svett och kärlek

I helgen har vi haft utbildarträff i Friskis&Svettis. Vi har cirka 80 utbildare, det är gänget som håller alla vara tränar/ledarkurser. De är engagerade i någon förening och har utbildaruppdraget som en bisyssla. Alla har kunskap, erfarenhet och extra intresse som fyller på deras bakgrund inom det ämne som dom utbildar inom. De flesta har ett par kurser om året.

I helgen sågs vi nästan allihop i Stockholm. Temat var påkopplad-avkopplad. Extremt aktuellt i den tid som är nu och extremt relevant för oss i Friskis&Svettis. Vi funderade på ämnet, lyssnade till sköna föreläsare, körde workout party, tränade, chillade och hängde med varandra. Väldans bra.

Grejen är att det här gänget är något speciellt. En samling människor med så jäkla mycket mod, svett och kärlek. Inget känns omöjligt, med full energi och proffsighet tar man sig an nya uppgifter och svettar sig kärleksfullt in i utveckling av detaljer och helhet med massa engagemang.

Läs hela inlägget ››

Fredagsfeeling med PT-planering

En fredag för nästan exakt fem år sedan hade vi historiskt möte på Friskis&Svettis Riks. Det handlade om huruvida vi skulle börja med PT eller inte. Vi var ett gäng på typ 25 personer; representanter från olika föreningar, utbildare och träningsutvecklare på Riks. Det var härligt livliga diskussioner och vi slutade mötet... helt förvirrade! Jag har nog aldrig lett ett så konstigt möte...

Det började liksom med att vi kände oss säkra på att vi skulle börja utveckla ett arbetssätt med PT. Sen när vi gick in på att diskutera varför, hur och på vilket sätt det skulle gå till, då körde vi fast. Runt lunch var vi helt säkra på att vi skulle satsa på annan utveckling och inte PT. Och vid mötets avslutning var vi alla osäkra. Konstig känsla (och här känns kanske på sin rätt att ifrågasätta mötesledningen :-)) men samtidigt var det lite spännande.

Hur som helst, så här formulerade vi oss inför vårt träningskonvent Svettisdagarna som genomfördes i november 2012:

"Efter en tid av utvecklingstankar är vi helt säkra: Personliga tränare kommer att tillföra Friskis&Svettis ytterligare en dimension och ge oss ett nytt spännande arbetssätt. Somexperter på träningsprogression och specialdesignad träning utifrån en medlems unika målsättning kan vi jobba med uppföljning och utvärdering under en längre tidsperiod. Friskis&Svettis Personliga tränare passar i föreningar med stor och etablerad gymverksamhet. Under hösten 2012 har de första pilotutbildningarna genomförts och till våren 2013 kommer PT-utbildningen att finnas på kurslistan."

Så vi lyckades samla ihop oss igen efter mötet och fick sedan rejäl fart (och blev helt säkra!). Utbildning, arbetssätt, kommunikation osv utvecklades och har sedan förfinats  eftersom.

I statistik från 2016 så ser vi att PT:s finns nu i 30 föreningar. I maj är det dags för en inspirationsdag för alla PT:s och vi hade idag ett möte för att diskutera innehållet. Och idag, då var det verkligen ett bra och skönt möte. Intressanta diskussioner och spännande uppslag. Ingen osäkerhet i gruppen...


 

Riktigt skön fredagsfeeling på mötet med det här gänget. Från vänster: Jag, Stina Eklund Olofsson, Stefan Haag och Magnus Strömberg. Med på länk var också Sebastian Wollbrin.

Läs hela inlägget ››

En grej som vi är jäkligt bra på

Jag tycker det är väldigt spännande att vara i olika träningssammanhang, att se hur olika personer och situationer tar sig uttryck. Just den här tiden på året, när det är många som drar igång sin träning, är det extra spännande.

Olika aktörer har sina egna sätt att inspirera till träning och olika sätt att bedriva sin träning på. Det är bra. Olika personer gillar olika grejer. Det som blir rätt för mig är kanske fel för dig. Därför känns det bra om vi in träningsbranschen gör på lite olika sätt, tillsammans får vi då möjlighet till ännu större träffyta.

En grej som jag tycker vi i Friskis är alldeles extra bra på är att göra träningen i olika upplevelser och med olika belastningsnivåer. Vi har träning som ligger i hela spannet från mjuk uppbyggnad till elitidrott. För oss är träning att göra burpees och tunga marklyft. Men det är också att göra sköna uppmjukningar och snälla stabilitetsövningar. Eller att gå på en danspass och skippa träningsprestationen, bara glida runt i salen och få massa bra rörelse i kroppen på köpet. Utan att ens tänka på det. Bara uppleva.

Just att skapa träning med lägre belastning är en specialité i Friskis, vi har ju haft med oss den idén redan sedan starten, att vara en brygga mellan sjuk- och friskvård. Framöver tror jag att den här typen av träning kommer bli allt mer intressant för fler av oss, vi behöver jobba med att bygga upp kroppen på ett smart sätt. Visst, den högintensiva träningen finns också hos oss och den har sin givna plats. Men mjukare pass, t ex soft träning, tror jag kommer bli mångas favoritträning framöver. Kolla mer om soft här

 

Läs hela inlägget ››

Utvecklingsträff

I fredags hade vi utvecklingsträff inom träningsområdet "Dans och koreografi". Ett 30-tal föreningsrepresentanter samlades hos oss på Friskis&Svettis Riks och tillsammans gick vi loss i diskussioner kring nuläge och framtidsplaner för dans- och step/aerobicspass.

Under året kommer vi fördjupa jobbet med utvecklingen, ska bli spännande och kul. Kändes så bra att vi har så proffsiga och engagerade personer i Friskis, när vi samlas spirar det igång så mycket bra.

 

Träffen inleddes självklart med dans-akt, trots att vi var 30 pers i ett mötesrum för 10. Vårt gäng fixar allt.

Läs hela inlägget ››

Pepp eller holiday blues?

Är du supertaggad på att dra igång 2017? Eller har du, som jag, en släng av holiday blues? För mig känns det som att jag vill gömma mig in i jullovet och vara kvar där till påsk. Eller i alla fall tills energin rinner till. Just januari är alltid en utmaning för mig, det känns  mörkt, kallt och sömnigt.

Jag imponeras, och inspireras, av alla som liksom eldar igång året. Dom planerar jobb, ledigheter, fester och träning med full entusiasm. Och inte bara planerar, dom kör igång också! I morse, när jag var och tränade så var det helt fullt på gymmet. Alla var glada och peppiga. Utom jag. Jag var trött och seg, faktiskt lite arg på alla glada.

Och grejen är att jag måste erkänna att ett träningspass var bästa medicinen mot min blues. Efter passet gled jag iväg till jobbet, började planera aktiviteter och kände mig... glad.. och pigg...! Skit också, det innebär att jag inte kan stanna under jul-filten och vänta in våren. Kommer i så fall missa massa kul grejer. Å det vill jag ju inte. Får kliva över trötthetströskeln, träna och leva livet istället!

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram