Så här blir du ledare eller instruktör på Friskis&Svettis

Varje år nyutbildas nästan 1000 ledare och instruktörer i Friskis&Svettis. Och suget efter nya, inspirerande ledare ökar i takt med att F&S växer. I dag finns det närmare 8000 ledare och instruktörer i hela Friskis&Svettis, från Hammerfest i norr till Paris i söder. Alla har de gått igenom Friskis&Svettis grundutbildning, uppdelad i Ettan och någon träningsformsutbildning. Men innan de kom så långt har de också tagit sig igenom en rekryteringsprocess som genomförs hemma i den egna föreningen. Räkna med ett antal månader om du är sugen och tar dig hela vägen. Räkna med skoj och räkna med jobb.

 

Möten och upplevelser är belöningen

Det är häftigt att stå i centrum och leda en grupp människor som litar helt och fullt på att du ska ge dem en timme effektiv och rolig träning. En träningsupplevelse.

Lika spännande är det att under en gyminstruktion känna att du förmedlar kunskaper som sjunker in hos den andra personen.

Att möta så många nya människor som du får göra som ledare, instruktör, värd eller receptionist är, oerhört belönande för dig själv.

Så vill du bli rik, rik på möten och upplevelser, är det en bra början på mötet mellan dig och Friskis&Svettis. Belöningen ligger nämligen på ett helt annat plan än i plånboken. Alla funktionärers uppdrag på Frisksi&Svettis är ideellt. Många föreningar delar ut ett mindre arvode, men många gör det inte.

Sugen? Allt hänger på dina drivkrafter, på varför du vill bli ledare eller instruktör.

Vad du måste gilla

Det är verksamhetsidén du måste gilla. Och de värderingar som ligger till grund för allt vi gör. Verksamhetsidén lyder så här: Friskis&Svettis erbjuder lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla. Värderingarna använder vi internt för att ständigt påminna oss om på vilket sätt vi ska leva och realisera verksamhetsidén. 

Hör av dig

Om du gillar vad du läst så här långt så är det bara att höra av dig till närmaste Friskis&Svettis. Fråga hur man gör just där med rekrytering av ledare, instruktörer och värdar. Det skiljer sig åt lite grann från förening till förening. Ganska ofta vill man till exempel att du ska ha tränat ett tag på Friskis&Svetttis innan du kan bli aktuell som ledare, instruktör eller värd.

Först varför, sedan hur

Fundera igenom varför du är intresserad av ett uppdrag och ett engagemang i Friskis&Svettis innan du säger att du vill bli ledare eller instruktör, för den frågan kommer du att få. Det är viktigt att du vet ditt varför.

Svaret på hur detta kommer att gå till är att du kommer att intervjuas, få en uppgift och eventuellt också lite träning. Efter genomgången rekryteringsprocess får du besked om du blir antagen eller så uppmuntras du kanske att försöka igen lite senare.

Så här går uttagningen till

Rekryteringsprocessen är inte exakt densamma i varje Friskis&Svettis-förening. Men räkna med att det kommer att ta några månader från start till mål.

I de större föreningarna blir det ofta flera uttagningar. Du fyller i en ansökan och välkomnas till en träff där du kan få göra ett praktiskt prov. Vill du till exempel bli jympaledare tittar rekryterarna på hur du använder kroppen, att du kan hålla takten och inte minst att du orkar ett helt pass.

Vid samma tillfälle blir du intervjuad. Rekryterarna lyssnar efter lite olika saker beroende på vilken typ av ledare eller instruktör du vill bli. På webben hittar du Friskis&Svettis utbud på just din ort.

Utbildningen sker i två steg

Utbildningen sköts av Friskis&Svettis Riks och är i två steg. Ettan är en fyradagars grundutbildning för alla. Du bor på internat och pluggar och tränar intensivt.

Du kör 1 - 2 pass per dag med blivande ledare och instruktörer från Friskis&Svettis-föreningar i hela landet och får undervisning i anatomi, fysiologi, ledarskap, träningslära och i F&S idé, värderingar och träningsformer. Läs gärna artikeln Ettan på Lillsved

En månad före kursstart får du en prepuppgift för att förbereda dig inför kurstillfället. Den uppgiften gör du på hemmaplan. Efter Ettan förbereder du dig inför din träningsformskurs genom att repetera och befästa kunskaperna från Ettan. Du får även prepuppgifter som förbereder dig inför din träningsformskurs.

Träningsformskursen har fokus på den typ av träning just du ska leda eller instruera. Kurstillfällena varierar mellan 2.5 till 4.5 dagar beroende på träningsform. Här får du mer praktik och träning.

När du kommer hem till din förening igen får du en fadder eller ledarsupport som stöttar dig fram till din licensiering. Du kan diskutera träning och ledarskap, få tips om musik och prova din förmåga att leda eller instruera på din fadder. 

Slutprovet kallas licensiering

Det sista som händer är att du måste godkännas av en av Friskis&Svettis behöriga licensierare. Leder du gruppträning får du leda ett vanligt pass medan licesnieraren kollar att du har förstått passupplägget och att leder på ett medryckande och pedagogiskt sätt. Ska du instruera i gymmet följer licesnieraren med dig under en instruktion.

Nervositet kan ställa till det en aning men ingen kräver att du ska vara perfekt första gången. Klarar du inte diplomeringen får du en chans till inom ett par veckor. Då bör det sitta!

Utveckla dina talanger

För att du som ledare och instruktör ska fortsätta hålla samma höga kvalitet görs uppföljningar varje år. En uppföljare tittar på ditt pass eller instruktion och ger feedback som hjälper dig att hela tiden utveckla dina förmågor. Inspiration till nya pass, övningar, kunskap och ledarskap får du fortlöpande på olika utbildningar som föreningarna och Friskis&Svettis Riks ordnar.

 

Veta mer? Kolla med din närmaste Friskis&Svettis. Ring, maila eller fråga i receptionen, en ledare, instruktör eller värd om hur rekryteringen går till och när det är dags för nästa. Och lycka till!

Tinas blogg

Energipiller

I måndags var jag och kollegan Max iväg till Karlstad för att filma inspirationsmaterial till de ledare som kör danspass i Friskis&Svettis. En alldeles fantastisk kvartett av fyra dansledare i Karlstadföreningen har satt samman ett Dans fusion med mycket lekfullhet, kontraster och känsla. Bara att stå och titta på passet, som vi gjorde när vi filmade, kändes som ett energipiller! Behövs ingen sol i Karlstad längre, det här gänget lyser upp hela Värmland!

 

Eva, Anna och Jessica. Med i teamet är också Emil som inte syns inte i bild.

Läs hela inlägget ››

Sluta gnäll

I vanliga fall gillar jag när folk tycker. Hellre att man engagerar sig och tycker till än att det blir tyst och ingen bryr sig.

Men ibland blir tyckandet istället ett gnäll. Känns som det kommer som i en kanal för att lätta på lite obehag, frustration och rastlöshet. Får man gnälla en stund så lättar det lite, det känns lite bättre. Samtidig finns baksidan att då har nån stackare, plus man själv, fått lyssna till, och känna på, en del skräp.

Idag tänkte jag på att det faktiskt är stor skillnad på engagerat tyckande och gnäll. Tyckandet kan så ofta smitta av sig i  inspiration och energi. Gnället... Nä, det gör verkligen inte världen bättre. Inte heller den egna, inre känslan på sikt. Bara kort lättnad, man har fått frigöra sig lite (kan behövas ibland).

Har ett förslag: Behöver du gnälla - stick och träna istället! Extremt bra metod för att rensa ut irritation och istället ladda in bra pepp i kropp och själ. Sluta gnäll, träna å bli snäll =)

Läs hela inlägget ››

Träning som medicin

Härom veckan var jag på en heldagskonferens på GIH med temat "Fysisk aktivitet som behandling och prevention av olika sjukdomar". Arrangör var Svensk förening för Fysisk Aktivitet och Idrottsmedicin.

Under dagen fick vi lyssna till välmeriterade föreläsare och forskare som radade upp statistik på hur potent träning är som friskfaktor. Tror vi alla som var där tänkte oss riva av ett extra träningspass närmaste dagarna efter, i ren respekt för alla tunga fakta. Kroppen vill vara i rörelse, annars tappar den i kapacitet och motståndskraft, det var alla eniga om. Vi fick exempel från olika sjukdomsgrupper, t ex vid mild till måttlig depression där effekten av träning är lika bra som KBT (kognitiv beteende terapi) och antidepressiva läkemedel. Likaså är träning/fysisk aktivitet en viktig del i behandlingen vid bland annat stress, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, rygg- och nackbesvär.

Mmmm. Det här är ju väldigt intressant. Och också en utmaning. För det är ju en sak att vi vet hur förträfflig träningen är som medicin. Men det är en annan grej hur vi lyckas med träningen, när vi är i vardagen utanför engagerande forskningsprojekt. Var går gränsen mellan sjukvårdens uppdrag och vad vi i Friskis&Svettis kan göra? Hur inspirerar vi en  person med depression på bästa sätt? Och kan/ska vi vara ett träningsalternativ för den som haft en hjärtinfarkt? Många tankar flaxade runt i huvudet den här fredagen, det känns ju väldigt spännande om fler sjuka skulle kunna träna i "friska miljöer". Vad skulle behövas för att det skulle kunna bli riktigt bra?

Kände mig helt stressad i alla dessa tankar när jag svischade hem. La mig på soffan och slappade. Två timmar senare var jag fortfarande stressad. Lever inte som jag lär, skulle väl ha sprungit en sväng istället. Fick insikten om att den pegagogiska utmaningen är riktigt stor.

 

Läs hela inlägget ››

Turnéstopp i Örnsköldsvik

Friskistouren brummade vidare i helgen med stopp i Kristianstad och Örnsköldsvik. Två lyckade eventdagar med massor tränande energiknippen och fantastiska funktionärsgäng som roddade hela härligheten. Här några bilder från Ö-vik.

Läs hela inlägget ››

Friskistouren i Norrköping

En heldag med träning på temat kreativitet, lekfullhet & hållbarhet. Massa härligt friskisfolk och en å annan gäst. Proffsigt värdskap från norrköpingsföreningen. Kan det bli bättre en ruggig lördag i oktober? Jag tolkade temat på eget sätt. Drog ihop en programpunkt med temat återhämtning. Vi låg under filtar, såg på film, åt popcorn och avslutade med en sovstund. Extremt välbehövligt. Och lite komiskt. 200 snarkande människor i en träningshall. I helgen är det turnéstopp i Örnsköldsvik och Kristianstad. I november snarkar vi  (och gör allt annat träningsgottigt) i Borås.

 

 

Läs hela inlägget ››

Existentiell träning

Det är så himla häftigt när en upplevelse blir till någonting större än summan av de ingående delarna. När det händer i träningssammanhang blir det liksom extra magiskt. När övningarna, kroppen, själen, svetten och hela alltet fyller på varandra i en helhet, det är då träningen blir existentiell. Då spelar tekniken, upplägget, stylen på löpartightsen eller något sådant inte någon som helst roll. Man är stark, oslagbar och ... lycklig.

Härom dagen stod jag och tittade på ett gruppträningspass och såg några deltagare som verkligen var i den där känslan. Jäklar, alltså! Dom klev flög över stepbrädorna, jobbade högt och lågt, tog ut rörelserna med full kraft. Kändes som dom kunde ha lyst upp hela höstmörka Kungsholmen med sin energi.

Så häftigt att se. Samtidigt blev jag lite avundsjuk. Själv hade jag suttit stilla i två dagar på konferens. Stel och trött. Att fara runt så där kändes väldigt långt från min egen status. Det kändes närmare till hands att dra nåt gammalt över sig. Eller i alla fall en skön filt.

Men dagen efter fick jag också uppleva det. På tredje dagen av konferens tog Nina och Annika ut oss på en "Flexiwalk", en skön power-prommis i krispig luft varvat med stopp för flex-rörelser. Massor med ny luft i lungorna och öppnaden, utsträckande rörelser - sådana som inspirerar våra sinnen att komma i exictensiell feeling. Jäklar, alltså!

 

Läs hela inlägget ››

Friskis&Svettis Riks på Instagram